Uusi tieliikennelaki

Juha Valkonen 27.04.2020 15:59

Hei mulla on 6000 kiloa painava m1 luokan matkailu auto. Saako sillä ajaa satasta, jos laittaa kuskin penkin taakse seinän. Flair iveco 8000 I 2005.

Liitetiedostot

20200419_080922.jpg
Toivo Koistinen 27.04.2020 16:44

https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset/autoliikenne/matkailuautojen-ajonopeus-uuden-tieliikennelain-voimaan#e4e0624a
Tuosa on yksi vastaus, eli sovelletaan vastaavien linja-autojen sääntöä. Siinähän on määräys, että istuimisa päätuet kuljettajan istuimessa turvavyö.
Mutta luulisin että käymällä katsastus kontorilla kysymässä, tai soittamalla traficomiin sanee selvän asiaan
Näyttää, että picupin lavalle saa laittaa nyt matkailukorin, ja poistaa se kun ei tarvi.
Tp

Jukka Rajamäki 27.04.2020 19:28

Taisi olla myös ajopiirturivaatimus. Caravan lehdessä 3/2020 on juttua asiasta sivuilla 12 - 13.

Kesällä tulee myös melkoinen joukko uusia liikennemerkkejä. Polkupyörällä ajo kielletty alueella saa ajaa mopolla. Mitä luokitellaan polkupyöräksi ja mitkä mopoiksi? Sähkökäyttöiset tasapainolaudat ovat pyöriä, varmaan myös sähköavusteiset polkupyörät. Entä sähkö ja polttomoottori käyttöiset potkulaudat, senioriskootterit. Mopoja mopot ja 50 cc skootterit, entä sähköskootterit?

Jalankulkijoille ei juurikaan mitään uutta. Kävellä pitää joko pientareella ja jos se ei ole mahdollista niin tien laidassa. Mutta ei sanota kummassa laidassa. Kun kävelet vasenta laitaa vasten tulevaa ajoneuvoliikennettä näet onko sinut huomattu ja ajoneuvon kuljettaja myös voi arvioida onko jala kulkija havainnut hänet so.
esim. väistää pientareella. Oikeaa puolta kävellessä ajoneuvoliikenne tulee takaa ja on aina vaaran paikka. Vähän sama asia jos autossa ei olisi tausta peilejä ja takaa tulevat ohitukset tulisivat aina "puskista".
Jukka Rajamäki

Alf Lindblom 29.04.2020 22:31

Minne kiiettä?

Toivo Koistinen 30.04.2020 07:28

Joskus voi olla kiire, mutta kuten hevosvoimissakin. Liikaa ei koskaan ole, vaikka ei ikinä kaikkia tarvi.
Tuo peräkärryn veto. Niin kyllä se monesti ittelläkin tyhjä kärry perässä kesäkelillä hyvä tietä ajaissa alle 80 tahtoo lipsua nopeus.
Kun sen nopeus rajoitus nousee sataan, se helpottaa, mutta ei pakota ajamaan aina satasta. Mutta tarpeen tullen voi ajaa.
Sillonhan liikennesäännöt on hyvä, kun kansa itse älyää, mikä on turvallista liikennettä. Ellei älyä, ei sitä mikään sääntö voi viisautta päähän laittaa.
Elikkä aloittaja kysyi, mikä on tuossa laki.
Tp

Harri Halinen 05.05.2020 15:44

Ja nyt saatiin oikein virallisesti matkailuvaunuista moottoriteille ja satasen alueille virallinen liikennejarru.

Toivo Koistinen 05.05.2020 17:17

Onhan siellä raskas liikenne kaverina. Käymme yhdessä ain.. Tp


Vakavasti puhuen, moottoritiellä ei hidas ole este, koska vieressä kulkee avoin latu nopeille
muokattu: 5.5.2020 17:18
Ville Säynäjäkangas 05.05.2020 19:23

Raskas liikenne ei tunnu ajavan 80km/h vaan pikemminkin 95km/h. Itse ajan vaunun kanssa tuota lain sallimaa kahdeksaakymppiä, niin iso osa rekoista puskee vängällä ohi.
Pari vanhaa isäntää tunnen työhommista ja he ajavat 80, mutta rengit painavat surutta rajoitinta vasten. Reittien matka-ajassa ei kuitenkaan eroa ole näiden välillä, mutta polttoaineenkulutuksessa on.

