Sähkömaksut vs. ilmastointi

Tanja Lepistö 15.07.2021 23:40

Nyt nyppii,

olen noita maksuja tässä nyt selaillut, mihin ne oikein perustuvat? Vai perustuvatko mihinkään?

Monella alueella ei edes ole mahdollisuutta käyttää mittaria, tai ainakaan sitä ei oppaassa mainita.

Näillä helteillä kun vaunun ulkopuolella lämpötila pyörii päivän ajan 30-36 asteessa ja vaunussa ilmastointi päällä, on käytetty kahvinkeitintä ja mikroaaltouunia ja airfryeria, jääkaappi oli sähkökäytöllä, telkkareita on 2 kpl ja atk-vermeitä ei tästä vaunusta todellakaan puutu. Kulutus/2vrk oli 15,2kWh eli jos vaikka 0,30€ mukaan laskisi niin se tekee 4,56€ / 2vrk ja siten 2,28€/1vrk. Jotkin paikat ovat mm. hinnoitelleet ilmastointisähkön 10€/vrk. Eräällä alueella jopa ilmoitettiin, että ilmastointia saa käyttää vain jos on oma agregaatti mukana (ei ollut sfc-alue).

Onko tässä mitään tolkkua?

Tommi Kylänpää 16.07.2021 10:48

No näin se vaan menee.. Pyytää saa mitä vaan ken sitten maksaa. Itse äänestän jaloillani.

Toivo Koistinen 16.07.2021 11:48

Noo. Onhan se niin, että leirin pitäjä hinnottelee, ja sehän on hejän pitämä leiri. Ittekki joskus tullu juoniteltua joskus
Tuosa höpökopisssa ei toimi tolppa sähöllä, kun jääkaappi, ja akkulaturit, koska lämmityskin on vain se vebasto.
Mutta jos leirillä pitää ostaa sähkö, niin ostamma, enkä lähe yönselekään kahtoon parempaa, koska olen ottannu mallin näille reissuille.
Jos pitää niiden aikanakin pihistellä, ja laskeskella mitä mikäkin maksaa, niin myyn pois koko latopiilottelijan, ja lopetan.
Kyllä se riittää, kun koto-oloisa nuukailen, koko kunnan kyllästymiseen asti.
Tp

Mikko Tamminen 16.07.2021 12:08

Oletko ajatellut paljonko on tullut maksamaan että on saatu sähkö tulemaan tuohon tolppaan? Sitten vielä pitäisi parissa kuukaudessa saada koko vuoden tuotto!
Parempi kait vaan pysyä kotona tuolla asenteella!

Petri Ahonen 16.07.2021 14:24

Ei se ole aina niin yksinkertaista tämä business ja laskentatapa. Mietitäänpä vaikka kuppia kahvia ravintolassa tai jäätelöpalloa jäätelökioskilla... Kuppi kahvia maksaa keskimäärin noin 3€ kun lasket paljonko paketti kahvia maksaa ja vesi eihän sen kahvin pitäisi maksaa kuin 0,20€. Jäätelötötterö maksaa keskimäärin noin 4€ ja kaupasta saa tarjouksesta 1 litran 1€ eihän silloinkaan tötterön pitäisi maksaa kuin 0,20€ + vohveli 0,30€ eli yhteensä 0,50€. "Kauppiaan" pitää saada kaikkien kulujen jälkeen jotain "voittoakin" sijoittamalleen pääomalle, siksi sähköäkään ei kukaan voi myydä leirintäalueillakaan "hankintahintaan". Kaikesta huolimatta hyvää ja aurinkoista kesää kaikille karavaanareille. Kyllä se talvi sieltä taas pian tulee.

Seppo Yliniemi 16.07.2021 15:05

Onkos karavaanialuekin tarkoitettu voiton tavoitteluun??.

Mikko Tamminen 16.07.2021 15:25

Kyllä karavaani alueenkin pitää saada kulut katettua! Ei niitä sähköjä sinnekkään ilmaiseksi saada! Kausipaikkalaiset pääosin maksaa mittarin mukaan jollain lailla kohtuullisesti, Vierailijoita sitten voidaan joissain paikoissa rokottaa!

Hannu Mankisenmaa 16.07.2021 16:51

Kyllähän se on niin, että vierailija tuo isoimmat tulot alueelle, verrattuna kausipaikkalaisten, esim Rukalla vrk on noin 60€. Ja jollakin alueilla ei vierailijoita terveitä ja saunalla on nimikkopaikat, onneksi näitä kuppikuntia on vähän.

Jori Järvinen 16.07.2021 17:05
Seppo Yliniemi

Onkos karavaanialuekin tarkoitettu voiton tavoitteluun??.

