via paltika.

LIIMATAINEN MANU 12.04.2007 10:14

kun tässä tuon viikon vanhan liimataisen kanssa suunnitellaan kesän reissua niin aina välillä käy mielessä että olisiko tuo via baltica sittenkään paha vaihtoehto. siis italiaan olemme menossa. halvin se ehdottomasti olisi mutta jotenkin hirvittää varsinkin puolan osuus siinä. eli, missä kunnossa tiet nykyään ovat? pärjäänkö enklannin kielellä? (ainoa ulkomainen kieli mitä osaan puhua sujuvasti ajokunnossa.) ja uskaltaako siellä yöpyä missään? (vaunun kanssa, leirintäalue tai joku vartioitu parkkis)

HYTTILÄ ESKO O 12.04.2007 15:23

Enklanti sujuu,en tiedä olivatko senpään ihmiset ajokunnossa vai ei. Esim Lublinin cämppärinrespa puhui oxfordin kirjakieltä tms. Ei ole siellä ryästetty, en kuitenkaan ole kokeillut tir-parkkeja. 15v sitten olin ekan kerran,Gdanskia Torunia Krakovaa Zakopane jne. Torunissa oli näitä suomenvähemmistön sukulaisii samalla alueella, ei heidänkään kanssa ollut ongelmaa, miksi olisikaan. Asuivat poksissa (vaunu) ja me omassamme. Tervemenoa, ihan ok paikkaa. ps tervettä järkeä saa jokapaikassa käyttää ilmaiseksi. ps2 varokaa tutkia, niitä on paljon. Ei haittaa kun ajaa nopeusrajoituksen mukaan tai alle.

HENTTONEN JUKKA H 12.04.2007 17:32

Mikä mahtanee olla teidän ajoaikataulu ? Me olemme olleet Tackendorfissa aina lepuutuksella,(löytyy myös Guuglettamalla) paikka on 12 Km Pärnusta etelään. Seuraavaksi aivan Polskien rajalla, siintä montakin mahdollisuuta.Onnea matkalle ja varovaisuutta.

SILJAMÄKI ANTTI J 12.04.2007 19:48

Hei!

Minä siirryin viime kesäisen Via Baltican ja Puolan kautta Kroatiaan matkan jälkeen siihen joukkoon, joka ajaa mieluummin Ruotsin kautta Etelä-Eurooppaan. Se vaan on niin paljon helpompaa, eikä matkakustannukset nyt niin järin paljon suuremmat ole.

Puolan teillä kyllä pärjää, mutta ohjaamossa on koko ajan kyllä "ohjelmaa", sen verran rajua on se liikenne. Ja tiet ovat kyllä hyvin uraisia ja ns. salakuoppia löytyy. Paluumatkalla etupää sai sen verran kipeätä, että 100 eurolla korjattiin ohjauskulmia. Ja suurista liikennemääristä johtuen eteneminen Puolan teillä on hidasta.

SAIKKONEN ERKKI 12.04.2007 20:26

Moi! Ihan vaan mielenkiinnosta! Olitteko matkalla vaunulla vai autolla? Mun ajatuksen mukan Ruotsin kautta matka Eurooppaan tulee jonkin verran kallimmaaksi kuin via baltikan kautta. Toisaalta matka Ruotsi-Tanska-kautta tuntuis houkuttelevalta, vaikka lapsia tällä reissulla ei olisikaan! Entä ne helpotukset???. Vastauksia odotellessa ???

LIIMATAINEN MANU 13.04.2007 08:53

vaunullahan me. itsekin menisin niin paljon mielummin ruotsin ja tanskan kautta, mutta kalliiksihan nuo laivat tulee sillä reitillä. sen lisäksi kun reissuohjelmaan tuli muutos että käydäänkin ehkä menomatkalla wienissä serkun luona joten suorempikin tuo via baltica olisi..

toisaalta, viron reitin ehdoton plussa on hunajalla terästetty mee ölu, jota saa ainakin tallinnan prismoista. aivan taivaallista hyvin viilennettynä..

