Englanti ja Irlanti?

SYRJÄLÄ TIMO 06.02.2008 15:51

Olisiko viimeaikaisia kokemuksia matkustamisesta kyseisiin maihin. Kiinnostaisi ensi kesänä asuntoautomatka sinne. Miten toimii lauttaylitys esim. välillä Calais-Dover? Tarvitaanko ennakkovaraus vai onnistuuko muuten? Muita hyviä vaihtoehtoja? Samoin Pohjois-Englannista yli Irlantiin ja paluu Etelä-Irlannista esim. Rosslaresta Englantiin? Myös vinkit mielenkiintoisista kohteista tervetulleita.

KUJANPÄÄ MARKKU J 06.02.2008 16:25

No niin kiinnostaisi. En epäile, ettei sinne sujuvasti pääsisi. Sitten tuleekin se iso MUTTA. Kuinka siellä ajaa, ettei vaistomaisesti tee vääriä liikkeitä kun ajelee vasemmalla. Suorilla menettelee, mutta ympyrät ja isommat risteykset. Valoillekin täytyy varmaan tehdä jotain.

HYTTILÄ ESKO O 06.02.2008 19:07

Calaisin - Doverin välillä kulkee laivoja hela tiden, monella eri varustamolla. Älä vahingossakaan varaa matkaa sinne. Siellä on noin 200 tai 300 laituria numeroista päätellen. Ajaminen sujuu hyvin, ensimmäisen 50 metrin tai yardin jälkeen huomaa vähintään millä puolen ajaa (yleensä). Ajoimme viime kesänä reitin > Calais > York > Edinburgh > Fort Williams > Loch Ness > ja siitä alas ihan etelärannikolle. Välissä tietenkin pakolliset Yorkshiren nummet jne. Siellä on polttoaine kallista, ruokaa ja juomaa tarjolla hyvin, hienoja campingeja esim Loch Linnhen rannalla , paljon nähtävää jne. Tuosta irkkulasta ei havaintoa. Lisätietoja saa kysellä jos haluaa.

KOIVULA TOMMI 06.02.2008 21:14

Sitten tuleekin se iso MUTTA. Kuinka siellä ajaa, ettei vaistomaisesti tee vääriä liikkeitä kun ajelee vasemmalla. Suorilla menettelee, mutta ympyrät ja isommat risteykset.

Ite olen ajanut siellä sekä vasemmalta että oikealta ohjattavalla henkilöautolla. Vääränkätiseen liikenteeseen tottuu todella äkkiä, varsinkin ympyrät ovat paljon helpompia ajaa kuin tavalliset risteykset.

KUJANPÄÄ MARKKU J 06.02.2008 21:41

Voisihan siihen tottua. Mites ne valot. Tarviiko niille tehdä jotain.

KORPPI SEPPO A J 06.02.2008 23:53

Ihan vastaava juttu kuin engelsmanneilla, kun tulevat "oikeaan Eurooppaan". Eli teipin pala "puolikkaiden" epäsymmetrian päälle. Näkeehän noita e-manneja mannermaalla.

HYTTILÄ ESKO O 07.02.2008 08:25

Niitä lampun lasille tulevia tarroja myydään laivalla esim. Niissä on ohjeet kaikkiin? autoihin mihin kohti tulevat , mikäli ei itse ymmärrä mahdollisesta rihloituksesta laittaa paikoilleen.

RAUTIAINEN KARI 07.02.2008 19:09

Jostain syystä... Vasemmalla ajaminen käypi ihan noin vaan. Ei mitään ongelmaa. Mutta kun kolmen viikon jälkeen tuli Gothenburgiin niin lähin samana päivänä kolme kertaa ihan sujuvasti vasemmalle kaistalle. Perkennääs kun alkaa Volvoa tuleen vastaan, siinä tulee kiire. Kait se on sitä kun ei tartte olla tarkkana enään..

HAAPANEN TIMO S 07.02.2008 20:06

Mitenkäs näistä uusista sileistä lampuista oikean kohdan löytää?