On tietysti jos se on yksityisen tahon pitämä. Eikä sfc-alueitakaan varmasti haittaa vaikka vähän jää rahaakin kassaan kulujen jälkeen.

Mikko Tamminen 16.07.2021 17:21

Eikä se sfc niitä alueita pidä vaan alueyhdistykset. Antaahan se kyllä kymmenykset jäsenmaksuista yhdistyksille mut ei se todellakaan kuluja kata. Melkeinpä vertaisin yksityisiin alueisiin.
Eiköhän nuo yhdistykset pääosin omista alueensa?

Toivo Koistinen 16.07.2021 19:13

Maksaahan se, mutta ninhän se harrastus tapaa. Eräs tuttava pariskunta on ratkaisut asian niin, että jos haluavat asuntoautolla liikkua, vuokraavat sen.
Muuten ajavat omalla henkilöautolla, ja käyttävät hotelli, motelli, ja vastaavia yöpymis vaihtoehtoja. Perustelevat sillä, että ei tarvitse hiuoltaa, säilyttä, ei maksaa vuosikuluja, Mutta jos tarvii, nin vuokraa, ja seon siinä.
Kun tätä aattelee, niin eihän järjettömämpää mallia, kun meillä. Jos kuukausi ollaan vuodessa reissusa yhteensä, nin se on jo saavutus. Varsinkin jos kaksi kuukautta, mutta siihen ei vuosiin kai olla päästy.
Muuten se makaa tallissaan, ja kahtele ukkoa silimin, jos sattu olemaan hereillä, ja oottelee koska se äijä vie vuosihuotoon, ja katastukseen, jota saa vähän jäseniään oikoa
Sen pohjalta ei kyllä enää tee mieli pohtia mitä se sitten matkalla maksaa, elämää tämä vain on,
Leirit hinnottelee palvelunsa, ja eipäsiinä auta kun maksaa, jos aiko niihin mennä, onhan ne puskat vaihtoehtona, kun on maja mukana, ja pihana koko maapallo.
Pitäsi ittelläkin koittaa muistaa vain ettei ruumispaidasa ole taskuja.
Tp

Markku Hämäläinen 16.07.2021 20:04

En ole vielä ollut sfc-alueella jossa ei olisi hyväksytty oman sähkömittarin käyttöä.
Tosin en ole kaikilla alueilla ollutkaan, tosin niitä on tullut käytettyä jo liki 40 vuotta.
Vielä kertaakaan ei ole edes tultu tarkistamaan mittarilukemia.

Kari Rautiainen 16.07.2021 20:23
Markku Hämäläinen

En ole vielä ollut sfc-alueella jossa ei olisi hyväksytty oman sähkömittarin käyttöä.
Tosin en ole kaikilla alueilla ollutkaan, tosin niitä on tullut käytettyä jo liki 40 vuotta.
Vielä kertaakaan ei ole edes tultu tarkistamaan mittarilukemia.

Mä oon isäntänä kerran käyny mittaria kattomassa. Kun kokematon pyysi kattomaan, ei ollu hokannu että eka numero on kymmenyksiä. Tukka pystyssä luuli kuluttaneensa kauheen määrän.


Lähti siitä että tuli maksamaan, ja sanoin heti ettei voi olla tollanen kulutus.
muokattu: 16.7.2021 20:35
Markku Hämäläinen 16.07.2021 20:45

Juu. Minäkin meinasin saada Purhossa 18000 € sähkölaskun.
Kirjatuessa ilmoitin vain neljä numero, mutta lähtiessä otin mittarista kuvan ja näytin sitä.
Mittari, joka on vanha kiekkomittari jossa on viisi numeroa joista ensimmäinen taitaa olla 9 ja vielä pilkun jälkeinen numero.
Toimistorouva pisti koneeseen koko lukeman ja kun hän katsoi laskua kuului herranjestas.
Sinnä sitten vierähti tovi, ennen kuin lasku saatiin oikastua.

Kari Rautiainen 16.07.2021 21:20

Valitettavasti on sitten niitäkin jotka tulee maksamaan viikonlopun sähköt. Talvipakkanen, kaasua ei yhtään eli sähköllä lämmitetty, ja kulutus 2 kwh. Mutta on muuten kamala puuttumiskynnys alkaa väittämään ja tarkastamaan, ei ihan helppo nakki. Voihan olla vahinko, tai ymmärtämättömyys mittarista tms. Ja hinnoittelun pitää kestää sekin että aina on joku rosvo. Muut sitten maksaa sen rosvon huijaukset.

