Kesän lomamatka Tallina - Kroatia

Anders Granberg 20.01.2019 09:40


Olemme viimeisten 17 vuoden aikana tehneet noin 10 matkat Eurooppaan Ruotsin kautta, muutaman kerran laivalla Travemyndeen. Viroon, Latviaan ja Liettuaan olemme tehneet matkailuautolla 3 pidempää matkaa. Nyt ajamme ensi kertaa via Baltickan kautta. Matka-aika lähdemme viikkolla 24 ja paluu 27. Reitti suunnitelma Tallinna - Kaunas - Lomza - Krakova - tie E77? Budapest - Zagerb - Rab ja suunileen sama reitti takaisin. Alustavat yöpymiset Riiassa, Lomza, Krakova, Balaton. Nyt haluamme saada kommentteja reitistä ja vinkkejä sen ympärillä olevista nähtävyyksistä. Liikumme 8,5 metrisellä ja 5 tonisella matkailuautolla. Kaikki kommentit kiinnostaa

Matti Janhonen 20.01.2019 16:50

Kun autosi massa on yli 3,5 tonnia niin on hyvä aloitta reitille jäävien valtioiden tiemaksuista.
Yli 3,5 tonnisilla liikkuminen vaatii tietullien osalta hieman enemmän vaivaa.
Autosi kuuluu yli 3,5 tonnin massasta huolimatta luokkaan henkilöauto / M1.
Voimassa olevat tietullimaksut löytyy kunkin maan tiedostosta.
Slovenijassa ja Itävallassa voi tulla vastaan tunneilta joista peritään maksuasemilla eri maksu (8-10 e)
Vignettejä voi olla joko tuulilasiin liimattavina tarroina tai e-vignettenä, jolloin se on vain kuitti tietullimaksusta ja kuitti tietenkin on säilytettävä kuten kaikki muutkin kuitit.
Kaikki tietullimaksut voi maksaa maksukortilla.

Viro: Perii tavarankuljetusautoilta tietullin joiden kokonaismassa on > 3,5 tonnia, eli ei koske sinua
Latvia; Ei tietullia
Liettua: Ei tietullia

Puola perii maksun > 3, 5 tonnin autoilta. Maksu peritään ViaBox -laitteen avulla. Linkistä saat lisätietoja
https://www.viatoll.pl/en/home

Slovakia perii tietullin vigneten muodossa ja siitä lisätietoja alla olevasta linkistä
http://www.dalnicni-znamky.com/en/vignette-highway-toll-slovakia.html
https://www.dars.si/vignette_system/about_the_vignette

Unkari perii tietullin ja siitä saat lisätietoja linkistä
http://www.toll-charge.hu/

Myös Kroatialla on tietulli moottoriteillä. Kroatian tietullijärjestelmä on ns. suljettu tietullijärjestelmä Italian, Ranskan ja Espanjan tapaan, jossa maksulliselle tielle mentäessä otetaan automaatista ticket ja maksu tapahtuu maksuasemalla kun tieltä poistutaan.
Maksun voi suoritta joko itse kortilla tai manuaalikassalle, jos niitä jossain vielä on.
http://www.highwaymaps.eu/croatia

Jos matkallasi poikkeat Itävaltaan niin tässä tieto sen tietulleista
Jos menet Itävaltaan niin siellä > 3,5 tonniset joutuu ostamaan GO-box laitteen (joitain 5 e)
Lisätietoja linkistä.
Maksu määräytyy päästöluokan ja kuljetun matkan mukaan. Jos et ole varma autosi päästöluokasta niin merkkaa varmuuden vuoksi kohtaan nolla.
https://www.go-maut.at/portal/faces/pages/common/portal.xhtml

Myös Tzekki perii tietullia ja siitä saat lisätietoja linkistä
http://www.motorway.cz/




http://www.highwaymaps.eu/croatia

Timo Haapanen 20.01.2019 19:02

Via toll poxin saat muutama kilometri Puolan rajalta Szypliszkin kylästä, samaan paikkaan voit palauttaa sen kotimatkalla.
https://goo.gl/maps/1EtwnimFXPD2

Kuvassa olevan ravintolan tuulikaapissa on rahanvaihtopiste ja se myös jakaa Boxeja. Et voi ajaa ohi, ensimmäinen katu oikealla kylään saavuttaessa.
https://goo.gl/maps/7eKUnkdZ7V32

