Talviautoilua & hallittuja ohituksia - Autonpesu ja huolinta kikkoja

Jari Siltala 12.02.2021 14:20

Tammikuun alussa ajelimme Toijalasta Hämeenlinnaan .Tuolla noin 30 km matkalla oli ainoastaan asiallisia kuljettajia liikenteessä.Piti oikein videon välityksellä kiitellä heitä toiminnastaan.Lopussa kävimme autonpesussa ja siinä ohessa muutama pikku kikka joka sopinee kaikille ?https://www.youtube.com/watch?v=zMwNDOQLje4

Hannu Mankisenmaa 13.02.2021 09:38

Tiedän mikä on oikea tilannenopeus, mutta jos ajokeli hyvä, niin miksi pitää ajaa niin hitaasti, että rekat lähtee ohittamaan. Rekoissa on nopeudenrajoitin, noin 88 km/h.
Tästäkö se "viha" karavaanareita kohtaan on ja sanotaan teidentukko.
Jos ajetaan "alinopeutta" ja ohituspaikkaa ei ole. En syyllistä avauksen tekijää, mutta asiasta voisi varmaan kirjoittaa vaikka kirjan, olen siitä niin usein kuullut vaikka ajan aina itse hiukan yli rajoituksien, toki tilannenopeus pitää olla oikea, jos keli on huono.

Jari Siltala 13.02.2021 11:17

Hannulle vastaus.Kysyit miksi pitää ajaa niin hitaasti ,että rekat lähtee ohittamaan ?Kun sanoit tietäväsi mikä on oikea tilannenopeus niin en kuitenkaan jaksa uskoa sinun tietävän meille sopivan tilannenopeuden juuri tuossa hetkessä ? Oikein kirjoitit rekoissa olevan nopeudenrajoitin noin 88 km / h,varmaan sinä niinkuin minäkin tiedän tuon noin sanan sopivan mainiosti tässäkin aiheessa ? Valotan vielä syitä miksi ajoimme muuta liikennettä hitaammin.Olisikohan siinä kyse ennakoivasta ajotavasta ? Miksi riskeerata kovemmalla nopeudella omaa turvallisuttaan ja mahdollisuutta kelin pahentuessa paikoitellen joutumasta johonkin onnettomuuteen kun ei meillä eläkeläisillä ole mihinkään kiire.Keliolosuhteiden ollessa huonot ajan usein 3500 kg painoisella autolla muuta liikennettä hitaammin ja tarvittaessa väistän tien sivuun tehdäkseni hätäisimmille tilaa.En koe olevani tien tukko ,mutten myöskään ole liikenteessä hurjastelemassa.Onhan niistä hyviä esimerkkejä vaikka kuinka paljon kun matkailuauto on joutunut syystä tai toisesta onnettomuuteen,siinä keräillään jäljelle jäänyttä omaisuutta pellon pientareilta kun "guttaperkka"koppa on päreinä.Palaan vielä videolla meidän etenemiseen.Ajelimme noin 80 km / h nopeutta ja kuten hyvin näkee emme olleet tien tukkoina,vaan kaikki pääsivät meistä vaivattomasti ohitse.Liikenteessä on myös "bensapihejä" / "dieselpihejä" kuljettajia jotka säästääkseen jonkun sentin 100 km : llä ajelevat alhaisilla nopeuksilla muita hitaammin.Allekirjoittanut ei kuulu tuohon ryhmään.Maltti on valttia ei mulla muuta.

Erkki Pellikka 13.02.2021 11:52

Tärkeintä ja turvallisinta on ajaa liikenteen rytmin mukaan. Jos ei onnistu, sitten pitää olla ajamatta. On muistettava että rekkakuskit on liikenteessä töissä. Eikä niin kuin me ajellaan lämpimikseeen.
Hyvää ja turvallista kevättä.

