Camping-hintoja eri maissa kesällä 2017

Matti Janhonen 25.06.2017 15:15

Tuolta promobilin sivuilta linkitin kesäkuussa tehdyn selvityksen tämän kesän camping-hinnoista 20 eri euroopalaisessa maassa.

http://www.promobil.de/bilder/guenstige-campingplaetze-europa-durchschnitt-preis-uebernachtung-8954925.html?fotoshow_item=18#fotoshow_item=20

Vertailusta on nähtävissä montakin asiaa mutta siinä on vertailtu mm. maakohtasesti alinta ja ylintä hintaa eli hintahaitarin suuruuttaa ja keskihintaan.
Selvästi siitä näkyy, että Sveitsi, Italia, Kroatia Espanja ja Ranskassa hintahaitari on suuri ja ylimmät vuorokausihinnat kieppuvat jo 65 euron tuntumassa. (Missähän on kipuraja)
Sveitsiä lukuunottamatta muut näistä maista on Välimeren rantavaltioita saarineen ja se näkyy selvästi hinnoittelussa. Ranskan hintahaitari kuvastaa myös maan campingalueiden suurta tasohaitaria.
Välimeren maiden camping-alueilla mailla on hyvin voimakas kysynnästä johtuva hintajousto, eli silloin kun on paljon kysyntää on myös paljon hintaa.
Tämä ei näy vain campingalueiden hinnoissa vaan myös kaikki muut "turistivyöhykkeen hinnat" kuten polttoaine, ravintolaruokalut, ristelyhinnat, oheispalvelut jne. nousee sesongissa merkittävästi.

Puola, Tzekki, Portugali, Unkari ja Kreikka (myös Albania Montenegro ja Baltian maat jotka ei ole hinnoitelussa mukana) on vielä edullisia maita karavaanarille.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on Norja joka muuten on kallis maa, mutta campinghinnat moniin maihin nähden maltilliset. Selittynee alueiden tasolla.
Suomi sijoittuu vertailussa "halpoihin" maihin ja myös hinnoittelu täällä on hyvin homogeeninen.
Kun tuota vertailua katsoo niin niinkin hullu ajatus tuli mieleen, että onko Suomen hintaso "liian alhainen" ja liian homogeeninen kysynnän kesto huomioiden, jotta camping-alueita voisi tulorahoituksella kehittää.

Vertailu jota kuitenkin voi pitää suuntaa antavana tukee sitä ajatusta, että jos mahdollista suomalaisen karavaanarin kannattaa reissata Eurooapssa keväällä huhti-toukokuun ja syksyllä syys-lokakuun aikana.
Silloin säät sopivat reissaamiseen, camping- ja laivahinnat on matalan sesongin hintoja ja ihmisiä on vähemmän liikkeellä niin kohteissa kun maantielläkin.

Perttu Kaasinen 25.06.2017 16:07

Matti avasit oikein pandoran lippaan kun liikkuvat karavaanarit ovat arvostelleet meidän leirintähinnat koviksi ja toisaalta tuoneet eteläeuroopan hinnat aivan alas meihin nähden niin ettei täällä voi leirintä alueita käyttää kalleuden takia vaan mieluummin yöpyä levähdyspaikoilla.
Kaikki on suhteellista ja jokaisen omien mieltymysten mukaista, onko sitten kalliit viiden tähden alueet hintansa väärti sen jokainen arvostelee oman lompakkonsa mukaisesti.

Veli-Pekka Merikallio 25.06.2017 21:48

Perusasia lienee se, mitä kukin leirinnältä vaatii ja arvostaa.

Mulle useimmiten riittää yöpyminen turvallisesti ja auton säilyttäminen rosvojen ulottumattomissa, sillä aikaa, kun olen suorittamassa retkeni varsinaista tarkoitusta, esim. jossakin konsertissa tai tapahtumassa käyntiä.