Toivo Koistinen 06.05.2020 06:36

kyllä sitä tuli nojattua rajaa vastaan, mutta mahtuhan tuonne kaikki. Muistelen että enne ainaki oli tajotin 87-88 nopeuteen, ennekun alako katkoon syöttöä.
Tuota. Vakavasti puhuen, niin vaikka nopeudsrajoitukset kokonaan kaikilta poistettaisiin, niin nykymentaliteetilla, eli MINÄ, MINÄ, on aina joku se tien tukko.
Olisko aika oppia, että ajatellaan MINÄ; ja SINÄ yhessä ollaan menossa johonkin, ja pituus tiesssä riittää taatusti ajaa peräkkäin.
Tiellä ajavien haittaavus on aina oman pään sisällä suurinta.
Tp

Markku Anttila 06.05.2020 22:07

Kannattaa tarkistaa se oman auton nopeusmittarin näyttö.Japanilaisissa autoissa perinteinen virhe on 7-10km/h.Se näkyy kun ajetaan jonossa ja tie muuttuu kaksikaistaiseksi tai ohituskaista alkaa.Navi jossa nopeus näyttö, on hyvä sekä nopeusnäytöt tien reunalla tosin niitä on turhan harvassa.japsi autolla mittarinopeus 80 on noin 72-75km/h mitattuna navilla.Siinä takaa tulevat alkaa stressata.

Toivo Koistinen 07.05.2020 08:56

Hyvä neuvo. Mutta miksi meillä on tapa liikenteessä olla hammasta purren kokoajan, kun nuo toiset...
Tuntuu hullulta, että jos kaveri hinaa vaunua, tai muuten ajaa autollaan, hänen täytyy aina olosuhteista riippumatta ajaa juuri rajoitusta myöden vähintään.
Kun uusi liikenneleki vielä kiristää ylinopeus toleranssia, nin sanonminä, että otsasuonet puhkeilee tällä nykyajatus tyylillä
Tp

Timo Haapanen 07.05.2020 09:39

Siksi että jos kaikki ajelevat miten sattuu tulee jonoja sekä ohituksia ja onnettomuuksia. Kaikki samalle vauhdille kiltisti niin hyvin menee.

@timppa

Toivo Koistinen 07.05.2020 10:48

Tuo on hyvä teoria, ja miksei käytäntö, mutta siinä on ollut aina pikkunen pulma.
Nykymentaliteetti vaatii, että on ajettava pikkusen yli sen sallitun nopeuden, muuten jono kasvaa, ja hampaat, ynnä leukanivelet kuluu.
Koska entinen laki salli useiden kilometrien ylinopeuden. Entäs nyt..??.
Tonen asia, että aina se ihan kilometrilleen rajoituksen alapuolelal ajo vain ei onnistu. Muuttuuko matkailuautoilu, ja vaunuiluu nyt sitten kauhujen kujanjuoksuksi, vai pitääkö yli 65 vuotiaat karavaanarit poistaa liikentestä haittaamasta
Tp

Ville Säynäjäkangas 07.05.2020 16:33

Haapasen kanssa olen samaa mieltä, kaikille kun laitettaisiin 70km/h rajoitus, niin liikenne kulkis sujuvaa kahdeksaakymppiä, koska kaikkien pitää kuitenkin saada ajaa vähän ylinopeutta. Pitänee kertoa jollekin vihreiden kansanedustajalle, että päästöt vähenevät huomattavasti 70 kattonopeudella, jospa se lakialoite sieltä tulisi :)

Toivo Koistinen 07.05.2020 17:16

Toinenhan olis, että poistettaisiin rajoitukset kokonaan kuten poikassa oli. Aika karsii onnettomuudet.
Toinen mahollisuus, että opittaisiin sietämään muuta liikennettä.
Tp

Ville Säynäjäkangas 07.05.2020 18:22

Lähihistoriassa oli tällainen kokeilu: "Öljykriisin vuoksi koko Suomen alueella määrättiin 21. joulukuuta 1973 alkaen kaikkien ajoneuvojen suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 80 kilometriä tunnissa, ja tämä rajoitus oli voimassa kesäkuun loppuun 1974 saakka. Rajoituksella oli voimakas vaikutus liikenneturvallisuuteen: kun tammikuussa 1973 tieliikenteessä oli saanut surmansa 102 ihmistä, tammikuussa 1974 vastaava luku oli vain 44, mikä merkitsi 57 prosentin laskua. "Kriisirajoituksen" päätyttyä onnettomuuksissa kuolleiden ja loukkaantuneiden lukumäärä nousi kuitenkin jälleen miltei edellisvuosien tasolle."
Eli kyllä pienemmistä nopeuksista etua olisi.

