Liiton hallitus on oikealla asialla

Matti Janhonen 13.04.2017 10:41

Uuden tieliikennelain valmistelu on jo pitkällä ja liittokin on antanut siitä lausuntonsa.

Hallituksen esityksessä uudeksi laiksi lähdetään siitä, että alle 3,5 t kokonaismassaltaan olevilta M1 m-autoilta poistuu autokohtaiset rajoitukset ja jatkossa näillä autoilla ajetaan max. kulloinkin voimassa olevien tiekohtaisten rajoitusten mukaan.
Ehdotettu käytäntö vastaa hyvin jo vallitsevaa eurooppalaista käytäntöä ja tätä liitto myös esittää.

Melkoista asiantuntemattomuutta sensijaan sisältyy hallituksen esitykseen yli 3,5 kokonaismassaltaan olevien matkaluautojen suhteen ja tämän liitto on lausunnossan oikaissut.

Hallituksen esityksessä lukee yli 3,5 t autojen osalta seuraavaa:
”raskaimpien matkailuautojen suurin sallittu nopeus olisi siten jatkossakin
muita henkilöautoja alempi, koska tällaiset matkailuautot valmistetaan useimmiten käytettyä linja-
autoa muuttamalla tai ne muuten perustuvat raskaammissa ajoneuvoissa käytettyyn tekniikkaan.”

Ihan kun kaikki yli 3,5 tonniset olisi Kylähullujen kulkurien itsevalmisteita. Niin ei todellakaan ole.
Itseasiassa hyvin monien >3,5 t - < 4,25 tonnisten alustana on sama perusalusta kun < 3,5 tonnisissakin.
Eurooppalainen käytäntö > 3,5 tonnisten ajonopeuksia koskien on varsin tiukka.
Hyvin monissa maissa näiden m-autojen suurimmat sallitut nopeudet on 80, 90 ja 100 km/h. Mottoritiellä Ranska ja Portugali sallii 110 km/h, Kroatia 130 ja Kreikka 120 km/h.

Toinen samanlainen tietämättämyydetä johtuva fiba on hallituksen esityksen sisältyvä maininta 100 lätkästä (joka poistuu) muuta jonka hallitusken perustelutekstin mukaan selventää sallittua nopeutta ulkomailla. Käytännössä jo nyt tapahtuu juuri päinvastoin koska, ajonopeudet on maakohtaista lainsäädäntöä, eikä meidän lait ja tarrat päde muissa maissa.

Hyvä asia on myös liiton ehdotus lakiin uudeksi liikennemerkkien lisäkilveksi jolla voidaan ilmoittaa kemiallisen WC:n tyhjennyspaikasta. Tässäkin Suomi menisi mukaan Euroopalaiseen käytäntöön jossa esim. huoltoaseman etumerkissä on lisäkilpi kem. WC:n tyhjennyspaikasta.
Tästä asiasta myös täällä keskustelupalstalla paljonkin puhuttu ja sitä on toivottu.
Asia voi tuntua pieneltä, mutta on askel oikeaan suuntaan, jonka seurauksena Suomessakin on joskus toimiva ja kattava matkailuautojen vesitysverkosto ja huom. myös linja-autoille.

Markku Salonen 13.04.2017 19:57

Tuota noin, onhan nytkin linjureiden max. nopeus 100kmh. Jos siitä tehdään asunto tai matkailuauto, niin eihän se muuta alustan rakenteita mitenkään "hitaammaksi".
Ja henkilöriskitkin pienenee kun autoa ei täyteen painoonsa matkustajia buukata.
Toisinsanoen, sekoileeko virkamiehet taas vaikeuttaen harrastustamme vai onko politiikkolainsäätäjissä liikaa kortittomia byrokraatteja?
terveisin ABCE

Toivo Koistinen 14.04.2017 17:22

Noihin asioihin vaikuttaa korttiluokkakin käsittääkseni. Linja-autosta tehty on C kortillinen, ja kuorma-auto.
Yli 3, 5 tonninen lasketaan myös kuorma-autoluokkaan, eli C korttiin.
Niissähän nopeus on se 80 kilometriä, Niin jos lähdetään nostaman osaa niistä sataan, niin tarkottaako se sitten kaikkia .
Matkailuauto onko yli 3,5 tonnin painoinen, ja satasen ajoneuvo E kortin auto.
Tuo kortti, ja painoluokka sotku on kohta semonen suo, ettei erkkikään siittä selviä maakohtaisten lisien kanssa
Minusta tässä olisi EU kaikivoipaisuudessaan se auktoriteetti, jonka pitäisi asia sopia kaikkiin maihin sama.
EUhan estää B kortin painorajan noston 4-4,5 tonniin, johon on toivottu.
Samallahan se luokka olisi se satasen luokka, ja sitä isommat 80 kilometrin autoja.
Tuntuu, että väliin asioissa EU on jumala päätöksissä, ja toisissa sitten taas ei.
Tosin kun ajeltiin tuossa muutama päivä, niin näytti ettei 80 nopeus koske ketään, oli mikä peli tahansa, tai no yksi hevoinen kävellä kopsi alle sen nopeude
Toivopoika

Markku Salonen 14.04.2017 19:35

Niin, kai se Suomalainen noudattaa kuitenkin Suomen tieliikennelakia liiankin tarkkaan, kyräillen muita.
Jo ammoin Saksassakin kun ajoin reilua satasta toiseksi reunimmaisella kaistalla,iso hinausauto vasemmalta meni heittämällä ohi hinaten kuorma-autoa
Toisaalta meidän tiestöt on niin kapeita, että hidastelukiusaajat pystyvät toteuttamaan itseään, nojaten vasemmalla kädellään oveen ja pää on vielä vinossa sivulasiin.
Vasta kun saamme vähintään kaksikaistaiset tiet,alkaa liikennekulttuuri paranemaan.
Kaikkihan huomaamme letkan matelevan satasella reilusti alle ja kun sitten tulee ohituskaista, painaa se ensimmäinen "einari" tallan pohjaan, eikä 120kmh meinaa päästä ohi. Aika usein matkailuautoakin täytyy polkaista kunnolla ja sekös saa ohitettavan kaulasuonet pullottamaan ja perään liimautumaan.
Taitaa se härkäpäisyys pesityvän moniin suomalaisiin valitettavan syvälle.
Siihen auttaisi yksinkertaisesti lähtö ajelemaan ulkomaille,saattaisi silmät aueta tai sitten löytyisi sieltä tienpientareelta entinen kiusaaja.
Se, että matkailuautoista poistuu nopeusrajoitukset on tervetullut uudistus.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.