Auto on väline, kuten leirintäaluekin, itse sen oikean tekemisen väline, ei itsetarkoitus. Eli, en mene leirintään oleilemaan, en näe siinä mitään järkeä, senhän voi tehdä kotonakin, vaan pikemminkin pyrin sieltä pois mahdollisimman nopeasti tekemään sitä, minkä vuoksi olen kotini rauhasta maailmalle lähtenyt.

Naamani ja hampaani saan pestyiksi autossani. Ruoanlaittokin onnistuu, saapahan just sitä, mitä haluaakin.

Muutaman päivän festivaalireisuun ei tarvitse edes välttämättä sähköä, kesäaikaan parilla 100Ah:n hupiakulla pärjää hienosti.

Seppo Yliniemi 26.06.2017 07:00

Meitä ei haittaa vaikka Suomessa kämppäri maksaisi sata euroa,ei ole tarvinnut Suomalaisten kämppäriä tänäkesän vielä ollenkaan,ja vältän niitä jatkossakin.

Raimo Hytönen 26.06.2017 13:09

Kaikki on suhteellista, myös leirintäalueiden hinnoittelu.

Jos kassavirta muodostuu lähinnä lomasesongista ja sen aikana matkailevista ulkomaalaisista, niin toki heiltä voi kiskoa hintaakin kun ovat niinkin kauas vaivautuneet. Ja niillä, jotka tämän ovat tehneet, on myös rahaa - eiväthän he muuten olisi kaukomatkalle lähteneet. Toisaalta noissa "etelän" maissa myös ryövätyksi tulemisen vaara on moninkertainen esimerkiksi Suomeen verrattuna, mikä sekin ohjaa matkailijoita kalliisiinkin leirintäpaikkoihin.

Toisaalta ei tuo kausi-/paikkalisä ole tuntematon meilläkään. Tunnetuin lienee ns. Lapin lisä, joka sisältyy lähes kaikkeen ja kaiken aikaa, jota sitten lauttamaksut omalla sesongillaan peesaavat. Eikä ainakaan minua kiinnosta tippaakaan jonkin soittoruokalan meluisella pihalla kortteeraaminen kovaan hintaan, kuten joissakin "suosikkipaikoissa" on asianlaita.

Kaj Nyyssönen 26.06.2017 17:36

Vai ovat Suomalaiset Karavaanarit köyhiä. Jos voivat laittaa lomallansa tyypillisesti neljä viikkoa 225€ likoon per päivä. tämän päälle tulee kaikki autosta johtuvat kulut jotka eivät jää vierailupaikkakunnalle. Jotta minä tuohon pystyisin ilman autokuluja minun pitäisi tienata 12000€ per kuukausi brutto.

Mutta kun en ole keskiverto karavaanari niin minun on rajoitettava tuo summa ainoastaan 100€ per päivä.

https://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/uutiset/leirintamatkailujarjestot-patistavat-matkailemaan-kotimaassa/

Ryöstetyksi tuleminen tai ilkivallan kohteeksi joutuminen taitaa EU-tilaston mukaan riski olla Suomessa suurempi kuin EU alueella keskimäärin.

Perttu Kaasinen 26.06.2017 20:48

Meillä osataan tuo "ryövääminen" eli keväällä tuli halvemmaksi lentää etelään viikoksi kuin lappiin.

Kaj Nyyssönen 28.06.2017 09:00

Minä ostin maatilan Turunväylän eli tie 1 vierestä 35 km Helsingin rautatieasemalta Veikkolasta. Se ostettettiin hevostilaksi ja samalla laskeskelin mitenkä leirintämahdollisuus sopisi siihen oheis toiminnaksi. Tein laskentakaavan jossa voin paikkalukua vaihtaa ja ohjelma laskee kustannukset ja kannattavuuden. Muuttujina oli paikan hinta, vuokrausaste per kuukausi ja kauden pituus.

