Matkakertomuksia

BRUUN EERO 14.10.2006 18:58

Olisi kiva lukea kaikenlaisia matkajuttuja ja vaikkapa kämppärikokemuksia tältä vuodelta. Olisi varmaan hyötyä monelle meistä ensi vuoden matkoja ajatellen.

MIETTINEN MIKKO T 15.10.2006 10:52

Samaa mieltä. Uusia juttuja kehiin niin sujuu syksy ja talvi rattoisasti lueskellessa muiden matkoista ja voi keksiä itselle hyödyllistä tietoa ensikesäksi.

VARTIAINEN JOUKO G 15.10.2006 11:00

ARVON YSTÄVÄT HEI!

Mitenkä olisi jos vaikka olisitte itse aloittaneet tämän toiveaiheenne toteuttamisen. Mukavaa kerrontaa ja kuvalinkkejä niin siinä sitä olisi ollut omaa vastinetta haasteeseen.

LAAKKONEN MARTTI J 15.10.2006 13:16

Hei! Jos kiinnostaa lukea pieni matkakertomus, se löytyy kohdasta: "Matkailuautolla Marokossa" (9.7.06).

MIETTINEN MIKKO T 15.10.2006 17:53

Vartiaiselle ja muillekkin. Tänä vuonna ei päästy "ulos" mutta ensikesänä... Ja on ainakin mun oma sivu ollut useampaankin kertaan täällä ja löytyy se tuolta karavaanari linkeistäkin http://www.caravan-lehti.fi/lukijat_kertovat/ Omat sivut täällä http://koti.mbnet.fi/mietmi/

Siinä se haaste nyt on joten pistä omaa juttua kehiin Kiitos!

Matti PALIN MATTI 16.10.2006 13:51

Jokkeri hei! Mie oon aina luullu, että pitäs ensiks tehä ite se reissu, että siitä vois muilekki jotaki kertoa. "Mukavaa kerrontaa ja kuvalinkkejä" - Mistäpä näitä näppäät ennenkuin matka on tehty? Käsittääkseni tämä aloittaja vasta suunnitteli matkaansa ja sen tueksi haluaa kuulla muiden kokemuksista. Näin ymmärsin. Tai sitten en ymmärätänyt lainkaan. Taaskaan...:-))

VARTIAINEN JOUKO G 17.10.2006 19:56

Miksi Mikko ei sitä heti sanoa?

MIETTINEN MIKKO T 17.10.2006 20:15

Mikko ei halua tyrkyttää sivujaan jatkuvasti ettei saa tollon mainetta............ No miten on vastaatko haasteeseen? Kertomusta kehiin!!!! Multa tulee uus juttu ens kesänä ellei se taivas putoa niskaan ja saan jostain lisää tilaa. On meinaan 150mekaa asiaa tai vähemmän asiaa bittitaivaassa.

VARTIAINEN JOUKO G 17.10.2006 21:03

No Mikko jos - ja niinkuin näyttää - olet sinä kirjoittanut niin olen minäkin, tosin lähinnä näille mielipidepalstoillemme. Kaskun ulkomaan matkailua ei meikäpapalla niin kummoisesti tule harrastettua, niin niistä ei paljon voi kirjoitellakaan. Sitävastoin olen yrittänyt muulla tavoin kantaa korteni kekoon tähän osallistumiseen. Todisteita tästä löydät käyttämällä tuota järjestelmätunnustani (nimihakua) hakusananana. Jos senkin jälkeen haluat vielä jotain näyttöä, niin arkistofoorumilla käyttämällä hakusanaa "Vaari" tai "SFC-31055" niin löydät lisää näppikseni jälkiä tässä harrastuspiirissämme. Siispä Mikko todettaisiinko näin, että kukin mielenkiinnon, taitojensa ja viitseliäisyytensä mukaan - jatketaanpa harjoituksia ;)