HYTTILÄ ESKO O 07.02.2008 20:28

Joo. Mekin kun saavuimme Calaisiin takaisin, hallitus huomautti > kato sit kummalla puolen ajat !

SYRJÄLÄ TIMO 07.02.2008 20:35

Mainitsit Esko, että voisit antaa lisää vinkkejä?? Olisin kiinnostunut kyselemään hieman tarkemmin apuja, joten voitko mahdollisesti ottaa yhteyttä timo.syrjala@regionline.fi

LANTUNEN TOMI 07.02.2008 20:44

Vuoden Irlannin maaperällä asuneena voisin muutaman kommentin heittää paikallisesta liikenteestä. Siellä matkaillessa kannattaa varata aikaa, infrastruktuuri ei vastaa meikäläistä, eli siis jos matkaa on 100 km niin aikaa varataan 2 tunnista 5 tuntiin riippuen vuorokauden ajasta. Liikenne on röyhkeää mutta sujuvaa jos on itsekin röyhkeä eli jos odotat saat odottaa vaikka maailman tappiin mutta jos vaan tuuppaat auton nokan liikenteen sekaan niin ei siitä kukaan hermostu. Joustavuus ja sääntöjen tulkinta on päivän sana irlantilaisessa liikenteessä, siellä poliisi voi kehottaa ajamaan lähempänä toista autoa ruuhkassa jotta liikenne sujuisi, näin kävi allekirjoittaneele kun yritti pitää turvaväliä :-) Tiet on kapeita, siellä asuessani ajokkini oli tila-auto ja sekin välillä täytti koko tien, itse en lähtisi matkailuautollani sinne sen kokeneena mutta toisaalta kehoitan maasta innostuneita siellä käymään, todella kaunis maa, varsinkin Dublinin ympärillä oleva vihreä alue. Tunnin ajolla Dublinista olet Lapin maisemissa mutta ne tiet vaatii todellakin tehoja autolta ja paikalliset ajaa vähän niin kuin suomalaiset rallikuskit. Itse suosittelisin henkilöauton vuokraamista sieltä sen sijaan että menee matkailuautolla koska B&B on halpaa ja niitä löytyy paljon ja mikä parasta ihmiset on mukavia. Kerron lisää jos joku on kiinnostunut.

BRUUN EERO 07.02.2008 23:03

Ollaan käyty Englannissa (ja myös irlannissa) viime vuosina, tässä kokemuksia viime kesän matkalta.

Lautat: Viime heinäkuussa ajettiin ilman varausta Calain satamaan ja päästiin heti seuraavaan laivaan, maksoi autolta ja vaunulta 190 euroa yhteen suuntaan. Siellä oli kaksi varustamoa, P&O ja Seafrance, mentiin P&O:lla.,Palattiin DFDS:llä Norjaan, netistä ostettu lauttamatka oli vaunun kanssa yllättävän halpa, mutta laivalla oli kalliit hinnat.

Liikenne: Se vasemmalla ajaminen menee heti selkäytimeen, myös liikenneympyrät, ei siellä voi ajaa väärinpäin koska muitakin on liikkeellä. Moottoritielle tullessa on oikean peilin takia omat hankaluutensa, mutta kyllä ne yleensä kohteliaasti väistävät. Valot teipattiin vain eka matkalla. Ajateltiin ettei se niin suuri synti ole, koska vähän ajettiin pimeällä ja paikalliset säästivät valoja melkein säkkipimeään asti.

Kaupat: Minua hämmästytti, että Prisman kokoiset kaupat olivat usein auki 24h/7vrk, esim. Tesco, Asda ja Sainsbury. Oli myös tuttuja saksalaisia kuten Lidl ja Aldi. Hinnat olivat aika korkeat, melkein Suomen hinnoissa ellei peräti ylikin.