Toivo Koistinen 07.05.2020 18:55

Kyllähän minä tuon olen tienny. Vaika sillon ei autojen turvallisuus ollu ihan huipua, mutta ei nopeudetkaan.
Mutta sitä ihmettelee, kun se tapa on vallalla, että jos ajaa alle rajoitusten muutaman kilometrin, niin se on kamalinta lähes maailmassa.
Onko kukaan laskennu paljonko aikaa mene sadalla klometrillä enemmän jos toinen ajaa 80, ja toinen 75 kilometriä tunnissa
Ainoa konsti on aina, että ajaa lähes kymmenen kilometriä ylinopeutta, on sillon liikennevirran mukainen.
Kun ylinopeus rajat tiukkenee, miten ihmeessä kansa aikoo selvitä
Kuitenkin kun tuolla olen reissannu aika monenlaisella vehkeellä, nin kaupunkien välillä ajellessa on miettiny, miten sitä aikaa ne ohittelijat säästävät, kun ensimmäisisä kaupungin rajan liikenne valoisa niitä on keulan edessä.
Oikeasti kun on ajellu, niin kun vehjes ei edes kulje, nin kun sitä porukkaa kertyy perän taa, on heleppo sopivassa suoralla pistää vilkkua, ja antaa porukan mennä, jopa hiljentämällä, että kerkiivät.
Siitä huolimatta jokainen reissu on päättynyt sinne minne olen ollu menossa niillä vehkeillä, että on päässyt uuteen reissuun
Tietysti usein se kulkimen koko on tietysti auttanu siinä, että ohittelijat katsovat millon lähtee ohi, ja vilkku on heille ihana näky.
Mutta kaikesta huolimatta nauttikaa kulkemisesta, ja jättäkää mörrösturkki kotiin.
Tp

Esa Varonen 08.05.2020 10:49
Toivo Koistinen

Kyllähän minä tuon olen tienny. Vaika sillon ei autojen turvallisuus ollu ihan huipua, mutta ei nopeudetkaan.
Mutta sitä ihmettelee, kun se tapa on vallalla, että jos ajaa alle rajoitusten muutaman kilometrin, niin se on kamalinta lähes maailmassa.
Onko kukaan laskennu paljonko aikaa mene sadalla klometrillä enemmän jos toinen ajaa 80, ja toinen 75 kilometriä tunnissa
Ainoa konsti on aina, että ajaa lähes kymmenen kilometriä ylinopeutta, on sillon liikennevirran mukainen.
Kun ylinopeus rajat tiukkenee, miten ihmeessä kansa aikoo selvitä
Kuitenkin kun tuolla olen reissannu aika monenlaisella vehkeellä, nin kaupunkien välillä ajellessa on miettiny, miten sitä aikaa ne ohittelijat säästävät, kun ensimmäisisä kaupungin rajan liikenne valoisa niitä on keulan edessä.
Oikeasti kun on ajellu, niin kun vehjes ei edes kulje, nin kun sitä porukkaa kertyy perän taa, on heleppo sopivassa suoralla pistää vilkkua, ja antaa porukan mennä, jopa hiljentämällä, että kerkiivät.
Siitä huolimatta jokainen reissu on päättynyt sinne minne olen ollu menossa niillä vehkeillä, että on päässyt uuteen reissuun
Tietysti usein se kulkimen koko on tietysti auttanu siinä, että ohittelijat katsovat millon lähtee ohi, ja vilkku on heille ihana näky.
Mutta kaikesta huolimatta nauttikaa kulkemisesta, ja jättäkää mörrösturkki kotiin.
Tp

5 minuuttia pitempään joutuu köryyttelemään 75 kuin jos ajaisi 80. Matka 100 km. Itse huomasin mitenkä vaunun kanssa kulutus pysyi hyvin kohtuudessa kun ei ajellut "tukka putkella". Jopa Norjassa missä tunnetusti mäkiset tiet kulutus pysyi aisoissa, jopa putosi. Johtuu varmasti pienemmistä keskinopeuksista. Kaikkea ei mielestäni selitä ne isot alamäetkään pitäähän niille näkien päälle noustakin.

