Talvirenkaat Euroopassa

Olli Turunen 26.08.2021 19:47

Mietimme talvimatkaa Kroatia-Kreikka suuntaan joulu-helmikuussa. Riittääkö Michelin Agilis camping renkaat (yli 4mm) ja lumiketjut talvirenkaiksi euroopassa.

Timo Haapanen 26.08.2021 20:03

Tässä Saksan osalta käännös linkistä https://www.inter-sprint.fr/nieuwe-wetgeving-winterbanden-in-duitsland/

''Uusi talvirengaslainsäädäntö Saksassa.
Saksassa talvirenkaiden käyttö on pakollista talvisissa olosuhteissa. Viime aikoina sopivien renkaiden määritelmää on tiukennettu Saksan lainsäädännössä. Renkaat, joissa on vain M + S -merkinnät, eivät enää riitä. Renkaassa on oltava 3PMSF -symboli (3 Peak Mountain Snowflake). Tämä on kuva vuorelta, jossa on lumihiutale. On olemassa siirtymäjärjestely sellaisten renkaiden käyttöön, joissa on vain M + S -merkintä. Niitä voidaan edelleen käyttää 30. syyskuuta 2024 saakka, kunhan ne on tuotettu ennen 31. joulukuuta 2017.

Huomaa!
On myös kesärenkaita, joissa on M + S -merkintä. Näillä kesärenkailla ei ole talviominaisuuksia, joten ne eivät sovellu ajamiseen Saksassa talvella - ei edes siirtymäkauden aikana.

Urasyvyys
vähintään urasyvyyden renkaiden Saksassa on 1,6 mm. Talvirenkaille suositellaan kuitenkin vähintään 4 mm: n urasyvyyttä, koska alle 4 mm: n kulutuspinnan syvyydessä renkaat eivät toimi optimaalisesti ja menettävät talvitehonsa.''

Mun mielestäni se misukka on selvääkin selvemmin kesärengas. Lisäksi kannattaa ajatella millaisella renkaalla pärjää. Itse laitoin juuri täysiveriset kitkat alle jotta pääsisin joulukuussa kotiin etelästä läpi Ranskan ja Saksan.

@timppa


Petteri Haverinen 26.08.2021 20:22

Vähän hankalaa jos laittaa kunnon kitkat alle, sillä kyllä yli 10 asteen lämpötilassa ne kärsii.
Itse, jos lähtisin nyt Välimeren suuntaan, niin lähtisin ihan kesärenkailla ja paluu matkalla ( talvella) ostaisin matkalta uudet kitkat alle.
Käsittääkseni Saksassa pitää talvella kelin mukaiset renkaat…


Ketjun aloittajan tilanteessa laittaisin kunnon kitkat alle, itsellä varsin hyvä kokemus Nokian kitkoista asuntoauton renkaina…
muokattu: 26.8.2021 20:24
Olli Turunen 26.08.2021 20:33

Kiitos ystävät, tämä selvitti, eikun rengaskauppaan ja uutta kitkarengasta alle ja eikun reissuun.

Timo Haapanen 26.08.2021 20:44

Mulla on vuosikaudet ollut kitkat alla etelässä mennen tullen, ei ne mitään kärsi helteistä sen kummemmin. Juuri otin pois sellaiset jotka ovat olleet 50 000 matka-auton eturenkaana ja niistä kilometreistä on 90 % ajettu kesäkelillä. Ne vaan on pakko olla kotimatkoja varten ja joka reissulla on loskassa ajettu.

Euroopan kitkat eivat kulu yhtään sen enempää kuin kesärenkaatkaan. Viime vuosina on saksalaistenkin autojen alla kitkoja näkynyt Portugalissa ja Espanjassa.

Nokian edustaja on julkisesti kertonut Nokian kitkojen sulavan kesäkelillä.

@timppa

Heikki Ikonen 26.08.2021 22:36

Euroopan moottoritiet - rengasrikko tarkoittaa lähes aina hinuria, siellä ei renkaita vaihdeta itse tien päällä. Premium luokan Euroopan kitkat, esim. Continental FourSeason2, toimii myös Suomen talvessa, kokemusta yli 200 000 km matkalta. Rengas Online toimittaa koti ovelle, miksi, koska Suomesta on vaikea saaja ko rengasta, ei kannata pihistellä renkaan laadussa / ostossa. H

Petteri Haverinen 27.08.2021 07:23

Itsellä kokemusta myös Euroopan kitkoista ja kyllä niillä pärjää Euroopassa, mut ei Suomessa jos tarkoitus on olla liikkeellä kelistä huolimatta.
Itsellä on kokemus Nokian Pohjoismaihin tehdystä kitkarenkaasta ja se on todellä hyvä talvella, mut tosiaankin yli 10 asteen lämmössä on ”tahmea” ajettäva.
Itse mietin, että miten tämä toinen ns Euroopan talveen tehty Nokian kitka toimisi lämpimässä kelissä, toisaalta joku muukin merkki käy.