Kämppärit: Oli kaiken tasoisia, suurkaupunkien reissutyöläisten alueista lomaseutujen luxusalueisiin. Yhteistä kaikille oli täydellinen vihreä nurmikko. Jos ajat Doverista rantatietä länteen niin Hastingsissä on norjalaisen naisen omistama kämppäri mäen päällä melkein kaupungin keskustassa. Kaupunki on muutenkin pysähtymisen tai ainakin lepopäivän arvoinen, vähän kuin mini-Brighton. Se rantatie muuten onneksi levenee siitä kärrypolusta heti kun pääset sinne Hastingsiin. Ajettiin sitten Devonin Dawlishiin sellaiselle hyvälle uima-allasalueelle (taisi olla Cotton Farm Caravan Park tai jotain sinne päin). Torquayn rantakadulla tuli vastaa Bentleytä ja Ferraria ja palmut huojuivat kuin Kanarialla. Pohjoisessa Manchesterissa ja Newcastlessa tuli vastaan sitten se toisenlainen Englanti.

Hyvää matkaa!

EEROLA TEEMU J 08.02.2008 11:31

Englanti- Irlanti m- autoreissuista on jo aikaa mutta samat "lainalaisuudet" pätevät edelleen. Olemme käyneet saarilla m- autolla 3 eri kertaa 3-4 viikon reissuilla, joista kerran keskityttiin vain Irlantiin. Aina mentiin Göteborgin lautoilla, useimmiten Newcastleen. Tämä oli ajallisesti ja myös kustannustehokkain tapa.

Newcastlesta ajettiin Englannin poikki Stranraeriin ja sieltä lautalla Larneen, Pohjois Irlantiin Belfastin pohjoispuolelle. Lauttamaksut riippuvat huomattavasti vuorokauden ajasta. Halvinta on yövuoroilla. Matkalla Irlannin puolelle kannattaa ajaa rantatietä kohti Londonderryä ja poiketa ainakin Giant's Causewaylla ja Bushmillsin viskitehtaalla.

Kiersimme Irlannin vastapäivään pääasiassa rannikkoa seuraten. Tiet ovat paikoin aika kapeita, mutta liikenne on hiljaista eikä pahempia ohitusongelmia ollut. Vasemmanpuoleisesta liikenteestä on se hyöty, että tiukoissa kohtaamaistilanteissa kuski pystyy ajamaan todella lähelle "kiviaitoja". Ohituksissa taas apukuskiin täytyy luottaa. Luonto on karua, mutta kaunista. Paikalliset tervehtivät lähes poikkeuksetta vieraampiakin kulkijoita.

Mieleen ovat jääneet alkumatkasta mm. Achill Island, Pyhä Patric- vuori, Connemaran seudun armottomuus ja laivaretki muinaiseloa viettävälle Aran saarten Inismoorelle. Kannattaa varata retkeen koko päivä ja ottaa perillä hevoskyyti "keskustaan". Saarten elämästä kertova elokuva on toivottavasti edelleen näytillä.

Moherin kallioiden jälkeen voi käväistä Shannonin lentokentällä, missä kerrotaan keksityn "Irish Coffe"- niminen viskipitoinen juoma. Kekseliäs baarimikko sulatti kylmistä lentokoneista tulleita pilotteja lisäämällä viskiin kuumaa kahvia ja kermaa.. Sittemmin juomasta on tullut maailmankuulu.

Dinglen ja Ring of Kerryn jälkeen on vilkas Kenmaren turistialue, mistä löytyy mukavia kävelyreittejä. Corkin kaupungin tuomiokirkon huipulla on ristin sijaan taimen muistuttamassa monista Irlannin lohijoista. Vyötärölle ulotuvia saappaita ei kannata raahata täältä saakka, koska niitä myydään yleisesti.

Corkin pohjoispuolella sisämaassa oleva Tipperaryn kaupunki on varsinainen maalaisjunttila. Pääkadulla saa varoa ettei jää traktorin tai irralleen päässeen sian jalkoihin. Tippavaarasta siellä ei tiedetä mitään, mutta kaupungin nimen kuuluisaksi tehnyttä "It's a long way to Tipperary" levyä tai kasettiakaan ei tahtonut löytyä. Pakollinen kohde kuitenkin Irlannin kävijälle.

