Espanjapullon vaihto

Vesa Varis 22.03.2023 13:28

Kuinka on, voiko tuon espanjapullon vaihtaa täyteen pulloon ainoastaan Espanjassa? Onnistuuko esim. Ranskan puolella?

Kari Rautiainen 22.03.2023 16:35

Espanjassa.

Timo Haapanen 22.03.2023 18:23

Tälläistä se on
http://www.camping-car-webzine.fr/dossier-gaz.html

@timppa

Vesa Varis 22.03.2023 19:29

Kiitos Timolle linkistä. Harminpaikka, että se menee niin maakohtaisesti. Vois kuvitella et EU:n sisällä olisi jotain yhtäläisyyksiä. Pitäs varmaan vaan kiireesti pistää tankkipullo tilaukseen...

Harri Eho 23.03.2023 19:42

Portugalissa mielestäni Repsolin pullon onnistuu vaihtamaan Repsolin asemilla.

Petri Ahonen 24.03.2023 14:06

Espanjassakaan vaihto ei ollut kovin helppoa, varsinkin jos haluat Propaani-kaasua. Sitä saa joiltain BP:n huoltoasemilta. Repsol-asemilla myydään vain butaania, joka hyytyy jo 0 asteen tietämillä.

Vesa Varis 24.03.2023 14:29

Voi olla, että siirryn pikkuhiljaa suosiolla tankkipulloon.

Helena Ronkanen 25.03.2023 19:12

Näin meille informoitiin.
Meillä olisi 15€ myynnissä Repsolin pullo ...tyhjä.

Kari Rautiainen 25.03.2023 19:21
Petri Ahonen

Espanjassakaan vaihto ei ollut kovin helppoa, varsinkin jos haluat Propaani-kaasua. Sitä saa joiltain BP:n huoltoasemilta. Repsol-asemilla myydään vain butaania, joka hyytyy jo 0 asteen tietämillä.

Tämä ei pidä paikkaansa. Molempia niillä on, mutta ei samalla asemalla yleensä, vain jokotai.

Harri Eho 25.03.2023 20:30

En törmännyt Espanjassa ongelmaan vaihtaa probaani Repsol pulloa. Kolme kertaa vaihdoin, lähellä Barcelonaa campparilla 20€ ja silloin vaihdoin cepsan repsoliin. Toisen kerran lähellä Alicantea Alania camparilla 17€ ja viimeisen kerran lähellä Bilbaoa Repsolin asemalla 16€. Joka kerta oli probaania saatavilla.
Pari kertaa tankattu suomipullokin, lähellä Esteponaa ja Portugalissa lähellä Portoa, molemmilla kerroilla asemilla adapterit valmiina eikä ongelmia.
Ja ilmathan ovat lämpimiä niin että yksi pullo riittää 1-2 kuukautta kevyesti.

Timo Haapanen 26.03.2023 10:06
Harri Eho

En törmännyt Espanjassa ongelmaan vaihtaa probaani Repsol pulloa. Kolme kertaa vaihdoin, lähellä Barcelonaa campparilla 20€ ja silloin vaihdoin cepsan repsoliin. Toisen kerran lähellä Alicantea Alania camparilla 17€ ja viimeisen kerran lähellä Bilbaoa Repsolin asemalla 16€. Joka kerta oli probaania saatavilla.
Pari kertaa tankattu suomipullokin, lähellä Esteponaa ja Portugalissa lähellä Portoa, molemmilla kerroilla asemilla adapterit valmiina eikä ongelmia.
Ja ilmathan ovat lämpimiä niin että yksi pullo riittää 1-2 kuukautta kevyesti.

Pullon riittävyys on kyllä siitä kiinni kaytetäänkö kaasua vai sähköä. Me emme ole koskaan päässeet yli kahden viikon. Lämmin vesi on aina päällä, auton suihkua käytetään lähes päivittäin. Jääkaappi on kaasulla parkissa ollessa, grilli vie omansa.

Meidän valintamme on se ettei sähköä osteta koskaan mutta kaasua käytetään aivan surutta.

@timppa

Vesa Varis 26.03.2023 11:09

Tuo Timpan kaasunkäyttö/kulutus kuulostaa varsin tutulta, meillä mennää samaan tyyliin.