Toivo Koistinen 13.02.2021 12:30

Tuo moottoritie ohitelu mikä sujui tosiaan hyvin, niin ei siinä hitaasti ajava haitta liikennettä, koska latu on vieressä auki.
On jopa helpompi ohittaa raskaallakin. Tuo raskaan nopeus 88 kilometriä tunnisa on sen takia, että ylämäissä, ja miksei ohitus tilanteisakin on pieni pelivara.
Jos niiden rajoitin pistäisi syötön 80 nopudessa pois, niin kuvitelkaapa mikä niiden keskinopeus olisi sillon.
Siltikään laki ei salli sen ajavan yli 80 nopeutta jatkuvasti
En oikeen käsitä sanaa tien tukko. minusta nopeusrajoitus kyltti on suurin sallittu nopeus ei pienin. jos sitten ajaa joku 75-77 kasikynpin alueella, niin ei siinä myöhästy mistään, jos odottaa, että pääsee turvallisesti ohi.
Sikälikin, että hitaamman kuljettajan on tarpeen tullen jos joku ohittaa autettava häntä turvalliseen ohitukseen.
Kuten aloitaja sanoi, jokaisella on oikeus ajaa kykynsä, ja turvallisen nopeuden mukaan, ei pakkonopeuden
Tie ei ole vihan kaista, vaan yhteispelin kulkuväylä.
Tp

Ville Säynäjäkangas 13.02.2021 12:32

Rekkojen lakisääteinen nopeusrajoitus on 80km/h, eikä rajoittimen max. 88km/h tai 92km/h. Tätä yhdeksääkymppiä ne rengit kuitenkin ajelee. Muutama tuttu isäntä ajaa itse 75-80km/h ja he taivastelevat renkien kiirettä, kun matka aikaan sillä ei ole mitään merkitystä, mutta polttoainetta menee litratolkulla enemmän.

Jari Siltala 13.02.2021 13:11

Erkille ,minä ajan niinkuin on autokoulussa opetettu .Eikä ole aikomusta ottaa oppia esim tältä seuraavalta joukolta... Vuodelta 2020 rekka onnettomuudet noin 30 kpl https://yle.fi/uutiset/18-71461
Vastaava luku karavaanareilla 2020 1kpl. https://yle.fi/uutiset/3-11485033
Arvostan ammattiliikenteessä toimivia ammattikuljettajia siitä ei kahta sanaa.Heidänkin joukoon on kuitenkin eksynyt jokunen hurjastelija.Tässä meillä Lahden ympäristössa viime vuosiana useitakin vakavia onnettomuuksia jossa raskas liikenne osallisena.Eipä juuri matkailautoilijoita ole noin isossa määrin ollut onnettomuuksissa osallisena.Mistä se kertoo ?Minulla on ollut Fennian loistokasko 83 % jo pitkään,se kertonee jotakin liikenteessä käyttäytymisestäni.Rekkamiehillehän tälläiset arvostelut on kuin punainen vaate ja "yhtäköyttä"yhdistys kyllä yrittää tyrmätä arvostelijansa ,vaikka kenties olisi omassakin pesässä korjattavaa.Kaikella kunnioituksella edelleenkin ammattiautoilijoita kohtaan,varmaan suurin osa heistä on vastuuntuntoisia kuljettajia ja ottavat myös työssään huomioon hiukan hitaammatkin autoilijat.Ainakin näin voisi olettaa kaikillehan meille on opettettu autokoulussa ennakoiva ajotapa sekä luottamus siihen että kanssa kulkijatkin tuntee liikennesäännöt.Muuten tuossa videolla kiitin ja kehuin kaikki ohittelijat ,osui tuolla matkalla jokunen muukin rekka menemään meistä ohi,vaan ei kukaan osoittanut mieltään minun hiukan hitaammasta menosta,eli ei kiilannut heti eteen kuraamaan tuulilasiani.Taidettiin kuitenkin kaikki ajella sääntöjen puitteissa toiset huomioiden. Kaikkea hyvää kanssa kulkijoille.

Jari Siltala 13.02.2021 13:13

Toivolle kiitokset jälleen kerran asiallisesta ja asiantuntevasta kommentista pitkällä kokemuksen suomalla "rintaäänellä" jos näin sopii asian ilmaista.

Jari Siltala 13.02.2021 13:13

Villelle myös kiitokset kommentoinnistasi

Aaro-Pekka Niemelä 13.02.2021 13:15

Arvasin heti millainen keskustelu tästä tulee kun lukasin aloituksen. Ali- ylinopeuskeskustelu tietenkin ja rekat ja rekkakuskit tietysti mukaan.
Mikä nopeusvertailukohde se rekkojennopeus on? Rekkakuskit on tiellä töissä ja hupikoppilaiset siellä muuten vaan. Kyllä sinne kaikki mahtuu ja vasemmalta pääsee ohi ja jos ei pääse, ajelee sitten perässä. (kuorma-auton nopeudenrajoitin voi olla max 89km/h vaikka ajaisitte 100km/h oman mittarinne mukaan perässä)
Tuossa videossa rekan ohitus onnistui esimerkillisesti.