Irlantilaiset ovat mukavia ja välittömiä ihmisiä kunhan ei ota puheeksi "Pohjois- Irlannin tilannetta" tai mitään muutakaan politiikkaan tai uskontoon viittaavaa edes pubissa. Välittömyys tulee parhaiten ilmi maaseudulla, mutta myös ruuhkaisessa Dublinissa, mikä juuri tästä syystä on jäänyt mieleen miun maun mukaisena paikkana. Irlantilaiset ovat tylsiin britteihin verrattuna omaa luokkaansa ja siksi ainakin yhden kunnon matkan väärttejä.

HAAPANEN TIMO S 08.02.2008 17:33

Vielä valojen peittämisestä.Minkälaiset teipit esim. tuollaiseen autoon laitetaan: http://www.peugeot.fi/Liitetiedostot/Pics/att194a.jpg

EEROLA TEEMU J 08.02.2008 19:49

En osaa vastata tarkasti, mutta uskoisin asian selviävän esim. ottamalla Suomessa yhteyttä: maahantuojaan tai Autoliittoon. Matkan aikana laivayhtiön infoon ja perillä ohjetta ja teippaajaa löytynee satamasta. Tuollaisia autoja sinne menee eräitäkin kappaleita vuodessa, joten ongelmaan on varmasti keksitty ratkaisu.

LANTUNEN TOMI 08.02.2008 20:03

Valojen teippausta helpommalla pääsee jos vaan säätää valot osoittaan vähän alemmas. Näin siksi että siellä ei tosiaan juurikaan valoja pidetä ja eipä ketään tuntunut asia missään kiinnostavan, ei poliisia, ei tullia, ei vastaantulijoita. Sen mitä vuoden aikana oppi että on turha hötkyillä jostain EU säännöistä tai muustakaan, Irkut ratkaisee ongelmat menemällä oluelle. Leppoisaa...

HYTTILÄ ESKO O 08.02.2008 20:56

Juu juu, sitten tulet suomeen ja saat säädättää valot uudelleen. Mikäli ei ole taskussa n 5€ mitä tuo valojen peittopakkaus maksoi niin ehkä parempi ettei mene Saarelle ollenkaan. Siinä paketissa on kaaviot myös tuohon pököttiin

EEROLA TEEMU J 08.02.2008 22:01

Olet aivan oikeassa. Eihän kukaan lomalainen oikeastaan edes aja autolla pimeässä kesälomamatkalla. Jos haluaa olla "kohtelias" niin pistää vähäsen mustaa teippiä jonnekin oikean lampun keskiosan päälle, niin kaikki näyttää olevan kunnossa. Se valojen alaspäin säätäminenhän tapahtuu ohjaamosta, joten ei sen palauttaminen takaisin vaadi kuin pimeää iltaa kotipihalla reissun jälkeen. Suomessa on EU:n hötkyilevin kansakunta, vaikka käykin olusilla kiroilemassa EU sääntöjä.

HAAPANEN TIMO S 09.02.2008 14:31

Mitäs Esko niin äreänä? Jos siellä pakkauksessa on sellainen tikkuaskin kokoinen tarra, mikä on hyvä laittaa sen vanhan rihtauksen päälle,se ei toimi ollenkaan noissa vinoissa lampuissa.Tuo pösökin tarvii ainakin kämmenen kokoisen lätkän ja senkin tarkalleen oikeaan kohtaan.

LANTUNEN TOMI 09.02.2008 18:04

Niinpä, tuo valojen sisältä säätö todella toimii, laitoin sen vain matalimpaan asentoon niin kukaan ei valittanut. Tässä vois varoittaa muustakin hauskasta, älkää ajako hiuksianne pois ennen Irlannista pois lähtöä jos passikuvassa on hiukset. Allekirjoittanut keksi että kalju on kiva ja ajoin hiukset pois ja kun muutto suomeen koitti ja menin tulliin (englannin puolella) niin siitähän tullimiehet innostui kun kuvassa on hiukset mutta kuskilla ei. Nimenomaan Englannin puolella sitten vahtivat mitä tulee tasavallasta heidän puolelleen. Muistakaa myös se että saaren kumpuisuus nostaa polttoaineen kulutusta aika lailla, tässä esimerkki : Saksan maantiet : 9.5 l/100km, englannnin läpi,11-12 l/100km ja takaisin irlantiin, 13-15 l/100km ja tämä siis vain tila-autolla, tosin bensa-automaatti.