Harri Eho 26.03.2023 17:30

Totta on että kaasun riittäminen riippuu käytöstä. Käytännössä meillä oli sähköt aina acsi paikoilla ja suihkua ei autossa ole juurikaan käytetty sillä mieluummin olemme käyttäneet sitä 1 euron suihkua. Lämmitykseen ei myöskään ole ollut tarvetta kaasulla kuin ehkä kerran viikossa sillä truman 1 teho on riittänyt 6A sähköä käyttäessä. Ja kun sähkön hinta camper parkeissa ollut noin 2€ niin sitä tuli käytettyä. Yölämpötilat kun ovat olleet 10+ niin eipä lämmitystäkään ole juuri tarvinnut.
Meidän tavalla kaasut ovat hyvinkin riittäneet etelässä tuon 1-2 kuukautta.

Timo Haapanen 26.03.2023 18:36

Meillä menee tankkipullolla keskimäärin 1,5€/vrk kaasuun. Se olisi 10 päivää ja 15 euron pullollinen.

Paljon ollaan paikoissa missä sähköä ei saa niin se on mennyt tykkänään kaasuhommiksi. Panelit tietty myös.

@timppa

Petri Ahonen 28.03.2023 11:05
Kari Rautiainen

Tämä ei pidä paikkaansa. Molempia niillä on, mutta ei samalla asemalla yleensä, vain jokotai.

Kävin noin 30 Repsolin asemalla Espanjan rannikkoseudulla ja kaikissa niissä oli myynnissä vain Butaani-pulloja. Josko sitten "vuorilla", jossa on talvella kylmää ja pakkasta, löytyy myös Propaania? BP:n asemalta löytyi molempia.

Petri Ahonen 28.03.2023 11:10
Harri Eho

En törmännyt Espanjassa ongelmaan vaihtaa probaani Repsol pulloa. Kolme kertaa vaihdoin, lähellä Barcelonaa campparilla 20€ ja silloin vaihdoin cepsan repsoliin. Toisen kerran lähellä Alicantea Alania camparilla 17€ ja viimeisen kerran lähellä Bilbaoa Repsolin asemalla 16€. Joka kerta oli probaania saatavilla.
Pari kertaa tankattu suomipullokin, lähellä Esteponaa ja Portugalissa lähellä Portoa, molemmilla kerroilla asemilla adapterit valmiina eikä ongelmia.
Ja ilmathan ovat lämpimiä niin että yksi pullo riittää 1-2 kuukautta kevyesti.

Ilmeisesti joillakin leirintäalueilla onnistuu ristiinvaihtokin, mutta ei sitten satuttu sellaiselle 5kk reissun aikana. Repsolin Propaani-pullon vaihto Butaaniin onnistui, kun sattui olemaan Repsolin kaasupullo-auto samaan aikaan pihassa, tosin silloinkin ns. pitkin hampain. Auton ovessa kun luki Repsol Butan.

Vesa Ropponen 16.11.2023 21:42

Espanjan etelärannikolla Repsolin Propaanipullon vaihtopaikkaa ei tahdo päätien varrelta löytyä helposti. Kauempana rannikolta vuoristossa ehkä helpommin, niinkuin aiemmissa viesteissä on kerrottu. Jos suuntana on Portugali E1 tietä niin Repsolin propaanipullon saa vaihdettua täyteen paikassa Cartaya. Päätieltä ei ole kovin pitkä poikkeama, ehkä 5 km, tälle Repsol asemalle, 37,2883655, -7,1466913
Hintakaan ei päätä huimannut, 12,70 eur
Tästä huoltarilta on Portugalin puolelle Monte Gordon camp alueelle 44 km.

Timo Haapanen 17.11.2023 09:16

Repsolilla on näköjään kiinteä hinta pullolle, 12.70 syyskuustä alkaen tänä vuonna.

https://www.repsol.es/particulares/hogar/bombona-butano-propano/propano-11kg/

Kyllä sitä propaania myydään aika monessa paikassa. Itselle yllätyksenä, luulin ettei sille ole markkinoita tuolla. Yhteensä 1728 paikkaa Espanjassa.

Linkin sivulta saa ruksattua mitä hakee ja mistä.
https://www.repsol.es/particulares/vehiculos/estaciones-de-servicio/productos/butano-propano/?productos=111

Kuvakaappaus valmiiksi ruksatusta kartasta, sitä ei saa avattua linkillä tuollaisena.

