Komposiittipullo sivuventtilillä

Hilkka Kalliokoski 13.05.2021 17:27

Onko mistä löydettävissä
Komposiittipulloja sivuventtiilillä?

Timo Haapanen 13.05.2021 18:35

Suomessa niitä ei ole. Jos hankit linkin mukaisen adapterin voit käyttää painoventtiilipulloa ja kytkeä sen kierreventtiilipulloon.
https://kauppa.wilhtom.fi/pv---kv11-adapteri-ei-paineens%C3%A4%C3%A4din.prod?backurl=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Kyseessä on nimenomaan adapteri ja se päästää täyden paineen lävitseen. Se ei ole paineensäädin.

@timppa

Mikko Tamminen 13.05.2021 22:49

Tällainen

Liitetiedostot

20200323_163348.jpg
Mikko Tamminen 13.05.2021 22:51

toiselta puolelta

Liitetiedostot

20200323_163318.jpg
Petri Ahonen 09.10.2021 11:49
Hilkka Kalliokoski

Onko mistä löydettävissä
Komposiittipulloja sivuventtiilillä?

Eipä taida olla (ei ole) nuo komposiittipullot tarkoitettu käytettäväksi matkailuajoneuvoissa turvallisuus syistä. Ne on tarkoitettu kotikokkien grilleihin.

Kaj Nyyssönen 09.10.2021 15:02
Petri Ahonen

Eipä taida olla (ei ole) nuo komposiittipullot tarkoitettu käytettäväksi matkailuajoneuvoissa turvallisuus syistä. Ne on tarkoitettu kotikokkien grilleihin.

Mistä niin päättelet?
Lasikuidun kestävyydestä?
Venttiilistä?

Osassa Eurooppaa ei myydä lainkaan sivuventtiilipulloja

Petteri Haverinen 09.10.2021 18:15
Petri Ahonen

Eipä taida olla (ei ole) nuo komposiittipullot tarkoitettu käytettäväksi matkailuajoneuvoissa turvallisuus syistä. Ne on tarkoitettu kotikokkien grilleihin.

Pelastuslaitokset käyttävät komposiittipulloja savusukellustoiminnassa teräspullojen sijaan…

Petri Ahonen 09.10.2021 20:00
Petteri Haverinen

Pelastuslaitokset käyttävät komposiittipulloja savusukellustoiminnassa teräspullojen sijaan…

Taitaa happipullot olla vähän eri asia. Saako komposiittipulloja sivuventtiilillä? Ei, ja miksi ei, siksi kun niitä ei tarvita, koska ajoneuvokäytössä pitää olla kierteellinen sivuventtiili ja niitä on vain teräspulloissa.


Noita "adaptereita", joista joku oli laittanut valokuvankin, et takuulla saa karavaaniliikkeestä, et kaasupullojen myyjiltä, eli taitaa olla tuo ainoa liike Suomessa, joka on sellaisen kehittänyt ja myy niitä. Kertonee jotakin niiden käyttöpaikoista.
muokattu: 9.10.2021 20:04
Timo Haapanen 09.10.2021 21:32

Täysin laillinen on painoventtiilipullo, oli sitten kompo tai tavallinen. Adapterilla espanjalaiset autojaan käyttävät jatkuvasti, vaihtoehdot ovat vähissä.

@timppa

Seppo Suomi 09.10.2021 22:06
Petri Ahonen

Taitaa happipullot olla vähän eri asia. Saako komposiittipulloja sivuventtiilillä? Ei, ja miksi ei, siksi kun niitä ei tarvita, koska ajoneuvokäytössä pitää olla kierteellinen sivuventtiili ja niitä on vain teräspulloissa.

https://vapaa-aika.com/p64115/adapteri-kv-pv-nestekaasupulloon


https://www.lapincaravanhuolto.fi/shop/product/adapteri-pv-kv11?tm=&sm=lammitys-jaakaapiwckaasu/kaasujarjestema-tarvikkeet Onko takuu vielä voimassa ?
muokattu: 9.10.2021 22:10
Markku Hämäläinen 09.10.2021 22:17

Kyllähän sen adapterin löytää lähes kaikista karavantarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Ilkka Yrjönsalo 10.10.2021 09:56
Petri Ahonen

Taitaa happipullot olla vähän eri asia. Saako komposiittipulloja sivuventtiilillä? Ei, ja miksi ei, siksi kun niitä ei tarvita, koska ajoneuvokäytössä pitää olla kierteellinen sivuventtiili ja niitä on vain teräspulloissa.

Painoventtiili on ollut laillinen/hyväksytty ajoneuvokäytössä jo vuosien ajan. Vaihdoin komposiittipulloihin ,oisko jo, kymmenen vuotta sitten. Käytön kannalta kätevää kun autossa saa olle ne kaksi kaasupulloaniin, toinen on "vapaana" muurikkapoltinta varten. Ei tarvitse kuljettaa autossa ylimääräistä pulloa.
Sivuventtiilillä ei niitä todellakaan saa.