Kaikki vaihtoehdot 2 - 100 paikan väliltä laskettiin eikä mikään niistä kattanut edes kustannuksia.
Tämä johtuu siitä että kesälomakautena pitää kerätä koko vuoden tulot. Paikan hintana oli käypä keskihinta Uudellamaalla.

Eli leirintäaluetta ei kannata perustaa lomalaisia varten, eikä tällainen maaseudulla oleva paikka kiinnosta ympäri vuoden reisaajiakaan.
Muutama kuva paikasta.
https://goo.gl/photos/J5DMccet1wcnxFC8A

Matti Janhonen 28.06.2017 15:57

Camping-alueita on perustettu monenlaisella liike-idealla.
Tässä yksi todella tasokas paikka Espanjan Costa Bravalla camping Las Dunas.
Ovat liikkeellä kermankuorintapolitiikalla
Camping avaa ovensa 20.5. ja sulkee 19.9. kuorien kermat päältä kovilla hinnoilla ja kun matala sesonki alkaa niin portit kiinni.
Kovimmat hinnat korkeassa sesongissa 83 euroa/vrk ja tuskin on tyhjiä paikkoja.

Näin meilläkin pitäisi tehdä monella alueella. Miksi kerätä lyhyessä sesongissa rahaa ja jakaa se sitten muuna aikana kassan kautta ulos.

Kaj Nyyssönen 28.06.2017 18:51

Siitä huolimatta heidän High season on sentään Toukokuu 20 päivä - Kesäkuun 30 päivä ja 1.n syyskuuta - 19:ta Syyskuuta. Elokuu on vieläkin korkeampi Super High.

Mutta tämä oli vain arvaus, en ole katsonut heidän hintojaan. Mutta silti High Season on kelme kertaa pitempi kuin Suomessa.
Hassua että ihmiset ostaa neljän kauden auto ja käyttää sitä neljä viikkoa juhannuksesta. Minulla on 1 1/4 osakauden auto. Siksi se täytyy viedä Portugaliin talveksi ja eikä se sovellu Portugalin kesään joten se täytyy tuoda kesäksi Suomeen.

Raimo Hytönen 29.06.2017 23:18

"Eli leirintäaluetta ei kannata perustaa lomalaisia varten, eikä tällainen maaseudulla oleva paikka kiinnosta ympäri vuoden reisaajiakaan."

Eiköhän ne ole perustettu juuri lomalaisia varten, käyttöaste lomasesongin ulkopuolella ei ainakaan Suomessa ketään elätä.

Toisaalta niin laskelmia kuin toiminta-ajatuksiakin on monenlaisia. Meillä pelkkä leirintäalueen ylläpito yuoyyaa harvassa tapauksessa suuria voittoja ja niinpä ne kannattavimmat rakentuvatkin erilaisten oheispalvelujen yhdistämisellä kuvioon. Yleisin lienee kahvila-/ravintolatoiminta, jota seuraavat sauna- ja pesulapalvvelut sekä mitä erilaisemmat muut aktiviteetit. Niinpä leirintäalue perustetaan tavallisesti paikkaan, jossa näitä on tarjolla (usein toisen palveluntuottajan toimesta). Esimerkkeinä useat laskettelukeskukset, huvi- tai eläinpuistot jne, jne,,,,

Vaikka leirintäalue ei sinänsä sen pitäjää elättäisikään se tarjoaa monelle maatilalle lisäansiomahdollisuuden, ja työllistää esimerkiksi tilan nuoria kesäkaudella. Ei pienen leirintäalueen ylläpito vaadi massiivisia rakennelmia, kunhan pihapiiri ja muut pienet asiat ovat kunnossa. Ja jätehuoltokin helposti, sillä se on monella maatilalla jo luontojaan valmiina. Ohjelmaa perheen pienimmille tarjoavat kotieläimet (ilmaiseksi) ja monelle esimerkiksi kalastus ja marjastus tarjoaa terapeuttista ajanvietettä, eikä metsästyskään ole poissuljettu vaihtoehto.