Toivo Koistinen 08.05.2020 12:36

VIIS MINNUUUTIA. Herraisä. Oulun ja Jyväskylän välillä 15 minnuutia menettää elämästän, jos ei käy Hirvaskankaalla kaffella.
Ei ihme, että pinna kiristyy. Mitäkaikkea siinä ajassa ehtiikään ihminen tehhä. Kyllä nyte ymmärrän liikenne raivoa..
Mutta hyvääkin hoksin, kun vein kauriksille evästä.
Kun peräkärriä saa kiskoa satasta, niin loppu karavaanin murhe autton kantavuuesta kertaheitolla.
Kuomukärri perään, ja siiellä kuluke akrikaatit puutarhapöytä, ja toolit, jalgarattaat kaasukrillit vessapaperit pyyheliinat. Vaikka mitä
115 000, 89 öörin autto kiskoo kevyesti kuorman 2,0 - 2,3 litran 180 hp koneella, vaikka omapaino olisikin noin
3354, 7 kg.
Tp

Ville Säynäjäkangas 08.05.2020 16:40

Olen seurannut jo pitkään matkailuauto vai -vaunu keskustelua. Turha keskustelu kun lopputulema on kuitenkin sama, jos haluaa kaiken tavittavan mukaan perävaunu on oltava perässä.
Valinta on oikeasti siinä haluaako höpökopin auton vai kärryn kyytiin.
Molemmissa matkailuvälineissä -autoissa ja vaunuissa- on niin onnettomat tavaratilat ja kantavuudet, että vaihtoehtoina on ihan oikeasti: pakettiauto veturina ja vaunu perään tai matkailuauto veturina ja kuomukärry perään.

Toivo Koistinen 08.05.2020 18:18

Puhut asiaa. Näin se on. Nytvaan on nin että henkilöautoisa koneet pienenee, samoin vetotehot, ynä kantavuus.
Nyt sitten tullaaan siihen, että millä vetää vaunua, kun diisel on menosa pannaan, koska juri paku, maasturi järeä, tai picup ovat ainoa vaihtoehto.
Siinä vaan on hankalaa, että näitä isoja ei oikeen perheautona, kun usein vaimoväki sanoutuu irti niiden ajamisesta eli pitää olla kallis vaunui kallis vetri, ja se kauppakassi.
Asuntoauto puolestaan on pieni kantavuus, pitkä peräylitys, ja iso tavaratila, jonne etuvetoisessa voi nakata kummisappaat, ja sadetakin.
Peräkärri semmosen perään on hyvä, mutta pikunen ongelma. Pitkä peräylitys, ja lyhyt kärry peräsä, nin voin todistaa, että se yhdistelmä ei ole hyvä käsiteltävyydeltään, ja kun se kärry on kapeampi autoa, niin käy kuten mulle, kun läksin peruuttaan, kuului rutina perästä....
Tosiasia on että näisä olis kehiteltävää, mihin mennään näiden kanssa.
Tp

Sulevi Kallio 12.05.2020 07:43

Olen seurannut jo pitkään matkailuauto vai -vaunu keskustelua. Turha keskustelu kun lopputulema on kuitenkin sama, jos haluaa kaiken tavittavan mukaan perävaunu on oltava perässä.
Valinta on oikeasti siinä haluaako höpökopin auton vai kärryn kyytiin.
Molemmissa matkailuvälineissä -autoissa ja vaunuissa- on niin onnettomat tavaratilat ja kantavuudet, että vaihtoehtoina on ihan oikeasti: pakettiauto veturina ja vaunu perään tai matkailuauto veturina ja kuomukärry perään.
Villen tekstin lainaus.

Oot Ville oikiissa. Ihte ku joutui vaihtaa manuvaali vaihteisen Hiluksin poijes, siinä kun oli reilusti tavaratilaa lavalla, ei ollu mitää onkelmaa mukana kulukevan tarvara määrän kanssa. Nyt kun meijä Kaapea oli tarkotus siirrellä jatkosa automaatti Voortin Kukalla (Kuga) saas nähä miten peräkontin tavaratila riittää, rinkkojen ym. retkeily välineijen kanssa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.