NOUSIAINEN MARTTI 17.10.2006 22:06

Tässä tämä pikku stoori. Syyskuussa tein jo perinteiseksi tulleen Norjan matkan.(Onkohan Jean Michel Jarre koskaan suunnitellut spektaakkelia Norjasta) Se oli Näätämön kautta kun menimme Kirkkoniemeen, sunnuntaipäivänä. Kaupunki oli kyllä hiljaisempi kuin huopatossutehdas, alakuloinen ja epäsiisti. Minua masensi. Ruskareisumme ensimmäinen ulkomaan kohde ja tunnelma kuin katolta pudonneella. No sieltä oli tultava takaisin osittain samaa tietä. Mieliala kirkastui pikkuhiljaa kun lähestyimme Pykeijän risteystä. Tuuli oli kova mutta mieli koheni kokoajan. Pykeijä suomalaisten perustama kalastajakylä Varangin vuonosssa on viehättävän tien päässä ja siellä puhutaan Suomea. Suomalaisille esi -isille on pystytetty patsaskin sinne. Annin saunaan emme päässeet kun sinne tuli juuri linja-autolastillinen ruskaturisteja jotka olivat varanneet saunan koko illaksi. Suomalaisia turisteja. Yöpyessämme meren rannalla tuntui kuin automme lähtisi tuulten mukana. Maanantaina kuitenkin heräsimme Pykeijästä tuuli oli tyyntynt ja auto jäänyt paikoilleen. Voin vakuuttaa että jos ketä värikäs syysmaisema innostaa kannatta käydä Pykeijässä. Meidän matkamme jatkui Varangin vuonon pohjoispuolelle. Vadsö ja Vardö olivat siellä ne kaupungit joissa kävimme. Vadsön ohi ei juuri pääse jos on menossa Vardöhön. Vardöhön on mentävä meren ali johtavaa tunnelia. Näissä kaupungeissa ei nyt juuri ole kauheasti kaupunkimatkailijalle antia. Me emme olleet kaupunkimatkalla. Vadsö- Vardö valillä pysähdymme Skallelvan sillan kupeeseen ja oitis tuli Paikallinen suomalainen, Isak(kveeni)jota ei saa sanoa kveeniksi. -Ahaa suomalaisia , hyvä hyvä, sanoi Isisakki ja kyselemään että olaanko metsästäjä miehiä. "Jos rautua sais jostain", koetimme. Iisakki neuvoi järven josta saa 6 kiloa rautua kun vain menee onkimaan. Vesisaaren keskustasta oli tunturiin vajaa kaksi kilometriä ja oli siellä järvi. Siellä olimme yötä. Yhtään rautua ei ollut samoilla rannoilla. Matkan kohokohta oli kuitenkin kun tulimme takaisin ja Tana Bråsta jatkoimme kohti pohjoista Tenovuonon itälaitaa. Värikylläinen maisema jossa näkyyvyyttä kymmeniä kilometrejä järvi- ja yläköalueen läpi halkovaa, hyvää tietä Båtsfjordiin. Matala varvusto ja pensaisto on erikoinen näky värikkyydessään. Båtsfjordin kalastaja kaupunki lienee entinen "kalastaja kaupunki". Venäläisiä huonokuntoisia aluksia oli satamassa. Tunnelma oli kuin viimeisellä rannalla. Erikoinen ja mystinen. Värikylläinen maisema kuitenkin oli henkeäsalpaavan kaunis, sanoi kaverini joka on astmaatikko.Tämän maiseman näkee kahteen kertaan samalla matkalla. Mennessä ja tullessa. Suosittelen matkaa Båtsfjordiin. Itse aion matkustaa sinne toistekin.

MIETTINEN MIKKO T 18.10.2006 18:28

Omalta osaltani Piste kyseiseen asiaan.

MIILUNPALO JUSSI 23.01.2007 19:39

Sain meidän viime kesän matkan tehtyä nettiin. Se on aina sellainen puristus tässä tammikuun pimeinä hetkinä :-)

Toivottavasti joku saa jotain vinkkiä ensi kesää varten.