Mauri Laukkanen 13.02.2021 17:49

No eiköhän Jari ottanut nyt liian ison asian purtavaksi,eli Erkki totesi että turvallisinta on ajaa muun liikenteen mukana,siis lievää ylinopeutta?.
Kerran tulin Turusta,ajelin rekan jäljessä ja kamera välähti ,minulle mutta ei rekalle?.
No maksua siitä ei tullut,mutta kun?.

Jari Siltala 13.02.2021 18:42

Aaro-Pekka puhuu asiaa.Kyllä tosiaankin sekaab sovitaan rekat ja muut autoilijat.Vielä noista nopeus rajoituksista eihän niitä ole tehty pelkästään rekkoja varten käsittääkseni ?

Jari Siltala 13.02.2021 18:45

Maurille lyhyesti kysymys vain ,voisitko käänteisä ajatella mahdollisesti ,että Erkki on ottanut liian isosti asian ?

Hannu Sankala 13.02.2021 18:47

Well well ajoit hitaammin kuin rekka - hetkellisesti eli kameran kohdalla. Kyllä minä itse tunnistan kaikki nuo edellä esitetyt mielipiteet ja asenteet. Minä vaan en ymmärrä sitä, miksi pitää aina ajaa mahdollisimman hitaasti. Jos ollaan autolla autolla liikkeellä, maantiellä ajetaan niin lujaa kuin mahdollista eli nopeusrajoitukset plus 9 km/h. Siitä ei sakkoa tule eikä olla ammattiliikenteen jarruna. Meitähän aivopestään ajamaan niin hitaasti kuin mahdollista. Sehän on ihan pöljää eikä edes turvallista. Jatkuvasti ajat siinä pientareen puolella, jotta takaa tulevat pääsevät ohitsesi ja kaadat mummut, papat ja muut "keilat", jotka yrittävät siinä edetä. Ajan 50+ tuhatta per vuosi ja en halua kertakaikkiaan olla liikenteen jarruna. Moottoritie on karavaanarille ja henkilöauton kuljettajalle aika vaarallinen paikka liittymien kohdalla. Liittymästä tulijat jostakin syystä vaativat oikealla kaistalla ajajaa väistämään ohituskaistalle, kun tulevat moottoritielle. Kyllä ne rekkaa kunnioittavat, mutta toinen henkilöauto tai matkailuauto joutaa väistämään ohituskaistalle. Huhhuh, kun on monta väistöä ja jarrutusta pitänyt tehdä. Kuopio on niitä pahimpia.

Ari Kuusisto 13.02.2021 18:59

Raskaalla kalustolla talodellisen ajotavan vaikutus kun on 24 autoa ajossa, polttoainesäästö 1,5 vuoden polttoaineet yhteen autoon.


Tapaan kysyä kun lähetään että mennääkö vauhdilla vai maisemia kattellen rauhassa ja säästellen perilläolon lämmitysnaftat.Monesti jälkimmäinen voittaa.
muokattu: 13.2.2021 19:07
Esa Varonen 13.02.2021 19:22

Hitaammin ajavilla on yleensä joku syy miksi ne ajaa muuta liikennettä hitaammin. Ja jos nopeus on johdonmukainen niin siitä vain, kukin sellaista nopeutta kun tuntuu omasta mielestä hyvältä. Itse kannatan muun liikennevirran mukaista nopeutta jos mahdollista. Mutta kiusantekoakin näkee. Alla linkissä esimerkki.
https://youtu.be/Q8l2KOKL6Bg

Jari Siltala 13.02.2021 19:38

Hannulle Well Well Weliseni minä,minä,minä,minä .....särähtää oikein korvaan.Minä minä ajan usein kyydissä muitakin henkilöitä joiden turvallisuus on itselleni kenties isompi asia kuin omani.Joillakin ihmisillä on myös vauhtipelkoa kuitenkin heidänkin on päästävä liikkumaan joskus jopa minä minä miesten ja naisten kiusaksi tuolla moottoriteilläkin .Minä minä minä toimin edelleen kuten olen kolaroimatta ajanut ja nyt 67 ikävuoteen ehtineenä.

Jari Siltala 13.02.2021 19:39

Kuusiston Ari on järkevä kanssakulkija !!!

