100km/h saksassa kysymys,kellään kokemusta?

STELLBERG AHTI 22.02.2012 21:19

Löysin seuraavanlaisen maininnan, jotenka meinaako tämä nyt sitten sitä että jos autossa on elektroninen vakautusjärjestelmä,ei vaunussa tarvitse olla kitkapäät? eli tuvin kautta matkalle...

Jotta henkilöauto-matkailuvaunuyhdistelmällä saisi ajaa 100 km/h, tarvitaan kirjallinen lupa Saksan TÜV:ltä. Saksan kolmas asetus tieliikenneasetuksen 9. poikkeusasetuksen muuttamiseksi määrää 100 km/h-nopeudelle seuraavat ehdot:

a) Vetoajoneuvon suurin sallittu kokonaismassa ei saa olla yli 3,5 t.

b) Vetoajoneuvossa on oltava ABS-jarrut.

c) Matkailuvaunun renkaiden on oltava alle 6 vuotta vanhat, ja niiden nopeusluokan on oltava vähintään L (= 120 km/h).

d) Matkailuvaunussa on oltava hydrauliset iskunvaimentimet.

e) Kytkentämassan on oltava pienempi kuin vetoajoneuvon tai vaunun valmistajan määräämät kytkentämassarajat, ja näistä alempi arvo on suurin sallittu kytkentämassa.

f) Matkailuvaunun suurin sallittu kokonaismassa ei saa ylittää vetoajoneuvon omapainoa (suhdeluku 1,0)

g) Lisäksi matkailuvaunussa pitää olla varusteena heilahtelunvaimennin eli vakautusjärjestelmä ISO 11555-1 -standardin 1.7.2003 päivätyn version mukaisesti (esim. vaimentimet AL-KO AKS 3004 tai Winterhoff WS 3000). Tai vaunu pitää olla varustettu muilla teknisillä laitteilla, joille on saatu tekninen hyväksymistodistus (yleinen käyttölupa) siitä, että vaunun käyttö on turvallista nopeuteen 120 km/h asti. Tai vetoajoneuvo pitää olla varustettu erityisellä elektronisella, vaunun vetämiseen tarkoitetulla ajodynamiikan vakautusjärjestelmällä, josta on olemassa valmistajan antama todistus ja joka on merkitty ajoneuvon papereihin. Tässä tapauksessa perävaunulta ei vaadita omaa vakautusjärjestelmää. Kun vaaditut ehdot täyttyvät, virallinen katsastustoimisto (TÜV/DEKRA tai GTÜ) antaa todistuksen, joka viedään paikalliseen rekisteröintitoimistoon. Rekisteröintiviranomainen tekee 100 km/h- luvasta merkinnän ajoneuvon papereihin ja antaa 100 km/h-tarran. Tarra tulee kiinnittää vaunun takaosaan. Ohjeet englanniksi ovat verkkosivulla

JANHONEN MATTI 23.02.2012 10:27

Eipä taida olla kokemusta ainakaan monella kun vaatii tuon saksalaisen katsastuksen. Oikeus ei tule pelkillä varusteilla vaan kaikki vempeleet on merkittäva saksalaisen tyyliin rekisterikirjaan.

Mutta siitä on kokemusta, että jos ajan Saksassa moottoritiellä matkailuautolla 90-100 km/h niin valtaosa vaununvetäjistä pistää vilkun päälle ja ohittaa, olipa vaunun perässä 100 lätkä tai ei. Sama Ranskassa. Saksassa ohittamittamishaluun saattaa vaikuttaa ihan käytännönkysymyksenä se, että tyytyykö vaununvetäjä ajamaan 90 km/h tunnissa etenevien rekkojen seassa vai ei.. Jos tyytyy saa jonossa ajamisen lisäksi huonon tienpinnan ja tärinän.

