Dieselöljyjäämien puhdistus vesijärjestelmästä?

Antero Virkkala 09.08.2022 21:12

Kysymys lyhyesti: Liikkeen esittelyautona toimineen automme vesitankkiin lienee jossain vaiheessa (ei meidän aikanamme) tankattu erehdyksessä dieselöljyä vesitankkiin. Epäilen, että tankki on liikkeessä vaihdettu, mutta täyttöaukolta tankkiin johtavaa putkea ei. Mikä olisi paras tapa puhdistaa jäämät vesijärjestelmästä?

Pitempi kuvaus:
Saimme auton myöhään viime syksynä ja pyynnöstäni se toimitettiin vesijärjestelmä talviasentoon laitettuna. Tänä vuonna kevät tuli myöhään ja ennen lomamatkaa ehdimme ajaa vain kaksi kertaa kesämökille, ja silloinkin vettä oli mukana vain irtokanistereissa. Olin kotona kuitenkin kokeillut, että pumppu, hanat, suihku ja veden lämmitys (Truma) toimivat. Pihallamme on hankala ottaa vettä auton kyljessä olevan täyttöaukon kautta, ja siksi laskin tankkiin pari kastelukannullista vettä tankin huoltoluukusta. Silloin huomasin, että tankissa oli uuden muovikanisterin haju, eli kanisterin jota ei ole lainkaan käytetty. Kaikki tuntui toimivan normaalisti.

Vasta lomamatkalle lähdettäessä 14.7. otin tankin täyteen auton kyljessä olevan aukon kautta. Samana iltana huomasimme, että vesi valuu maahan Truman alta, mutta ei pakkasvahdin kautta vaan Truman ylipaineventtiilin kautta. Seuraavana aamuna Best-Caravanin huoltoteknikko Kempeleessä totesi, että ylipaineventtiili on jumissa eikä hän saanut sitä koputtelemalla toimimaan. Best-Caravanilla olleet varaosat olivat erilaisia kuin meillä, emmekä jääneet odottamaan sopivaa venttiiliä.

Vuodon lisäksi huomasimme, että vesitankista tuleva vesi haisi dieselöljyltä ja maistui kitkerältä. Lisäksi huomasimme, että dieselöljyn haju tuntuu erittäin voimakkaana auton ulkopuolella, kun tankkia täytetään.

Matka meni sitten niin, että tankkia täytettäessä venttiili jäi vuotamaan mutta yleensä vapautui (ja vuoto loppui) kun ajettiin tarpeeksi kuoppaisella tiellä. Kolme viikkoa myöhemmin huoltoteknikko oli saanut oikean venttiilin ja asensi sen autoomme. Paluumatkan Kempeleestä Vantaalle vedet sitten pysyivät tankissa.

Aluksi pidin vesivuotoa ja dieselin hajua/makua erillisinä ongelmina, mutta sitten aloin epäillä, että kun autollamme oli ostettaessa ajettu 1000 km, sitä oli täytynyt tankata ainakin kerran. Mahdollisesti kokematon koeajaja ei huomannut kannen alla piileskelevää diesel-tankin korkkia vaan oli tankannut selvästi näkyvän vesitankin korkin kautta. Tämän jälkeen liike lienee vaihtanut vesitankin mutta ei täyttöaukosta tulevaa palje/kierreletkua, jonka poimuihin oli jäänyt öljyä. Tämä tapahtumaketju selittäisi, miksi öljyn haju ja venttiilin jumiutuminen tapahtuivat vasta sitten, kun tankkasin vetta täyttöaukosta, mutta ei silloin kun tankkasin vettä tankin huoltoluukun kautta.

Ja sitten siihen kysymykseen: mitä raati ehdottaa? Vaatia letkuja uusittavaksi (ja ottaa riski, että johonkin tulee huono liitos)? Vai puhdistaa itse? Jos puhdistaa itse, niin millä aineilla ja työkaluilla?

Kari Rautiainen 09.08.2022 22:09

Mulla on sellanen muistikuva että tohon on kaupan joku ihan oma aineensa. Kuukkeli tietänee...


Löyty. Diesel Out -ainetta tarvittava määrä 10 l + lisäaine PURATANK 0,5 l Maahantuoja Merina Ay, Ruoksmäentie 2, Salo, www.merina.fi.
muokattu: 9.8.2022 22:11
Kari Rautiainen 09.08.2022 22:14

Näkyy ainakin sarka-caravan myyvän tota.
https://www.sarkacaravan.fi/category/425/vesisailion-puhdistus

Lauri Niittynen 10.08.2022 06:07

Tuon nestepuhdistuksen lisäksi pitäisi saada vedenpinnan yläpuolisetkin osat puhdistettua. Jos diesel haisee voimakkaasti, ainakin täyttöputki pitää saada kunnolla puhtaaksi tai vaihtaa. Tuskin siellä nestemäistä dieseliä on, vain muoviin imeytynyttä hajua.

