Lumiketjut

Seppo Lokasaari 26.02.2021 09:40

Ostin viimekesänä Biltemasta lumiketjut asuntoautoon ihan varmuuden vuoksi ja nyt ensimmäisen kerran eilen niitä tarvittiin.
En sen tarkemmin asiaa valota, mutta olivat tosi helppo laittaa vetäviin pyöriin liikuttamatta autoa mihinkään ja päästiin helposti jatkamaan matkaa.
Ensimmäisen kanssa meni opetellessa hetki, mutta yhteensä kaikkinensa varmaan 15min.
Suosittelen hankkimaan jos talvimatkailua harrastatte.

Jukka Harjulampi 26.02.2021 10:53

Vuosia kulkenut mukana ja kerran tarvinnut, hyvin toimivat.
Kätevät myös kesällä.
Lisäksi matkassa myös ns. liikkeellelähtö ketjuja, jotka enimmäkseen henkilöautossa mökkitien mäkiä varten. Toimivat matkailuautossakin.

Toivo Koistinen 26.02.2021 12:13

Kyllä on hyvä olla varalta. vanha sanontahan on. Varalla parasta kun ei koskaan tarvi. Vakuutushan juurikin on se.
karkea suola jäätikällä liikkeelellähdössä on hyvä, jos muuta ei ole.
Tp

Petteri Haverinen 27.02.2021 15:19

Mä laitoin tänään paikoille Michelin tekemät evogrip -nailon ketjut, kun liikuttiin pelijäisellä pikkutiellä ja kyllä oli hyvä kokemus. Ketjut ovat hyvin kevyet ja helppo laittaa paikoillen. Unohdan kyllä täysin perinteiset ketjut,

Petteri Haverinen 27.02.2021 15:27

Tälläiset ”ketjut” ja niiden säilytyspussi.
Hinta luokka n 110€ 16-tuuman renkaille

Ari Kuusisto 28.02.2021 09:44

Nuo eivät varmaan pauku lokasuojiin, vähän vauhdikkaammin ajaessakaan,voisi kuvitella.

Ari Kröger 28.02.2021 13:27

Löytyykö michelinin "ketjuja" suomalaisesta kaupasta vaionko tilattava ulkomailta?

Petteri Haverinen 28.02.2021 13:55

Mä tilasin amazon.de, varmista, että tilaat rengaskokoon sopivat. Tulivat parissa päivässä.


https://www.amazon.de/Michelin-Easy-Grip/s?k=Michelin+Easy+Grip
muokattu: 28.2.2021 13:57
Ari Kröger 28.02.2021 18:47

Kiitos tiedosta, katsellaan...

Esa Ojala 16.09.2021 08:56

Tutkailin Bilteman valikoimaa lumiketjuista, mutta suoraan en sopivaa kokoa löytänyt.
Onko jollakulla tietoa mikä koko/malli sopii 225/75 16" renkaisiin?
Tuohan on varsin yleinen rengaskoko matkailuautoissa.

Kari Rautiainen 17.09.2021 17:11

Bilteman se halvin, älä ota sitä. Ota se vähän kalliimpi, se ei ole kertakäyttöketju.

Aaro-Pekka Niemelä 17.09.2021 22:19

Oletteko jossain vuoristossa kun ketjuja tarvitte ? Kyllä täällläkin alkuviikolla lunta tuli ja reilusti mutta ei kukaan mitään talvivarustusta laittanut.

Esa Ojala 18.09.2021 06:31

Vielä ei vuoristossa olla mutta piakkoin ehkä... Talvi on tulossa ja me harrastetaan myös talvimatkailua. Usein on hieman tiukkoja tilanteita etenemisen suhteen kun poikkeaa valtaväyliltä puskaan :D

Reijo Koski 18.09.2021 07:53
Aaro-Pekka Niemelä

Oletteko jossain vuoristossa kun ketjuja tarvitte ? Kyllä täällläkin alkuviikolla lunta tuli ja reilusti mutta ei kukaan mitään talvivarustusta laittanut.

Ei kai niitä kukaan mihinkään pikku räntäsateeseen laitakkaan, mutta talvella saattaa olla jäisiä mäkiä noustavana, ja silloin ketjut on ihan paikallaan.

Tapani Pokkinen 18.09.2021 08:32

Ketjuja käytin viimeksi keväällä, jäin kotona kiinni alapihan märkään, tasaiseen nurmikkoon.
Nyt juuri autokuume kiusaa ja pirun huonosti on uusia, uudempia nelivetoja myynniissä ja vielä kun haluaisin 3L moottorilla. Mannin alustalla olin jo Knaussista tekemässä kauppaa kemimaalla, mutta kauppias ei halua luopua esittelyautostaan?
Toisaalt hyvä kun se on vain volkkarin 2L moottorilla ja niissä on " kuulema" ongelmia?