Markku Hämäläinen 16.07.2021 22:05

Saksassa on yleensä paikkakohtaiset mittarit ja sähkö kytketään vain pyydettäessä.
Siellä sähkö onkin kalliimpaa.
Meillä jäi joulureissulla aikoinaan lohkolämmittimen kiinni, kun olin vetänyt sen liitoksen ohjaamoon ja tehnyt oman pistorasian sille asunto-osaan.
Sähkö maksoi enemmän kuin auton ja 7 hengen ylpyminen


Siis lämmittimen johto unohtui kiinni
muokattu: 16.7.2021 22:06
Heikki Ikonen 16.07.2021 22:14

Euroopassa on aivan normi hinta heleposti euro/kwh, sähkön hintaan täytyy laskea myös vuosi tariffi joka on 3x160A pää sulakkeella (heti monta tonnia/vuosi) aivan jotain muuta kuin koti taulun 3x25A muutama kymppi, että miksi noin isot pää sulakkeet, yksi kämppärin pistorasia 16A sulake (vaikka lataisit vain puhelinta), niin "asetus" määrää ja asiakkaat vaatii, sillä eihän sitä tieä milloin kaikki 100 vaunua täräyttää 3kw pannun tulille yhellä kertaa. + rakentaminen, huoltokin maksaa hunajaa. Harvat on alueet jotka on 365 täynnä, perus kulut on maksettava vaikka paikat ois kuukausi kaupalla tyhjiä. Olokaa huolehti siihen euroopan hinnoitteluun meitä viisaammat on kovasti viemässä. Sähköä siihen - sähköä tuohon. Sähköhän tulee töpselistä ja maitoa saa kaupasta, vai. H

Tanja Lepistö 16.07.2021 23:44

En ole tyhmä, kyllä kirjanpitäjänä osaan laskea, ja osaan myös katteiden laskun, niillä on aina jokin peruste, enkä sanonut etten maksaisi, kysyin perusteluja, mutta ei täällä näköjään osata kuin v....la.

Heikki Ikonen 17.07.2021 04:31

Historian havinaa. Asiakkaat oli hyvin erilaisia vähällä sähköllä pärjääviä ja taas paljon sähköä käyttäviä.
Teidän tapauksessa käytitte sähköä keskimäärin n. 0,312kw / h. Siitä tolpasta irtoaa maksimissaan n. 3,840kw / h, infra on tälle maksamille mitoitettu. Esittämälläsi 0,30e/kw hinnalla vuorokausi maksaisi 11,52e. Eihän yrittäjä voi kuin arvioida sähkön kulutusta keskimäärin, jokaisen asiakkaan mittarin lukemiseen ei ainakaan minulla riittänyt aika, yrittäjän täytyy ostaa/rakentaa/huoltaa rahalla sähkölle infra tontilleen, lisäksi pää sulake tariffi jotka on kiinteää kulua vuosittain, nämä ei muutu kulutuksen mukana joka usein unohtuu + sen lisäksi joku myy sähkön ja siirron, näistä yhdessä muodostuu todellinen hinta vaunualueen sähkölle e/kwh. Jäähdyttäminen ja lämmittäminen vievät huomattavasti energiaa joten se on kohta sama onko kesä tai talvi. H

Kari Rautiainen 17.07.2021 09:42
Tanja Lepistö

En ole tyhmä, kyllä kirjanpitäjänä osaan laskea, ja osaan myös katteiden laskun, niillä on aina jokin peruste, enkä sanonut etten maksaisi, kysyin perusteluja, mutta ei täällä näköjään osata kuin v....la.

Hienoa!
Kysyy, saa vastauksia, moittii vastaajat...
Ainakaan minä en v...llut mitään enkä näe muittenkaan sellaista. "ei täällä näköjään osata kuin v...lla" on aika vahva ilmaisu joka ei kerro vastaajista vaan kysyjästä joka ei saanut mieleisiään rapsutuksia.
Kaikkihan tykkää rapsutuksista, takkuset varsinkin.

Mielestäni tuli esiin melko kivasti mitä kaikkea hinnoitteleussa on otettava huomioon. Kirjanpitäjän matematiikkaosaamisen lisäksi kun ymmärtää ihmisten käyttäytymisen esim tuo kertomani huijaaminen, niin siitä se syntyy. Toisaalta kokonaisuus on se mikä lompakosta lähtee. Leirintä 20 ja sähkö 5, verrattuna leirintä sisältäen sähkön 25 on aika lähelle sama.

Tapani Pokkinen 17.07.2021 10:12

Kyllä on halpaa tuo puutarhaleiriläisten sähkö ja vielä kun sen saa suoraan töpselistä.
Toista se on meillä puskalaisilla kun pitää laittaa auton koko katto täyteen paneleita, ostaa laadukas säädin, kunnon invertteri ja pistää vielä suuri amg akku millä tehdä virta.
Elämä on.
Onneksi raha on niin vanha keksintö ja sitä on enemmäkin kuin helppo hankkia.
Hyviä reissuja.