Jari Siltala 13.02.2021 19:43

Varosen Esaa komppaan .Kuten jo aiemmin kerroin varovaisempaan nopeuteen voi olla monta syytä ,yksi niistä voi olla vaikkapa kyydissä olijoiden turvallisuuden takaaminen.Useat mielipiteet tuntuvat tässäkin ketjussa alkavan minä sanalla .Näitä minä minä minä henkilöitä tuntuu sapettavan muut tiellä liikkujat.Eli ovat sitä känkkäränkkä sakkia joiden pitäisi saada elää yksin maailmassa.

Hannu Mankisenmaa 13.02.2021 20:35

Esa itse olen kokenut saman tienpäällä matkailuautolla, kuin videossa jonka linkitti. Ajoin silloin 2-tietä Espoosta Karkkilaan, ja totesin vaimokkeelle, kun oli tuo "alinopeushäirikkö" 3x estänyt ohituksen. Pysäytän hänet ja lyön häntä nokkaan, vaikka se maksaisi 1000€, olisi ollut sen "väärti".
Haukkua saa lukijat Hanskin, jos haluavat, huonosta mielipiteestä.

Markku Hämäläinen 13.02.2021 20:51

Tuollaisessa hidastelutilanteessa jätän väliä edellä kulkevaan ja tulen ohitukseen riittävällä nopeuserolla
Matkailuautolla, ja monella muullakin autolla, on turha alkaa kiihdyttää ohitukseen aivan takaa tai ohituskaistalla.
Jo 20km/h ero saavutettaessa helpottaa huomattavasti ohitusta

Markku Hämäläinen 13.02.2021 20:51

Tuollaisessa hidastelutilanteessa jätän väliä edellä kulkevaan ja tulen ohitukseen riittävällä nopeuserolla
Matkailuautolla, ja monella muullakin autolla, on turha alkaa kiihdyttää ohitukseen aivan takaa tai ohituskaistalla.
Jo 20km/h ero saavutettaessa helpottaa huomattavasti ohitusta

Toivo Koistinen 13.02.2021 21:07

Tahallinen kiusanteko ei kuulu liikenteeseen.olipa sitten ohituksen estäminen, kiilaaminen, tai eteen tulo ohitettuaan.
Tosiasia, että Suomen teillä ajetaan päivässä uskoisin satoja tuhansia kilometrejä ihan siististi, ja toiset huomioon ottaen.
Mutta ne pienet määrät toistamme suututtavia tapahtumia sattuu verraten vähän siihen meteliin niistä verraten.
Olen itse muutaman kilometrin ajellut, ja sormiin mahtuu se missä on karvat nousseet.
Säikähtänyt olen, kun ohitaja tulee keulan etteen, ettei ison auton etulasista näy kun katto, että herraisä, jos sattuu hälle jokin, niin rutu käy.
Itse olen virheitä tehnyt, ja on jopa sattunut että kanssa kulkija on pelastanut toiminnallan, etten ole onnistunut peltiä ruttaamaan.
Meistä ei kukaan ole virheetön uskoisin, ja neuvoni on. Otetaan toiset huomioon, ja jos toinen tunaroi, autetaan omalla, ettei rytise, koska se ei ole kenenkään etu. Pään sisuskin tykkää, kun ei nosteta turhaan sen lämpötilaa suuttumalla, koska kaikille sattuu.
Konkreettisesti, kun puoliso sai kortin, ja oli oikeassa, kunrekka vasten liikennesääntöä oli tulla kylkeen, mutta kun komensin paino kaasua, ja päästiin alta pois.
Kun nosti rouva metelin, että hän oli oikeassa totesin, kuule kannatta kahtoa kelle on oikeassa, koska pilvenpäältä on huono haastaa ison kuski keräjiin.
Ei hän tahallaan olis yli ajanut, mutta hälle sattu moka, ja näithän miten savu nousi hällä pyöristä.
Liikenne on yhäkin yhteisellä tiellä tapahtuvaa yhteistä puuhaa.
Tp

Hannu Sankala 14.02.2021 15:07

Mokia sattuu, totta. Liikenne vaan on väärä paikka höyryjen päästöön. Parempi tehdä se täältä tietokeella.

Hyvää matkaa vaan kaikille ja ajetaan niin kuin tähänkin asti. Kaiken kaikkiaan karavaanareiden kanssa ei ole sattunut yhtään mokaa tai mitä tahansa tunteita nostattavaa tien päällä.

