Kumpi "reikä"? Mistä tietää?

LINNAMÄKI LEA 04.11.2007 18:35

Ovat riiviöt reijittäneet nyt täänkin kolokan suomee.

Kummassa "reijässä" on kamera, ja kummassa "tirkistin"?

Mistäs sen voi tietee, missä riivatun pöntössä on kamera, ja missä ei, nimittäin noessa automuattisissa valavontapöntöissä? Toisissa näkkyy olevan alimmaessa reijässä oranssin värinen niinko foolio olis, toisissa näyttäsi siltä, kuin siellä olis musta jätesäkin palanen.. Onko vuan ajettava riittävän lujjoo, jotta suapi seleville, missee on se ikkuistava kamera? Onko muita konsteja tehä piätelmiä, onko pöntössä ikkuistava kampe vai ei?

NIEMINEN RAIMO 04.11.2007 19:02

Ei kannata testata,käy ajan mittaan kukkaron päälle ja melko pian pyytävät lisenssin kuivumaan.Jos sinulla on navigaattori niin asenna kamerat siihen jos et niitä muuten havaitse. Tässä on jotain juttua aiheesta. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailu_kotimaassa/?x26362=1785818

HYTÖNEN RAIMO 04.11.2007 20:06

Kun ajat nopeusrajoitusten mukaan, niin on aivan sama kummassa reiässä se kamera on :-) (vai onko Lealla tarkoitus kaahailla - ei kai???)

Eikä se navigaattori tiedä sitä yhtään paremmin, kuten ei sitäkään missä tolpassa kamera kulloinkin luurailee.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.11.2007 20:30

Se folion näköinen on CD-levy, ja pirattiversio. Alkoivat laitella niitä tuonne pönttöihin kun huomasivat että moni tajusi tyhjän pöntön heti ekalla kertaa. Se tyhjä pönttö kun näyttääkin tyhjältä mustine reikineen. Eli ajelivat sen jälkeen surutta ylinopeudella ohi. Tuo CD taasen näyttää kameralta, kuulemma. Kun en ole (vielä) kertaakaan päässyt filmille niin en tiedä varmaksi, mutta ilmeisesti (huhun mukaan) kameran kanssa se ylempi salaman reikä on lisäksi punertava? Henk koht kannanotona pidän maantiellä normaalikelissä 9km/h ylinopeutta, joka ei tunnu virkavaltaa kiinnostavan. Ja kun mittari on navin mukaan tsekattu niin ihan oikeasti tuo ylitys. Aivan liian moni ei muuten tiedä miten paljon se mittari oikein valehtelee, ja pyrkiessään ajamaan aina turvallisesti himpun alle rajoituksen ajavatkin oikeasti 10km/h alle...

HAAPANEN TIMO S 04.11.2007 20:40

Just näin on.Tuon ysin ylityksen ovat rekat saaneet aikaan,se on hiljaisesti hyväksytty.Muutaman kerran mulle on käynyt niin ,että pimeällä vastaantuleva poliisiauto vilkuttaa sammuksissa ollutta poliisi-kyltin valoa,silloin vauhtia on ollut hyvinkin 15km/h yli sallitun.Tuollainen huomautus auttaa kummasti.

TERVO JARI 04.11.2007 21:06

muistavat semmoset salamavalot joihin laitettiinoikke lamppu joka välähti ja palo kerralla, mut se heijastin joka käännettiin auki on se jota nyt "ajan takaa", tolopan lasin läpi näkyy himpanverran oranssin värinen samannäköionen heijastin kuin oli ennesvanhaa salamavaloissa.

Ja tyhyjään toloppaan ovat polliisit laittanna CD levyn et näyttäis salamavalol, mutta on jo myöhästä ähkästä, kun oot näköetäisyydellä on jo nopeutes mitattu . . .Oli sit CD tai oikke kamera . . . . . . . .

Tosin noita kameroitakin on montaa mallia ja sitä mukaa salamavalon "tyyliikin" . . . .

Jari

Ps. Tolpat on tyhjänä pitkiäkin aikoja jonka takia käyttävät noita "salamavalon korvikkeita" . . . . .Pelotteeks . . . .

