2020- matkailuautojen eroavaisuuksia...

Petteri Haverinen 20.11.2023 14:03

Jospa keskustellaan 2020-luvun matkailuautojen rakenteellisista ja miksei myös käytössä havaituista erovaisuuksista? Onko jostain rakenteesta tai ominaisuudesta jotain hyötyä vai ei?

Itselle nousi asiaan esille, kun olen vähän katsellut nykyisen 2020-luvun Dethleffsin vaihtamista uudempaan tai jopa uuteen Hymeriin? (puoli-integroitu,alle 3500 kg ja noin 7 metriä, saarekevuode)
Katselin tarkemmin Hymerin Tramp S 695´mallia.
Rakenne-erot;
Detkussa(Pulse) on lasikuitukatto, mutta Hymeriin se pitää valita lisävarustelistalta lisähintaan?
Se kysymys, mikä on todellinen ero katoissa?
Hymeriin voi lisähintaan valita myös vahvistetun etuakselin? Eikö Mersun akseli riitä, jos se on alustaksi valittu, jos ei riitä, niin eikö vahvistettu etuakseli pitäisi olla jo vakiovaruste?

Ari Kuusisto 20.11.2023 18:12

Ainakin vahvistetulla akselilla saat sen oletettavasti rekisteröityä yli 3500kg painoille.
Nythän on kyse etuvetoalustaisesta, joita pakettiauto-Srinttereinä on aika keveitäkin.
(Etuvetoisena Sprinter on saatavana kolmessa painoluokassa (3, 3,5 ja 4 tonnia)

Ville Säynäjäkangas 21.11.2023 10:33

Mersuunhan voi valita oikeastaan mitä vaan, varustelistan ulkopuoleltakin. Tätä ei mainosteta, se pitää vaan tietää tai kehdata kysyä. Alustan käyttökohteita kun on tosi monia. Sprintereitä kun käytetään esimerkiksi poliisin ja armeijoiden erikoiskäyttöön. Ei kannata säikähtää valinnan mahdollisuutta.


Eikä nuo kertomani mahdollisuudet tarvi mitään kalliita olla. Esimerkkinä vaikka lisävalon liittimet kattoon, johdotukset niille ja katkaisin kojelautaan. Hinnoittelu tällaiselle on siinä mielessä järkevä, ettei jälkiasennettuna lopputulos ole yhtään halvempi tai ainakaan parempi.
muokattu: 21.11.2023 10:47
Ari Kuusisto 30.11.2023 16:48

Tuliko tämä keskustelulinja valmiiksi??
Katoin tuossa juuri tuosta vahvistetusta etuakselista joka saatavilla Sprintteriin.
Myynnissä on takaveto-alustainen 4100kg rekisteröity uusi Hymer jossa on vahvistettu etuakseli.
Onko sitten vaatimus tuolle painolle vai ei en osaa sanoa.

Petteri Haverinen 30.11.2023 17:02

Ei tullut ja edelleen hieman pähkäilen vaihtoa ja ehkä tämä uudempi hupiakku lisävaruste pitää lisätä listalle sekä lasikuitukatto…

.Varalyijyakusta on luovuttu, ja järjestelmä on huippumodernien LiFePo4-litiumakkujen ansiosta tehokkaampi, pitkäikäisempi ja selvästi kompaktimpi. Omavaraisuuspaketilla kapasiteettia voi suurentaa 80 Ah:sta jopa 320 Ah:iin ja hyödyntää entistä suurempi latauskapasiteetti

https://www.hymer.com/fi/fi/teknologia-innovaatiot/smart-battery-system-2.0

Katto ja alapohja lasikuituvahvisteista muovia

Innovatiivinen HYMERin monikerrosteknologia kehitettiin, jotta matkasi ei katkeaisi raekuuroon. Katon lasikuituvahvisteinen ulkopinnoite antaa mitä parhaimman suojan rakeilta ja takaa sen alapuolisen alumiinikerroksen ansiosta tiiviyden useiksi vuosiksi eteenpäin. Tämä pätee myös kestävään lasikuitupohjaan: se suojaa luotettavasti kiveniskuilta, tiesuolalta ja lialta.

Ville Säynäjäkangas 30.11.2023 17:03

Vahvistetussa Sprinterin akselissa on 6:lla pultilla vanteiden kiinnitys ja normaalissa 5:llä pultilla.

Ainakin on ollut kaikissa mistä olen asian tarkastanut.
Tarkastelu on tehty Mersun EPC (electronic parts catalog) ohjelmalla.
Etuvetoisia vahvistetun etuakselin Sprintereitä ei ole koskaan tullut vastaan. Nelivetoja kyllä on.

Jos löytyy vahvistetun etuakselin etuvetoja, niin voin rekisteri-/runkonumerolla asiaan tutustua.

Ville Säynäjäkangas 30.11.2023 17:18

Erikoista, että esim. Kabena saa etuvetoisia 4xx Sprintereitä. Mersun alustahinnaston mukaan kaikki 4xx-sarjan eli yli 4000kg Sprinterit on takavetoisia.