T. Jussin navigaattori

HAKKARAINEN TAPANI 25.01.2007 18:27

Kiitos hienosta matkakertomuksesta! Niitä on mukava lukea ja kuvat ovat tosi hyviä. Olimme myös viime kesänä mm. Karlovy Varyssa ja sitä kaupunkia voi kyllä suositella. Olimme filmijuhlien aikaan ja katukuvaa komisti mm. jättimäiset Janne Virtasen kuvat (elokuva Valkinen Kaupunki. Kylpylässä käytiin, hoitoja otettiin ja nautittiin kovasti. Ne kannutkin piti ostaa, jotta voitiin käyskennellä kadulla terveysvettä siemaillen. Hauska kokemus!

Ensi syys-kesänä on tarkoitus visiteerata Ranskassa ja rupesi kyllä Sveitsi komeine vuorineen houkuttamaan paluumatkalla. Täytynee varata useampi päivä vuorien tarkkailuun.

HAAPANIEMI JUHA H S 23.02.2007 17:06

Huolisitteko tänne karavaanarilta myös pari sellaista matkakertomuksta, joita ei ole vaunulla tehtykään? Liikuskellaan nimittäin pelkällä vetoautolla nykyisin ja nukutaan muiden huoneissa. (Ja kadehditaan muiden menopelejä...)

Tässä olisi Espanjan pohjoisosia koskeva linkki osaan viime vuoden matkasta, joka kokonaisuudessaan kulki Saksan, Belgian ja Ranskan kautta sinne ja Ranskan ja Saksan kautta takaisin.

www.espanjassa.vuodatus.net

Alunperin oli ajatus ajaa Portugaliin asti, mutta kun se ei toteutunut, lennettiin Lissaboniin syyslomalla ja kirjoiteltiin siitä uusi matkapäiväkirja.

www.Lissabon.vuodatus.net

BRUUN EERO 23.02.2007 20:52

Tottakai tänne saa kirjoitella, kaikki jutut ovat minun puolestani tervetulleita. Mekin kierrettiin Skotlanti viime keväänä ilman vaunua. Yllätys meille olivat Skotlannin "bed and breakfest"-paikkojen korkea taso. "Majatalothan" olivat kuin kuin parempiakin hotelleja, kullattuja hanoja, mukavia sänkyjä ja huippusiistejä kokolattiamattoja. Huone oli yöltä 30-50 euron luokkaa ja siihen kuului se monien inhoama ja rakastama englantilainen aamiainen.

MIETTINEN MIKKO T 20.01.2008 20:52

Terve vaan pitkästä aikaa. Nämä koti-/matkasivujen päivitykset ei oikein pysy ajan tasalla. Tältä sivulta oli käyty sivuillani tänään 20.01-2008, joten jos muitakin kiinnostaa niin "lähes" valmis juttu 2007 reissusta on ollut jonkin aikaa netissä osoitteessa http://koti.mbnet.fi/mietmi/loma2007.htm Fiksaan sitä vielä kunhan kerkeän mutta nytkin olisi parinkymmenen videokasetin tallentaminen datamuotoon työn alla normaalien arkirutiinien lisäksi.

PAJARI T JUKKA M 22.01.2008 19:45

Tämä keskustelu näyttää kestäneen pitkään. Ajattelin laittaa lusikkani tähän soppaan. Lomamatkakuviani on kotisivullani osoitteessa http://pajarju.pp.fi/

Siellä on kuvia pääasiassa Etelä-Ranskasta. Tekstipuolta ei paljonkaan ole.

