Espanja rajoitukset

Markku Hämäläinen 21.12.2022 14:33

Tiedoksi
https://espanja.com/ajankohtaista/vahapaastoiset-vyohykkeet-rajoittavat-liikennetta-espanjassakin/

Seppo Suomi 21.12.2022 19:52

Aivan käsittämätöntä tässäkin tuo EU-systeemit. Ennenvanhaan nauriskeltiin tuo kurkkudirektiivi, mutta nyt minullakin on Saksan ja Ranskan tarrat mutta ne eivät kai kelpaa. Hommataan lisää tarroja tuulilasiin. Kohta huomataan että tuulilasiin ei saa Suomessa kiinittää moisia lappusia ja ne on poistattava kun tullaan kotiin.

Timo Haapanen 21.12.2022 21:23

Aika piukat rajat, vihreää ei saa kuin Euro 6 autot. Merkkiä ei saa muut kuin Espanjaan rekisteröidyt autot.
https://sede.dgt.gob.es/es/vehiculos/distintivo-ambiental/etiqueta-ambiental-c-verde.shtml

Hommaan on tullut järkeä sillä on tehty merkkien vastaavuustaulukko. Toisen maan merkki kelpaa.

Hassua kyllä Saksan vihreällä saa mennä Espanjan vyöhykkeille vaikka sen saa jo euro 5 auto.

Tästä taulukko löytyy
https://sede.dgt.gob.es/es/vehiculos/distintivo-ambiental/equivalencia-distintivo-ambiental-ue.shtml

Pitää vetää auki kohta ''Vehículos pesados, autobuses y autocares DIÉSEL'' Otin kaappauksen taulukosta.

@timppa

Kaj Nyyssönen 21.12.2022 23:48

Koskeeko myös museoautoja?

Jukka Harjulampi 22.12.2022 09:52

Onko Kajtsun auto museoauto-hyväksytty vai vain ikänsä puolesta. ?

Kari Rautiainen 22.12.2022 10:54
Jukka Harjulampi

Onko Kajtsun auto museoauto-hyväksytty vai vain ikänsä puolesta. ?

Ei ikä tee museoautoa. Ikä on vain edellytys museorekisteröinnille. Kyllä se pitää museorekkariin saada ennenkun se on museoauto.

Hauskoja juttuja tulee vastaan, mulla oli yks yli 50v moottoripyörä jonka möin ruåttiin. Jälkeenpäin selvis ettei sitä olis saanu ilman eri lupaa ulkomaille myydä kun yli 50v onkin jo muinaismuisto.

Lauri Niittynen 22.12.2022 13:27

Kuinka vakavasti nuo Espanjan ja muutkin rajoitukset pitää ottaa ihan käytännössä? Sakothan alueella varmaan saa ilman oikeaa tarraa, mutta onko käytännössä helppo joutua tuollaiselle alueelle vai kertooko jo ympäristö, että aika ahdasta on ajella? Isojen kaupunkien keskustoissa on jo hankala pysäköidä, joten niihin ei ensimmäisenä aja, mutta yllättävätkö muut alueet, jos ei ota selvää?

Jukka Harjulampi 22.12.2022 14:07

Kysymys Kaj-lle oli lähinnä huumorimielessä. Varmaankaan pelkällä auton iällä ei saa vapautusta.
Voisin kokeilla saisko museohyväksytylle minkälaisen tarran.

Kaj Nyyssönen 22.12.2022 18:15
Jukka Harjulampi

Kysymys Kaj-lle oli lähinnä huumorimielessä. Varmaankaan pelkällä auton iällä ei saa vapautusta.
Voisin kokeilla saisko museohyväksytylle minkälaisen tarran.

Saksassa jos ensirekisteröinistä on yli 30 vuotta ei tarvita tarraa. Muiden maiden tilannetta en tiedä. Minä saan auton museorekisteriin kun se on ollut samanlasena yli 30 vuotta eli 30 vuotta matkailuautona tämä tapahtuu vuoden 2030 jälkeen.

Timo Haapanen 22.12.2022 18:55
Lauri Niittynen

Kuinka vakavasti nuo Espanjan ja muutkin rajoitukset pitää ottaa ihan käytännössä? Sakothan alueella varmaan saa ilman oikeaa tarraa, mutta onko käytännössä helppo joutua tuollaiselle alueelle vai kertooko jo ympäristö, että aika ahdasta on ajella? Isojen kaupunkien keskustoissa on jo hankala pysäköidä, joten niihin ei ensimmäisenä aja, mutta yllättävätkö muut alueet, jos ei ota selvää?

Espanjan osalta asiaa helpottaa se että jos autossa on Saksan, Itävallan, Tanskan, tai Ranskan tarra niin muuta ei tarvita.

Kyllä Saksassa Stellplatzeja on vyöhykkeiden sisällä mutta vihreällä tarralla vielä hyvin pääsee. Siellä tarrojen värit menivät heti pieleen kun vihreän saa nykyisin käytössä olevista autoista melkein kaikki.

Esim. München kiristää rajoja asteittain tarran väristä riippumatta ellei vuotuista typpidioksidirajaa ei ole saavutettu.
https://stadt.muenchen.de/infos/umweltzone-muenchen.html

@timppa

Seppo Suomi 23.12.2022 20:25
Kaj Nyyssönen

Saksassa jos ensirekisteröinistä on yli 30 vuotta ei tarvita tarraa. Muiden maiden tilannetta en tiedä. Minä saan auton museorekisteriin kun se on ollut samanlasena yli 30 vuotta eli 30 vuotta matkailuautona tämä tapahtuu vuoden 2030 jälkeen.

Trficom ei tida tietää tuollaisesta museoautosta joka saa statuksen kun vain on vanha. Siellä on " ja " sana.


Linkki jäi näköjään pois https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/museoajoneuvo
muokattu: 24.12.2022 17:25
Kari Rautiainen 24.12.2022 11:06
Seppo Suomi

Trficom ei tida tietää tuollaisesta museoautosta joka saa statuksen kun vain on vanha. Siellä on " ja " sana.

Museokatsastus ja rekisteröinti tietty tarvitaan jotta se on museoajoneuvo. Ikä sinänsä ei ole vielä yhtään mitään. Muuta kun että vanha on, mutta museoajoneuvo se ei ole ennenkun on sellaiseksi hyväksytty.

Kaj Nyyssönen 24.12.2022 11:59

Minä tiedä tuon ikä plus katsastus että auto on muuttumaton rakentamisen jälkeen vähintään 30 vuotta. Autoni alkuperäinen käyttöönotto on 16.6.1980 mutta oli silloin linja-auto jota se ei enään ole. muutettu 2000 matkailuautoksi ja museorekisteröinin kannalta autoni 22 vuotta vanha.
Saksassa vyöhykerajat eivät koske yli 30 vuotta vanhoja autoja (ensirekisteröinnistä) Stutgard saattaa olla poikkeus siellä eri määräykset.
Kuva matkailuautosta joka on museorekisterissä eli on ollut muutoksen jälkeen riittävän kauan samanlaisena.

Liitetiedostot

119.jpg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.