Esa Ojala 10.10.2021 10:29

Adapteri ollut jo vuosia mukana ja Espanjassa käytössä. Nyt pariviikkoa sitten Kilpisjärvellä ei ollut saatavilla kaasua kierrepullossa, onneksi oli adapteri mukana ja saattoi käyttää painoventtiilipulloa, niitä oli saatavilla.

Kaj Nyyssönen 10.10.2021 14:00

Aikoinaan ennen yleistä karavan matkailuaikaa oli vain Kosan venttiili pulloja saatavana. Mikä on Kosan venttiili. No se on se pältä painettava venttiili.
Mutta miksi karvaanarit siirtyvät käyttämään sivuventtiileitä? Siksi että sivuventtiili pullo on matalempi kuin päältä painettava ja näin ollen voidaan tehdä matalampi pullokotelo.
Tämä vaihe jäi lyhyeksi tämän matalampi pullokotelo. Nykyisin miltei kaikkiin autoihin mahtuu myös päältäpainettava pullo. Miksi?
Koska ei kannata tehdä kahta eri korimallia pullon takia. Päältä painettavien pulloja käyttävien joukko on niin suuri että ei voi menestyä tarjoamalla vain yhteen pullotyyppiin sopivaa vaunu tai auto mallia.

Päältäpainettava on turvallisempi liikennekäytössä kuin sivuventtiilipullo. Syy on se että kaikissa päältä painettavissa pulloissa on turvamekanismi joka katkaisee kaasuntulon pullosta jos päältäpainettava säädin repeää irti onnettomuustilateessa. Kun säätimen irroittaa niin kaasuntulo lakkaa riippumatta siitä onko säätimen hana auki- tai kiinni-asennossa. Tämä mekanismi näkyy kaasupullon kaulan keskellä öpyöreänä tappina syvällä reijän keskellä.

Ps! Minulla on alkuperäisasennettuna päältäpainettavat säätimet nykyisin sekin on varustettu 30mB letkun rikkoventtiilillä.

Markku Hämäläinen 10.10.2021 15:22

Aikoinaan oli kahta laatua nestekaasupulloja.
Keltaisia Kosan pulloja päältä painetavalla venttiilillä ja punaisia Shell pulloja joissa oli kierreventtiili.
Siis 60-luvulla

Petri Ahonen 10.10.2021 17:06
Kaj Nyyssönen

Aikoinaan ennen yleistä karavan matkailuaikaa oli vain Kosan venttiili pulloja saatavana. Mikä on Kosan venttiili. No se on se pältä painettava venttiili.
Mutta miksi karvaanarit siirtyvät käyttämään sivuventtiileitä? Siksi että sivuventtiili pullo on matalempi kuin päältä painettava ja näin ollen voidaan tehdä matalampi pullokotelo.
Tämä vaihe jäi lyhyeksi tämän matalampi pullokotelo. Nykyisin miltei kaikkiin autoihin mahtuu myös päältäpainettava pullo. Miksi?
Koska ei kannata tehdä kahta eri korimallia pullon takia. Päältä painettavien pulloja käyttävien joukko on niin suuri että ei voi menestyä tarjoamalla vain yhteen pullotyyppiin sopivaa vaunu tai auto mallia.

Päältäpainettava on turvallisempi liikennekäytössä kuin sivuventtiilipullo. Syy on se että kaikissa päältä painettavissa pulloissa on turvamekanismi joka katkaisee kaasuntulon pullosta jos päältäpainettava säädin repeää irti onnettomuustilateessa. Kun säätimen irroittaa niin kaasuntulo lakkaa riippumatta siitä onko säätimen hana auki- tai kiinni-asennossa. Tämä mekanismi näkyy kaasupullon kaulan keskellä öpyöreänä tappina syvällä reijän keskellä.

Ps! Minulla on alkuperäisasennettuna päältäpainettavat säätimet nykyisin sekin on varustettu 30mB letkun rikkoventtiilillä.

Näkökanta tuokin... Sivuventtiilipullossa venttili on "kehikon" sisällä, joten sen irtoaminen on aikas mahdotonta. Heti liittimen jälkeen on letkurikkoventtiili, eli jos letku katkeaa ei kaasua virtaa. Lisäksi kun karavaanarikaupassa myytäviä kaasuletkuja katselee, kaikissa letkuissa on M20x1, 5 vasurikierre, joka on sivuventtiili vakio. Pystyventtiilipulloihin tulevassa liittimessä on ilmeisesti 1/2" jota kaupoissa yleensä myydään.