Mauri Laukkanen 17.07.2021 10:53

Joopa joo,kun ostetaan 100 000€ as,auto ja ruvetaan valittamaan että ompa sähkö kallista,ompa leirintämaksut korkeita,ompa polttoaine kallista jne.
Eli pitäiskö sosiaalihuollon maksaa nuo kalliin as,auton omistajan kustannukset?.
Minä en ymärrä tätä sosialisontia,yhteskunta muodostuu meistä ja me maksamme veroja,tulojen mukaan.
On aivan selvää että hyvätuloinen on hyvä ihminen yhteiskunnalle,sairas työkyvytön
alkoholisti on sen vastakohta,mutta molempien pitäisi elää ,sen juopn ,sairaan holistinkin?.
Kun suuri sosialistinen Nevostoliitto romahti,omaan politiseen ideologiaan,mikä ei ole realisista ajattelua missään maailman maassa,että olisimme tasa-arvoisia kaikki,se on kuin märkä uni,onneksi näin.

Kari Rautiainen 17.07.2021 11:12

Tuota, maksun perusteista oli kyse, ei kalleuden valittamisesta sinällään.

Esa Veijola 17.07.2021 11:20

Eikös tuo sähkömaksu ole enemmänkin tolpan vuokra, kuin sähkön nettohinta?

Esa Veijola 17.07.2021 11:22

muistaakseni 10v. sitten sakut perivät jonkin ympäristöveronkin

Mauri Laukkanen 17.07.2021 11:35

Joopa joo,minä olen kotona,jos ahistaa tuo sähkömaksu,siis yrittäjillä on oikeus hinnoitella sähkö,tai muut maksut oman mielensä mukaan ja yrittäjä varmaan ymmärtää
missä mennään hintojen suhteen.
Mutta taaas kerran ,jos ostin kulkimen osamaksulla,niin kaikki on kallista,ne osamaksutkin!.

Ari Kuusisto 17.07.2021 11:36

Lainatakseni: On tää vaan hienoo hommaa.

Tapani Pokkinen 17.07.2021 11:40

Ettekö tiedä, että nyt on hirmuinen korona ja delttavariantit riehuu.
Nyt ei ole aika matkailla kuin korkeintaan kotipihalla ja harvassa kodissa ei saa sähköä töpselistä.

Kari Rautiainen 17.07.2021 12:03
Mauri Laukkanen

Joopa joo,minä olen kotona,jos ahistaa tuo sähkömaksu,siis yrittäjillä on oikeus hinnoitella sähkö,tai muut maksut oman mielensä mukaan ja yrittäjä varmaan ymmärtää
missä mennään hintojen suhteen.
Mutta taaas kerran ,jos ostin kulkimen osamaksulla,niin kaikki on kallista,ne osamaksutkin!.

Kun maksun perusteista oli kyse, ei maksusta sinänsä, niin kerroppa alue missä on osamaksu kalustolle jokin eri hinta kun itse omistamalle. Mites vuokrakalusto sitten.

Jos yrittäjä ymmärtää, varmaan perusteleekin ymmärtämänsä...

Eiköhän tää juttu tullut valmiiksi, ainakin mun osalta.

Rauno Riitinki 17.07.2021 13:27
Tanja Lepistö

Nyt nyppii,

olen noita maksuja tässä nyt selaillut, mihin ne oikein perustuvat? Vai perustuvatko mihinkään?

Monella alueella ei edes ole mahdollisuutta käyttää mittaria, tai ainakaan sitä ei oppaassa mainita.

Näillä helteillä kun vaunun ulkopuolella lämpötila pyörii päivän ajan 30-36 asteessa ja vaunussa ilmastointi päällä, on käytetty kahvinkeitintä ja mikroaaltouunia ja airfryeria, jääkaappi oli sähkökäytöllä, telkkareita on 2 kpl ja atk-vermeitä ei tästä vaunusta todellakaan puutu. Kulutus/2vrk oli 15,2kWh eli jos vaikka 0,30€ mukaan laskisi niin se tekee 4,56€ / 2vrk ja siten 2,28€/1vrk. Jotkin paikat ovat mm. hinnoitelleet ilmastointisähkön 10€/vrk. Eräällä alueella jopa ilmoitettiin, että ilmastointia saa käyttää vain jos on oma agregaatti mukana (ei ollut sfc-alue).

Onko tässä mitään tolkkua?

