Muistilista aloittelevalle karavaanarille

Maija Palho 15.07.2020 19:05

Hei,
matkasimme kuukauden verran ympäri Suomea, kyllä Suomi on kaunis maa!
Jotta se myös pysyisi kauniina, tässä muutama ehdotus matkaajille ja leirintäyrittäjille.
Surukseni totesimme ettei Suomessa vielä ole kaikilla leirintälueilla tyhjennyspaikkaa harmaavesille!
Asiaa kysyessämme, saimme muutaman kerran ohjeeksi tyhjentää vedet maahan! Vaikka olimme vesistön rannalla, kyllä hirvitti, jatkoimme matkaa etsiäksemme oikean tyhjennyspaikan! Ulkomailla on ollut aina asianmukaiset tyhjennyspaikat leirialueilla, miksi ei Suomessa! Kyllä hävettää!

Nyt kun on paljon uusia karavaanareita olisi mielestäni syytä ohjeistaa matkailu-auton/vaunun ostajia ja vuokraajia sopivan lyhyellä ja ytimekkäällä listalla, siitä kuinka toimia luonnossa ja leirialueilla.
Se voitaisiin laittaa mukaan jokaiselle auton/vaunun ostajalle ja vuokraajalle!
Vinkki matkailuautojen/vaunujen vuokraus/myyntifirmoille.
Meillä on uskomattoman hienoja leirintäalueita ja kaunis luonto, ei tuhota niitä!
Vielä pitää mainita että saimme erittäin ystävällistä palvelua kaikilla leirintäalueilla.
Kaks tyytyväistä matkailijaa!

Toivo Koistinen 15.07.2020 19:48

Tuo luonnon kunnioittaminen pitäisi jo alkaa kansakoulussa opettamaan. Se on tässä jossain vaiheessa päässyt unohtumaan.
Tosin syyynä voi metsiin pesiytyvien huonekalujen, auton romujen kodinkoneiden kertyminen olla syynä alunperin niiden kierrätyksen puute, ja varsinkin jos maksulinen on se ollut, niin sehän ei käy Suomalaiselle.
Tonen on joka koskee karavaaneja, ja tietysti koko kansaa, on tienvarsien pito kaatopaikkana.
Pitäisi saada käsittämään että autossa pitää olla jätepussi, johon roskat kerätään, ja viedään asianmukaiseen keräys pisteeseen, joko kunnalliseen leirille, tai kotiin.
Tästä voisi listaa jatkaa, mutta näin aluksi. Ihmiskunta matkustaa avaruudesa täällä pallolla, ja jos sen kunto menee huonoksi, ei pakopaikkaa ole kun haudassa.
Niinsenytvaan on
Tp

Esa Varonen 15.07.2020 19:48

Miksipä ei. Tuommoinen infopaketti voisi olla aloittelijalle ihan ok. Siinä olisi liitolle hyödyllistä tehtävää jakaa kaikille matkailuautoja ja - vaunuja vuokraaville firmoille matskua. Vielä kun saisi ne sitten siirtymään myös asiakkaille.

Mikko Tamminen 15.07.2020 19:54

Minkäslaisia kemikaaleja käytätte vesissä mitä menee harmaavesisäiliöön? Ainakin saunoissa missä on kantovesi pesuvedet saa laskea suoraan luontoon! Rinnastaisin nämä matkailuvälineet samaan luokkaan. Sama juttu tiskivesissä jos kantovesi niin luontoon vaan!
Ei pitäis liioitella noissa jutuissa!

Timo Haapanen 15.07.2020 20:11

Juu, ei se laimea saippuavesi kovin pahaa tavaraa ole. Juuri olin mökillä saunassa ja aivan ohjeiden mukaan tehtyyn imeytyskaivoon pesuveteni meni.

Kämppärin nurmelle harmaata ei tietenkään pidä laskea.

Reissussa aika usein avaan harmaan korkin ns. tiputusasentoon jollain linjuripysäkillä ja jatkan matkaa, kymmenen minuutin ajon jälkeen säiliö on tyhjä.