Urpo Virta 14.02.2021 19:37

Hienoa Jari kun otit puheeksi tuon eteen kiilaamisen. Yleensä itse aikoinaan ajelin sen 15km ylitse kun rike edullista. Mutta jo muutama vuosi sitten kun alkoi noi pikku räpsyt ja kävi kortin päälle. Oli pakko alkaa himmata tuohon 3-5km oikeaan ylitykseen. Sen jälkeen alkanut v...taa toi lähes kaikkien 90% kiire kiilaaminen ja tuulilasin lokaaminen. Ennen kun ajeli aina sen 15 -20km yli ei noita ollut kuin taas 1 kymmenestä joita minä,minä, minä miehiä ei mikään laki koske.
Eli todella paljon noussut nuo lähes kaikkien ylitys.
Mutta itse asiaan eikö nuo tajua mitä tekevät, tai onko se niin kivaa tahria tai usein ohitetaan niin osaamattomasti viime tingassa ,että on paniikki päästä omalle kaistalle. Ja usein saamme lukea , että auto lähti lapasesta, kun palattiin liian äkkinäisellä ohjausliikkeellä omalle. Monesti näitä vähältä piti juttuja nähnyt. Jolloin ohittajasta tulikin tukko, kun vapisi peljästymisestä siellä ratin ja penkin välissä.

Mauri Laukkanen 14.02.2021 20:15

No kyllähän näistä ylinopeuksista ja nopeusrajoitustusten nodattamisesta voisi kirjoittaa
paksun kirjan.
Eli jos muistelemme hiukan historiaa,kun Päivi Räsänen lakautti liikuvan poliisin,niin siitä
se alkoi,se holtiton ajo,nopeus rajoituksia ei noudateta,muualla kuin peltipolisiin kohdalla.
Kun poliisin resussit ovat alas ajettu,niin siinäsuurin syy.
En halua että Suomesta tulisi ns,poliisi valtio,mutta kaikkihan asian ymmärtää kun liikuvat
että jos näkee poliisiauton,se on kuin lotto voitto.
Kun vielä asiaa ajattelee,miksi ajetaan ylinopeksia,se liittyy pitkälti nykyaikaan,jos voittaa
jonkun minuutin ajamalla riskirajalla,se on hieno suoritus,sitä arvostetaan työ yhteisöissä
miksi näin?.
Sanontakin on,vain nopeat elävät?.

Markku Hämäläinen 14.02.2021 20:26

Liikkuvan poliisin lopetus oli yksi tyhmimmistä poliisi toimista.
Liikkuva valvoi liikennettä päätöikseen ja poliiseilla oli liikennesilmää.
Olen katsonut tutkaa 140km/h nopeudessa rekkaa ohittaessani, mutta pysäyttäjää ei kiinnostanut kun olin jo tiputtanut nopeuden rajoituksen mukaiseksi.

Ari Kuusisto 15.02.2021 13:11

Netissä on kansalaisaloite allekirjoitettavana, Liikkuvan poliisin palauttamiseksi.

Markku Hämäläinen 15.02.2021 18:56

Harmi, kun ei ole ollut tietoa tuosta kasalaisaloitteesta, täytyy alkaa mainostamasn.

Ari Kuusisto 15.02.2021 19:18

Ei taida kansalaisaloitteita kertyä tuohon asiaan riittävästi, lokakuussa allekirjoitin ja 600 tullu sen jälkeen.
Taitaa olla rosvoja ja poliisipelkoosia suomalaiset enimmäkseen.

Markku Hämäläinen 15.02.2021 20:14

Tuossa aloite, jos useampi kävisi kannattamassa.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/7203


Minä, kuten varmaan moni muukaan ei ole tiennyt koko jutusta
muokattu: 15.2.2021 20:15
Toivo Koistinen 16.02.2021 07:08