Ei ole mitään tolkkua siinä, että nimenomaan ilmastoinnista ryöstetään joskus käsittämättömiä hintoja. Mittarilla homma on vielä hanskassa, vaikka esim. 30snt/kWh on tupla- tai lähes triplahintainen siihen verrattuna, mitä 'kesäsähkö' oikeasti maksaa. Mutta toki sähköverkon rakentaminen leirialueelle ja sen ylläpito maksaa, niin hinta lienee ihan linjassa. Mutta sitten se jopa 10e/pv pelkästä ILMASTOINNISTA on jo mielen sairautta. Normi ilmastointilaite on jotakin 1kW:n luokkaa ja jos kompura helteellä käy vaikka hulppeat puolet vrk:sta tulee kulutukseksi 12kWh. Se kerrottuna jo mukavasti katetta sisältävällä 30snt:llä tekee 3,60euroa/vrk. Tuosta summasta on pitkä matka 8-10 euron vaatimuksiin. Jostakin ihmeen syystä jotkut alueet vihaavat ilmastointilaitteita - tai niiden omistajia - niin paljon, että ne asiakkaat pyritään saamaan kiertämään ko. alueet kaukaa. Minuun ainakin toimii! Maksan kitisemättä kohtuuhintaiset palvelut, mutta kiskurihintoja en.

Markku Hämäläinen 17.07.2021 14:33

Minä olen kokenut, en tiedä olenko oikeassa, tuon korkean maksun ilman mittaria syyksi tavoite saada kaikki isompaa kulutusta käyttävät käyttämään mittarisähköä.

Toivo Koistinen 17.07.2021 14:46

Eiköön tässäkin ole kyse kysynnän ja tarjonan laista. Mikäli hinnoittelu karkaa, vähenee ostajat, jotenka jos ei korjaannu, on edessä huono.
Yrittäjällä on hinnottelun oikeus, ja ostajalla maksamisen. on myös sekin mahollisuus, että mikäli huomaa jonkin alueen käytössä virheen, niin kertoo sen suoraan omistaja taholle.
Mikäli ei auta, niin vehkeisähän on pyörät. Näinhän se on muussakin kaupan käynnissä. Jos ei näkemykset kohtaa, niin homma jää siihen.
Tp

Kari Rautiainen 17.07.2021 15:12

No, vielä senverran että hinnoittelu on yksi tapa ohjata ihmisten toimia.
Oletetaanpa että yhdistyksellä on alue johon aikoinaan suunnittelivat 100 paikka. Sähköt vedettiin pitkin mettiä kilometrien takaa. No pikkasen ylimitotettiin ja nyt nuo narut ruokkii jo niitä 100 kausipaikkalaista. Riittänyt niille 50 vieraallekin kun kausipaikkalaisia on kesäsin reissussa. No coronakesänä on kaikki paikat täynnä ja ilmastointi yhä yleisempi laite. Hinnoittelulla voidaan pikkasen ohjailla. Maksaa sekin jotain kun 6km uutta kaapelia vedetään tuosta suon yli niin että heilahtaa.

Heikki Ikonen 17.07.2021 15:14

Onko joku keksiny ihme pistorasian, ken tietää kertokaa meille muillekin mistä niitä saa ilimaseksi? Ko sen laittaa kahella ruuvilla petäjäjän kykykeen, johon ei tule johtoja, mutta virtaa siitä tulee vaikka auton ilimastointilaitteeseen tai lämmitykseen 15centillä kwh. Minua viisaammat tuntuu tietävän ko nykyisin kaikki pitäis toimia sähköllä jota tulee vissiin siitä petäjän kyljestä, vai. Taitaa puuttua ”pätkä johtoa” valtakunnan verkon ja petäjän väliltä, kukas sen johdon pätkän sitten kustantaa omalta osaltaan jos ei sähkön tarvitsija? H

Kari Rautiainen 17.07.2021 17:14

Just tuli uudet ilmastotavoitteet. Sähkön kulutusta on rajoitettava samallakun siirrytään sähköautoihin. Niin helppoa se on tämä...

Tapani Pokkinen 17.07.2021 17:54

Eiköhän tää juttu tullut valmiiksi, ainskin mun osalta???

Kaj Nyyssönen 17.07.2021 19:38

Ihmisiltä menee joskus vellit ja puurot siemauksin.
Kun tehdään lämmintä ilmalämpöpumpuista niin 1 kWh teholla verkosta saa yli 2 kWh lämmitystehon.

Muttakun jäähdytät on suhde ihan sama mutta toisinpäin. Kun otat sähkötehoa 1 kWh tehon saat sillä alle 0,5 kWh kylmennys tehoa. Siksi kymmenys vaati moninkertaisesti sen energiamäärän kuin lämmitys.