UUSITALO MARKO 23.02.2012 10:35

Satunnaiselle Saksan läpiajajalle on tuskin hyötyä katsastuttaa kalustoa 100km/h nopeudelle. Katsastusprosessi vie kuitenkin aikaa vähintään muutaman tunnin ja siinä ajassa ehtii pitkälle pienemmälläkin nopeudella. Toisaalta houkuttelisi hankkia pelkkä tarra vaunun takaseinään. Tuskin kukaan ryhtyy tarkastamaan, onko muu byrokratia hoidettu asianmukaisesti.

LINDBLOM ALF 23.02.2012 15:11

Useasti Saksassa vaunua vetäneeenä tuo 80 - 85 on ihan sopiva nopeus. Voi ajaa rauhallisin mielin rekkajonossa eikä hankkia stressiä ohituskaistoilla. Ainakin oma kokemus vaunun vedossa 100 km tunnissa ei ole rentouttavaa ajoa, heiluu ja repii. Vaikkakin vetoautona pakettiauto ja vaununa Kabe kitkapäällä. Mukavampaa edetä rauhalliseen tahtiin, ollaanhan lomalla. Ei siinä montaa minuuttia ajassa hyödy kuitenkaan. Saksassa paljon nähtävää, se ei lopu kesken. Mielestäni loma alkaa kun kotoa lähdetään liikkeelle eikä vasta silloin kun ollaan jossakin kaukaa.

Joo, onhan niitä kun väittävät ajaneensa Travemündestä välimeren rannoille vaunun kanssa puolessa vuorokaudessa, mutta antaa niiden mennä.

VALTONEN MARTTI 23.02.2012 16:57

Oikeita asenteita Alf´illa !

HAARAKANGAS ALLAN 24.02.2012 08:56

Mielenrauha on yksi mukavimmista matkakumppaneista. Itselle ja muille! Turvallista matkaa.....

Allu vaari

JANHONEN MATTI 24.02.2012 09:23

Jos vetää vaunua Saksassa 80-85 km/h niin rekat pistää vilkun päälle. Parin kolmen kilometrin nopeusero rekkojen välillä, vilkku päälle ja jopa 1,5-2 km ohitusmatka. Ei siinä järjellä ole mitään tekemistä. Samalla kolmikaistaisesta tiestä tulee käytännössä kaksikaistainen ja pahimassa tapauksessa autojen suurista nopeuseroista johtuen vain yksikaistainen jos rekan ohitus menee pitkäksi, kuten yleensä menee. Kaksikaistaisella tiellä tilanne on vielä hankalampi kun rekka on tulppana ohituskaistalla.

LINDBLOM ALF 24.02.2012 16:16

Kohonnut dieselhinta on pudottanut nopeudet selkeästi rekoilta moottoriteillä. Joidenkin maitten rekkayrittäjät ovat varakkaampia ja ajavat lujempaa, rajoitinta vastaan (Itävalta, Suomi). Nopeudet pääsääntöisesti 80 - 85 km/t. Tietenkin, jos rekka pyrkii yhdistelmän ohi, ohitusta ei kannata pitkittää, vaan annetaan tilaa. Usein alamäessä yli 7,5 tonnin yhdistelmillä on 60:n rajoitus, noudattavat aika hyvin. Melkein pääsääntöisesti kaksikaistaisilla teillä yhdistelmillä on ohituskielto (koskee kaikkia yhdistelmiä perässävedettävän kanssa).

JANHONEN MATTI 24.02.2012 16:59

Olkoon sanani mitätön!

HAAPANEN TIMO 24.02.2012 17:33

Ruuhkat ovat lisääntyneet valtavasti vuosi vuodelta, sitä ei voi olla huomaamatta. Tuttu rekkamies muutti viime vuonna takaisin tänne Hampurista. Veteli kymmenen vuotta irtoperiä Travesta pääasiassa Italiaan. Alkuvuosina mittariin kertyi 170 000km vuodessa, nyt enää 140 000. Muuta syytä kuin ruuhkat hän ei asialle keksinyt.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.