@timppa

Matti Janhonen 21.01.2019 11:19

Muutamia matkareittisi varrelle sattuvia camping-alueita

Pärnu
https://www.konse.ee/index.php?section=12

Riika
http://www.rigacamping.lv/index_en.html

Suwalki
http://www.private.firmy.suwalki.pl/

Krakova
http://smok.krakow.pl/en/

Budapest
http://hallercamping.hu/en/
http://www.fortunacamping.hu/

Balaton
https://www.balatontourist.hu/en/

Croatia
https://www.camping.hr/best-camps

Tuo Balaton on hieman mieliä jakava paikka, mutta toki sen voi käydä katsomassa ja parhaat camping-alueet on sen pohjoisrannalla. Budapest on kaupunkikohteena hyvä kohde, ja Haller-camping on aika lähellä vanhaa keskustaa. Bussi, ratikka ja metropysäkit lähellä Halleria.

http://www.kroatia.fi/index.php/yleista/yleistietoa/
https://croatia.hr/en-GB

Matti Janhonen 21.01.2019 11:37

Tässä vielä mainos Via Balticaa koskien, jossa tosin on ihan asiallistakin tekstiä paljon.
https://kerranelamassa.fi/via-baltica-nopein-autoreitti-keski-eurooppaan/

Seppo Yliniemi 21.01.2019 12:00

Parempi kämppäri Suwalkissa.
https://www.google.fi/search?client=safari&channel=ipad_bm&source=hp&ei=i5dFXOTIOcWUsgHgzrH4Aw&q=suwalki+camping&oq=suwalki+cam&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.0.0j0i22i30l4.3080.12412..15065...0.0..0.305.1967.0j7j3j1......0....1.......5..41j0i131j46i131j46i275j0i10j46.zlPI_3cwuFg#fid=0x46e1022f00e0a38f:0x8be29e74951a947f&fpstate=luuv&imagekey=!1e10!2sAF1QipPKArRyzGT5mg5OwiMpdq4UMIJIx7_8tx_i2JOe&istate=lrl:iv&rlimm=10079793139563533439&viewerState=ga

Matti Janhonen 21.01.2019 15:40

Enpä väitä vastaan kun en ole sillä koskaan poikennut.
Tuolla Privatessa kylläkin erinäisiä kertoja.
Privateen on 8,5 metrisellä vähän ahasta ajaa..

Timo Haapanen 21.01.2019 18:13

Suwalkista hieman etelään ja sitten muutama km. vasemmalle on hyvä kämppäri jos on kesällä liikkeellä.

Kaikki tiedot löytyvät kuvista ja kartasta

https://photos.google.com/album/AF1QipMvvA2D6gEy89ZQg87NtqcugA993mcYWOi9wFNj

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1npaPt-DCT7eGkofj8wwsTfpJHPo&msa=0&ll=54.041724709565564%2C22.978763084716775&spn=0.130816%2C0.254745&z=13

@timppa

Markku Hämäläinen 22.01.2019 15:35

Tuolta löytyy jotain matkan varrelle mm. Baltian ja Puolan leirintäalueita sekä muutama käyntikohde.
http://matkaan.mbnet.fi/

En ole viime aikoina päivitellyt, kun lopetin Mikrobitin, niin saattaa koko sivu kadota bittitaivaaseen.
Pistin tuonne ne listassa olevat alueet ja siellä on muidenkin laittamaia alueita
https://karavaanari.org/index.php/board,19.0.html

Vanamõsan alue Sauessa lähellä Tallinnaa on hyvä viimeiseksi kohteeksi, siitä on sopivan lyhyt matka laivalle.
https://caravanpark.ee/fi/

Timo Haapanen 23.01.2019 17:19

Alkoi itseäkin kiinnostaa kevään matkaa ajatellen tuo tie 77 Slovakian läpiajossa. Keväällä mennään ensin vitkastelematta Kroatian lämpöön, sitten paluumatkalla rauhassa Unkariin kylpemään.

Tätä kautta mennessä jää väliin Puolan kaakonkulman hitaat tiet ja aina pitää uusia reittejä katsella. Varsovan pohjoiset ruuhkat kun on selvittänyt on edessä hyvät tiet Varsovan länsipuolelta Krakovaan.

Tie kulkee korkeimmillaan reilussa tuhannessa metrissä Donovalyn laskettelukeskusten vaiheilla. https://parksnow.sk/zima/lyzovanie-bezecke_trate.php mutta näyttää hyväkuntoiselta kaikista kohdista mitä katselin.