Markku Hämäläinen 17.07.2021 19:51

Kaj. Meillä on Frahjet 1700 joka jäähdytys teho on 1700 W (5800 BTU/h), se ottaa jäähdytyksessä verkosta 620 W.


Kyseessä on siis matkailuautoon asennettu kattoimastointilaite
muokattu: 17.7.2021 19:53
Ari Kuusisto 17.07.2021 21:59

Meillä pari kuukautta jäähdytetty koneellisesti , maksan siitä mukavuudesta n.20 euroa.
Jäähdytyksen kulutusta liioitellaan yleisesti , tässä laskema joka valottaa asiaa.
Eli 1500watin jäähdytystehon tekeminen ottaa 208 wattia sähkötehoa.
Juttu Vattenfallin sivuilta.

"Suomessa talot on rakennettu niin, että -20 asteen pakkasessa ja +20 asteen sisälämpötilassa lämmitykseen tarvitaan maltillisesti tehoa – esimerkiksi, jos talo pysyy lämpimänä 6 kW:n sähkölämmitysteholla -20 asteen pakkasessa, tehoa tarvitaan 0,15 kW yhden lämpötila-asteen eroa kohti. Saman verran tehoa suhteessa lämpötilaeroon tarvitaan myös kesällä jäähdytettäessä.
"Jäähdytystehoa tarvitaan siis 1,5 kW, jos halutaan tulla +30 asteen tuskaisesta hellekelistä kymmenen astetta alas. Sähkön menekissä se tarkoittaa 0,208 kW eli kahden 100 watin lampun tehoa. Tämä luku saadaan jakamalla jäähdytysteho ilmalämpöpumpun SEER-luvulla, joka kertoo paljonko pumppu tarvitsee suhteessa sähköä jäähdytystehoon nähden. Otetaanpa apuun suositun Hitachi Summit RAK 35 -ilmalämpöpumpun SEER, joka on 7,2.

Jäähdyttämisen kustannusten laskeminen sujuu nyt helposti. Lasketaan kustannukset sen perusteella, että hellettä piisaa 20 päivänä ja jokaisena päivänä jäähdytetään 12 tunnin ajan:

Sähkönkulutus 20 hellepäivän ajan: 0,208 kW x 20 vrk x 12 t/vrk = 50 kWh
Sähkön hinta käytetystä energiasta: 12 c/kWh x 50 kWh = 6 e
Jäähdytys ilmalämpöpumpulla: 0,30 e/vrk

Toivo Koistinen 18.07.2021 07:00

Hyvähän se on tietoa saaha mitä oikein maksaa asiat.
Sama kun ostaa marketista ohi kulkiisa, kuten me joskus, atrian tai mitä oolannin niitä puolivalmistetta, vaikka maksalaatikkoa minun herkkua, ja mitäniitä kaikkiaan on.
Maksaneko jottain kolmisenko ööriä plus lisukkeet toisen verran vaikka, ja kun sen lämmäyttää latoseisojan kaasuhellillä. Kulunekko öörin eistä siinä etes kaasua.
Ravintelissa maksamma kympin kaks samasta. Mutta lisääkö tieto tuskaa siten, että voi ryökäle kun oliki kallista.
Tp

Esa Veijola 18.07.2021 11:30

"Jäähdytystehoa tarvitaan siis 1,5 kW, jos halutaan tulla +30 asteen tuskaisesta hellekelistä kymmenen astetta alas. Sähkön menekissä se tarkoittaa 0,208 kW eli kahden 100 watin lampun tehoja.

Suomessa riittää huoneeseen 5 astetta viileämpi kuin ulkolämpötila. Suurempi lämpötilaero saattaa aiheuttaa kosteuden tiivistymisen ulkoseinässä höyrysulun väärälle puolelle.

Markku Hämäläinen 18.07.2021 12:34

Tuolla ilmastoinnilla on myös ilmaa kuivaava vaikutus.
Eli tiivistyminen ei ehkä ole niin suurta, kuin olisi ilman kuivaavaa vaikutusta.

Timo Haapanen 18.07.2021 13:25
Ari Kuusisto

Meillä pari kuukautta jäähdytetty koneellisesti , maksan siitä mukavuudesta n.20 euroa.
Jäähdytyksen kulutusta liioitellaan yleisesti , tässä laskema joka valottaa asiaa.
Eli 1500watin jäähdytystehon tekeminen ottaa 208 wattia sähkötehoa.
Juttu Vattenfallin sivuilta.