Vesa Ropponen 17.11.2023 12:02

Katsoin tuota Repsoilin linkkiä propaani/butaani paikoista. En kuitenkaan
siitä löytänyt tätä Cartayan Repsoilia. Ilmeisesti sivuston päivitys ei ole aivan tuore. En myöskään saanut propaanipaikkoja erikseen. Tässä vielä parempi linkki tuohon Cartayan Repsoilille:
https://maps.app.goo.gl/CHV681ybKgevLJBk9


Tarkemmin zoomattuna löytyi edelläkerrottu Cartayan Repsoil
muokattu: 17.11.2023 12:08
Sune Björklund 17.11.2023 12:21

Repsolin sivuston päivitys ei ehkä ajan tasalla. Kävin 2.11.2023 Figueresissä neljällä Repsolin asemilla eikä ne vaihtaneet propaanipulloa. Onneksi La Jonguerassa ennen ranskan rajaa sai vaihdettua hintaan 12,70€.
Meillä menee yllättävän vähän kaasua. Kahdeksan reissuviikon jälkeen vaihdoin pullon vaikkei se ollutkaan ihan tyhjä.

Vesa Ropponen 17.11.2023 12:34

Tässä nyt katselin tuota Repsoilin sivustoa tarkemmin. Sivustolta ei saa varmaa tietoa siitä onko asemalla Propaanipulloja. Esimerkiksi paikassa Gibraleon Repsoil ei Propaanipulloja ollut, kävin paikassa noin pari viikkoa sitten. On siis ihan järkevää laitta tänne sivustolle paikkoja joista Propaania on saatavilla, koska autokaasulla täytetyt pullot eivät tule tyhjäksi kun lämpötila laskee riittävästi.

Vesa Ropponen 17.11.2023 12:41

Oliko tuo Repsol siinä La Jongueran liikenneympyrän näköisessä paikassa

Sune Björklund 17.11.2023 14:28

Joo, liikenneympyrän molemilla puolilla on Repsol-asemat (N2-tien varrella). Olimme yötä 1,8 km pohjoisempana matkaparkissa "Parking Autocaravanas Tramuntana"-

Timo Haapanen 17.11.2023 18:16
Vesa Ropponen

Tässä nyt katselin tuota Repsoilin sivustoa tarkemmin. Sivustolta ei saa varmaa tietoa siitä onko asemalla Propaanipulloja. Esimerkiksi paikassa Gibraleon Repsoil ei Propaanipulloja ollut, kävin paikassa noin pari viikkoa sitten. On siis ihan järkevää laitta tänne sivustolle paikkoja joista Propaania on saatavilla, koska autokaasulla täytetyt pullot eivät tule tyhjäksi kun lämpötila laskee riittävästi.

Ei Gibraleonissa pitäisikään olla sivuston mukaan. Tai jos on haussa ruksit propaanissa ei sivu näytä sinne edes asemaa.
https://www.repsol.es/buscador-eess-y-puntos-de-recarga/detalle/?action=show&id=G0091344&tipo=1&margen=IZQUIERDO

La Jonqueraan sivu näyttää propaania olevan. Ruksia ei saa olla butaanin kohdalla
https://www.repsol.es/buscador-eess-y-puntos-de-recarga/detalle/?action=show&id=G0162219&tipo=1&margen=IZQUIERDO


Näin 16 vuotta yhdellä tankkipullolla kulkeneena olen onnellinen ettei minkäänlaista pullojen hakua eikä vaihtoja ole ollut koko aikana. Käytännössä kaasua ei tarvitse hakea kunhan muistaa tankata ennen pullon tyhjenemistä, poikkeaa tankkamaan kun näkee aseman. Aivan kuten naftaakin otetaan.

Timo Haapanen 17.11.2023 18:27

Alla kuva Gibraleónista, ei näy asemaa kunhan ruksit ovat oikein. Gibraleónissa on kiva parkki ja kaupunki on myös mukava.

Minusta tuo sivusto toimii kohtalaisesti. Ja puhelinumerot löytyvät joka asemalle. Buen día! Iltapäivällä Buenas tardes! Tienes propano en una botella?