Hyviä 2008-matkojen suunnitteluhetkiä toivottaa JPa

LEINO JAAKKO 22.01.2008 21:26

Keväällä v. 2007 hankimme asuntoauton ja sillä menimme 19. syyskuuta Naantalin satamaan. Näin matkamme alkoi. Kapellskäristä ajettiin Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan. Olimme ennen matkan alkua tilanneet Saksasta auton etuteltan etuseinän, jota emme ehtineet saada Suomesta. Navigaattori ohjasi meitä läpi Saksan maaseudun ja Rheinbergistä, läheltä Hollannin rajaa se sitten noudettiin, ja matka jatkui. Liikenne oli valtavaa noilla maailman valtateillä. Hollannin ja Belgian kautta tulimme pohjois-Ranskaan ja Pariisin länsipuolitse Atlantin rannalle.Bordeauxin sivuitse baskimaahan, Biarrizin ja Bilbaon kautta San Sebastianiin. Kiirettä piti... Nopeasti Espanjan kautta Portugalin puolelle. Pitkän "päivätyön" päätteeksi ensimmäinen leiripaikka löytyi lähes tiettömän taipaleen takaa syrjässä kaikestä. Tämä oli nimeltään Idanha-a-Nova. Siellä lepäilimme kuin "herran kukkarossa". Kauppaan oli matkaa n. 10 km jyrkkää vuoristotietä. Polkupyörällä mäkeä ei tohtinut laskea eikä ylös jaksanut polkea. Lisäksi polttava helle vei voimat ja juomavettä kului useita litroja. Paikka oli ihanan rauhallinen ja tuntui kuin aika olisi pysähtynyt. Maisemassa oli paljon korkkitammia, joista oli kuorittu korkkia tiettynä vuonna ja vuosiluku loisti puiden kyljissä. Koko kesä oli ollut kovin kuiva ja ruoho oli kuivunutta ja ruskeaa. Osa puista oli pudottanut lehtensä, mutta osa lehdistä oli täysin vihreää. Täältä jatkoimme matkaväsymyksestä toivuttuamme alas Evoraan, joka on historiallinen kaupunki, jonka raunioihin, muureihin ja katedraaleihin tutustuimme. Euroopan läntisempään kolkkaan ja Capo de São de Vicenteen tutustuimme viikon verran asuen Sagresin leirintäalueella. Kaupungissa oli hyviä hiekkarantoja ja takana pystysuoria korkeita kallioita, linnoituksen(fortaleza) kallioseinät oli yli 40 m. Tutustuimme moniin ihmisiin, siellä oli hollantilaisia, englantilaisia ja tietysti portugalislaisia. Aivan upeita ihmisiä, kohteliaita ja ystävällisiä. Siellä meitä tervehtivät ihmiset kaupungilla, jopa kaupungin laitamilla aitaa pystyttävät työmiehet tervehtivät,kun päivittäin kuljimme heidän ohitseen, "bon dia" iloisen hymyn saattelemina. Lähtiessämme kävelemään rantaa pitkin Armacão de Pêrassa jätimme rantakassimme hiekalle ja palattuamme parin-kolmen tunnin päästä, kassimme oli koskemattomana siellä. Kuljimme paljon hiekkadyyneille, ja joka päivä Atlantin pauhut olivat erilaisia: oli hiljisia maininkeja ja korkeita yli 4 metrin hyökyjä, se kaikkea siltä väliltä. Jäimme kaipaamaan Portugalia.Olimme siellä kaksi kuukautta asuen eri leirintäalueilla. Sitten aloitimme paluumatkan hieman kiertäen. Ensiksi tutustuimme Sevillaan ja sen tuomiokirkkkoon, sitten Gibraltarille ja kuljimme koko Esnanjan rannikon aina Peniskolan Edeniin asti. Siellä vietimme itsenäisyyspäivää yhdessä siellä talvehtivien suomalaisten kanssa. Tilaisuus oli juhlava ja puheessa kunnia annettiin maamme veteraaneille ja Suomen hyvinvointia rakentaneille. Kotiinpaluun teimme Pyreneiden välimeren puoleiselta sivulta kovan tuulen saattelemanan ja matka jatkui Beziersistä kohden Ranskan keski-ylänköä, jossa sateen ja sumun keskeltä ylitimme mahtavan Milleaun sillan, jolla on pituutta miltei 3 km ja korkeutta n, 300 m. Sieltä jatkoimme Luxemburgiin ja Kölniin, jonka tuomiokirkko on katsomisen arvoinen. Sen lasimaalaukset ovat todella hienoja. Matka alkoi jo tuntua, ja koti-ikävä mielessä, joten reippaasti Tanskan ja etelä Ruotsin halki Kapellskäriin. Illaksi kotiin. Lähes 10.000 km ja 3 kk:n jälkeen kotiintulo oli ihanaa. Naapurit olivat laittaneet soihdut pihallemme, ja pöydällä odotti upea amarylliis ja kassi täynnä herkkuja. Voi että se koti on kullankallis niin ihanaa olla kotona. Vaikka oli kiva viettää aikaa Portugalissakin. Terveys kohentui myös ja olo on kevyempää. Toivotamme näin matkakertomuksen myötä teille kaikkea hyvää vuodelle 2008 Gerda ja Jaakko Leino