Muoviastiat taitavat tuoksua pitkään uudelta, jos ei mitään ylimääräistä kasvustoa tai kemikaalia astiaan joudu. Voisikohan olla, ettei vesitankkia olekaan vaihdettu.

Sarkalla näkyi olevan hinta vesijärjestelmän puhdistukselle. Sen verran arvokkaalta näyttää, että kannattanee aloittaa myyjäliikkeeltä joko puhdistus tai puhdistuksen maksaminen.

Onkohan oikea paineennousu aiheuttanut ylipaineventtiilin aukeamisen eli onko diesel lähtenyt höyrystymään boilerissa. Jos niin toivottavasti siitä ei ole aiheutunut mitään muuta. Varmasti dieselin lämmittäminen on tartuttanut hajun kunnolla lämminvesipuolelle.

Timo Haapanen 10.08.2022 08:24

Letkujen vaihto on todella isojen purkujen takana. Uusia ei saa kiinnitettyä kalusteiden sokkeloihin, pujoteltua saa mutta kiinni ei.

Mekaanisesti ei saa puhdistettua muuta kuin säiliön täyttöputkineen. Eikös se ole rätti käteen hommaa jonka jokainen osaa tehdä.

Itse aloittaisin jollain voimakkaasti emäksisellä, vaikkapa Pinelinellä. Kannullisella saa jo monta pesua verrattuna Yacticonin aineeseen joka ei kovin ihmeelliseltä näytä
https://i.ebayimg.com/images/g/ht4AAOSwzn5h7onr/s-l1600.jpg

@timppa



Tapio Pankka 10.08.2022 09:11

Autossa on selkeä virhe josta myyjä on vastuussa. Eli myyjä on velvollinen korjaamaan sen.
Fairylla pesu poistaa tehokkaasti dieseljäämät.

Antero Virkkala 10.08.2022 09:26

Kiitos arvokkaista vinkeistä. Vähentävät riskiä, että minua viedään kuin pässiä narussa, kun keskustelen jatkotoimenpiteistä myyjäliikkeen kanssa. Se on selvää, että rätti ja emäs puhdistavat öljyn sieltä minne työvälineet pääsevät. Mutta en osaa arvioida riskiä, että putkistoon olisi jäänyt niin paljon öljyä, että vasta vaihdettu venttiili jumiutuu uudestaan.

Lisään vielä pari asiaa, jotka jäivät pois avausviestistä. 1. Dieselin hajun veden tankkaamisen yhteydessä totesi myös huoltoteknikko. 2. Vielä yksi asia, joka sai minut epäilemään dieselöljyä, on että vedentäyttöaukon alapuolella oli juuri samanlainen kohta joka jää dieselin täyttöaukon alle ylitäytön jälkeen. Nimittäin alue josta likaa oli hankala saada pois vedellä ja miedolla pesuaineella.

Tapio Pankka 10.08.2022 10:09

Kerran käsiini joutui asuntoauton vesisäiliö johon oli tankattua dieseliä. Sitä oli yritetty pestä monen moisilla pesuaineilla aikaisemmin. Dieselin haju ei vaan lähtenyt.
Kokeilin täyttää säiliön lämpimällä Fairyliuoksella. Kas kummaa, mitään dieselin hajua ei ollut tuon käsittelyn jälkeen.
Monethan pesevät asioitakin Fairylla.
Fairyn etuna on pintajännityksen pieneneminen, jolloin sen pesutehokkuus on omaa luokkaansa. (ps. minulla ei ole mitään provisioita Fairyn myynnistä, on vaan tehokas aine).

Timo Haapanen 10.08.2022 10:37

Itse en lähtisi kovin paljoa kuluttamaan energiaani myyjän kanssa. Auton siirtelyyn, ja muuhun vatvomiseen kuluu se aika millä sen kotipihalla itse pesisi.

Jos Sarkacaravan tekee sen työn 400-500 on se n. 3 tuntia veden kanssa lutraamista ja rättityötä. Heti hommiin vaan ja reissuun sen jälkeen. Liikkeiden töissä taitaa olla kuukauden jonot joten siinä ei reissata.

@timppa

Tapio Pankka 10.08.2022 12:16

Samaa mieltä @timpan kanssa.
Kannattanee kuitenkin varmistaa myyjältä, että eivät vetäydy vastuusta siinä tapauksessa että haju ei lähtisikään. Tosin uskon että pesemällä lähtee.

Antero Virkkala 10.08.2022 12:41

Tapio, minullekin tuli Fairyllä pesu vastaan, kun hain netistä ohjeita. Aluksi suhtauduin siihen ennakkoluuloisesti, kun muistin miten hankalaa veneessä oli keväisin saada painevesijärjestelmä toimimaan. Pelkäsin Fairyn tekevän ilmakuplia. Mutta tuo pelko taitaa olla turha, kun vesijärjestelmät ovat niin erilaiset. Veneessä oli ilmaa pumppaava kalvopumppu, joka piti painetta vesijärjestelmässsä. Tarkemmin mietittynä kevätkäynnistyksen ongelma lienee ollut tiivisteiden kuivuminen, jolloin painetta pääsi karkuun ennen kuin tiivisteet asettuivat kesäasentoon. Sunlightissa on mikrokytkimillä käynnistyvä, vettä nostava uppopumppu joka tuskin lakkaa toimimasta vaikka järjestelmässä jokunen ilmakupla olisikin.

