Alde vuotaa ?

Markku Kainulainen 21.02.2021 06:58

Olisi kysymys asiasta enemmän tietäville. Huomasin että Alden paisuntasäiliö on alkanut tyhjentyä itsestään. Jostakin se ilmeisesti nyt vuotaa. Auto on Knaus SunLiner, vm. 2002. Yritin kurkkia taskulampun kanssa nurkkiin mutta en ole onnistunut löytämään vuotoa. Onko jotakin vinkkiä tai parempaa konstia miten sen voisi saada selville ? Vai onko ainoa mahdollisuus varata aika huollosta, iso osa niistä putkista on aika hankalissa paikoissa tutkia ?

Heikki Ikonen 21.02.2021 07:22

Pakkas kelillä muovi letkut kovenee ja jos vielä on tavalliset kiristettävät lemmarit. Yleisin syy nesteen "katoamiseen" kylmässä - neste kutistuu ja kylmän nesteen pinta laskee säiliössä jopa 5 cm - nestettä ei vuoda mihinkään.
Monesti lämmitys patterilla on ilmaus letkut muovi letkulla n. 10 cm pätkä jonka päässä ilmaus "ruuvi". Tämä letku löytyy lähes joka patterin päästä - ongelma poistuu vaihtamalla kaikki letkut kumi letkuiksi ja lemmarit ns jousi lemmareiksi - työläs homma. Helpompi on lisätä nestettä se kahvikupillinen talvella ennen kuin laittaa lämmöt päälle - ei yli ala raja merkin. H

Tapani Pokkinen 21.02.2021 11:23

10v kokemuksella alde 3000 on kaksi paikkaa. Toinen on sähkövastuksen tiiviste mitä piti kiristää, vuotaa laatikon pohjalle.
Toinen jota ei huomaa, koska letku auton alle, oli automatti-ilmaus. Mötikkä letkussa, menee roska väliin. Hätäkorjus naputtelee meisselin kahvalla. Kesällä pesu, helistely ja huuhtelu. Sen venttiilin voi myös poistaa kokonaan.

Markku Kainulainen 21.02.2021 18:36

Kiitoksia molemmille avusta, täältä tuntuu löytyvän tietoa. Lisäsin jo muutama viikko sitten nestettä kun oli häipynyt paisuntasäilöstä, olisikohan se vielä vajunut samasta syystä. Se olisi tietenkin hyvä juttu jos johtuisi edelleen tuosta. Silloin se neste kai laajenee takaisin kun laittaa lämmöt päälle. Katson nyt myös nuo mahdolliset vuotopaikat. Toivottavasti saan sen rauhoittumaan.

Tapio Aaltonen 21.02.2021 20:58

Mulla vuoti Alle 3000 lattialle, vaivasta pääsin, kun vaihdoin vastuksen. Noi vehkeet kuulemma "krymppää" lämpötilan vaihtelusta. Uudessa on kuulemma parempi tiiviste. Ta

Markku Kainulainen 22.02.2021 14:20

Kiitos vinkeistä, avasin sitä kotelon kantta ja sieltä löytyi nestettä pohjalta. Oletteko avanneet / vaihtaneet noita vastuksia tai tiivisteitä itse, onko miten hankala homma ? Olen kyllä tehnyt kaikenlaista huoltohommaa mutta tuon lämmittimen sisuksiin ei ole toistaiseksi tarvinnut koskea.

Tapani Pokkinen 22.02.2021 14:34

Terve,
Yritä ensin helpoimman kautta. Toinen vastuksen kiinnitysmutteri/pultti on helposti esillä, muistaakseni 13 tai 10mm. Toinen hankalassa välissä ja pitikö siihen ottaa lenkistä rälläkällä pala pois, että mahtui kiristämään?
Kiristä molempia kevyesti ja todennäköisesti homma oli siinä.
Rauhallisesti vaan touhuamaan ja kyllä se onnistuu.
Nämä on ihmisen tekemiä ja ei ne silloin voi mitään Jumalattoman vaikeita ole.
Itsellä niin kauan operaatiosta, etten kunnolla muista, vastukset kuitenkin siinä aika keskellä rosterista osaa ja mutterit molemmin puolin.

Tapio Aaltonen 22.02.2021 23:15

Tämä ongelma kun tuli itselle,niin kyselin asiasta ja ilmeni,että monella ollut samaa murhetta. Sen vastuksen vaihto oli sillai tarkkaa, että lämpötilan pitäis olla +20 ast. ja sen ruuvin kiristysmonentti 4 Nn. Eli aika pieni. Voi olla, että kiristämällä selviää jos on hyvä tuuri. Mutta paskahomma kuitenkin.

Teemu Eerola 23.02.2021 17:02

Tämä Alden vuotaminen on ollut kauan sitten täälläkin aiheena. Olin itsekin ihmetellyt keväällä, kun melko uuden M- autoni Alden paisuntasäiliö oli melkein tyhjentynyt. Ennen liikennekäyttöön ottamista täytin sen kuitenkin, eikä vastaavaa ilmiötä ole sen jälkeen esiintynyt. Silloin kirjoitettiin lämmityssysteemin tiivisteiden kiristysrenkaiden "ottaneen löysät pois" ensimmäisillä paukkupakkasilla.

Ruotsalaisten karavaanarien kirjoituspalstoilla on aihe ollut myös esillä. Monet pitävät ilmiötä talven aikaansaannoksena. En ota kantaa tämän enempää, koska varmaan on aitojakin vikoja löytynyt.

Markku Kainulainen 26.02.2021 19:17

Tiiviste oli ilmeisesti kutistunut vähitellen. Kiristin kiinnityksen nyt 4 Nm momenttiin ja tuolla meni jonkun verran syvemmälle kuin ennen. Se helpompi versio ilmeisesti riitti. Tässä lämmittimessä on 2 KW vastus yhdellä kiinnitysmutterilla. Samalla löytyi toinenkin korjattava, toinen maadoituskaapelin liitin oli murtunut ja se maadoitus roikkui irrallaan. Onneksi ei ollut tarvittu, tulipahan sekin kuntoon samalla.
Seurailin tilannetta tänään ja näyttäisi asettuneen, jätin kannen vielä auki että voi vähän aikaa varmistella.
Kiitokset vielä avuista, toivottavasti voin joskus vuorostaan jelppiä jotakin muuta avun tarvitsijaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.