Miksi Karavaanareilla on kakat pöksyissä?

Kaj Nyyssönen 11.09.2021 23:14

Suomalaisilla ei ole mitään matkustusrajoituksia voimassa EU alueella viimeisen puolentoista vuoden aikana. Silti nökötetään kotona ja valitetaan sitä että oma pääkoppa on ainut matkan este. Sinä aikana on ollut erillaisia turismi paikoilla käymisen rajoituksia mutta ne eivät ole pääsääntöisesti koskeneet ulkomaalaisia', mitä Suomalaiset ovat maailmalla.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008249559.html

Liitetiedostot

20210420_114811.jpg
Ilkka Yrjönsalo 12.09.2021 09:54

Miksi kukaan haluaisi suomalaisten matkustavan ulkomaille? On vain positiivinen asia että matkustelemme kotimaassa. Suomalaiset yrittäjät hyötyvät tästä. Rahat jäävät kotimaiseen kiertoon. Jos taas "nökötetään vain kotona" rahat jäävät omaan taskuun ja sitä kautta edelleen kotimaan kiertoon.

Kari Rautiainen 12.09.2021 10:34

Suomalainen myös osaa minkä vaan, vaikka tämän asian, esittää kuin moitteena, syyllistävänä.

Tapani Pokkinen 12.09.2021 11:17

Nostaisivat nyt sen naftan hinnan vaikka 10€L niin pysyisivät nuo koronauskovaiset siellä piiloissaan ja tulisi vaun tuttuja vastaan.
Antaa reissaajien reissata ja maailman lopun odotajien pysyä piiloissaan. Tämän homman idea on reissata ja antaa koirien haukkua.
Ei mitään ongelmia ole retkillä ollut ja olen reissannut koko tämän mediapandemian ajan.

Petteri Haverinen 12.09.2021 11:33

Facebook ja siellä ryhmä Karavaanit Ulkomailla, niin huomaat ketjun aloittaja, että kyllä porukka reissaa…

Veli-Pekka Merikallio 12.09.2021 12:55

Samaa mieltä Petterin kanssa, eipä mullakaan Euroopassa matkatessa ole milloinkaan ollut motiivia päivystää näillä sivuilla, matkalla on niin paljon muuta tekemistä.

Ei sen puoleen tänä kesänä kotimaan matkailua harrastaneena ole paljon jäänyt aikaa täällä päivystämiseen, ehkäpä talven pakkasilla sitten ehtii syventyä.

Markku Hämäläinen 12.09.2021 14:53

Kun tuolta lukee Soleilin Retket jutun, niin näkee, ettei se matkailu aivan vapaata vielä ole.

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/matkailu-korona-aikaan-2/#discussions-reply-654661

Harri Halinen 12.09.2021 16:36

Kyllä lähdetään sen enempää sitä kuuluttelematta.

Aaro-Pekka Niemelä 12.09.2021 17:46

Nostaisivat nyt sen naftan hinnan vaikka 10€L niin pysyisivät nuo koronauskovaiset siellä piiloissaan ja tulisi vaun tuttuja vastaan.
Antaa reissaajien reissata ja maailman lopun odotajien pysyä piiloissaan. Tämän homman idea on reissata ja antaa koirien haukkua.
Ei mitään ongelmia ole retkillä ollut ja olen reissannut koko tämän mediapandemian ajan.

Mukavaahan se olisi vain omien tuttujen kanssa reissailla kun varaa on.
Saattaa alkaa jutut kertautumaan kun joka paikassa on samat naamat.
Kyllä se polttoaine nousee hintoihinsa kun sähköautouskovaiset saa kaikki
ne laitteensa laitettua. Eikä tarvi vaunuja vedellä, kun ei pysty.


Alottajalle vaan, että jos on pidätysvaikeuksia niin kannattaa käydä lääkärillä ennen reissuun lähtöä.
muokattu: 12.9.2021 17:48
Kaj Nyyssönen 12.09.2021 19:59

"Kyllä se polttoaine nousee hintoihinsa kun sähköautouskovaiset saa kaikki
ne laitteensa laitettua."

Polttoaine veron tuotto Valtiolle on ollut 1,7 Miljardia euroa per vuosi. Ei Valtio ole siitä luopumassa vaan odottaa että riittävän suuri märä verotettavia ennen kuin lätkäisee - silloin kun kun kuluttajalla ei ole mahdollista perääntyä. Sitä varte Jorma Ollilan työryhmä teki selvityksen miten sähköautojen verotus tulee järjestää.