@timppa

Toivo Koistinen 15.07.2020 20:17

Kaikkihan on määrästä kiinni. Jos kaikki maailman karavaanarit pistää tiskiaine, ja saippuavedet luontoon on sekin omansa, kuten muovi maailman merissä.
Asuntoautoissa, ja vaunuissa on minusta harmaavesi säiliöt, samoin kun kemsan säiliöt. Huoltamoilla, ja suurimmasa osasa matkaparkkeja, ja leirejä on tyhjäyspaikat.
Osassa huoltamoita noiden tyhjäys maksaa muutaman öörin, mutta ei liene se liian korkea kynnys.
Oma kokemus, että muutaman päivän niihin kestää kerätä, ja kun kemsan tyhjää sinne tarkotettuun paikkaan ( Ei mereen, eikä luontoon ) niin samala se harmaakin tyhjenee.
Yksinkertaista, ellei tehe siittä monmutkasta.
Tp

Jori Järvinen 15.07.2020 20:38

Harmaa vesi on ainakin meillä suurin osa sellaista että on hampaita ja käsiä pesty. Kovin suuria myrkkyjä ei taida sen likaveden seassa olla. Toki asian mukaisesti tyhjennetään.
Enemmän mua häiritsee tapaukset kun on nähnyt kemssaa tyhjennettävän jossain levikkeellä tai bussipysäkillä ihan raakasti vaan sinne penkalle.

Toivo Koistinen 15.07.2020 21:15

Eihän se harmaavesi myrkkyä ole, mutta ajattelin, että jos sen voi samalla kun kemsan tyhjätä, niin se ehkä on mejän maineelle hyväksi.
Nyt puhutaan paljon mediassa luonnon tilasta, ja ihmisten käytöksestä sen kanssa. ollaanko esimerkillisä me, vai ei. Paljonkos karavaanareita on liitossa, ja paljonko näitä kulkimia onkaan Suomessa..
Jos joka-autosta, ja vaunusta tippuu vettä niin mitä mahtaa ajatella kansa, kun usea tietää, että meillä on vessa mukana.
Jori sanoi asiaa kemsasta erikseen. Se on ruman näkönen asia, jos sivulliset sen näkee, kun siniruskea vesi valuu tien penkalta, ja sadan tonnin risteilijä lähtee jatkaan matkaa, jos näin asian kärjistää
Tp

Seppo Suomi 16.07.2020 08:44

" Jori sanoi asiaa kemsasta erikseen. Se on ruman näkönen asia, jos sivulliset sen näkee, kun siniruskea vesi valuu tien penkalta, ja sadan tonnin risteilijä lähtee jatkaan matkaa, jos näin asian kärjistää "
Sitkeästi tuo slogani "jos on varaa ... " muunnoksineen jatkaa eloaan. Eiköhän se 10 tonnin kusikopissa ole vastaava pytty ja yhtä sotkevat ihmiset.
Huomautukseksi että minulla ei ole sadan tonnin risteilijää vaan paljon pienempi.
Tippa pepsodenttia harmaavedessä vain lisää ravinteita josta luonto kiittää kun kuivana kautena saa siitä kostukkeen.
Pakkoko sitä on aivan julkiseen paikkaan laskea, voi sitä pikkasen poiketa tien oheen.
Monella ihmisellä maailmassa on ruokavetenä huonompaa vettä kun meidän harmaavesitankissa.

Toivo Koistinen 16.07.2020 11:30

Kympitonin vehkeen ajelijalla voi taskusa olla seteleitä enemmänkin. Mutta voiko tästä päätellä sitten karavaanien henki.
Sinne vain, mikä ei näy, ei haittaa. No sehän on sitten linjassa ihmiskunna meiningin kanssa. Sinne vein mereen, ja luontoon, ja levähys alueille.
Jos joku haluaa siistejä paikkoja katella, menkööt jäteasemille kahtomaan.
Tp