Tietenkin Mersu ja AL-KO saattaa tehdä erikoismalleja, joita myydään vain korinrakentajille. Tämähän monimutkaistaa sekavaa takuukäytäntöä edelleen, kun valmistajia on kolme. Millähän merkillä mb-alko-kabe on rekisteriotteessa? Kenen osia on yli 50%, jotta autolle saadaan merkki. Suomen laki vaatii yli 50% identifikaatioon.
muokattu: 30.11.2023 17:31
Hannu Gunnar 30.11.2023 21:16
Ville Säynäjäkangas

Erikoista, että esim. Kabena saa etuvetoisia 4xx Sprintereitä. Mersun alustahinnaston mukaan kaikki 4xx-sarjan eli yli 4000kg Sprinterit on takavetoisia.

Sitä myydään merkillä Kabe. Samoin, jos Kaben tilalla on Hymer jne.. Vahvistettua etuakselia tarjotaan silloin, jos halutaan alustaan painon korotuksen. Silloin saa myös muutakin vahvistusta etupäähän, kun pelkän akselin. Matkailuauton alustan etuvetoisena Mercedes toimittaa päällirakentajalle muokattuna versiona.

Ville Säynäjäkangas 30.11.2023 21:33

Mahtaneeko Mersu toimittaa pelkän etupään AL-KO:lle ja AL-KO toimittaa ajovalmiin alustan korintekijöille?


https://www.alko-tech.com/en/get-download-file-data/16484
muokattu: 30.11.2023 21:35

Liitetiedostot

img_1375.jpeg
Ville Säynäjäkangas 30.11.2023 21:46

Tuossa videossa näkyy AL-KO:n tehtaalla Ducaton keuloja ilman perää.

https://youtu.be/HUj_IxXD3v4?si=QOcja4R4c3eNL5eq


Ja näkyy myös perän liittäminen.
muokattu: 30.11.2023 21:48
Ville Säynäjäkangas 30.11.2023 21:54

Perättömiä Sprintereitä.

https://youtu.be/aWFlWphHM_s?si=hw6Kzm-ZBCZy-s9D

Ville Säynäjäkangas 01.12.2023 12:40

Päivitin tietojani. Imeisesti 2018 jälkeen kaikissa Sprintereissä on 6 pulttiset vanteet riippumatta onko vahvistettu akseli vai ei.

Ari Kuusisto 01.12.2023 12:52

Kiitos Ville linkeistä hyviin videoihin, nyt valkes miksi tuo Hymer SLC-alusta (super light chassis,etuveto-MB) on niin kevyt ,mutta ilmeisen vääntöjäykkä, nuo eristelevyt metalli(pelti)runkoon liimattuna hoitaa tuon vääntöjäykkyyden.Alapohja sileä ja aerodynaaminen.
Jotenkin tulee mieleen että kun vetokoukun laittaa tuohon perään niin saisko yön nukuttua.
No tehdään liimaamalla lentokoneitakin että ehkä pelko on vain oman pään ongelma.
Luvataanhan Hymerin kehittämän SLC-alustan takatallin kantavuudeksi 450kg ja 3,8 kuutiota tilaa.
AL-KO sitten tekee nuo näköjään.

Heikki Ikonen 02.12.2023 07:46

MB 416 vm 2003 män takaa norra poikki. Lääke löytyy:
Vallilan Takomo Hki ;)
Laitettiin taakse 600? sarjalaisen lehti jouset modifioituna ja eteen lisä lehti. Ei tullu jäykkä eikä hyömyä, kestää takakonttiin ajaa täys verisen moottoripyörän Virago 1100cc / n 250kg. Ei perä roiku, on ryhdikäs.
Ei alustan muokkaaminen oo Vallilan takomolle ongelma, ovat tehneet kymmeniä vuosia moniin automerkkehin. Osaavat sanon minä, tieten ei oo pakko uskoa ;) H

Petteri Haverinen 02.12.2023 10:17

Hymeriin, ainakin Mersun alustalle, saa lasikuituiset takajouset. Ovat kevyemmät n 20 kg, mut sitten ei saa vetokoukun asennusvalmiutta. …

Toivo Koistinen 02.12.2023 11:17

Jousien kuoleentuminen on aika tuttu ilmiö. Opeliinkin Vallilalta taakse lisälatit, jotka kirkonkylän luottokorjaamo nakkasi paikalleen.
Tuli hyvä.
Tp

Ari Kuusisto 04.12.2023 15:34

Eikös tässä Hymer Tramp S 695 ole takajouset vääntövarsijouset , onko todella niin että ne voi olla muoviset??
Ainakin lehtijousia on ollut komposiitistä.


Näköjään HYMER Tramp S 585:ssä on MB alkuperäinen palkkialusta joten siinä on lehtijouset takana. Ei sitten sitä tuplapohjaa. Ilmeisesti Tramp sarjassa kaikissa.
muokattu: 4.12.2023 15:57

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.