Asuntoautoja punnitaan Saksan rajalla

UUSITALO MARKO 22.05.2014 08:11

"...Ruotsi sen sijaan näyttää panostavan tähän puntarointiin.. Kiinteitä vaaka-asemia Tukholman ja Helsingborgin välillä oli aiemmin välittömästi tien varrella ainoastaan kaksi Helsingborgin kohdalla kahta puolen tietä. Paikan pystyi kiertämään ajamalla satamaan suoraan kaupungin läpi.

Nyt punnitsemispaikkoja on tullut em. välille yhteensä neljä lisää, eli kaksi suuntaansa. Ovat vain kevyempää kaliiberia, eli punnitsevat vain akselin kerrallaan..."

Matti, osaatko kertoa tarkemmin missä nuo uudet punnituspaikat sijaitsevat?

Kohta pitäisi ajaa Kappelskäristä Helsingborgiin noin 200kg ylipainoisella autolla. Kaikki ylimääräinen on vararengasta myöten jo karsittu pois, joten keventää ei enää voi. Tai no, kaasupullon voisi vielä vaihtaa alumiiniseen, mutta se ei tilannetta juuri muuksi muuta.

HIETAVUORI JUHA 22.05.2014 08:37

Ainakin Jönköpingin alapuolella on ollut molemmin puolin tietä vaaka . Tämä on muutaman vuoden takaa , mutta ei kai ne sieltä ole minneen lähteneet. Jos ajat Norköpingistä Kalmarin suuntaan ja sieltä koukkaat alakautta H,borgiin voit kiertää ainakin nuo puntari ukot. Tämä voi olla kyllä vanhentunutta tietoa , korjatkoon tietävämmät..Se rantatie on kyllä muutenkin mukavempi jos ei kauhea kiire ole .

JANHONEN MATTI 22.05.2014 08:55

Markolle En noiden uusien tarkastuspisteiden paikkoja muista. Ne on kuitenkin rakennettu noiden poliisien kortrol-alueiden yhteyteen. Tuon tunnetummaan Helsingborgin punnituspisteen voi kiertää ajamalla nelostietä suoraan Helsingborgin keskustaan ja sieltä laivarantaan. Ei edes jatka matkaa ja selvä reitti.

Ei näistä punnituspisteistä pidä mitään liikkumista rajoittavaa märköä tehdä. Tarkastukset sittenkin on satunnaisia ja on lähinnä tilastotappio joutua puntarin nokkaan.

Auton kokonaismassa voi kyllä keventää jossain määrin mm. -poistamalla vetokoukun (jos autossa on) kuitenkin niin, että pistorasia jätetään kiinni aitoon.) -auto kuivaksi eli harmaavesitankki ihan tyhjäksi ja puhdasta vettä vain minimi -vessan pönttö tyhjäksi -polttoainetta vain sen verran kun on tarpeen (Ruotsissa ei kannata tankata muutenkaan) -Toinen kaasupullo pois kesämatkalta tai toinen 5 kg pullo -juomavesi + muut juotavat nesteet minimiin -auton varaöljyt, vedet ja kemikaalit minimiin (niitä saa matkalta) -jääkaappi lähes tyhjäksi (ruoka on esim. Saksassa halvempaa -työkaluista vain tarvittava -matkalle otettavan tavaran määrän minimointi (tämä on ajankohtainen asia aina) -pyöräteline pois jos ei ole pyörät mukana -jättämällä polkupyörät kotiin Jo näillä toimenpiteillä auto voi keventyä jopa 150-180 kg. Vesien kuskaamiseen maasta toiseen pitää muutenkin suhtautua kriittisesti. Sitä on muissakin maissa ja se on puhdasta.

Lisäksi on huomattava, että kyllä pieni ylitys hyväksytään, vaikka laki ei mitään joustoa tunne. Suomessa joustorajana on 5 % kokonaismassasta (joka lienee johdettu ylikuormamaksulaista) vaikkei ko. laki koske matkailuautoja. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt Ruotsi noudattaa tiukempaa sääntöä ja se lasketaan kantavuudesta.

Muita laihdutuskeinoja on: -laittaa keveämmät matot -jättämällä esim Gramer kotiin -vaihtamalla vanteet aluvanteiksi, myös vararengas -jättämällä vararengas pois ja korvaamalla se paikkauspullolla -toinen hupiakku pois (jos yöpyy sähköpaikoilla kesällä jolloin lämmitystä ei tarvita yhdellä pärjää ihan hyvin) -kaasupullo kompsiitiksi -sat. antennilaitteet pois (jos on) -suihkuseinät pois jos niitä ei tarvita Näillä keinon lähtee helposti 100 kg.

Jos autossa on takana ilmajouset niiden palkeiden painetta kannattaa lisätä, jotta auto on vaaterissa. Perse maassa kulkeva m-auto on polisille kun syömään käskisi.

Sitä mukaan otettavan tavaran määrää kannattaa harkita tosi tarkkaan. Eihän siinä millekään naparetkelle olla menossa.

