DUCATON JOUSET ( Hymer 04)

Timo Mäkinen 04.02.2022 10:34

Minulla on 04 mallin Hymer joka kulkee kuin ajokoira nokka alhaalla ja nyt peräpääkin on laskenut niin alas ettei tukijalat laskeudu riittävän alas. Kysymys missä mahdollisesti jousia saisi vaihdettua jäykempiin /pidempiin ? saisi ryhdin ja ajokorkeuden kohdalleen.

Toivo Koistinen 04.02.2022 11:18

Vallilan takomo. Sieltä saimma lisälatit kotio, ja lupauksella, että jos tulemma paikalle asennetan. https://www.vallilantakomo.fi/i/yhteystiedot/5/
Tp

Timo Haapanen 04.02.2022 13:18

Miten perä voi laskea niin alas etteivät tukijalat ylety maahan?

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 04.02.2022 13:45

Noh, noh, Timppa, minä ymmärsin tuon niin, että perä on niin alhaalla, ettei tukijalat pääse oikenemaan, jäävät vinoon. Noh, huumori toki välillä paikallaan.


https://www.vallilantakomo.fi/i/matkailuautot/75/
muokattu: 4.2.2022 13:47
Timo Haapanen 04.02.2022 16:20

http://www.vuola.fi/asuntoautot/

@timppa

Seppo Suomi 04.02.2022 19:06

Eihän vaan Hymeri ole AlKo-alustainen ? Jos on niin onko takajousien rasvanipat voideltu.
Mikäli kuulut Hymer Clubiin niin Vallilan Takomo antaa jopa pienen alennuksen.

Sauli Husso 04.02.2022 21:07

Minä vaihdoin Ducaton integroituun eteen Vallilan takomon jouset. Keula nousi n. viisi senttiä. Auton kokonaispaino 3700kg. Nyt on hyvä ajella kun ei keula toimi aura-autona.


Niin ja tuossa minun autossa on Alko-AMC alusta, eli vääntövarret takana
muokattu: 5.2.2022 19:42
Timo Haapanen 05.02.2022 15:03

Mun edelliseen autoon tehtiin Vuolalla korotuspalat akselin ja lehtien väliin. Meinasivat siellä että on turha tehdä jousituksesta jäykempää kunhan vain saadaan perää hieman ylös.

Uudet henkselit ja n. 4 cm:n palat oli helppo asentaa eivätkä maksaneet niin paljoa kuin jouset.

@timppa

Lauri Niittynen 05.02.2022 15:09

Jos perä ja leuka roikkuvat vuosien lisääntyessä, eikö kyse ole vain materiaalin väsymisestä. Jos laittaa jäykempää tilalle, ajo muuttuu samalla eikä mukavuus ole entisellään. Jos laittaa välipalat, jouset lienevät uutta löysemmät ja ajovakavuus kärsii, vaikka kori olisikin paremmassa asennossa. Jos uusi oli hyvä, vanhaan pitää laittaa uutta vastaavat jouset, ehkä kestävämmästä materiaalista valmistettuna. Silloin ei tarvitse uusia myöskään iskunvaimentimia.

Timo Haapanen 05.02.2022 16:10

Ducatossa tulee uretaanijousi avuksi kun perän liike menee kokonaisuudessaan alemmas. Toki alkuperäinen jäykkyys on paras.

Iskarit voivat olla aivan hyvät vaikka jousi löystyykin.

@timppa

Sepeteus Vaari 05.02.2022 16:27

Eikös uretaani tyynyn väli pysy samana vaikka paloja ja lisätään akselin ja jousenkorvan väiin.
Taitaa jousto vara olla sama.

Timo Haapanen 05.02.2022 18:06

Juuri näin, mutta ei se välttämättä ole ongelma jos haluaa vain pienen noston.

@timppa

Toivo Koistinen 05.02.2022 18:21

Nuo uretaani pollarithan on auton rungossa ottamasa vastaan jousten pohjaamista isossa hypyssä. Kun akselin ja rungon väli kasvaa perän noustesa lisälatin ansiosta, kuten meillä, tai uusien josten ansiosta, nin kyllä se akselin, ja tyynyn väli kasvaa.
Näin kävi meillä, mutta lisälatit jäykistivät, ja nostivat perää. Nyt ei huojahtele, kallistele auto, vaan on varsin jämäkkä ajaa.
Tp

Timo Haapanen 05.02.2022 19:30

Ducaton uretaanijouset eivät ole pohjaanlyöntikumit vaan jousituksen osa. Tietysti ne myös ottavat vastaan mutta niiden tehtävä on olla mukana normaalissa joustossa. Voin huomenna hakea tehtaan videon jossa asia kerrotaan selkeästi.