RAJALA HANNU S 13.04.2007 16:33

Kyllä se baltika toimii. Tiet Puolaan asti OK ja Puolassakin pätkiä jossa ihan ok ajella. Minun mielestäni Puolan liikenne ei ole ollenkaan niin hurjaa kuin jotkut antaa ymmärtää. Tietysti siihen pitää hiukka eri lailla asennoitua kuin Ruotsin toiset huomioon ottavaan liikenteeseen. Warsovan läpi on ajettava ja se on vähän hankalaa, mutta pienellä määrällä huumoria ja seikkailumieltä sekin onnistuu. Siellä vaan opasteet on enempi puutteelliset ja joku kohdalle osuva tietyömaa voi pyöräyttää suunnistajan pään hetkellisesti ympäri. TIR-parkit toimii hyvin matkalla sellaisina pysäkkeinä, jolloin on vain tarkoitus yöpyä - turvallisesti. Eikä maksa paljon. Eli kannattaa, jos haluaa itsekin kokeilla ja kokea.

KORHONEN KARI 13.04.2007 16:51

Tapasin suomalaisen miehen joka oli asunut usean vuoden Puolassa(sitä ne naiset teettää..).Hän varoitteli käyttämästä pääteitä,teiden kunto ja ajotyylit ovat paikoin kamalat.No sen vuoksi käytin sivuteitä ja hyvin meni.Eräs asia mikä kannattaa huomioida on teiden pientareet,asfaltilta saattaa olla pudotusta 20-25 senttiä soralle.Vaunustani hajosi vanne takaisin asfaltille tullessa,sen verran väänti.Huomasin sen kylläkin vasta Espanjassa,4000km ajettuani.

SALO SIMO 13.04.2007 18:36

Mikähän olisi järkevin reitti tuolta Puolan rajalta kun tavoitteena olisi Wien/Budapest suunta mahdollisimman sujuvasti läpi Puolan maan.

HALONEN MARTTI 13.04.2007 18:38

Aina kuulee parjattavan Puolan teitä ja läpiajoa. Oli ilo lukea asiallistakin tietoa "Rajalan kynästä". Ollaan n. 8 kertaa Puolan teitä kuljettu ja viime vuonna jo tiet etelästä tulomatkalla osittain erittäin hyviä. Ilmeisesti EU;n rahoituksellakin? Lublinissa olimme OBI;n liikkeen parkissa, ei ajettu pois, mutta tankkaus paikka yön auki, joten vähän liikenne melua. Yöpaikkoja löytyy kyllä, mm. kirkon parkit, DIR, camping alueet mm. ennen Rigan tietä. Turvallisia matkoja, suosittelemme Puolan reittiä.

SALO SIMO 13.04.2007 19:20

Tuossa edellä kyselin hyvää reittiä Puolan läpi. Martilta olisin kysynyt, että kuljetteko yleensä tuota itäreunaa kun maitsit Lublinin. (Suwalki- Bialystok- Lublin- Rzeszow-?

TILLI KALLE 13.04.2007 23:48

Kesällä 2000 ajeltiin henkilöautolla Varsovan kautta Puolan läpi ja matkailuautolla kesinä 2004 sekä 2005 ''itäistä reittiä'' eli Suwalki-Bialystok-Lublin-Rzeszow. Tiet olivat itäreitillä melko hyväkuntoisia, keskinopeutta pudotti lukuisat kylät, koska tuolla päin maailmaa pienemmät maantiet kulkevat lähes poikkeuksetta kylän läpi. No, näkeehän siinä samalla monta kirkkoa ;)

Yövyttiin tien varsilla huoltsikoilla, ei ongelmia. Liikennekulttuuri ja -tiheys eroavat suomalaisesta arkipäivästä mutta esim kesäisen perjantai-iltapäivän amok-ajo Helsingistä motaria pitkin Heinolaan (ja sunnuntain paluuliikenteessä ryntäily) ei loppujen lopuksi niin kovin paljoa poikkea Puolalaisesta liikenteestä, hevoset ja traktorit tosin pääsääntöisesti meillä ajotieltä puuttuvat mutta ratin takana on meillä vastaavasti melkoisia luupäitä.

Jos määränpää reissussa on esim. Unkari tai siitä matka edelleen vaikkapa Serbian läpi Kreikkaan, on varsin helppo valita via Baltica; Tallinnasta Unkarin pohjoisrajalle n 1500 km matka ja Unkarista on helppo jatkaa etelään tai lounaaseen Kroatian rannikolle tai vaikka Italiaankin.

Ja saa ne iskarit rikki kotomaassakin. Äskettäin Laajasalon Nesteelle ajaessani meinasi tulla vahinko kun keskelle katua oni ilmestynyt kevättalven vaikutuksesta ainakin 15 cm syvä kraateri (jonka korjaamisella ei näytä olevan mitään kiirettä).

