Ducato 2002 sähköt sekasin

Antti Saarela 07.09.2022 12:51

Dethleffs advantage kyseessä.. alkutilanne oli että nimismiehen kiharat tiputti oikean takakulman ja sähköt oli sekaisin kun sain auton käsiini. Kun olin saanut muovin korjattua otin valot testaukseen... Valot sekaisin ja lapunpohjan kääntökin vaikutti... Vaihdoin yhden johdon pätkän uuteen... Lopputulos; peruutusvalot ja -kamera ei toimi, hytin puhallin ei toimi pyyhkijät ja pissapoika ei toimi.. konehuoneen ja ohjaamon kummatkin sulakerasiat käyty läpi ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Markku Hämäläinen 07.09.2022 14:49

Onko malli 230 eli vm.1994 - 2002 vai 244 eli vm, 2002 - 2006?
Ainakin 244 mallissa on myös konehuoneessa sulakerasia, oletko tarkistanut sieltä?

Antti Saarela 09.09.2022 22:13

Konehuoneen poksista katsottu että kaikki olisi ok, kuten aloitustekstissä laitoin

Markku Hämäläinen 09.09.2022 22:28

Alussa oli vain maininta molemmista ohjaamon sulakerasioista.
Mutta kumpi malli on kyseessä 230 vai 244?
Minulla on tietoa vain 244 mallista.


Olihan siellä mainita myös konehuoneesta, luin huolimattomasti
muokattu: 10.9.2022 10:04
Antti Saarela 13.09.2022 20:46

Missäs Tua lukee onko 230 vai 244?

Antti Saarela 13.09.2022 20:46

Missäs Tua lukee onko 230 vai 244?

Markku Hämäläinen 13.09.2022 21:14

Ainakin 244:n valmistenumerossa se näkyy
Keulassa on myös ero 244 ajovalolamppujen alareuna on puskurissa kiinni, 230 mallissa on lamppujen alapuolella peltiä.
230 mallia tehtiin 1994 - 2002 ja 244 mallia 2002 - 2006
Mm. niiden sähköjärjestelmät eroavat toisistaan
Omistajan kannattaa olla selvillä eroista


Piti kirjoittaa omistajan kannattaa tietää kumpi malli on kyseessä esim. varaosia hankkiessaan.
muokattu: 13.9.2022 21:16
Antti Saarela 14.09.2022 02:40

No toi on sit 244

Markku Hämäläinen 14.09.2022 10:30

Katso akun + navassa olevan valkoisen 80A sulakkeen kunto

Liitetiedostot

akun_sulakkeet.jpg
Markku Hämäläinen 17.09.2022 16:41

Onko tähän tullut selvyyttä?

Antti Saarela 20.09.2022 00:59

En ole kerennyt katsomaan... Pistän heti jatkoa kun saan selville

Reijo Pesonen 20.09.2022 08:50

Meillä teki aikoinaan lomamatkalla vähän samankaltaisen tempun. Auto oli vuoden 2002 Euramobil, Fiatin 2.8 alustalla. Oli lauantai päivä ja pääsin Raahessa Fiatin korjaamolle, jossa kertoivat akun olevan huonon. Vaihtoivat uuden akun. Pääsin sillä noin kymmenen kilometriä, kunnes samat viat alkoivat esiintyä.
Onneksi Raahessa oli tuttu varaosa kauppias, jolta sain vinkin ja yhteystiedot eläkkeellä olevasta autosähköasentajasta. Hän tulikin sitten jeesimään, ja heti löysi vian. Nimittäin akulta lähtevä maadoituskaapelin menee moottorin kylkeen.
Samasta kaapelista on haara jolla se on maadoitettu koriin. Tämän koriin tulevan haaran silmukka oli pultattu maalin päälle, jolloinka se ei saanut kunnon kosketusta. Tämä kokenut sähkäri jyrsi sen maalin ja silmukan pinnat kirkkaaksi ja pisti pultin kiini. Vaivat jäi siihen. Sanoi, että Fiateissa tämä on yleinen ongelma. Sen jälkeen olen kaikista, uusistakin Fiateissa,
tarkistanut tuon liitoksen, ja todennut että sen silmukan alla on maalikerros.
Tv. Rp

Markku Hämäläinen 20.09.2022 11:11

En tiedä voiko maadoitus vaikuttaa noin yksilöllisesti, mutta sulakkeen F71 takana on kaikki ne toimimattomat laitteet, joista Antti mainitsi

Antti Saarela 21.09.2022 14:13

Paskalta näyttää mutta ehjä on

Markku Hämäläinen 21.09.2022 18:06

Eikös tuosta puutu mutteri valkoisen sulakkeen päästä?


Aika hapettuneita näyttää kaikki nuo liitokset. Jos tuo mutteri tosiaan on ollut poissa koko ajan on homma toiminut tuurilla tähän asti
muokattu: 21.9.2022 18:55
Antti Saarela 21.09.2022 19:33

Meillä oloaikana ollu mutteri pois kokoajan...
Pitänee hiukan putsailla ja pistää mutteri...
Reijon maakaapeli hommaa katsoin niin en saanu rungossa olevaa mutteria edes auki, oli niin ahtaassa välissä ettei oikein saa kunnon vääntöä aikaiseksi.
Olen ottanut kojelaudan kaikki alamuovit irti ja koittanut katsoa puhaltimen säätönupeille menevien johtojen ja liittimien kuntoa.

Antti Saarela 21.09.2022 19:38

Kiitos tähän astisista viesteistä... On ollu iso apu omaan turhautumiseen kun ei vikaa vaan löydä!!

Timo Haapanen 21.09.2022 19:56

Moottorin ja korin välisen maadoituksen voit kokeilla starttikaapelilla joistain puhtaista paikoista.

@timppa

Markku Hämäläinen 21.09.2022 21:48
Antti Saarela

Meillä oloaikana ollu mutteri pois kokoajan...
Pitänee hiukan putsailla ja pistää mutteri...
Reijon maakaapeli hommaa katsoin niin en saanu rungossa olevaa mutteria edes auki, oli niin ahtaassa välissä ettei oikein saa kunnon vääntöä aikaiseksi.
Olen ottanut kojelaudan kaikki alamuovit irti ja koittanut katsoa puhaltimen säätönupeille menevien johtojen ja liittimien kuntoa.

Huolimatta mutterin puutteesta siinä on saattanut olla kontakti, joka irtosi tärinässä.
Kytkentäkaavion mukaan se valkoinen sulake syöttää sähköä juuri niihin nyt toimimattomiin kohteisiin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.