Timo, olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että ehdottamasi tapa on todennäköisesti resurssien (aika, raha ...) kannalta tehokkain. Mutta asiaan vaikuttaa vielä pari muutakin asiaa. Yksi on takuu. Jos ryhdyn itse puhdistamaan vesijärjestelmää, eikä tulos ole hyvä, en ehkä voi vedota takuuseen. Toinen asia on, että resurssien optimointi todennäköisyyksien perusteella ei ole ainoa lähestymistapa. Jos mennään pahimman tapauksen analyysillä, niin liikkeen kanssa asioidessa pahin tapaus lienee se, että aikaa menee ja auto on jonkin aikaa poissa käytöstä. Toisaalta Best Caravanilla on 5v vesitiiviystakuu (edellyttää maksullia vuositarkastuksia), ja nämä käynnit voinee yhdistää. Mutta jos toimin myyjää konsultoimatta, niin pahin tapaus on, että järjestelmä vaatii mittavan remontin, joka ei menekään takuuseen, koska en toiminut ripeästi vahinkojen minimoimiseksi.

Näistä lähtökohdista tämänhetkinen ajatukseni on tarjota myyjälle sitä vaihtoehtoa, että puhdistan järjestelmän myyjän ohjeistamalla tavalla. Jos tulos ei ole hyvä, voin ainakin yrittää vedota takuuseen. Jos liike sen sijaan haluaakin tutkia/puhdistaa järjestelmän itse, niin siinä tapauksessa yhdistän käyntiin sen vesitiiviystarkistuksen, eli ylimääräistä käyntiä ei tässäkään tapauksessa tule.

Tapio Pankka 10.08.2022 13:18

Vielä pari huomiota:
Tuo dieselin hajuhaittahan ei kuulu mihinkään takuun piiriin, vaan kyse on myyjän vastuulle kuuluva tuotteen virhe. (sikäli kun on).
Varsinainen valmistajan takuu toden näköisesti vetäytyy vastuusta jos esim. vesipumppu hajoaa takuuaikana. Sikäli on hyvä kysyä ja varmistaa myyjältä millä pesuaineella järjestelmää voi pestä itse.
Aikaisemmin tätä on saatettu puhdistaa myös vakuutusyhtiön laskuun. Tietoahan ei ole kuka se dieselin on sinne säiliöön laittanut. Usein tulee kyseeseen tekijän vastuuvakuutus.

Vesa Varis 10.08.2022 21:17

Hei, eikö kysymyksessä ole uusi auto, jos vasta 1000 km ajettu. Sanoit "että minua viedään kuin pässiä narussa, kun keskustelen jatkotoimenpiteistä myyjäliikkeen kanssa".
Kyllähän myyjäliikkeellä on ehdottomasti täysi vastuu tästä asiasta. En itse tulisi hyväksymään minkäänlaista dieselin hajua juomavedessä. Kysymyksessähän teidän perheen terveys! Käytännössä ongelmat saattavat esiintyä vasta kymmenien vuosien kuluttua.

Hannu Mankisenmaa 10.08.2022 22:19

Pitää muistaa se, että sopu kannattaa saada aina riitatatapauksissa. Ennen kuin mennään käräjille, juristeilla heillä kun on keskiansio noin 400€/tunti.
Silloin "maksumiehiä" ovat muut. Ja juristit tienaavat vuodessa erittäin paljon.
Eli ei kannata mennä käräjille, muutaman "tonnin takia" riidan takia. Haastaja/haastettu maksaa sen Ison Laskun.

Timo Haapanen 10.08.2022 22:46
Vesa Varis

Hei, eikö kysymyksessä ole uusi auto, jos vasta 1000 km ajettu. Sanoit "että minua viedään kuin pässiä narussa, kun keskustelen jatkotoimenpiteistä myyjäliikkeen kanssa".
Kyllähän myyjäliikkeellä on ehdottomasti täysi vastuu tästä asiasta. En itse tulisi hyväksymään minkäänlaista dieselin hajua juomavedessä. Kysymyksessähän teidän perheen terveys! Käytännössä ongelmat saattavat esiintyä vasta kymmenien vuosien kuluttua.

Sehän nyt ei ole varsinainen juomavesisäiliö. Peseytymiseen ja tiskaukseen se on tarkoitettu mutta jostain syystä sitä käytetään juomavetenä. Erittäin huonolaatuisena juomavetenä.

Mulla on vaimo laborantti ja hän sanoo ettei hänen tarvitse edes tutkia sitä vettä, hän tietää tutkimatta mitä siellä on.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.