MIETTINEN MIKKO T 14.04.2007 09:07

Kyllä baltikalla voi Suomalainen perhe ihan turvallisesti matkustaa. Liikennettä on määrällisesti paljon mutta muut tienkäyttäjät otetaan huomioon joten homma toimii! Missään muualla en ole törmännyt niin avuliaisiin ihmisiin kuin Baltikan varrella. Siinä ei kattella pitkin nenää kuten Suomessa kun asiakaspalvelussa toimiva henkilö yrittää ymmärtää sinua ulkomaalaista. Itse puhun Suomen lisäksi englantia, saksaa ja ruotsia mutta kun vastapeluri puhuu vaan Puolaa niin voisi kuvitella ettei kaikki onnistu, mutta avulias kassaneiti nousee pöydälle ja kertoo ruokalistan sana sanalta elehtien mitä mikin on. Ompa jo varmaan kaikille tuttu toi mun kotisivu mutta jos ei niin käykääs kattelemassa 2007 linkkejä joita olen kevään aikana ettiskelly omaa reissua varten. http://koti.mbnet.fi/mietmi/ Itse ollaan menossa Baltikaa alas Zekkiin ja siitä jotenkin kohti Makedoniaa ja itäreunaa ylös. Kalle olis muuten asiaa Maken reissusta, joten ottaisitko yhteyttä.

LAINE PENTTI 14.04.2007 09:40
Vielä näyttää olevan ennakkoluuloja Via Balticaa kohtaan,

olen toista kymmentä kertaa mennyt sitä kautta,ja aina vain on paremmaksi muuttunut,aikoinaan oli pari kertaa ongelmia poliisin kanssa Liettuassa,molemmat kerrat yöllä ajettaessa, ennen kuin maasta tuli EU:n jäsen. Minusta reitti toimii hyvin,turvallisia yöpymispaikkoja löytyy,eikä se liikenne poikkea juuri nyky-Suomen ajotavoista, päinvastoin joustoa löytyy huomattavasti paremmin.

TILLI KALLE 14.04.2007 19:56

Pentti puhuu totuuden sanoja. Ennen EU:ta oli pompottamisen makua kun turisti sai mm. raja-asemalla odotella pitkiäkin aikoja, että pääsi passin ja paperit näyttämään, nyt on toiminta nopeata rajoillakin.

LIIMATAINEN MANU 15.04.2007 08:53

tässähän tuli ihan mukavia vinkkejä!

muotoilenpa siis kysymyksen vielä näin: onko via baltican liikenne ja eksoottisuus ainoastaan helsinki-tampere -moottoritiehen verrattuna kummallista ja pelottavaa? entä jos sitä vertaa vaikkapa italiaan tai muuhun eurooppaan?

entäs sitten tallinnan laivat? joku puhui jossain vaiheessa eckerön rahtilaivasta, mistä sitä voi tiedustella? onko hintaluokka sama helsinki-tallinna -välillä kuin turku-tukholma -välillä eli tuleeko säästö siitä että viron kautta mentäessä selviää vain yhdellä laivalla?

MIETTINEN MIKKO T 15.04.2007 19:58

http://www.eckeroline.fi/fi/document.aspx?docID=1655 Tosta löytyypi vaihtoehdot Eckerööllä. http://www.eckeroline.fi/fi/document.aspx?docID=1439 Tuossa aikataulut. HUOM Translandia ei ota kuin rahtia iltavuoroon!! Varaa liput ajoissa ettei käy kuin meille -04 ettei saatu mitää laivapaikkaa!

HALONEN MARTTI 15.04.2007 20:23

Martti nyt vasta vastaa, kun oli reissussa. Niin, yleensä käytämme sitä reittiä, kun olemme menneet Puolasta Slovakia-Unkari reittiä edelleen. Länsi-Puola mielestämme jo niin länsimaisuuden muuttamaa. Syksyllä olimme tutustumassa Romaniaan ja Bulgariaan, toki sieltä länteen; Makedonia ja Albania, joihin haluaisi toisenkin kerran paremmalla ajalla tutustua, myös Turkki mielessä. No, sie olit menossa Italiaan. Elämämme ensimmäisellä reissulla (2002) ajoimme Wroslawin kautta Tsekki-Saksa-Itävälta-Italia, joka ihan mukava reitti yksinkin ajavalla. (e-mail; martti.halonen@saunalahti.fi)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.