SARANPÄÄ MATTI L 04.11.2007 21:11

Reikien järjestyksestä en osaa sanoa mitään, mutta kyllä minä onnistuin löytämään tolpan joka välähti 7 km/h ylityksellä. Ja rikesakkokin seurasi asiallisessa järjestyksessa. Olisko "toleranssia" kiristetty tai onko sekin tolppakohtainen?

LINNAMÄKI LEA 04.11.2007 21:14

No uteliaisuuttani kysyin, kun kukaan ei oikein ole tuntunut tietävän, mitä tollaan immeisten kanssa huasteltu asiasta.

No tosta siäntöjen mukkaan ajelusta, niin kummalliselle tuntuu logiikka välillä. Kun lähestyin Huittista, "toppuutustaulussa oli 60 km/tunti. Kun tulin Huittisten kohalle, kas kummoo, hoppuutteli taulu ajelemmaan 80 km/tunti, ja risteysaluetta vielä. Tuolla ennen Huittista avveeta peltoo missee piti jarrutella 60:iin.

Niin ja aika erikoesta sekkiin, että kun tiellä ajjaa toiseen suuntaan, on tietty noppeustaulu, mutko tulloo takasinpäin, niin onkin 20 km joko alempi tai ylempi noppeustaulu. Kas kummoo, samalla kohtoo mutta toisella kaistalla toisenlaiset noppeuvet.

Mitä tuloo siäntöjen rikkomisseen, 20 vuotta sitten aattelin, et kokkeilen. Sillon ei ollu vielä kuin Turusta Helsinkiin päin näitä pönttöjä. Rekisterikilivet ol kurassa, eikä niistä nähhy mitään. Pistin miesten filttihatun piähän, paenoen aeka silimille, sitten miesten pusakan tuohon ryntäelle, ja annoen männä. Aattelin, jotta halluun nähä, huomookko sen ite, kun kamera ottaa kuvan.

Joo, huomasi sen, kyllä lävähti kuin salama kirkkaalla taevaalla aenaskin sen ajan kamera. Mutta eihän se miusta mittään selekoo suanu, kuin ei kilipiä kurasta erottannu. Mutten ehtinny näkemään, miltä se pönttö näötti. Jä älyvämäti, kummasta reijästä roeskasi sitä valloo.

HAAPAKOSKI OSSI 04.11.2007 21:56

Eikös Helsinki-Hanko -tiellä ole nollatoleranssi eli kamera välähtää jo 1km/h ylityksestä ja postissa tulee kirjallinen varoitus. Muutamasta(kolmesta???) varoituksesta seuraa sakko.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 05.11.2007 08:29

Mitä sinä kaikkien alojen asiantuntija Tervo tarkoitat tuolla "...kun oot näköetäisyydellä on jo nopeutes mitattu." Kyllä meilläpäin nopeusmittausanturit on sorvattu tiehen muutamaa metriä ennen telkänpönttöä, eli aina ehtii pudottaa nopeutensa sallittuun, ne pöntöt kun paistaa kilometrin päähän, maalaisivat vielä ne punaisiksi, niin paistaisivat kahden kilometrin päähän. VP.

PALIN MATTI 05.11.2007 09:19

Tarkennettua tietoa Tervolle: Nopeuskamerassa ei ajoneuvon nopeutta mitata "tutkaamalla" lähestyvää autoa, vaan tiehen upotetuilla induktiosilmukoilla. Nämä induktiosilmukat sijaitsevat tiessä ihan siinä kameratolpan edessä, eli paikassa, jossa valokuvakin otetaan.

LINNAMÄKI LEA 05.11.2007 11:00

Tuo tiehen upotettu induktiosilmukan asennus kiinnostaakin. Miten se tehdään, niin ettei päällystettä rikota? Tos parin viikon sisällä näitä tolppia on asenneltu tännekkin kulmille, mutta tiessä ei ole mitään merkkejä, että päällystettä olisi rikottu. Päällystekkin on laskettu jo kauemmin sitten kuin vuosi, en muista, kuinka pitkä aika siitä on.

Onko ne silmukat siinä ajo"uran" kohdakka, pitääkkö auton pyörä osua niihin? Vai ottaakko se jotenkin muuten auton liikkeestä (värinä, tärinä...?) sen kiinnekohdan?