Käytännössä homma on paljolti kekseliäisyydestä kiinni, suomalaiskansallisella toistensa matkimisella ei pitkälle pötkitä kuten turkistarhaus ja kala-altaiden nimeen vannominen ovat osoittaneet. Nykypäivänä puree aktiivisuus ja muista erottuva yksilöllisyys, ei vanhojen juttujen uudelleen lämmittely. Myös tarjonnan ajallinen laajentaminen on joissakin tapauksissa kannatettava ajatus. Esimerkkinä ruskaretket ja metsästys, jolloin nykytyyliin pääosa leirintäalueista on lyönyt jo lapun luukulle.


sokkokirjoitus tuottaa (yuoyyaa) näköjään outoja sanoja - pahoittelen,,,
muokattu: 29.6.2017 23:22
Matti Janhonen 30.06.2017 12:50

Raimon esiin nostama yhteistoiminta on tulevaisuudessa se asian ydin niin matkaparkkeja kun camping-alueitakin ajatellen.
Miksi jokaisella asialle pitää rakentaa oma kallis infra ja palkata siihen henkilökuntaa?
Miksei toiminta voi suoraan limittyä ja lomittua niin infran kun henkilöstönkin osalta jo olemassa olevaan toimintaan ja toimia siinä joko kokoaikaisesti tai vain niinä aikoina kun juuri se toiminta kannattaa.
Ja kas kummaa näin toimien myös asiakkaan saavutettavissa olevat palvelut lisääntyy.

Mutta mitäpä hätiä meillä on.
Meidön leirialueillahan on varaa valita asiakkaansa mm. sillä perustella, millaisella autolla asiakas on liikkeellä, onko moottoripyörällä tai peräti niin kummajainen, että kulkee polkupyörällä ja yöpyy teltassa.
Ollaan niin elitistisiä, että kielletään jopa oma menneisyys!

Ps. Miksi ostoskeskusten puutarhamyymälät ei ole avoinna tammikuussa?


Oiva Kiljunen 04.07.2017 20:04

Just nyt. Koblenz, Knaus camping: 88,60€ Kaks yötä. Eikä edes rantarivissä. Hyvällä paikalla, kaupunki moselin toisellapuolen.. Kelit suosii, jääkylmä 0,5 Koblenzer 3,50€.
Ollaan muuten oltu edullisemmin, 0-22€ vrk.

Matti Janhonen 04.07.2017 20:16

Moselilla on paljon hyviä stellplatzeja joilla yöpymällä voi alentaa majoituksen keskihintaa ja jotka ovat lähellä kaupunkeja tai kaupungissa.
Löytyy myös P-paikkoja lisäkilvellä joka rajaa alueen käytön vain matkailuautoille.

Timo Haapanen 04.07.2017 20:57

Tuolla Knaus kämpingilläkin on Platz ennen porttia oikealle, kämppärin palvelut käytettävissä. Siitä on lyhyt matka paatille joka vie yli joen. Kartassa 'Parkplats' merkillä.

https://goo.gl/maps/X4WsVj6xQW52

@timppa

Oiva Kiljunen 06.07.2017 23:09

Oltiin vasta 15.00 aikaan perillä, platzi oli jo täynnä.
Tarttis olla aamusta kyttäämässä paikkaa. Rantapaikatkin täyttyy pikkuhiljaa 12.30 chekoutin jälkeen.

Vene oli kätevä. 5,20€ 2henkilöä ja polkupyörät, takasin sillan kautta.1.30€ henkilömaksu.

Viimeyö oltiin stellplatz Arnhemissa Hollannissa 9€, maksu tapahtu puhelimella, sähköäkin sais puhelimella. Kanavan rannassa, jokiristeilijä satamassa. Ei palveluja, mutta kaupunki ihan vieressä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.