ÖGÅRD PÄRRE 22.05.2014 19:06

Kiitos. Kyllä täältäkin löytyy viisaita ja viellä osaa sen kirjoittaa. Kevennysohjelma on loistava ja sitä mitä matkoilla ei löydy niin ei tarvita. Setelit ja kortti ei paljon paina. Hienoa textiä.

YLINIEMI SEPPO 22.05.2014 20:13

Tälläviikolla ohitettu etelä -Ruotsin vaakapaikat ja hiljaista oli.

VALLIUS MARTTI 22.05.2014 20:38

Viime viikolla Kapellskär-Öresundsbro E-4 useita punnitus paikoja myös länsi ruotsissa E-6 useita punnitus paikoja mutta ei virkamiehiä näkynyt todella punitukset ovat satunaisia,itse ajan Ruotsissa yli 20 tkm vuodessa ja ratsiassa olen ollut 2 kertaa vimeisen kolmen vuoden aikana joten ei kovinkaan aktivista toimintaa tuo punnitus.mutta joskus se vaan voi sattua kohdalle ittse en kiertele punnitus paikkoja,mutta se on jokaisen omassa harkinassa tuo kierteleminen.TV Kulkuri

YLINIEMI SEPPO 22.05.2014 20:55

Mitenkähän tarkka on tievaaka Haaparannan Ikean kohalla ,näytti viimepyhän

aivan hirveitä lukuja?

VALLIUS MARTTI 22.05.2014 21:03

Tuo Haaparanan punnitus toimii tosi tosi heikosti kolme vikkoa sitten näytti yhden kerran tosiaan hirveitä painoa ja päivää myöhemmin pelkää viivaa joten ei kovin luotetava ja näin on ollut aika useasti harvoin oikein. TV Kulkuri

YLINIEMI SEPPO 22.05.2014 21:18

Samaa mieltä ei voi pitää paikkaansa,sama auto viimekesänä tarkassa puntarissa karvan alle 3500kiloa ja nyt Haaparannalla 3800kiloa.

Suunilleen samat tavarat mukana molemmissa punnituksissa. Auton omapaino 2995kiloa.

LATVALA MARKO 22.05.2014 21:43

Se Haaparannan vaaka on tarkoitettu raskaalle liikenteelle ja siinä käytössä toimii moitteettomasti. En ainakaan ole kertaakaan huomannut mitään isompaa heittoa todelliseen painoon.

KERÄNEN KAUKO 25.05.2014 10:29

Muistui mieleen kun aikoinaan oltiin lähdössä Saksaan ja muihin maihin. Laitoin auton lähtövalmiiksi ja odottelin vaimoa töistä, että päästään lähtemään. Kävin joutessani vaalla. Vaimo kun tuli kotiin tuumasin: Laihutappa 25 kg tunnissa, niin päästään lähtemään. Oli niin tapissa painot. No seuraavan auton kun hommasin, niin pistettiin se C-kortilliseksi. Kokonaispaino 3880kg. No eipä se autuaaksi tee sekään. Viime kesänä kun tultiin reissusta, ostin Saksasta syksyksi valmiiksi kyyskymppisjuomat bileitä varten. Pälähti päähäni kotiin tullessa että ajanpa auton vaalle. Paino oli 4240. Sen verran alkoi vaivata, että punnitsin juomalootat. Ne painoi 320kg. Eli olis ollut muutenkin ylipainoa kärryssä. No onhan sitä, kun pöljä minä kantelen millon mitäkin rompetta autoon ja koskaan en sieltä pois :D Tultiin Ruotsin kautta, onneksi ei ollut puntarimiehiä tienposkessa. Kyllä se on paljon käyttäjässä kiinni minkä painoisella autolla ajaa.

JANHONEN MATTI 25.05.2014 11:53

On sulla ollu kosteet kuuskymppiset kun juhlajuomat painoi 320 kg pakkauksineen.

Vaan mikäpä minä olen sanomaan. Kevään reissulla tuli kyytiin pelkkiä saunajuomia ja konjamiineja 100 kg. Tässä se ilmajousien etu juuri näkyy. Auto on nätisti vaaterissa vaikka onkin jumalattomassa ylilastissa.

KERÄNEN KAUKO 25.05.2014 12:25

Oli kyllä juojiakin, mutta toin myös limut ja vissyt samalla, kun sain halavalla. Esim.60 litraa vissyä 15,60€ siihen ym juomat vinot ja larsenit... ym Mutta eipä juhlissa juoma loppunut kesken. Jaoin vieraille vielä juomia mukaan kun lähtivät :D

VEIJOLA ESA 26.05.2014 09:38

Kohta ilmestyy satamaan vaakat mittaamaan ylipainoja. " ...tarkka vaaka tullimiehen taittaa matkan puolitiehen...". ;-D

ANTTILA MARKKU 26.05.2014 09:50

Ajatelkaas mikä säästö,kun valtio lopettais tuon alkoholi sekoilunsa ja suostuisi muun euroopan alkoholilain säädäntöön.Tullikin voisi keskittyä vienti ja tuonti rötöksiin oikeiden asioiden kohdalla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.