Jari Tietäväinen 18.09.2021 10:36
Aaro-Pekka Niemelä

Oletteko jossain vuoristossa kun ketjuja tarvitte ? Kyllä täällläkin alkuviikolla lunta tuli ja reilusti mutta ei kukaan mitään talvivarustusta laittanut.

Asun yksityistien päässä viimeisenä ja rinnetontilla. Tien hoito toimii periaatteella "hoidetaan kun ehditään jos ehditään" ja pihaan ajossa on mutka ja vähän ylämäkeä. Talvikeleillä on tarkoitus mennä takaperin ylös, jottei tarvitse rinteessä ruveta kääntämään tai tulla takaperin alas.

Saan ensimmäisen oman pyörämökin tällä tietoa helmikuussa. Aiemmat kokemukset on vuokrakalustolla pelkästään kesäkeleillä. Kiinni on kesälläkin oltu puskaparkissa, kun alustan pehmeys on päässyt yllättämään. Irti pääsyä olisi kovasti helpottanut, jossa olisi ollut talvivarusteet mukana. Oma tulee ainakin jossain määrin ympärivuotiseen käyttöön. On päivänselvää, että jo ennen auton noutoa pitää olla lumiketjut ja luistonestomatot hankittuna.

Varautumisesta huolimatta on olemassa riski, että heti ensimmäisenä päivänä totean tehneeni täysin väärän valinnan. Ensimmäisen auton hankinta on aika kova taloudellinen satsaus, eikä budjetti valitettavasti mihin hyvänsä veny. Valinta oli joko uusi etuveto tai käytetty neliveto. Valitsin uuden etuvedon. Aika näyttää menikö oikein vai väärin.


Minuakin siis kovasti kiinnostaa, mistä saa Ducaton 16-tuumaisiin sopivat ketjut. Minulla ei taida vielä olla missään papereissa tarkka rengaskoko. Täytyy kysyä myyjältä.
muokattu: 18.9.2021 10:37
Esa Ojala 18.09.2021 11:39

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotarvikkeet/talvitarvikkeet/lumiketjut/lumiketjut-jarea-2-kpl-2000043229

Ilmeisesti tuo 37-03 on sopiva koko myös 225/75 16" renkaille...

Jori Järvinen 18.09.2021 12:09
Kari Rautiainen

Bilteman se halvin, älä ota sitä. Ota se vähän kalliimpi, se ei ole kertakäyttöketju.

Juuri näin, itse "säästin" ja otin noi halvimmat pari vuotta sitten biltemasta. Aivan onnettomat, heitin roskiin...

Aaro-Pekka Niemelä 18.09.2021 12:10
Tapani Pokkinen

Ketjuja käytin viimeksi keväällä, jäin kotona kiinni alapihan märkään, tasaiseen nurmikkoon.
Nyt juuri autokuume kiusaa ja pirun huonosti on uusia, uudempia nelivetoja myynniissä ja vielä kun haluaisin 3L moottorilla. Mannin alustalla olin jo Knaussista tekemässä kauppaa kemimaalla, mutta kauppias ei halua luopua esittelyautostaan?
Toisaalt hyvä kun se on vain volkkarin 2L moottorilla ja niissä on " kuulema" ongelmia?

Täysin "lumiketju asian vierestä" mutta mitä ongelmia "kuulemma" Volkkarin 2l moottorissa on.?

Kari Rautiainen 19.09.2021 09:18
Aaro-Pekka Niemelä

Oletteko jossain vuoristossa kun ketjuja tarvitte ? Kyllä täällläkin alkuviikolla lunta tuli ja reilusti mutta ei kukaan mitään talvivarustusta laittanut.

Ducato osaa kyllä kaivautua monenlaiseen kuraan lumen lisäksi. Ei siinä mitään vuoristoa tarvita. Näin kun pääsääntösesti puskissa ympäri vuoden, niin en ole huomannut mitään haittaa siitä että ketjut on mukana. No, painaahan ne jotain.

Ville Säynäjäkangas 19.09.2021 10:16

Jatketaampa asian vierestä, kun tuo autojen tekniikkapuoli on se asia, josta minulla on jonkinlainen ymmärrys.

Aina kun tulee uusi moottori, vaihteisto, korimalli, jne. niin alkaa sen päiväinen taivastelu kuinka surkea maailmanlopun paska nyt onkaan tullut markkinoille ja edellisestä tulee se viimeinen kunnollinen. Tämä kiertokulku on kulkenut samaa rataa aina. Erityisen voimakkaasti tämä korostuu saksalaismerkeissä.