GRÖNROOS MATTI 22.01.2008 23:25

Ei väliä vaihka keskusteltu pitkään,kun näin hienoja kuvia näemme,tuhannet kiitokset tutuista paikoista otetuista kuvista.Ei tässä pitkää aikaa ole kun jo kesäloma häämöttää Euroopassa.Hyviä suunnitteluja kaikille.Leena ja Matti.

BRUUN EERO 22.01.2008 23:41

Todella hienoja kuvia olet ottanut, saako kysyä millä kameralla?. Ostin 2006 syksyllä Canonin nelisatasen, mutta vielä on paljon opettelemista, vasta-alkaja kun olen näissä järkkärihommissa. Välillä tulee todella loistavia otoksia, mutta suurin osa joutaa roskakoriin.

PAJARI T JUKKA M 23.01.2008 19:52

Kiitos kiitoksesta.

Viime kesän kuvat on otettu Canon Powershot S5IS:llä. Aikaisempien vuosien kuvat on otettu pääosin Konica-Minolta Dimage Z3:lla. Näistä kuvaus- ja muista vempaimista on tarkempaa tietoa kotisivullani sekalaisten höpötysten osiossa: http://pajarju.pp.fi/General.htm

Uusia lomia ja matkoja odotellessa. terveisin, JukkaP

SUOMI SEPPO S 23.01.2008 20:56

Tämä palsta ei varmaankaan ole oikea tälle keskustelulle, mutta kun huomasin että käytät juuri samaa kameraa jonka olen harkinnut ostavani, niin en voi olla kysymättä: Mitkä mielestäsi ovat S5:den hyvät ja huonot puolet? Onko sinulla lisäsalamaa ja jos on niin minkä merkkinen ? t. seppo

PAJARI T JUKKA M 24.01.2008 22:25

Kiitos kysymyksestä. Kyllä minusta ulkomaanmatkojen dokumentointivälineistä voi hyvin keskustella tällä palstalla. Ehkäpä niistä voisi aloittaa ihan uuden keskustelun.

Hyvää: 1) Lukemieni vertailutestien mukaan objektiivi on laadukas. 2) Kamera on helppo kuljettaa mukana. Ennen digiaikaa raahasin mukana kinorunkoa, paria objektiivia ja salamaa. 3) Akut ovat AA-mallia eli sähköä saa tarvittaessa vaikka R-kioskista. 4) Järkkäriajalta nurkkiin jäänyt Canon Speedlite 420EX salamalaite sopii tähän. 5) Kääntyvä etsin on erinommainen ja johtaa ajattelemaan ihan uusia kuvakulmia. 6) Kaikkiin digikameroihini käy SD-muistikortti.

Huonoa: 1) Objektiivinsuojuksen kiinnnitys on onneton. 2) Objektiivin polttovälialue voisi olla isompi. Olen hankkinut laajakulmalisäkkeen, jolla lyhimmäksi polttoväliksi tulee 28 mm (kinovastaava). Tässä tosin tuli yksi kapistus lisää kuljetettavaksi eikä sen käyttöönotto ole kovin nopeaa.

Harkinnassa oli vaihtoehtona Olympus SP-550 Ultra Zoom.

Yksi paikka, mistä löytyy vertailutietoa digikameroista on http://www.dcresource.com/

terveisin, -JukkaP-

NYYSSÖNEN KAJ 25.01.2008 10:51

Kiitos JPa.lle hienoista kuvista kävin läpi 2007 matkan joka osittain kävi samoissa maisemissa kuin meidän ensimmäinen karavanmatka 1991 saksasta vuokratulla matkailuautolla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.