Näköjään huosut voi mennä pesuun kotimaassakin.

Kallu Selin 13.09.2021 03:39

Pokkisella se on noi matkakertomukset kannustavia ja todella mielenkiintoisia mistä keksiikään tai löytää kiinnostavat ja mieleenpainuvat jutut.

Petri Ahonen 13.09.2021 11:54
Kaj Nyyssönen

"Kyllä se polttoaine nousee hintoihinsa kun sähköautouskovaiset saa kaikki
ne laitteensa laitettua."

Polttoaine veron tuotto Valtiolle on ollut 1,7 Miljardia euroa per vuosi. Ei Valtio ole siitä luopumassa vaan odottaa että riittävän suuri märä verotettavia ennen kuin lätkäisee - silloin kun kun kuluttajalla ei ole mahdollista perääntyä. Sitä varte Jorma Ollilan työryhmä teki selvityksen miten sähköautojen verotus tulee järjestää.

Näköjään huosut voi mennä pesuun kotimaassakin.

Näytti tuo polttoaineveron ja sen veron tuotto olleen jo vuonna 2019 noin 3 842 000 000€ (melkein neljä miljardia Eeroa) ja polttoaineveroahan on tässä jo sen jälkeen pariinkin kertaan nostettu.
JOS päättäjämme ihan oikeasti haluaisivat päästövähennyksiä liikenteestä, löytyisi siihen helppo tapa. JOS esimerkiksi bio-riisselin hinta olisi alle tavallisen, putoisi monen caravaanarin päästöt 90%, mutta eihän tuo ole mahdollista meillä Suomessa, se maksaa liki 20snt/litra vielä enemmän.

Toivo Koistinen 13.09.2021 12:17

Vieläkun joku keksisi mistä se biodiisel saahaan riittämään korvamaan fossiilinen. Mistä saatasin vaseliini, voitelurasvat, ja öljyt, kun ei taida margariini oikeen toimia tappirasvana ainakaan koneessa.
Toinen sitten lentobensiini, mistä se, jos fossiilista pumpata maasta.
Tosiasia on, että ajamaton, ja lentämätön ilometri on ainoa saasteeton kilometri. Mutta sitä ei tohi sanoa kukan ääneen.
Tp

Tapani Pokkinen 13.09.2021 13:50

Sinäänsä on aika luonnollista, että osa ihmisistä on niin helposti vietävissä, että uskovat mihin vain kunhan sitä joka tuutista toitotetaan.
Sen sijaan ihmettelen kyllä, että osa meistä karavaanareistakin ovat vietävissä kuin pässit samassa narussa ? Ei muuten, mutta kun olemme pitkälti jo varttuneempaa väkeä ja sen pitäisi tuoda kokemusta kuin näkemystäkin siihen kuinka ihmiskunta ja markkinavoimat toimivat.
Bisnes on bisnes ja Mooses pysyy aina Mooseksena.

Veli-Pekka Merikallio 13.09.2021 15:44

Onko meidän eduskuntamme, hallitus, ministeriöt ja thl yhtä kuin markkinavoimat?

Lainkuuliaisena ihmisenä olen tottunut (jostain kumman syystä) uskomaan enemmän viralliseen hallintokulttuuriin kuin markkinavoimiin. Ei ole tuottanut minkäänlaista tuskaa noudattaa annettuja ohjeita ja lainsäädäntöä.

Noh, me jokainen taaplaamme tyylillämme, ei siitä vaan tarvitse joka välissä paasata.

Tapani Pokkinen 13.09.2021 15:54

Lasten, lampaiden kuin muidenkin ohjaamiseen on vanha ja hyväksi todettu keino, lahjonta uhkailu ja kiristys.
Näitä hyväksi todettuja on käytetty niin kansaan, että Merikallion mainitsemiin institutioihin.
Niin moni koronan puolestapuhuja on puhunut suutaan suuremmalla, vain siksi kun sillä tavoin saa pitää hillotolppansa tai koska on saanut siitä jopa taloudellista hyötyä.
Historia tulee olemaan lahjamaton, ennemmin tahi myöhemmin.