Tie on yhtä kohtaa lukuunottamatta ilmainen, Zvolenin kohdalla pitää pikkuisen koukata tielle 69. Kartta maksuteistä:
https://www.ndsas.sk/en/charging/electronic-vignette

Lentokentän kohdalla maksuttomalle tielle.
https://goo.gl/maps/BiMVveFvR7R2

Krakovassa Camping Krakowianka, ei kaksinen paikka mutta raitsikan päätepysäkki on aivan vieressä.
https://goo.gl/maps/RPSPx9fRzWo ja https://goo.gl/maps/vQiapCCJuSt

Budapestissä Camping Romaille ellei aio kaupungilla käydä.
https://goo.gl/maps/aMrvUNpX2u72

Hyvät kuppilat Tonavan rannalla.
https://goo.gl/maps/1tW7GjVmTNL2

@timppa



Timo Haapanen 23.01.2019 17:24

Mapsi on hieno väline. Tänään tuli kuukkelilta ilmoitus että mun mapsiin laittamia kuvia on nyt katsottu yli miljoona kertaa.
1 000 000

Hei Timo!
Olet huipputason valokuvaaja Google Mapsissa

Olet yltänyt suoritukseen, johon vain harvat pystyvät: sinulla on jo 1 000 000 valokuvan katselukertaa. Onnittelut huikeasta suorituksesta!

Heh, heh!

Anders Granberg 23.01.2019 18:48

moi,
kiitos vinkeistä
Tie tulit on muuten tuttuja mutta tällä matkalla Puola ja Slovakia uusia.
Slovakian 2 tarra yli 3,5 tonnisella autolla on epäselvä
Kun katsoo heidän sivuja niin 2 tarra jos yhdistelmä yli 3,5 t siis auto ja vaunu.
Myös AL autoilen euroopassa 2019 on vähän epäselvä tästä kohdin
Onko käytännön kokemusta tästä?

Myös mainitsemani tie E77 Krakova - Budapest mietityttää
Onko kukaan ajanut sitä viimevuonna?

Kaikki kommentit tervetulleita

Matti Janhonen 23.01.2019 21:35

Tuo viimeinen kappaleen teksti on mielenkiintoinen M1autoa ajatellen.
Linkkisivu on virallinen Emyto:n sivu

https://www.emyto.sk/en/charged-vehicles/vehicles-subject-to-toll-payment

Timo Haapanen 24.01.2019 10:12

Mikä tässä tiessä kesäreissussa mietityttää.

https://goo.gl/maps/kAYXALEQPHm

https://goo.gl/maps/8Wjump4AbWL2

https://goo.gl/maps/MErAb73eXXS2

https://goo.gl/maps/KDYauyFj6ow

Hyväkuntoinen tie, kilometrissä käydään mutta ilman serpoja, hienot maisemat. Tuonne menen huhtikuussa. Kolme muuta Slovakian läpiajon reittiä on tuttua, nyt mennään uutta väylää.

@timppa

Kai Lehto 24.01.2019 10:52

Viime vuonna huhtikuun lopussa ajettiin suurinpiirtein samaa reittia istrian niemelle. Ajettiin krakovasta budapestiin kyseistä tietä pitkin. Hyvä tie oli ajaa. Rekka liikennettä on jonkin verran . Vuoristo osuus on hieman hidasta ajaa, mutta mukavia maisemia osuu kohdalle. Välillä on pitkähköjä nousuja ja laskuja. Tankata kannattaa ennen vuoristo osuutta sillä siellä ei ole tankkaus-asemaa. Krakovan suunnasta tullessa on asema ennen vuoritien alkua ( 48°56'39.0"N 19°15'40.8"E Korytnícka cesta, 034 73 Liptovská Osada, Slovakia) Keväällä oli ennen budapestiä pitkä tietyö pätkä mutta sekin varmaan jo valmis. Meillä autolla pituutta 6m. Budapestistä- zagrebiin hyvää moottoritietä.