Vesa Ropponen 17.11.2023 19:00

Kiitos ohjeistuksesta, täytyypä paneutua tuohon sivustoon uudelleen.
Tankkipullo on kyllä hankintalistalla. Katselin niitä alumiinipulloja. Välillä kyllä mietin tankkia auton alle, mutta se vähän hirvittää kun ne monet mielenkiintoiset paikat on huonohkojen teiden varsilla. Eräs tällainen oikaisu metsätietä pitkin oli kun tultiin MA-512 pitkin El Colmenarista Ubriqueen. Siinä oli 16 km vaikeahkoa metsätietä, jossa ei ollut juurikaan muuta liikennettä. Oli kyllä hienoa tammimetsää jossa juoksenteli niitä parhaita mustanahkaisia kinkkupossuja. Välillä tuli kyllä lehmiäkin tiellä vastaan.
Ubrique oli kiva paikka. Hyvä caravan alue torialueella. Parempi tie sinne tulee Villamartinin suunnasta.

Timo Haapanen 17.11.2023 20:16

En malta olla laittamatta kuvia Gibraleónista, olimme siellä pari päivää vuonna 2021 Gibraleónin kaupungin tarjoama parkki on melko keskellä kaupunkia. Kaupunki elää, tai on ainakin elänyt oliiveista. Pikkuisen se tuntuu nukkumalähiöltä Huelvan varjossa. Hyvät sapuskat siellä saa.

Petri Ahonen 18.11.2023 10:38
Kari Rautiainen

Tämä ei pidä paikkaansa. Molempia niillä on, mutta ei samalla asemalla yleensä, vain jokotai.

Eli väität että valehtelen, vaikka ajelin läpi kaikki lähellä olleet Repsol asemat, joilla kaikilla myytiin vain Butaania. Sattuipa yhdellä asemalla paikalle vielä kuorma-auto tuomaan uusi pulloja asemalle. Kuorma-auto kyljessä luki teksti Repsol Butan spa. Näköjään joillakin karavaanialueilla on tarjolla vaihtoehtoja.

Kari Rautiainen 18.11.2023 10:46

Ei. Minä en väitä yhtään mitään. Sen osaat itsekin.
Mulla kävi vaan niin että repsoililla neuvottiin toiselle asemalle joka möi propaanit. Toisella myytiin vaan butaania, toisella propaania. Repsoil, Roses.

Petri Ahonen 18.11.2023 10:50
Harri Eho

Totta on että kaasun riittäminen riippuu käytöstä. Käytännössä meillä oli sähköt aina acsi paikoilla ja suihkua ei autossa ole juurikaan käytetty sillä mieluummin olemme käyttäneet sitä 1 euron suihkua. Lämmitykseen ei myöskään ole ollut tarvetta kaasulla kuin ehkä kerran viikossa sillä truman 1 teho on riittänyt 6A sähköä käyttäessä. Ja kun sähkön hinta camper parkeissa ollut noin 2€ niin sitä tuli käytettyä. Yölämpötilat kun ovat olleet 10+ niin eipä lämmitystäkään ole juuri tarvinnut.
Meidän tavalla kaasut ovat hyvinkin riittäneet etelässä tuon 1-2 kuukautta.

Kovasti vaihtelee tuo sähkön ja suihkun hinta. Toki hintaan vaikuttaa, paljonko leiripaikan perusmaksu on, onko kyseessä camping vai "stellplast". Espanjassa 1€ suihkussa stellplatsilla ehti just pestä kainalot, koko kroppaan meni 4€... Leiripaikoissa sähkö maksaa Espanjassa perusmaksuun saattaa sisältyä sähkö (6A), mutta muutamilla on pyydetty 0,45€/kWh) acsi kortilla on saanut muutaman kWh kaupanpäälle. Sulakeen koko on ollut joko 6A tai 10A.

Petri Ahonen 18.11.2023 11:04
Timo Haapanen

Repsolilla on näköjään kiinteä hinta pullolle, 12.70 syyskuustä alkaen tänä vuonna.

https://www.repsol.es/particulares/hogar/bombona-butano-propano/propano-11kg/

Kyllä sitä propaania myydään aika monessa paikassa. Itselle yllätyksenä, luulin ettei sille ole markkinoita tuolla. Yhteensä 1728 paikkaa Espanjassa.

Linkin sivulta saa ruksattua mitä hakee ja mistä.
https://www.repsol.es/particulares/vehiculos/estaciones-de-servicio/productos/butano-propano/?productos=111

Kuvakaappaus valmiiksi ruksatusta kartasta, sitä ei saa avattua linkillä tuollaisena.