Entivanhaan oli konsti autoilijoilla. Kun näkivät poliisiratsian, nin vilauttelivat vastaan tulijoille, että varoka.
Siis raskaissa, ja kai muisakin. Liekkö vielä.
Niin se valvonta. Kuinka paljon pitäisi olla poliiseja ajelemassa teillä, jos liikenteen kultturi on siittä kiinni.
Tekisi mieli kysyä, ja kysynkin. Miksi toinen ihminen muuttuu lähes viholliseksi tiellä toiselleen
En sano, että ei ole vaikutusta, mutta olisiko se sittenkin siellä penkin ja ratin välissä se lopullisen liikenteen kulttuurin tason tekijä.
Kuinka paljon pitää olla poliiseja teillä, jos liikenne kuri on sen varassa, koska henkilöautojakin on kolmisen miljonaa joita kaikkia pitäisi vahtia
Lainaus aloitteesta
"Liikkuvan poliisin lakkautus oli suuri virhe. Ihmiset ohittelevat vastaantulijoista välittämättä ja nopeusrajoituksista piittaamatta. Rattijuoppoja & huumekuskeja ei peltipoliiseilla saada kiinni. Maaseudulla ei välttämättä ole edes paikallispoliiseja ja vaikka olisikin niin tuskin he ehtvät liikennettä valvomaan. Rattijuoppojen ei tarvitse pelätä kiinni jäämistään tietävät että poliisin tulo kestää jos yleensä ehtii paikalle
Myös nuorten kuljettajien osalta olisi hyvä että liikenne valvontaa olisi enemmän.
( heillä autokoulussa 10 ajotuntia.)
Liikennevalvonta olisi muutenkin järkevää saada sellaiselle taholle jolla on erityisosaamista koska paikallispoliisin aika ja resurssit ei riitä. Liikennepoliisi luo turvaa teille ja myös asennekasvatusta kaikille teillä liikkujille."
Lainaus päättyy
kyllä näkisin että poliisien lisääminen yleensä on hyvä kokonaismäärään, eli ihan tosiaan kyläpoliiseja, ettei ole ku täällä, että jos salaa tapan poron, nin kerkiin syödäkkin sen, ennenkun poliisi saapuu.
Tp


Miten olisi kasvatus, ja valistus ihmisten käyttäytymiseen noin yleensä, muutenhan pitäisi kohta olla viranomaista, kun P Koreassa.?
muokattu: 16.2.2021 07:10
Hannu Sankala 16.02.2021 11:03

Kyllähän suomalaiset poliisit fiksuja ovat, vaikka olen kolmet liikennesakot saanutkin, mutta fiksusti. Poliiseja tarvitaan ylipäätään lisää. Liekö liikenne sitten se, jossa niitä eniten kaivataan, minusta ei. Liikennekulttuuri on muuttunut hyökkäävämmäksi, se on helppo ollut nähdä, kun on liikkunut sen mukana 48 vuoden aikana puolitoista miljoonaa kilometriä. Samalla kuitenkin sen määräkin on moninkertaistunut. Paremmat tiet me kyllä tarvittaisiin. Ne toisi sitä turvallisuutta ja joustavuutta.

Toivo Koistinen 16.02.2021 13:10

Kyllä Parempia teitä, ja niiden korjausvelka kasvaa, mutta turvallisuuteen.
Nuorna sorateitä ristikudos pyrillä aajneena, sanoisin, että kun pitää nopeuden tien, ja olosuhteiden mukaisina niin pärjää.
Hyvät autot monisata hevoisvoimaisine koneineen, ja ajoavustimineen, niin se 80 tuntuu kävelyvauhdilta.
Aivan eritoista kun piikkinokka sokotan kanssa soratiellä.
Tp

Markku Anttila 18.02.2021 20:05

Paras paikka on ajaa raskaan kaluston perässä.Polttoainetta kuluu vähemmän ison auton imussa ja jos peltipoliisi räpsähtää niin siinä edessä on miinanpolkija.Näitä konsteja on käytetty ikiajat eikä ne ole vieläkään huonoja.Että päästäkää se raskas ohitse ja käyttäkää hyväksi.

Markku Hämäläinen 18.02.2021 22:01

Tuota kaiman kikkaa tuli käytettyä usein, kun työaikana tuli ajeltua pimeällä.
Rekan perään kun jättäytyi, niin ei tarvinnut paljoa pelätä hirviä.
Hirvet kuulee ilmeisesti raskaan rekan jyrinän paremmin kuin kevyen henkilöauton.

Ari Kuusisto 19.02.2021 08:22

Tuossa taktiikassa on hyvien puolien lisäksi huonojakin joista en kyllä itse pidä.
Jos ajaa lähellä , kuinka lähellä sitten ajaakaan , riskinä on tuulilasiin lentävä tavara tiestä joka voi olla lasin sotkemista tai jopa rikkoutumista.
Rekka on myös melkoinen näkemäeste ,sekin riippuu tietysti miten lähellä menee, mutta jos polttoainekulutusmielessä ajaa,pitää kyllä ajaa tosi lähellä.
Ajan kyllä mielummin vapaa näkymä edessä valojani hyödyntäen, näkökulma vain tämäkin.