No mistä tämä johtuu?
Lopullinen tuotekehitys tapahtuu aina asiakkaalla. Valitettavasti. Mutta tämän asian kanssa on vain elettävä.

Minkä sitten uskaltaa ostaa?
Vaihtoehtoja on kaksi:

Jos ei ole pikkurahan puute, niin uusi auto, jossa on takuu voimassa ja vaihtaa muutaman vuoden välein uuden.
Budjettivaihtoehto, valitsee aina pitkään tuotannossa olleen mallin ja tuon mallisarjan viimeisiä yksilöitä. Eikä niitä ensimmäisiä uusia malleja, missä on lastentaudit mukana.

Totaalisen huonoja autoja ei nykyään valmisteta. Ne Morris Marinan ajat ovat mennyttä. Jokainen auto em. valintaperusteilla ja hyvin huollettuina sekä oikein käytettynä kestävät ja toimivat maailman tappiin. Jos ei itsellä ole halua perehtyä aiheeseen, niin kannattaa hommata luotettava vanhanliiton luottoasentaja, jolta voi neuvoa kysellä.


Merkkiliike ja valmistajan huolto-ohjelma, eivät ole tämä luotettava taho, jolta paras tietotaito löytyy.
muokattu: 19.9.2021 10:20
Tapani Pokkinen 19.09.2021 11:39

Kaverillani on kaksi? Amorokkia, toinen V6 ja se on ollut pienemmillä ongelmilla. 2.0, kansi jakopää, käyttöhihnat ja 50.000km jälkeen kova öljynkulutus.
Hänen pojallaan oli Man, kuorma-auto, jonka hävitti jakohinan katkeamisen jälkeen, autolla oli silloin ajettu 57.000km.
Joten arveluttaa sen osto. Saksasta saisi uuden Knaussin nelivedon 75.00€.


Paha vain kun kaikissa on se 2L moottori.
muokattu: 19.9.2021 11:40
Ville Säynäjäkangas 19.09.2021 12:48

Vw 2.0 tdi moottoria on kuitenkin aivan hemmetisti liikenteessä, eikä niistä jokaisesta mene kansi halki tai jakoremmi poikki 50tkm välein.

Paketti- ja kevytkuorma-autoja pidetään keskimäärin todella huonosti. Autot eivät ole kenenkään omia, firman autoille annetaan kenkää surutta, kun ei ole penniäkään omaa rahaa kiinni. Varsinkin alumiinikantisessa turbomoottorissa pitäisi muistaa esim. jälkikäyttö, eikä sammuttaa välittömästi pitkän moottoritieajon jälkeen.


Meilläkin oli työhommissa 2 kpl -09 Ducatoja. Toiseen tehtiin turbo- ja moottoriremontti 60tkm kohdalla ja toiseen turbo-, moottori- ja vaihteistoremontti 80tkm kohdalla. Tuskin kaikissa Ducatoissa näin käy? Vai käykö?
muokattu: 19.9.2021 12:52
Toivo Koistinen 19.09.2021 14:02

Tuossa on 19 vuotias kakslitra 90 hp, ja kolmattasataa tuhatta juossut. Tosin kuten kaiki sanoo, minä olen vähän huoltopöpi.
Hihnan pitäsi vaihtaa 110 000 kohalla, mutta olen vaihtannu 80 000 ajon jäläkiin. Öljynvaihto 20 000 , mutta mulla 10 000, ja samalla laatikon öljy.
Onhan tuota tullu mietiskeltyä, kun pakuisa mennään kahteen litraan, ja tehoja otetan enemmmän, kun entivanhan kilmilitrasta.
Meillä ensimmäinen matka-auto oli 1,9 pösön koneella, ja oli ajeltu pitkästi yli sata tuhatta, mutta siinä olikin hepoisia vain sata, mikä takasi, että siinä käytettiin vaihteita Norjan mäissä, eli se säästi itseään
Mutta luulempa, että autoteollisuus ei enää halua, että autoilijat ajaa kuten minä kymmeniä vuosia samalla, vaan jaaatkuvan talouskasvun nimeen niitä pitäisi uusia muutaman vuoden välein.
Sanoo kun hellakauppias meille, kun veimmä yli 20 vuotta palvelleen sähköhellan liikkeeseen, ja uusi tilalle. Minä voin antaa kirjallisen takuun, että tämä uusi ei kestä nin kauaa.
Muta ketjuista. Nuo naruketjuthan on kevyet, mutta pitääkö ne pääkallokelillä.?
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.