Jori Järvinen 16.07.2020 12:13
Seppo Suomi

" Jori sanoi asiaa kemsasta erikseen. Se on ruman näkönen asia, jos sivulliset sen näkee, kun siniruskea vesi valuu tien penkalta, ja sadan tonnin risteilijä lähtee jatkaan matkaa, jos näin asian kärjistää "
Sitkeästi tuo slogani "jos on varaa ... " muunnoksineen jatkaa eloaan. Eiköhän se 10 tonnin kusikopissa ole vastaava pytty ja yhtä sotkevat ihmiset.
Huomautukseksi että minulla ei ole sadan tonnin risteilijää vaan paljon pienempi.
Tippa pepsodenttia harmaavedessä vain lisää ravinteita josta luonto kiittää kun kuivana kautena saa siitä kostukkeen.
Pakkoko sitä on aivan julkiseen paikkaan laskea, voi sitä pikkasen poiketa tien oheen.
Monella ihmisellä maailmassa on ruokavetenä huonompaa vettä kun meidän harmaavesitankissa.

Aha... että ihan sallittua jos sen tekee vähän sivummalla ja kukaan ei näe?
Enpä viitsi siltikään...

Mikko Tamminen 16.07.2020 15:14

Ihan oikeasti järjen käyttö on sallittua tässä harmaavesi asiassa! Miettikääs kuinka paljon on kesämökkejäkin jotka laskee pesuvetensä ihan laillisesti luontoon! Ihan turhaa vouhotusta ei karavaanarit ole sen pahempia kun mökkiläiset! Emme me sentään parkkipaikoille tai maanteille vesiämme tyhjennä!

Harri Halinen 16.07.2020 16:18

Taitaa olla pakollista joka paikassa minimissään pesuvesien imeyttäminen imeytysalueen kautta eli ihan suoraan kasvavien kasvien ym. eläimien päälle.
Eivät vaan taida pahemmin tutkia noita imeytysalueita, ovatko ne puolen neliön kokoisia vai aarien.
Niistähän on pitänyt tehdä suunnitelma jota ei ole toimitettu muualle kuin kamarin hyllylle.

Timo Haapanen 16.07.2020 17:19

Tälläinen on aivan luonnonmukainen sydeemi
https://vesiensuojelu.fi/jatevesi/jateveden-kasittely/kaymala-ja-pesuvedet-erikseen/pesuvesien-kasittely/

'' Lisäksi pesuvesi on kohtuullisen hygieenistä, kun ulosteperäiset bakteerit on eroteltu muuten käsiteltäväksi. Pesuvesien sisältämä orgaaninen aine on nopeasti hajoavassa muodossa ja hajoaa mikrobitoiminnan ansiosta maaperässä muutamassa päivässä''

Kunhan ei järveen sitä harmaata päästä, maantienoja on oikein hyvä paikka.

@timppa

Jukka Rajamäki 16.07.2020 17:37

Sallittuja tyhjennyspaikkoja on aika harvassa ja taso vaihtelee. Muutama vuosi sitten olimme Savukoskella kalassa ja lähdimme sieltä ajelemaan etelää kohti. Kemssan tyhjennys onnistui Kuusamossa jätevesilaitoksen kaivoon ilman huuhtelu mahdollisuutta. Kemssan pesu ja harmaanveden tyhjennys onnistui vasta Juvan ABC:llä.
Olemme olleet pariin otteeseen Niemenharjun leirintäalueella Pihtiputaalla (300km Lahteen, 400km pääkaupunkiseudulle), paikka on fasiliteettien osalta yksi parhaisa käymistämme Suomen leirintäalueista. Kolme aikuista, koira, auto ja sähkö 25 euroa. Suihkut ja sauna aivan viimeisen päälle sisältyivät hintaan. Keittiötilaissa oikea liesi uuneineen ja siisti ruokailutila. Kemssan tyhjennyspaikka oli siistimppi kuin useimmat wc:t leirintäalueilla. Uintimahdollisuus ja mukava harjutie jaloitteluun. Jos kokkailu ei innosta niin Nesteasemalta saa ruokaa moneen makuun. Aamiaiaisbufeen on majoittujilta 5 euroa, 4-tien toisella puolella on Takkatupa josta saa todella hyvää kotiruokaa. Niemenharjussa kaikki paikat tiptop kunnossa, mikään ei ollut epäkunnossa tai rikki.
Jukka Rajamäki