-KaiL

Anders Granberg 24.01.2019 17:03

kiitos Timo ja Kai

hyvät kuvat ja vinkit
myös me ajamme tätä tietä kesäkuussa
T Anders

Matti Janhonen 24.01.2019 19:22

Jos joku muu ajelee Slovakiassa yli 3,5 tonnisella matkailuautolla niin tuo alla olevasta linkistä avautuvan tekstin viimeinen kappale kannattaa lukea tai käännättää.

https://www.emyto.sk/en/charged-vehicles/vehicles-subject-to-toll-payment

Timo Haapanen 24.01.2019 19:39

Tässä se koneella käännettynä
''Esimerkkejä ajoneuvoista, joilla on tietullien maksuvelvollisuus, luokitellaan / ei siirretä M-luokkaa:

M-luokan ajoneuvot, joiden suurin sallittu paino on yli 3,5 tonnia, ja kuljetettavien henkilöiden lukumäärä on yli 9, kuljettaja mukaan luettuna (eli 10 ja enemmän) on velvollinen maksamaan tietullin - se tarkoittaa, että he maksavat maksun (luokat M2 ja M3);

M-luokan ajoneuvoja, joiden kokonaispainosta suurin sallittu kokonaispaino on alle 3,5 tonnia ja henkilöluku on yli 9, mukaan lukien kuljettajan (eli 10 ja enemmän), eivät kuulu tiemaksun maksuvelvollisuuteen koska painoluokan - he tekevät ei maksa tietullia (luokka M2 maksetaan tieliikennelain mukaan aikaperusteisen maksun = moottoriteiden tarrojen avulla);

M-luokan ajoneuvot, joiden suurin sallittu paino on yli 3,5 tonnia, ja kuljetettavien henkilöiden määrä on alle 9, kuljettaja mukaan luettuna (eli 9 tai vähemmän) eivät ole velvollisia maksamaan tietullia, koska he eivät täytä oikeudellinen määritelmä kuljetettujen henkilöiden lukumäärän osalta - he eivät maksa tiemaksua;

Luokkaan M1 kuuluvia ajoneuvoja ei luokitella ajoneuvojen kesken maksullisilla maksuilla - ne eivät maksa tiemaksua.''

@timppa

Jari Lipiäinen 03.12.2019 15:48

Hyvä että löysin tämän viestiketjun! :) Vaimo tuossa rupesi hieman vihjailemaan että mitä jos ensi kesänä lähdettäisiinkin muksujen kanssa ajamaan Kroatian rannikolle aurinkoa etsimään.. Emme ole vielä käyneet asuntoautollamme Tallinnaa ja Tanskaa kauempana, eli aika keltanokkia ollaan vielä tällä saralla. Kaikenlaisia autoja/koneita olen kyllä ikäni ajanut, joten ajamista en sikäli pelkää ja siitä tykkäänkin. Mutta toki ajatus tuollaisesta matkasta näin kylmiltään hieman hirvittää.. :)
Meillä on 6,5 metriä pitkä ja alta 3,5 tonnia painava (emännän jos antaa pakata niin takuulla reilusti yli 3,5t) ns. 80 km/h auto (vaan eikös jo ensi kesänä saa ajella kovempaakin?). Jos tuota reissua nyt oikein tosissaan ruvetaan suunnittelemaan, niin matkaan meillä olisi varmaankin tarkoitus lähteä Pietarin kautta (rajan tuntumassa kun asutaan) niin ei turhaan heti uppoa aikaa/rahaa laivapaikkaan.. Mitä reittiä suosittelisitte tuolloin ajettavaksi? Päivässä jos ajeltaisiin ehkä max. 600-700 km, että tulisi hieman katseltua nähtävyyksiäkin matkan varrelta ja ettei pieniltä matkalaisilta kerkeä käpy palamaan ihan vaan pelkästä istumisesta.

Timo Haapanen 03.12.2019 15:57

Puolassa, vallankin Varsovan eteläpuolella on keskinopeus 60km/h. Jos lapsia on matkassa kannattaa ajatella 300 km:n päiviä. 700 km. ottaa 12 tuntia.

Virossa, Latviassa Ja Liettuassa on pienet nopeusrajoitukset ja paljon kameroita, myös keskinopeuskameroita.