PALIN MATTI 05.11.2007 11:41

Ei niitä silmukoita saa maahan upotettua mitenkään ilman asvaltin pinnan rikkomista. Miksei sitä sitten saisi rikkoa? Silmukan asennus tehdään sahaamalla ehjään asvalttiin tarvittava muutaman sentin syvyinen urakuvio ja upottämalla lanka sinne. Lopuksi ura valetaan jollain asvalttipikipohjaisella tökötillä umpeen.

Tiehen siis upotetaan ajorataan lyhyelle etäisyydelle peräkkäin kaksi toisistaan erillistä induktiosilmukkaa. Nopeus saadaan lasketuksi, kun mitataan ajoneuvon näiden kahden silmukan välillä käyttämä aika. Tässä tapauksessa aikaa käsitellään jossain mikrosekuntien tasolla.

Auton pyörien ei tarvitse kulkea silmukkalankojen yli, kunhan auton teräsrakenne menee sen silmukan yli. Kyseessä on siis INDUKTIO -niminen fysikaalinen ilmiö, jossa silmukan vaikutuspiiriin tulevan auton teräsrakenne aiheuttaa silmukassa sähköisen muutoksen. Ensimmäisen silmukan ylityksen aiheuttama indusoitunut virtapiikki merkitään ylös ja kun auto ylittää toisen peräkkäisen induktiosilmukan, saadaan heti määriteltyä ko. auton ajonopeus. Ja mikäli valtiovalta niin haluaa, niin räpsähtää samalla myös tolpassa oleva salamavalolaite valaisten juuri rikokseen syyllistyneen kohteen valokuvaamista varten. Siistiä. eikös vaan!

Samaa ajoneuvon paikallaolon induktiivista tunnistusta käytetään myös liikennevaloissa ilmoittamaan automaattisessa liikenteenohjauksessa tarvittava informaatio. Pahvi- tai kuttaperkka-autoilla tämä sydeemi ei välttämättä toimi lainkaan, sillä induktio vaatii toimiakseen ferriittisen metallin läsnäolon. Onneksi nykyautoissakin sitä vielä sentään käytetään, siis jopa Jaappanilaisissakin!

HYTÖNEN RAIMO 05.11.2007 12:46

Just joo, mutta tuo on jo vanhanaikaista. Poliisilla on käytössään muutamia (ja lisää on tulossa) siirrettäviä nopeusvalvontakameroita, jotka voivat sijaita missä vain ja jotka mittaavat nopeuden tutkalla.

Toisaalta ylinopeus- tai muuhun liikennerikkomukseen syyllinen istuu aina ratin ja selkänojan välissä, siitä on aivan turha syytellä työtään tekeviä valvontaviranomaisia. Kameravalvotuista tieosuuksista ilmoitetaan vielä selkeillä ilmoitustauluilla, joten jos niillä saa ylimääräisiä maksuja niin se on puhtaasti omaa pöljyyttään.

Mitä sitten joihinkin oudoilta tuntuviin nopeusrajoituksiin telee, niin se oudossa paikassa oleva kuusikymppinen on yleensä seurausta alueella tapahtuneesta kuolemaan johtaneesta liikenneonnettomuudesta. Taajamissa yleistynyt 40 kmh johtuu taas siitä, että se on ylin nopeus jolla jalankulkijalla on vielä mahdollisuus selvitä päälleajosta teoriassa hengissä.

Esimerkkinä pöljistä nopeusrajoituksista mainittakoon sadoissa taajamissa käytetty menettely, joissa on ensin taajamamerkki joka rajoittaa nopeuden 50 kmh:ssa ja siitä kymmenen metrin päässä oleva 60 kmh:n merkki, joka antaa luvan ajaa taas kuuttakymppiä. Mutta kaipa kilpimaalarillakin (pääosin vankeja) pitää olla töitä.

