Carmin Camperiin uusi akku?

Hannu-Pekka Laiho 08.08.2019 16:28

Carmin Camper navigaattori ilmoittaa käynnistettäessä että akkuvirta on vähissä. Eli akku on ilmeisesti vanhenemassa. Onko kukaan vaihtanut/vaihdattanut Camperin akkua? Onnistuuko vaihto itse, vai mistä löytyisi esim Keravan seutuvilta sopiva huolto?

Timo Haapanen 08.08.2019 17:27

Ota suoraa yhteys Garmin Suomeen. Osoite: Asemanrinne 9, 08500 Lohja
Puh.: 019 311001

Sieltä saat ehkä jotain taakuuhommia asiaan. Ainakin asiantuntemusta.

@timppa

Seppo Suomi 08.08.2019 20:18

Näyttäisi jopa helpolta: https://www.newpower99.com/Garmin_RV_760_Battery_Replacement_Kit_p/garmin%20rv%20760.htm

Timo Ahjos 09.08.2019 07:27

Oletko antanut sen latautua kunnolla muualla kuin siinä autotelineessä , jossa voi olla huono kosketus? Kokeile ainakin ennen uuden akun ostoa lataamista USB-johdolla pistorasiasta, jossa on virtaa esim. yön yli.

Timo Haapanen 09.08.2019 08:50

Kuinka pitkään navin akussa pitää virtaa riittää? Vartissa naputtelee hupipuolella muutaman koordinaatin ja sitten koje telineeseen. Tai sitten istuu kuskin penkillä ja naputtelee vaikka kuinka kauan.

@timppa

Heimo Turunen 09.08.2019 14:02

Mihinkä akkua oikeastaan tarvitsee, yleensä akut aika helppoja vaihtaa, yli kahtakymppiä ei kannata maksaa. Jos vehkeellä niin ikää että akku on kyykännyt niin pian loppuu tukikin ilmaisiin karttapäivityksiin ja sittenpä sen käyttöarvo pienenee.

Timo Ahjos 09.08.2019 15:20
Heimo Turunen

Mihinkä akkua oikeastaan tarvitsee, yleensä akut aika helppoja vaihtaa, yli kahtakymppiä ei kannata maksaa. Jos vehkeellä niin ikää että akku on kyykännyt niin pian loppuu tukikin ilmaisiin karttapäivityksiin ja sittenpä sen käyttöarvo pienenee.

Jos puhutaan akuista yleensä, nykyisin monien laitteiden käyttöohjeissa sanotaan, että akku on kiinteä eikä sitä voi vaihtaa.

Seppo Suomi 09.08.2019 19:33

Käyttöohjeissa sanotaan kätketysti "osta uusi vehje" haluamme lisää tulosta.
Ostin autoonkin uuden akun. En katsonut mitä ohjekirja sanoi muuta kuin "vie valtuutettuun huoltoon"
@seppo

Heimo Turunen 10.08.2019 09:01

Tietenkin sanotaan että on kiinteä ja vie huoltoon. Aivan kun auton ajovalo pimenee niin ohjekirjan mukaan vie valtuutettun huoltoon vaikka vaihto vaatisikin vain konepellin avaamisen ja pientä työkalutonta puuhastelua. Tällä varmistetaan omien varaosien myynti ja huollon hyvinvointi asiakkaan kukkaron kustannuksella. Kiinteä tarkoittaa että akku on jokun ruuvin takana tai vermeen saa auki ihan kynsillä ratkomalla kuten monet puhelimet ja tabletit. Vaikkapa esimerkiksi tablettini joka ikääntyessään menetti akkunsa tehon. Kokeeksi soitin huoltoon, 120€ töineen, Duracellistä parikymppiä toimituksineen parissa päivässä. Kuori avautui kynsillä, jokunen ruuvi ja laattakaapeli ja vartissa selvä.

Hannu-Pekka Laiho 11.08.2019 18:39

Kiitos ystävät hyvistä neuvoista.
Sepon jakama opastuslinkki näyttää ymmärrettävästi, että akun vaihtaminen ei ole kovin iso homma. Saattaisi onnistua minultakin!
Päätin kuitenkin ensin soittaa Timo H:n neuvon mukaan Lohjalle Garmin Suomen asiakastukeen ja sieltä sain ihan mielenkiintoista lisäinfoa. Akkua ei ole välttämätön vaihtaa, sillä virran vähäisyys tai akun kunto ei vaikuta toimintoihin - jos laite on esim ajon aikana muuten kytkettynä virtalähteeseen. (Rantakalliolla ei siis voi reittisuunnitelmia ainakaan kovin pitkään tehdä).
Asiakastuen neuvon mukaan laitteen voi lähettää Garminin huoltoon akunvaihtoa varten, MUTTA akkua ei vaihdeta, vaan tilalle lähetetään kokonaan uusi, pakasta vedetty laite - samanlainen, jos on samanlaisia vielä varastossa ja parempi, jos "vanhat" ovat loppu. Tuo "huoltotoimenpide" maksaa 129 euroa ja hoituu Tanskassa olevan Pohjoismaiden keskusvaraston kautta.
Kun oma laitteeni on vielä ihan toimintakuntoinen, ja kun en olisi saanut tilalle upgradattua mallia, päätin toistaiseksi tyytyä vanhaan.
Lisäksi kokeilin Timo A:n neuvoa: latasin Garminin suoraan verkkolaturilla ja kas - akku latautui täyteen ja "virheviesti" akun heikosta kunnosta ei ole ainakaan vielä ilmestynyt ruudulle myöskään, vaikka laite on ollut muutaman tunnin ajon ajan kiinni "tupakansytytinlatauksessa".,

Timo Haapanen 11.08.2019 20:07

Onko mahdollista että sun tupsy-laturi olisi jotenkin vaihtunut vanhaan malliin? Itsellä kävi niin kun Garminia on ollut maailman sivu käytössä. Sattui vanha laturi käyttöön ja tuskailin yhden etelänreissun luullen navin olevan rikki. Vanhan laturin teho on 1 A ja uuden 2 A Sillä vanhalla navi pyysyi juuri ja juuri huonosti hengissä ja vasta kotona huomasin laturin vaihtuneen.

@timppa


Tuttava sai tilalle uuden nuvicamin kun lähetti jonkun vanhan mallin remonttiin.
muokattu: 11.8.2019 20:09

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.