Petri Ahonen 13.09.2021 16:29
Toivo Koistinen

Vieläkun joku keksisi mistä se biodiisel saahaan riittämään korvamaan fossiilinen. Mistä saatasin vaseliini, voitelurasvat, ja öljyt, kun ei taida margariini oikeen toimia tappirasvana ainakaan koneessa.
Toinen sitten lentobensiini, mistä se, jos fossiilista pumpata maasta.
Tosiasia on, että ajamaton, ja lentämätön ilometri on ainoa saasteeton kilometri. Mutta sitä ei tohi sanoa kukan ääneen.
Tp

Kyllä se tuo meirän nestekin vaan niitä bio-laitoksia availee USA:ta ja singaporea myöten, eikä varmaankaan tee sitä noissakaan maissa hyväntekeväisyydestä. Jostain kumman syystä, mitä kalliinpaa on öljyn maailmanmarkkinahinta, sen parempaa tulosta jalostamot tekevät. Eikös bensakin ole jokin sortin tislausjäte, mutta arvokas sellainen.
Monet "moottoriöljytkin" ovat olleet jo kauan "synteettisiä" ei niissä öljyä tarvita. Eikä kaiken caravaanareiden käyttämän riisseliin tartte olla bioa, jos bio kerta vähentää päästöjä 90% ja päästöt halutaan nyt puolittaa.
Ihan oma juttunsa on sitten, mikä on liikenteen ja "liikenteen" päästöjen osuus kokonaispäästöistä Suomessa. Toisen osuus on viidennes kaikista suomen co2 päästöistä eli 20% ja toisen, sen kaikista eniten verotetun osuus on 1/10 osa eli 10% kaikista suomen co2 päästöistä. Aina kun telkkarissa "puhutaan" liikenteen päästöistä, on kuvassa autoja eli tuo 10% porukka. Lentokoneet, laivat, junat... nuo "suurimmat saastuttajat" unohdetaan usein.

Kaj Nyyssönen 13.09.2021 19:47

Ei tuo biokomponentin lisäys polttoaineessa vaikuta millään lailla CO2 päärtöjä pienentävästi. Biodiesel ja biobensiini aivan saman veroisia fossiilisen polttoaineen päästöjen kanssa.

Toisin on vetyä käyttävät - pakoputkesta tulee vain ilmaa ja vettä.

Petri Ahonen 14.09.2021 18:13
Kaj Nyyssönen

Ei tuo biokomponentin lisäys polttoaineessa vaikuta millään lailla CO2 päärtöjä pienentävästi. Biodiesel ja biobensiini aivan saman veroisia fossiilisen polttoaineen päästöjen kanssa.

Toisin on vetyä käyttävät - pakoputkesta tulee vain ilmaa ja vettä.

Varmaankin saamme joskus kuulla perustelut tuolle väitteelle. Samoin sen, kuinka "päästöttömästi" se vety sinne auton tankkiin saadaan? Täysin päästötöntä liikkumistahan ei ole olemassakaan. Lisäksi tässä "ilmastonmuutos" vouhotuksessa pitää muistaa, että siinä pyörii niin valtavat rahasummat (Miljardi on vielä pieni yksikkö), ei toki Suomeen päin, että erilaisia "asiantuntijoita" kyllä löytyy (kukaan ei toki maksa minulle). Välillä vaan mietityttää, ovatko kaikki ihan oikeasti huolissaan ilmastosta, joka on muuttunut koko maapallon olemassaolon ajan. Onko se sittenkään se co2 syyllinen?


Nämä ilmastoasiat toki menee jo vähän ohi aloituksen, mutta tavallaan liittyy siihen, sillä ajoneuvovastaisuus nostaa päätään ilmastoaktivistien keskuudessa.
muokattu: 14.9.2021 18:15
Kaj Nyyssönen 15.09.2021 13:43

"Välillä vaan mietityttää, ovatko kaikki ihan oikeasti huolissaan ilmastosta, joka on muuttunut koko maapallon olemassaolon ajan. Onko se sittenkään se co2 syyllinen?"

Grönlannissa on kairattu jäänäyte johon on taltioitunut Ilmastiv historia 450 000 vuoden ajalta. liitteenä Jäästä mitattu keskilämpötila ja CO2 pitoisuus kunakin vuonna. se näkyy toistuvan joka 120000 vuosi muuta yhtään ilmasto rohvesoria ei ole vielä seurannut tuota jaksoa jossa maapallon keskilämpötila laskee 10 astetta. Tämä on vain esimakua jääkaudesta.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVY2P71qdiCnawPupCpUODXXDD5oqt_EK21zlNn1P9DwRUpTXsvAtmzX8eSkE8g0FYz8mVnBZFKd3Nn2bcs6NXqOpMDkLQ773kgT3V5nHJtul2_nVS08aADOVzTjKs_oGGSlkeEXGZAGlJ06i8WYxMJgA=w1012-h876-no?authuser=0

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.