@timppa

Timo Haapanen 06.02.2022 07:57

Tässä animaatio uretaanijousien toiminnasta
https://www.youtube.com/watch?v=j2BZtAzTnDY

@timppa

Toivo Koistinen 06.02.2022 12:57

Jousituksen osia ne ovat tosiaan kaikki, kuten nuo pohjaanlyöntiesto poolat rungon, ja akselin välilä pehmentäen sitä joustoa.
Minulta unohtui vielä se, että noissa on lisänä huojahtelun, ja kallistelun estäjänä ne kallistuksen vakaajat.
Aikanaan henkilöautopssa alkoi kolahdella keulassa mettäteillä, ja soitin huoltoon, sanoi kaveri siellä, osta koiranluut, ja vaiha itte, se on helppo
Ihmetelin, mitkä ihmeen koiranluut, niin sanoi. Kävelehän varaosiin, ja kysy, niin selviää. Nekin ovat osa kallistuksen vakainta
Tp


Lisäksi mikä parasta, kun vaihoin sitten sen koiranluun, siittä entisestä sain keitiön jääkaappiin rivan kun taivutin, hitsasin lätkät päihin ja jop. Kunne sitten kaivelin romuläjää kerran taas, huomasin raktorin heittokylvökoneen säätö osia, niin tuumailin, ja kääntelin aikani sitä rikkinäistä jääkaapin alkuperäistä keikaripasysteemiä, mistä se muovinen kahva katkennu.. Hitsailin, ja hioskelin, niin nyt on ollu vuosia jo se alkuperäiskahva taas hommissa, ja kestää minunkin käpäliä, kestihän se kylvökoneesakin.
muokattu: 6.2.2022 13:11
Timo Haapanen 06.02.2022 13:07

Korjataan sitten sen verran että uretaanijouset ovat osana joustossa, toimivat jousina lehtijousien kanssa.

@timppa

Sepeteus Vaari 06.02.2022 13:15

Gazi. Kuormautossa oli ennen jousen ja rungonvälissä sekin toimi osana jousitusta.


Puuta oli rungon ja jousipakan välissä.
muokattu: 6.2.2022 13:36
Seppo Suomi 06.02.2022 15:42

Ennenkuin vanhaan malliin laitetaan klapia rungon ja akselin väliin niin oleellista on onko aloittajan autossa Al-Ko alusta vai Fiatin oma ? Al-Ko:ssa on vääntösauvat takana ja muissa lehtijouset. Kysyjä ei ole kommentoinut asiaa.

Lauri Niittynen 06.02.2022 15:52
Timo Haapanen

Korjataan sitten sen verran että uretaanijouset ovat osana joustossa, toimivat jousina lehtijousien kanssa.

@timppa

Pitänee luottaa suunnittelijoihin, että tietävät uretaanin hyvät ominaisuudet. Katsoin omaa alustaa ja ilmarakoa oli viitisen senttiä ja uretaanijousta tuplaten. Auto on vielä varsin terhakkaasti perä ylhäällä, että pitää saada takapyörät alemmas vaaka-asentoa varten (kätevää, peruuttaa vain ojaa kohti).

Timo Mäkinen 17.02.2022 19:19

oikein oivalsit ! en vain jaksanut kirjoittaa koko selitystä

Timo Mäkinen 17.02.2022 19:21

juurikin näin on alkon alusta en ole tiennytkään ,että taka-akselia pitäisi rasvata !? onkohan siellä rasvanipat ?

Timo Mäkinen 17.02.2022 19:34

mitä tapahtuu jos alkon taka-akselia ei ole rasvattu 8 vuoteen ? no nyt on seisoessa jäänyt tosiaan sen verran alas ettei tukijalat pudonneet alas vaan jäivät vinoon . Etujousia on myynnissä maininnalla camper , joten oletan niiden olevan hieman vahvempia kuin normaalit jouset. Kyesehän on intekroidusta Hymeristä -04 Ducato.

Seppo Suomi 17.02.2022 20:47
Timo Mäkinen

juurikin näin on alkon alusta en ole tiennytkään ,että taka-akselia pitäisi rasvata !? onkohan siellä rasvanipat ?

Al-Ko takajousituksessa on vääntösauvajouset.ja siinä VOI olla rasvanipat poikittaisen akseliputken ja pyörän tukivarren laakerointikohdassa alapuolella. Voi olla että ko. kohta on jopa peitetty jollain rakenteella. Jos ei ole peitetty pitäisi nipat näkyä ihan ryömimällä katsomaan ko. pistettä.
Tuossa vanhaa keskustelua: https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ketju-134903913/
Mikäli nipat löytyvät niin oleellista on nostää takapyörä tunkkauspisteestä ilmaan ja prässillä rasvaa niin että sitä pursuaa ulos. Sitä voi mennä yllättävän pajon jos ei ole rasvattu 8-vuoteen..


Kunnollista kuvaa en netistä löytänyt mutta allaolevassa videossa vilahtaa nippa kohdassa 2:08 https://www.youtube.com/watch?v=A_MyBIYoO90
muokattu: 17.2.2022 20:54
Jukka Pietilä 18.02.2022 04:11

Meidän LMC:ssä nipat oli piilossa kakoispohjassa. Vinkin ja tehdaskuvan perusteella löytyivät, kun mittasin alapohjaan reijän paikan reikäsahalle. Nipat olivat uretaanin sisässä. Uretaani pois nipan kohdalta ja siellähän se. 8 vuotta oli meilläkin kynkkä rasvaamatta, mutta ei onneksi vielä kerinnyt mennä väljäksi. Nyt olen rasvannut joka kevät renkaan vaihdon yhteydessä 12 vuotta, eikä olkanivelessä tunnu väljyyttä tai kuulu narinaa jouston yhteydessä. Pitäis vaihtaa pitkät nipat, niin olis helpompi rasvata. Nyt on avattava nippareijän suojalaipat, että saa rasvaprässin letkun nippaan.
JP

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.