Norjan tie-, silta- ja lauttamaksujen maksaminen

Antero Virkkala 12.04.2022 10:05

Kukahan tietäisi tämän vuoden alussa muuttuneista käytännöistä? Tämän verran löysin netistä:

autoPASS on yleistermi järjestelmälle, jota hallinnoi Norwegian Public Roads Administration (NPRA)
järjestelmään kuuluu useita (5?) auktorisoituja maksunkerääjiä, joista jonkun kanssa on tehtävä sopimus (asiakastili)
järjestelmässä näyttää olevan vaihtoehtoisia ajoneuvon tunnistustekniikoita, kuten rekisterikilven tunnistus tai elektroninen etälukulaite (josta 200NOK eli n. 20€ pantti)
jos asiakastilille on etukäteen talletettu riittävästi rahaa, veloitetaan asiakastiliä eikä kotiin tule laskua; lisäksi saa alennusta (jopa 50% lauttamaksuista, eli 6-8 -metrisen asuntoauton henkilöauton hinnalla
asiakastilille talletetun ylimäärän voi pyytää palautettavaksi matkan jälkeen
maksuteitä saattaa olla yllättävissä paikoissa, kuten kansallispuistoissa yksityismaiden läpi kulkevat tiet, joilla maksu tapahtuu laittamalla sopiva seteli kirjekuoreen ja postilaatikkoon

Näin teoriassa. Entä käytäntö? Onko foorumin jäsenillä kokemusta, mikä seuraavista maksunkerääjistä olisi suomalaiselle kätevin?

Ferde/Flyt (flytpass.no)
Fremtind Service (fremtindservice.no)
BroBizz (brobizz.com)
SkyttelPASS (skyttelpass.no)
Øresundsbron (oresundsbron.com)

Nyt ei Youtubestakaan ollut apua. Esim. haku "toll roads norway" löysi vain muutaman vanhentuneen klipin maksuteistä, mutta lukemattomia klippejä nähtävyydestä nimeltä Trolltunga. Samoin Motorhomefun.co.uk/forum -sivustolla kohdassa > Motorhome Touring > Continental Touring > Denmark Norway Sweden Finland oltiin aika lailla ihmeissään uusista säännöistä ja käytännöistä.

Tuskinpa monikaan suomalainen on tämän vuoden sääntöjen vallitessa käynyt niitä kokeilemassa, mutta laitan tämän kuitenkin tiedoksi ja viestin paikaksi, jonne kokemuksia voi kirjoittaa sitä mukaa kun niitä kertyy.
Pertti Aro 12.04.2022 13:18

Googlesta Norjan tietullit ja uudet (vanhat?) maksu menenettelytavat löytyy.


Oikeastaan kaikki otsikossa mainitut asiat .
muokattu: 12.4.2022 13:19
Jaska Jokunen 12.04.2022 13:50

Tuleeko sieltä niin paljoa maksua että kannattaa tehdä mitään?

Joku vuosi sitten tuli ajettua etelä-norjassa, ja tulihan siitä sitten kotia lasku. En muista paljon se oli, mutta niin vähän kuitenkin että mikä tahansa ennakoiva toimenpide olisi ollut turhaa. Samalla reissulla tuli ruotsista lasku jonkun sillan ylityksestä, olikohan peräti 67 senttiä :-) Ja tuo siis todellakin tuli joku kuukausi matkan jälkeen kirjeessä. Taisi tulla hieman persnettoa kyseisestä laskusta laskuttajalle.

Viime vuonna taas pohjois-norjassa tuli ajettua pari kertaa lautallakin, ottivat valokuvia rekkarista. Mutta eipä tuolta vielä ole mitään laskua tullut.

Timo Haapanen 12.04.2022 14:39

Mun mielestäni auton rekisteröinti on ainut toimenpide mikä kannattaa tehdä. Rekisteröitynyt saa laskut sähköpostiin eivätkä ne katoa mihinkään.

https://www.epcplc.com/fi/register

@timppa

Kauko Keränen 12.04.2022 16:58

Tuo on näköjään hyvä ja Suomeksi.
Pitihän se täyttää. Helppo käyttää.

Kauko Keränen 12.04.2022 17:32

Tuo onkin vanhaa tietoa!
Sain uutta tietoa:
Epcplc lopetti noiden maksujen hoitamisen, nykyään Parktrade Europe AB : https://www.epass24.com/

Antero Virkkala 12.04.2022 19:57

Minusta ainakin lauttamatkat näyttävät sen verran hinnakkailta, että 50% säästö houkuttelee.

switchbacktravel.com/norway/getting-to-lofoten sanoo, että autolautta Bodø -> Moskenes (Lofooteilla) maksaa $25 per henkilö plus $92 per auto. Tässä siis oli kruunut muunnettu dollareiksi.

https://www.lofoten-islands.eu/en/ferry-bodo-moskenes-ferry-to-lofoten-islands taas sanoo, että Bodø -> Moskenes maksaa 227NOK/23€ per henkilö, mutta omalla kulkimella liikkuvat maksavat lähinnä kulkupelin koon mukaan. Kuuteen metriin asti 892NOK ja 10-12 metriä 2887NOK. Välistä puuttuu 6-10 metriä. Jostain luin, että tähän väliin mahtuvat maksavat henkilöauton hinnan kaksinkertaisena, eli n. 1800NOK/180€. Jos ennakkomaksulla säästää tuosta puolet, niin kyllä siinä tuntipalkoille pääsee.

Jos pitää paikkansa, mitä Kauko sanoo yllä, niin vaikka avausviestissä varoitin, että käytännöt ovat muuttuneet, niin neljä ensimmäistä vastausviestiä näyttäisi sisältävän vanhentunutta tietoa. Kaukon jälkimmäisessä viestissä mainitsema epass24.com ei sekään näytä olevan NPRA:n sivulta löytyvien auktorisoitujen laskuttajien joukossa.

Kauko Keränen 12.04.2022 20:15

Noo, mitäpä noista, kyllä sieltä paperilaskun tulee aikanaan. Senkun ajelee. Silleen minä olen toiminut.
Innostuin vaan tuosta Timon linkistä.
Parin viikon päästä kiertelemään taas...

Esa Veijola 13.04.2022 08:25

Onko raskaampien kulkimien gobox laitteet jääneet pois?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.