Ari Kuusisto 10.10.2021 17:32

GasPoint Oy:
Milloin valita teräspullo?
-Matkailuajoneuvoissa ja veneissä suositellaan käytettäväksi teräspulloa, lähinnä sen komposiittipulloa paremman kestävyyden ja kierreventtiilimahdollisuuden vuoksi.
-Jos ajatuksena on pelkän varastoinnin sijaan myös käyttää kaasupulloa talvella, kannattaa harkita nimenomaan teräspulloa.

Markku Hämäläinen 10.10.2021 20:34
Petri Ahonen

Näkökanta tuokin... Sivuventtiilipullossa venttili on "kehikon" sisällä, joten sen irtoaminen on aikas mahdotonta. Heti liittimen jälkeen on letkurikkoventtiili, eli jos letku katkeaa ei kaasua virtaa. Lisäksi kun karavaanarikaupassa myytäviä kaasuletkuja katselee, kaikissa letkuissa on M20x1, 5 vasurikierre, joka on sivuventtiili vakio. Pystyventtiilipulloihin tulevassa liittimessä on ilmeisesti 1/2" jota kaupoissa yleensä myydään.

Aika harvassa on ne pullot joissa venttili on kehikon sisällä.
Yleisimmin pulloissa on joko kaksi ripaa, tai rengas josta pulloa voi kantaa.

Timo Haapanen 11.10.2021 07:51

Painoventtiilipullon adapterissa on tietenkin sama kierre ja tiivistys kuin kierreventtiilipullossa. @timppa

Petri Ahonen 11.10.2021 14:46
Timo Haapanen

Painoventtiilipullon adapterissa on tietenkin sama kierre ja tiivistys kuin kierreventtiilipullossa. @timppa

Katselin juuri Jyväs-caravanin sivustoilta tuota "adapteria", siinä he mainostivat sitä Espanjan matkaajille mukaan.

Seppo Suomi 11.10.2021 17:13

Oisikohan tuo Petri jotenkin kaasupullokielteinen vai miksi minun ymmärrykseen ei ihan kaikki mene ?? Ymmärtäisin jos keskustelu olisi tankattavista pulloista.
seppo

Timo Haapanen 11.10.2021 21:08

Adapteri on '' sovitin'' ja juuri siihen tarkoitukseen painoventtiiliadapteri on tehty. Espajalaisilla vaanareilla ei ole muuta vaihtoehtoa, säädökset ovat samat pullokotelon varusteissa mutta pullo on erilainen. Tällä hetkellä olen Stellplatzilla Zamorassa 30 espajalaisen vaanarin kanssa, heillä kaikilla on ko. adapteri autossa. Kuva vartti sitten. @timppa

Timo Haapanen 11.10.2021 21:08

Adapteri on '' sovitin'' ja juuri siihen tarkoitukseen painoventtiiliadapteri on tehty. Espajalaisilla vaanareilla ei ole muuta vaihtoehtoa, säädökset ovat samat pullokotelon varusteissa mutta pullo on erilainen. Tällä hetkellä olen Stellplatzilla Zamorassa 30 espajalaisen vaanarin kanssa, heillä kaikilla on ko. adapteri autossa. Kuva vartti sitten. @timppa

Petri Ahonen 12.10.2021 12:32
Seppo Suomi

Oisikohan tuo Petri jotenkin kaasupullokielteinen vai miksi minun ymmärrykseen ei ihan kaikki mene ?? Ymmärtäisin jos keskustelu olisi tankattavista pulloista.
seppo

En ole "kaasupullokielteinen", vaan kun minä asiaa joskus tiedustelin (olisin halunnut kanssa komposiittipullot) , ison caravaaniliikkeen asentajalta, kertoi hän heti, ettei sovittimia ole saatavana ja että matkailuautoissa PITÄÄ käyttää teräspulloja. Tunnetusti täälläkin on paljon "pelle-pelottomia", jotka tekevät omia "virityksiä" moneen paikkaan. Jotenkin vaan uskoin tuota ammattimiestä, kun sanoi lopuksi, että komposiittipullot on grillaajille, ei autoon. Jokainen siis polttakoon autonsa ja haistelkoon kaasujansa, se ei minua hetkauta, kerroin vain, mitä minulle oli kerrottu (joku muukin karavaanari täällä kirjoitti samasta asiasta aiemmin). Hyviä ja turvallisia reissuja kaikille vaanareille. Asia on nyt minun puolesta loppuun käsitelty.

Timo Haapanen 12.10.2021 17:16

Komposiitin ainut huono puoli on kaasun höyrystymisen heikentyminen kovilla pakkasilla lasikuidun heikomman lämmönjohtokyvyn vuoksi.

Kaasuasennuspaperit vuodesta -87 @timppa

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.