@timppa

Jari Lipiäinen 03.12.2019 15:59

Mitä tuossa pikaisesti Google Mapsista vilkaisin, niin itse miettisin mahdollisesti reittiä Lappeenranta - Venäjä (Pietari) - Latvia (Rezekne) - Liettua (Kaunas) - Puola (Varsova, Krakova) - Slovakia (mainitsemanne E77-tie) - Unkari (Budabest) - Kroatia (Rijeka?) Matkaa tuosta näyttäisi kertyvät n. 2600 km suuntaansa.
https://www.google.fi/maps/dir/Lappeenranta/Pietari,+Ven%C3%A4j%C3%A4/Krak%C3%B3w,+Puola/Budapest,+Unkari/Rijeka,+Kroatia/@54.3563608,20.2523339,5.5z/data=!4m32!4m31!1m5!1m1!1s0x46909596caab9fd9:0x7664ac80a9880f97!2m2!1d28.1896627!2d61.0549929!1m5!1m1!1s0x4696378cc74a65ed:0x6dc7673fab848eff!2m2!1d30.3350986!2d59.9342802!1m5!1m1!1s0x471644c0354e18d1:0xb46bb6b576478abf!2m2!1d19.9449799!2d50.0646501!1m5!1m1!1s0x4741c334d1d4cfc9:0x400c4290c1e1160!2m2!1d19.040235!2d47.497912!1m5!1m1!1s0x4764a12517aabe2d:0x373c6f383dcbb670!2m2!1d14.442176!2d45.3270631!3e0

Jari Lipiäinen 03.12.2019 16:00

Kiitos Timo tuosta nopeus-/kameratiedosta!


Kun katsoo virolaisten ajotyyliä Venäjällä, niin luulisi ettei Virossa olisi pieniä rajoituksia - vaan jospa ne sen takia kaahaavatkin kun kotimaassa joutuvat ajelemaan niin varovasti! :D Tuossa ehdottamassani reittivaihtoehdossa ei tosin poikettaisikaan Viron puolelle.
muokattu: 3.12.2019 16:05
Timo Haapanen 03.12.2019 17:19
Jari Lipiäinen

Mitä tuossa pikaisesti Google Mapsista vilkaisin, niin itse miettisin mahdollisesti reittiä Lappeenranta - Venäjä (Pietari) - Latvia (Rezekne) - Liettua (Kaunas) - Puola (Varsova, Krakova) - Slovakia (mainitsemanne E77-tie) - Unkari (Budabest) - Kroatia (Rijeka?) Matkaa tuosta näyttäisi kertyvät n. 2600 km suuntaansa.
https://www.google.fi/maps/dir/Lappeenranta/Pietari,+Ven%C3%A4j%C3%A4/Krak%C3%B3w,+Puola/Budapest,+Unkari/Rijeka,+Kroatia/@54.3563608,20.2523339,5.5z/data=!4m32!4m31!1m5!1m1!1s0x46909596caab9fd9:0x7664ac80a9880f97!2m2!1d28.1896627!2d61.0549929!1m5!1m1!1s0x4696378cc74a65ed:0x6dc7673fab848eff!2m2!1d30.3350986!2d59.9342802!1m5!1m1!1s0x471644c0354e18d1:0xb46bb6b576478abf!2m2!1d19.9449799!2d50.0646501!1m5!1m1!1s0x4741c334d1d4cfc9:0x400c4290c1e1160!2m2!1d19.040235!2d47.497912!1m5!1m1!1s0x4764a12517aabe2d:0x373c6f383dcbb670!2m2!1d14.442176!2d45.3270631!3e0

Juu, ajoin E77 Slovakian läpi huhtikuussa, ei hullumpi reitti. Krakovan jälkeen alkaa hidastua ja Slovakian eteläosassa on aika mutkikasta. Siellä tehdään uutta tietä ja tunneleita, jonkun ajan kuluttua se osuus on kunnossa, töiden edistymisestä en tiedä mitään.

Taitaa olla Pihkovasta Kaunasiin tie hyvässä kunnossa, luultavasti siitä kannattaa ajaa ennemmin kuin Riikan kautta.

@timppa

Anders Granberg 05.12.2019 15:10

Aloitin tämän ketjun viime talvena ja matka tehtiin kesällä. En ole Venäjälle ollut autolla mutta minä ajaisin Helsingin kautta. Meillä oli tarkoitus ajaa E77 Krakovasta Budapestiin mutta navigaattori itsepäisesti halusi meidän ajavan Tsekin kautta kuulemma aika yleistä. Tästä syystä eksyttiin reitiltä jossain tie E50 tieoilla ja tuli mutkaa. Tässä voi todeta että tiet Puolan etelä osien ja Slovakian pohjois osien välillä on pienet ja liikene suuri mutta uutta tulee koko ajan. Takaisin tultiin tietä E75 mikä oli selkeämpi ja myös paremmassa kunnossa jossain paikoin ihan uutta. Mutten tiet paremmassa kunnossa kun meillä tällä kotona. olen sama mieltä että ei kannat lian pitkiä päivä matkoja suunnitella paikoin liikene ruuhkaista ja silloin ei matka etene. Muuten Puola Slovakia missä ei oltu aikaisemin käyty yllätti siisteydellään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.