Kiitos linkistä Timo. Täytyypä kokeilla kohta, kun alkaa tuo pullo pian tyhjentyä. Täällä Espanjassa kun rannikolla pysyy, butaanikin kelpaa. Viime keväänä, kun kotia kohti tultiin, niin Saksassa oli pikku pakkanen ja butaanipullo hyytyi. Aamuyöllähän kaasu yleensä loppuu.

Matti Juhani Mikkonen 26.11.2023 09:59

Fuengirolassa, Mijasin puolella on Almacén bombonas de Butano y Propano Repsol, vähän vaikean matkan takana teollisuusalueella.

Almacén bombonas de Butano y Propano Repsol
Camino Pera Limonera
29651 Las Lagunas

Timo Haapanen 27.11.2023 09:04

Tässä on hyvä esimerkki siitä että Espanjan osoitteilla ei läheskään aina pääse oikeaan paikkaan.

Camino Pera Limonera 29651 Las Lagunas jää muutaman sadan metrin päähän oikeasta paikasta.
https://maps.app.goo.gl/TA7L2TwgAcLtEzUs7

Sen sijaan koordinaateilla osuu täsmälleen portille
https://maps.app.goo.gl/WUfmsVqa1z28UYvz9

Portti
https://maps.app.goo.gl/mY9q8nnYbkG7Fv8A9

Pelkästään osoitteen kirjoittaminen naviin on paljon isompi operaatio kuin koordien näpyttely.

Petri Ahonen 27.11.2023 11:37
Petri Ahonen

Kävin noin 30 Repsolin asemalla Espanjan rannikkoseudulla ja kaikissa niissä oli myynnissä vain Butaani-pulloja. Josko sitten "vuorilla", jossa on talvella kylmää ja pakkasta, löytyy myös Propaania? BP:n asemalta löytyi molempia.

Nyt onnistui kaasupullon vaihto ilman ongelmia... Lähdettiin Puerto Mazaronista (jonka BP asemalla ei kaasua ollut) ajamaan kohti Mazaronia. Muutaman kilometrin ajon jälkeen tuli vastaan BP huoltoasema, jonkin caravan alueen vieressä, vaihto onnistui helposti (ilman selittelyjä) annettiin Butaanipullo ja saatiin Probaanipullo hintaan 13,35€. Samassa paikassa pestiin auto itsepalveluna 3€!!!
Dieselin hinta vaihtelee 1,50-1,70€/litra.

Vesa Ropponen 28.11.2023 20:31

Espanjan pullon vaihto. Tässä ketjussa on lähinnä juttua oranssista Repsolin pullosta, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Siispä jatkan juttua tuosta oranssista pullosta. Repsolin oranssin pullon voi mahdollisesti vaihtaa myös Portugalin puolella. Täällä Silves nimisessä pikkukaupungissa on eräs kauppa jossa voi Repsol pullon vaihtaa. Ainakin butaania on ollut, kertoi tässä Camp alueella pitkään ollut henkilö. Käyn huomenna tuossa kaupassa tarkistamassa tilanteen. https://maps.app.goo.gl/9KKCV1uz2FwrcRzx9

Vesa Ropponen 07.12.2023 12:11

Tarkennuksena edelliseen viestiin. Oransseja päältäpainettavia propaanipulloja ei paikassa Silves ollut. Butaania oli.
Takaisin Espanjaan ajellessa käytiin vaihtamassa propaani pullo taas siinä Cartayan Repsoililla. https://maps.app.goo.gl/F6iCSrehxwsrmKXaA


Linkki tuli väärin. Tässä uusi linkki tuhon Cartayan Repsoilille. https://maps.app.goo.gl/KvB5pxUXLkh4foNC7
muokattu: 7.12.2023 12:16
Kaj Nyyssönen 07.12.2023 19:21
Harri Eho

Portugalissa mielestäni Repsolin pullon onnistuu vaihtamaan Repsolin asemilla.

Pitää paikkansa mutta maitten rajojen läheisyydessä. Siellä missä vaihdat saat vaihtomaan täyden pullon. Toimi ilmeisesti molempiin suuntiin olen vain vaihtanut espanja---» Portugal pulloon.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.