Ville Säynäjäkangas 16.07.2020 18:48

Niemenharjussa on sähköpaikka matkailuajoneuvolle 25€ sisältäen yhden aikuisen, lisäaikuiset 4€/kpl, lapset 2€/kpl.
https://www.niemenharju.fi/camping-caravan/

Toivo Koistinen 17.07.2020 07:04

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1bHZIb6nW5Ms524U1fVRdhInIU2o&msa=0&dg=feature&ll=65.24550070375082%2C25.75585999999999&z=5
Tuossa löysin muutaman vessan tyhjennyspaikan Suomesta johon voi tyhjentää. Tosin jos kemsassa ei käytä mitään aineita muutakun mitä istujasta tulee, ei ole käsittääkseni estettä viedä metsän. Suosittelen ottamaan lapion mukaan, ja kaivamaan kuopan sille aineelle, on siistimpi se.
Tp

Jukka Rajamäki 17.07.2020 08:59
Ville Säynäjäkangas

Niemenharjussa on sähköpaikka matkailuajoneuvolle 25€ sisältäen yhden aikuisen, lisäaikuiset 4€/kpl, lapset 2€/kpl.
https://www.niemenharju.fi/camping-caravan/

Meille se kyllä maksoi 2.7.2020 mainitut 25 euroa mainitulla kokoonpanolla.
Jukka Rajamäki

Jukka Rajamäki 17.07.2020 09:07
Toivo Koistinen

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1bHZIb6nW5Ms524U1fVRdhInIU2o&msa=0&dg=feature&ll=65.24550070375082%2C25.75585999999999&z=5
Tuossa löysin muutaman vessan tyhjennyspaikan Suomesta johon voi tyhjentää. Tosin jos kemsassa ei käytä mitään aineita muutakun mitä istujasta tulee, ei ole käsittääkseni estettä viedä metsän. Suosittelen ottamaan lapion mukaan, ja kaivamaan kuopan sille aineelle, on siistimpi se.
Tp

Niin, karttakin sen kertoo, että kun liikutaan itä- ja pohjois-Suomessa niin varsinkin kemssan tyhjennyspaikat ovat vähissä.
Edes kuivikekäymälän tuotetta ei saa haudata maahan saati sitä itseään.
Jukka Rajamäki

Ville Säynäjäkangas 17.07.2020 12:08

Kakkaako karhu metsään?

Toivo Koistinen 17.07.2020 14:04

Kyllä, ja hirvi. Myös minä kyykistyn jos on tarvis. Kyse on karavaanareiden moraalisesta toiminnasta minusta.
Alussahan aloittaja kaipasi opas pakettia aloitteleville karavaaneille.
Pitäisikö siinä olal ohje. Harmaat vedet tienpäälle, ja kemsat vaikka tien ojaan, kunhan kukkaan ei näe.
Tp

Seppo Suomi 17.07.2020 21:34
Toivo Koistinen

Kyllä, ja hirvi. Myös minä kyykistyn jos on tarvis. Kyse on karavaanareiden moraalisesta toiminnasta minusta.
Alussahan aloittaja kaipasi opas pakettia aloitteleville karavaaneille.
Pitäisikö siinä olal ohje. Harmaat vedet tienpäälle, ja kemsat vaikka tien ojaan, kunhan kukkaan ei näe.
Tp

Taisit tuon ohjeen itse keksiä. En ainakaan löydä täältä semmoista. Annatko linkin ?

Matti Moilanen 18.07.2020 12:07

Mainitsenpa yhden matkaparkin; Teboil Pirkkalanhovi, maksu 5 €/autokunta. Sisältää sähkön, kemsan tyhjennyksen ja ajokaivon.

Kun saamme halvan paikan, käytämme liikenneaseman palveluja, yleensä ruokailua ja pikku ostoksia.

Veli-Pekka Merikallio 18.07.2020 13:12

https://www.teboil.fi/asemaverkosto/lempaala/lempaala-pirkanhovi/

Mahdoitko Matti tarkoittaa tätä paikkaa, pikkulinkki kertoisi aina vähän enemmän, esim. sijainnista, hyvä vinkki kuitenkin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.