Hannu Mankisenmaa 19.02.2021 10:16

Arin kanssa samaa mieltä, mutta lisäksi rekan ohitus vaikeutuu, kun siellä imussa ajaa auto, normaalilla 2-kaistaisella tiellä, jossa saa ajaa vaikka satasta. Pitää muistaa, ei se ensimmäinen auto sitä"kilometrin" jonoa tee, vaan se toinen. Polttoainesäästö on minusta huono peruste, jos vaikka autossa on kiinni "satatonnia" ja kulutus tipahtaa litralla, niin se on jo nuukutta. Mutta jokainen tyylillään.

Toivo Koistinen 19.02.2021 10:54

Onhan se ninkin, mutta jos imusa ajaa, käy kuten minulle aikanan. Piti polkasta liinat kiinni, kun tuli poro tielle, ja pensan säästäjä koputti keulallaan kärryn takapuskuria, että hei minä täällä.
Moitiskeli, miksi pysäytit noin äkkiä, että varottannu yhtään, että tuo rohjo seisoo kun seinään. no tuli muistuteltua Esko Riihelän ohjetta TURVAVÄLISTÄ.
Niin se toinen siellä rekan takana. Mikäli sekin pitää sen turvavälin, niin ohittaja voi siirtyä väliin, ja sitten ohittaa se rekka.
Ohitettavanhan on tarpeen mukaan autettava ohittajaa turvalliseen ohituksen sanoo laki
Taaskin sanon. Liikenne on yhäkin yhteispeliä.
Harmi kun tanssilavat on vähissä. Siellä oli hyvä harrasta nokkapokkaa manuaalisti, nin ei tarvihteisi sitä säästä tielle
Tp

Markku Anttila 19.02.2021 12:28

Jutun juju on siinä kun päästää sen raskaan eteen voi rauhassa ajella samaa nopeutta koska edellä ajava raivaa tietä. Tämä on faktaa josta on hyvin vähän poikkeuksia.

Tapani Pokkinen 19.02.2021 13:42

Näitä Tolloja jotka jäävät rekan taakse imua pitämään näkee aika-ajoin, niin surullisen typerää kuin se onkin?
Vielä hölmömpiä ovat ne jotka jäävät lyhyellä välillä sen Tollon taakse, eivätkä edes yritä ohi ka näin tekevät takaa tulevien ohittamisen vielä vaikeammaksi.
Sitten on näitäkin jotka kyykkivät matkailuauton imussa, etenkin pimeällä ne...
Ei pitäisi provosoitua, mutta muutaman kerran olen pudottanut oman nopeuden liki kävelyvauhdiksi tai ajanut kokonaan tien sivuun, kahvin keittoon.

Markku Hämäläinen 19.02.2021 14:54

Perstuntumalla ajo on tyhmää, vaikka usein rekan perässä ajoin, niin en sentään keulaa sinne rekan peräkärryn alle tunkenut.
Matkailuautolla ei kovin lähellä ole edes mukava ajaa, kun ilmapyörteet pyrkii heiluttamaan autoa.
Olen aina pyrkinyt pitämään riittävän välin oman auton nokan edessä, vaikka siihen yleensä väkeä tunkeekin.
Eipä se paljoa matka-aikaan vaikuta jos 100 km matkalla on viisi autoa taaempana.

Toivo Koistinen 19.02.2021 15:18

Raivaaminen saataa hieman harhaan johtaa, koska kun se edellä ajava iso menee ohi, niin hirvi, tai poro voi sen jälistä pökässä tiele, ja juurikin perässäajavan keulan eteen nähtyään, että nyt se meni.
Toinen on se pyörteily jossa ei ole mukava ajaa. Siispä riittävä turvaväli on parasta aina.
Kyllä me mahutaan vielä ihan sovulla ajelemaan.
Tp

Ari Kuusisto 19.02.2021 17:16

Muistan kun ostin retkeilyauton etelä-suomesta ja ajelin kotiin, ajoin rekan takana ja rupes vispaamaan, ajattelin mikä tämän tuli, en aja yleensä rekan pyörteessä joko polkasen ohi tai jättäydyn suosiolla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.