"Suomessa talot on rakennettu niin, että -20 asteen pakkasessa ja +20 asteen sisälämpötilassa lämmitykseen tarvitaan maltillisesti tehoa – esimerkiksi, jos talo pysyy lämpimänä 6 kW:n sähkölämmitysteholla -20 asteen pakkasessa, tehoa tarvitaan 0,15 kW yhden lämpötila-asteen eroa kohti. Saman verran tehoa suhteessa lämpötilaeroon tarvitaan myös kesällä jäähdytettäessä.
"Jäähdytystehoa tarvitaan siis 1,5 kW, jos halutaan tulla +30 asteen tuskaisesta hellekelistä kymmenen astetta alas. Sähkön menekissä se tarkoittaa 0,208 kW eli kahden 100 watin lampun tehoa. Tämä luku saadaan jakamalla jäähdytysteho ilmalämpöpumpun SEER-luvulla, joka kertoo paljonko pumppu tarvitsee suhteessa sähköä jäähdytystehoon nähden. Otetaanpa apuun suositun Hitachi Summit RAK 35 -ilmalämpöpumpun SEER, joka on 7,2.

Jäähdyttämisen kustannusten laskeminen sujuu nyt helposti. Lasketaan kustannukset sen perusteella, että hellettä piisaa 20 päivänä ja jokaisena päivänä jäähdytetään 12 tunnin ajan:

Sähkönkulutus 20 hellepäivän ajan: 0,208 kW x 20 vrk x 12 t/vrk = 50 kWh
Sähkön hinta käytetystä energiasta: 12 c/kWh x 50 kWh = 6 e
Jäähdytys ilmalämpöpumpulla: 0,30 e/vrk

Pari viikkoa sitten oli mulla kallista jäähdyttämistä. Helen maksaa mulle paneleiden tuottamasta ylijäämäsähköstä Spot tuntihinnan mukaan. Hinta oli 15 sentin kahta puolta muutamana päivänä, nuuka mies tietty laskeskeli asian niin että ilmapumpun käytöstä jäi myymattä tuota erittän kallista sähköä joka hetki kun pumppu kävi:))

Itse maksan Helenille 4,1 snt ja Helen maksoi mulle parhaimmillaan 16 snt. Se käy mulle hyvin.

@timppa

Ari Kuusisto 18.07.2021 13:52

Hyvinpä maksoi, olitko paikalla että olisi voinut pysäyttää jäähdytyksen ja aloittaa myynnin, vai oliko tietoinen valinta että nyt ei kärsitä kuumasta, hinnasta viis.

Timo Haapanen 18.07.2021 14:37

Mulla on erillinen mittari ilmapumpulle, pitääkin käydä lukemat katsomassa niin saa tarkan kulutuksen.

@timppa

Rauno Riitinki 18.07.2021 15:58
Kaj Nyyssönen

Ihmisiltä menee joskus vellit ja puurot siemauksin.
Kun tehdään lämmintä ilmalämpöpumpuista niin 1 kWh teholla verkosta saa yli 2 kWh lämmitystehon.

Muttakun jäähdytät on suhde ihan sama mutta toisinpäin. Kun otat sähkötehoa 1 kWh tehon saat sillä alle 0,5 kWh kylmennys tehoa. Siksi kymmenys vaati moninkertaisesti sen energiamäärän kuin lämmitys.

...jatketaan vielä: Lämmityksessä kuitataan lämpötilaeroja ulkoilmaan verrattuna luokkaa 10....jopa 50 asteeseen kun taas jäähdytyksessä puhutaan jostakin 5...10 asteen todellisesta (!) tarpeesta. Sisäilmahan tuntuu jo ihan mukavalta vaikka +25 asteisena, kun se on kuivaa. Ainakin itse tarvitsen hyvin kylmällä ilmalla vaunun lämmittämiseen jatkuvan 3kW:n sähkötehon lisäksi vielä kaasuakin tueksi. Ja toisaalta Dometicin tiedoissa kerrotaan max kulutukseksi jäähdytyksellä 1,15kW, joten eiköhän matkailuajoneuvojen lämmitys sentään kuluta sähköä roisisti enemmän, kuin jäähdytys? Coolerin kompurakin käy jaksottain vaikka kuinka kuumalla, niin sen keskimääräinen todellinen sähkönkulutus ei minusta voi käytännössä koskaan edes lähestyä 1kW:a. Jäähdytys ei lopulta vie sähköä kuin himppasen. Silti siitä jotkut alueet yrittävät ryöstää tolkuttomia hintoja.