Timo Haapanen 27.08.2021 08:05

Tuo Heikin Conti on varmaankin oikein hyvä rengas. Taloudellisuus D Märkäpito B Melu 73
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/continental/vancofourseason-2/225-75-r16c-121-120r-918717?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre

Mulla pakussa tämä. Taloudellisuus B Märkäpito A Melu 71
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/maxxis/vansmart-snow-wl2/225-75-r16c-118-116r-904468?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre

Hankinnan perusteenä märkäpito A Hyviä renkaita on vaikka kuinka paljon.

@timppa

Kallu Selin 28.08.2021 01:36

Muutaman kerran oon epsanjassa poikennut kiinan kitkoilla pakulla ,hyvin ne täälläkin on pitäneet 10V ajeltu ympäri vuoden ja joo ei ole kestossa vaittamista lämpösessäkään eihän tuo kilpa-auto oo.
Good Yearin kitkoilla henkilöautolla tuli piipahdettua Epsanjassa hyvin toimi nekin vähän nopeammin
Kuluivat ympävuotisessa pyörityksessä. Syys,-lokakuussa uusiksi epsanja tai Portugal kitkat pakun alle ja menoksi makuuvaunu koukkuun jne. Hyviä reissuja oli rekaat alla mitkä hyvänsä!

Heikki Ikonen 28.08.2021 09:44

Mulla on ”edellisen” mallin FourSeason2 ,kuvio on karkeampi ko tuossa nykyisessä mallissa ja nämä toimii lumisillakin teillä. Rengas kuluu 1-1,5 mm / 10t km. Eikä hätkähä syyskuun +25 +30 Espanjan lämpötiloja tai lapin pakkasia ja lumi sateita.
5mm kohalla :(= keväällä net saapi jäähä kesäksi rallattamaan taka akselille. Eihän nämä meän vehkeet oo ”ralli autoja”, maltti on valttia niin kerkeää nähäkin mitä maakunnissa näkyy. Kun heitin kotimaisen N rengas setin roskiin v 2010 en ole sen koomin joutunu tien päällä renkaita vaihtamaan, varmaan hyvää tuuria ;)= ollu, (6 sta N.. renkaasta 2 sta meni kivi läpi n 5mm kohalla ko ajelin Kilpisjärveltä kota).
Kotimaassa renkaan vaihto ei ole moottoritielläkään iso ongelma toisin kuin Euroopassa. Minun puolesta kaikki kukat saa kukkia ja jokainen saa päättää minkä rattaan alle ostaa. H

Liitetiedostot

fourseason2.jpg
Timo Haapanen 28.08.2021 12:28

Harvoin rengasrikkoja tulee, mulle ei koskaan matka-autoissa. Nykyisessä ei ole vararengasta ollenkaan joten hinurireissu tulee väkisin.

@timppa

Jukka Ruotsalainen 29.08.2021 20:01

Timppa: oheinen kuvio löytyy renkaasta: onko tämä 3PMSF -symboli (3 Peak Mountain Snowflake)?

Liitetiedostot

rengaskuva.jpg
Timo Haapanen 29.08.2021 20:46

Eiköhän se ole juuri se.
https://www.google.com/search?q=3PMSF&rlz=1C1GCEA_enFI877FI877&sxsrf=AOaemvKj7IFxJrwhppidhSoqGOmdZ5uXEQ:1630257186864&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjOwo-k3dbyAhV1SPEDHXOCCJIQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1680&bih=907

@timppa

Petri Ahonen 14.12.2021 10:27
Olli Turunen

Kiitos ystävät, tämä selvitti, eikun rengaskauppaan ja uutta kitkarengasta alle ja eikun reissuun.

Fiksu teko, renkaat ovat ne viimeisimmät, missä kannattaa säästää. Monissa tilanteissa metrinkin lyhyempi jarrutusmatka maksaa renkaiden hinnan monin kerroin takaisin. Turvallisia ajokilometrejä kaikille Teille.

Markku Hämäläinen 14.12.2021 11:44

Onko kokemusta minkälaiset renkaat on kesällä/talvella ajellessa Michelin CrossCimatet?
Ensi kesänä tulee ehkä tilanne, etten pääse heti syksyllä renkaan vaihtoon, vaan pitää jatkaa ajoa niillä renkailla jotka ovat kesällä alla.
Nykyiset renkaat menevät joka tapauksessa vaihtoon, kun tiet ovat hiukan tasoittuneet talven jäljiltä
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/michelin/agilis-crossclimate/225-70-r15c-112-110r-855083

Timo Haapanen 14.12.2021 12:10

Katoppa Markku tätä, tässäkin märkäpito A

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/uniroyal/allseasonmax/225-70-r15c-112-110r-852202

@timppa


.
muokattu: 14.12.2021 12:13
Petri Ahonen 14.12.2021 16:52
Timo Haapanen

Katoppa Markku tätä, tässäkin märkäpito A

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/uniroyal/allseasonmax/225-70-r15c-112-110r-852202

@timppa

Aikas mielenkiintoinen rengaskauppa tuo 1001, kaikki renkaat, joista useammista en ole koskaan kuullutkaan, ovat vähintään **** renkaita. Kukahan ne on testannut?

Timo Haapanen 14.12.2021 18:34

Nehän ovat käyttäjien arvioita joilla ei ole mitään merkitystä. Uniroyalin voisin kyllä ostaa jos olisi tarvetta.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.