KORHONEN KARI 09.02.2008 22:41

Haapasen Timo kyseli teippauksesta ja mihin ne teipit pannaan. Ajapa auto päin tällin ovvee,pyssäytä vähän ennen,kahto sitte missä lyhkästen valojen valokuvio alkaa nousee ylöspäin ja kun siitä alkaen tökäset kiilamaiset teipit nii ei häikäse vastaan tulevaa.

HYTTILÄ ESKO O 10.02.2008 13:17

Kattelin tuossa kävelylenkillä autojen valoja. Eipä tuo pösössäkääm näutä valo tulevan isolta alalta. Olettaisin jos ei Kari K:n neuvoa ota käyttöön niin paketissa olevien ohjeitten mukaan valokuvion saa tuolla rajattua. Kysymyshän ei ole pelkästä korkeus suuntauksesta. Vaan autonvalaisin antaa epäsymmetrisen kuvion, tuolla teipinpalalla estetään tuon valokeilan kärjen kantama vastaantulijoitten silmiin. Lisäksi jos usealla on valojen korkeus-säätö ohjaamossa , niin sitä ei ole meillä kaikilla. (minulla on kyllä).

LEMPIÄINEN JUKKA S 10.02.2008 17:34

Käytiin mekin viime kesänä Irlanissa. Lautat Calais-Dover ja Holyhead-Dublin mennen tullen. Muut lautat oli etukäteen (netin kautta) varattu ja maksettu paitsi paluu Doverista Calaihin, joka ostettiin satamasta kun sinne saavuttiin. Totta on, että lauttoja kanaalin yli menee vähän väliä ja näinollen yli kyllä pääsee. Hinta onkin sitten toinen juttu; meillä etukäteen varattu ja maksettu meno maksoi (Calais-Dover) 64 puntaa. Kaksi aikuista ja pieni retkeilyauto. Paluu satamasta (Doverista siis) 150 puntaa. Hinta tuli myyntikojussa istuvan tytön koneesta. Hinnastoa ei löytynyt sen enempää Doverista, Calaista kun lautaltakaan. Kun tuota hintaa ihmettelimme, niin vastaus oli: Hinnat vaihtelee. Eli jos ostat liput vasta satamasta, voi hinta olla mitä vaan. Muuten reissu meni mukavasti. Lamppuja emme koko matkan aikana teippailleet. Emme tosin ajaneet pimeellä. Vasemman puoleinen likenne ei ainakaan mulle ollut mikään ongelma. Ennemminkin takaisin tullessa tuntui kummallisesta ajella ympyröitä vastapäivään. Mutta jos esim. vuokraa auton, niin vasemmalla puolella olevaan ohjaukseen saa hetken totutella.

LEMPIÄINEN JUKKA S 10.02.2008 18:04

... tai siis tietenkin oikealla puolella olevaan ohjaukseen...

BRUUN EERO 10.02.2008 18:19

Ei se ratti oikealla niin vaikea ole (meinaa kyllä joskus mennä väärästä ovesta sisään) ja polkimetkin ovat kuin meillä, siis kaasu oikealla jalalla. Mutta kun ne vaihteetkin ovat samalla tavalla eli ykkönen vasemmale ja eteen niin siinä tulee alussa ongelma. Sitä meinaa ensin ajatella kuin peilikuvassa, nelonen päälle ja auto sammuu.

LEMPIÄINEN JUKKA S 10.02.2008 18:42

Totta. Vaihdekepin kanssa joutuu aluksi vähän miettimään :) Siksipä olen ko. maissa autoa vuokratessani pyrkinyt suosimaan automaatteja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.