Timo Leskinen 18.07.2021 18:42

No kaekki maksaaaa .......ja yrittäjän on suatava katteet kohillee......
10 ekua on vähemmän kuin 11 euroooo.....
Ja viilennyksestä ja hyvistä yöunista ei minusta ollenkaaa paha.
Yritettähän pärjätä.......
T. Timpppa


Maakapeli n. 2 e / metri/ monta monta metriä....... Kaivuutyöt konetyötunti 60- 80 e /tunti/ monta monta tuntia Sähkökaapit tämän päivän hinta n. 100 e/ kaappi,,..... Muut kulut 50 tolppaan kohti. Eli männööööö kustannuksia että suahaaa viilennystä karavaanareille. Eli ei paha hiinta toi 10 e /vrk Siinä olis jottae, suattaAAA uupuakkiii jottae
muokattu: 18.7.2021 19:52
Seppo Suomi 19.07.2021 09:23

Luulisi että kausipaikkalaisille olisi jo valmiiksi sähkötolppia ? Tuskin mikään alue vetää korpeen sähkön ainostaan matkaajan tarpeisiin, Reissaajan sähkö pienemmälläkin katteella olisi kai mukava lisä alueen rahakirstuun. Parempi pienempi kate kun ei katetta ollenkaan. Samoin leirintämaksun suuruus. Kaikki infra valmiina joten hyödynnetään sitä myös reissajien kukkarolla mutta maltillisesti.


PS. Olettaisin että suurin osa reissaajista on sellaisia "kesävieraita" jotka tarvitsevat sähköä mutta hillitysti kWh:ja. TV, mikroaaltouuni ja kahvinkeitin sekä akun lataus eivät vie sähköä kohtuuttomasti vuorokautta kohden.. Lisämaksu voisi olla ilmastoinnista.
muokattu: 19.7.2021 11:51
Kari Rautiainen 19.07.2021 09:56

Niin, luulisi.
Totuus on toisenlainen. 20-40 vuotta sitten kun kaapeli on pitkin mettiä vedetty alueelle oli tarpeet toisenlaiset eikä osattu ennakoida tulevaa tarvetta.
Eikä niitä vedetty vain kausipaikkalaisten tai vain matkaajien tarpeisiin. Ne vedettiin tarpeeseen joka osattiin ennakoida.

Yhessä yhdistyksen vuosikokouksessa kun olin niin esitettiin että kun tulijoita on ja meillä on mettää ja raktori jne niin tehdään lisää paikkoja. Hyvä juttu. Tosin loppuu kesken sähköt, saunat, vessat, tiskipaikka ja vaikka mitä. Eli kaikki uusiksi tai rajataan kulutusta.
Ei kaikki ole niinkun luulisi.

Heikki Ikonen 19.07.2021 11:38

Viime vuosituhannella oli vaunu alueen tolpat 5 tai 10 A sulakkeilla. Oli pienemmät liittymismaksut, vuosi tariffit sähkön siirto yhtiöille ja rakentamis kustannukset alueella. Sähkön vuorokausi hinta oli kohtuullisempi. Tämä riitti lähes kaikille asiakkailleni.
Sitten joku keksi että jokaisen paikan oli oltava 16A sulakkeella, tätä asiaa ajoi SF liitokin niin että siitä tuli määräys. Nyt kalustokin on muuttunut, on mikro 1500w, kahvinkeitin 1500w, ilmastointikone 1000w tai 3 kw lämmitin ym. Näille ei riitä "5 A lataus sähkö". Mielestäni silloin olisi pitänyt sallia myös 5A tolpat joille oma alue leirintä alueen sisällä, ns lataus sähkö paikat tai alueet. Näille paikoille halvempi vrk hinta sähköstä.
Nyt mennään näillä eväillä. Kaikki maksaa 16A säköpaikan hinnan tarvitsi sähköä vähän tai paljon. H

Timo Leskinen 19.07.2021 14:32
Heikki Ikonen

Viime vuosituhannella oli vaunu alueen tolpat 5 tai 10 A sulakkeilla. Oli pienemmät liittymismaksut, vuosi tariffit sähkön siirto yhtiöille ja rakentamis kustannukset alueella. Sähkön vuorokausi hinta oli kohtuullisempi. Tämä riitti lähes kaikille asiakkailleni.
Sitten joku keksi että jokaisen paikan oli oltava 16A sulakkeella, tätä asiaa ajoi SF liitokin niin että siitä tuli määräys. Nyt kalustokin on muuttunut, on mikro 1500w, kahvinkeitin 1500w, ilmastointikone 1000w tai 3 kw lämmitin ym. Näille ei riitä "5 A lataus sähkö". Mielestäni silloin olisi pitänyt sallia myös 5A tolpat joille oma alue leirintä alueen sisällä, ns lataus sähkö paikat tai alueet. Näille paikoille halvempi vrk hinta sähköstä.
Nyt mennään näillä eväillä. Kaikki maksaa 16A säköpaikan hinnan tarvitsi sähköä vähän tai paljon. H

Puhut asijooo Heikki
T. Timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.