PALIN MATTI 05.11.2007 13:07

Ja kaikista "hauskimpia" paikkoja ovat sellaiset, missä taajaman alkamisen merkin jälkeen ei olekaan sitä 60 km/h rajoitusmerkkiä. Hallintoalamaiset kun ovat tottuneet siihen, että taajama-alueella yleensä ajellaan max. 60 km/h nopeudella. Aika moni siis luulee sen taajamamerkin tarkoittavan 60 km/h rajoitusta, mutta yllätys, yllätys, se onkin 50 km/h!

LINNAMÄKI LEA 05.11.2007 13:16

tämän syksyn uudet käsitteet taajamista ja sen nopeuksista. Taajamassa, jossa aiemmin on ollut 60:n lätkä, yllätys yllätys, nyt näkyykin olevan 80:n lätkä (eilen ajoin just semmosen taajaman kautta) ja jossa on suojateitä vähän väliä. Osassa risteystä liikennavalot, ja osassa ei. Logiigga ei nyt kyllä tällä syksyllä ainakaan noudata noita yleisen logiigan sääntöjä alkuunkaan.

MATTILA VESA 05.11.2007 13:30

Katsopa linkin takaa: http://www.blacksnake.info/pontot.htm

Ylemmässä on kamera ja alemmassa salamavalo. Kameroita on harvassa (1-2 kameraa per valvottu osuus) ja valvonta perustuu tilannenopeuteen, tulevaisuudessa ehkä pitemmän ajan keskinopeuteen esim. otetaan aika kun ylität napapiirin ja kun saavut Kehä III:lle.

JANHONEN MATTI 05.11.2007 13:49

Mitähän mahtaisi tapahtua jos auton keulaan laittaisi "orjasalaman" tai pari joista yksi ylivalaisee rekisterilapun ja toinen toimii vastavalona kameratolpan salamalle? Studiokuvauksissa näyttää toimivan ihan hyvin.

LINNAMÄKI LEA 05.11.2007 14:50

Tarkoitan kun se on sinne vasta laitettu, näkyykö asfaltissa se viiru ? Ihmettelenkin, kun tolppia on laitettu ja laitetaan parast aikaa, mutta asfaltissa ei näy ei hitustakaan sitä uurnaa, mihin se tunnistin olis vedetty? Kait siinä nyt näkyis ainakin hetken aikaa se asfalttisauman korjaus?

Vai tekevätkö niin, että ensin pöntöt kaikki pystyyn ja sen jälkeen vasta vetävät piuhat asfaltiin?

PALIN MATTI 05.11.2007 15:00

Juuri näin tekevät. Ekaks laitettaan pöntöt kondikseen ja sitte upotettaan net silimukat siihen tiehen. Se hommahan ei oo ku yksi kullin luikaus!

Ja kyllä net sahhaukset näkkyy siinä tien pinnasa niin kauan, että vejettään uus asvalttipinta pääle.

PALIN MATTI 05.11.2007 15:13

Emmäkö ookki met kaima kummia hallintoalamaisia, ku met puristamma kaiken aivovoimamme keksiäksemme mitä ihimeellisempiä konsteja välttyä kaikelta viranommaisvalavonnalta. Jos viranommainmen on määräny johonki paikkaan, esim, risteysalueille, koulujen kohdille tai muualle, missä on myös kevyttä liikennettä joukossa, alennetun, esim 60 km/h noppeusrajotuksen, ni met tunnema heti, ettei se saa meitä koskea. Meilä pittää siis olla oikeus jättää nouattamatta semmoset rajotukset, tai jos ei oikeutta saaha, ni ainaski keinot välttää rikkomustapauksessa mahollinen sanktio. Miksi meän pitäs saaha aijjaa vaikkapa satasta ohi jonkun risteys- tai koulualueen, mihin on määrätty 60 km/h noppeusrajotus? Siis miksi?

TERVO JARI 05.11.2007 15:45

Oot osasta oikeessa osasta et . . . .

Laitteita rupee oleen jo jokalähtöön, jopa tienvarressa seisovaan pakettiautoon joka mittailee nopeuksia ja "sakottelee" ilman kuljettajaa/lapunkirjoittajaa . . .

Ja mitä tulee tuohon "pöntön" näkyvyyteen, olet oikeessa, se näkyy kaukaa, mutta useasti et huomaa sitä ennenkuin aivan vieressä, sillä noita toloppia/josjonkin näköstä merkkiä on tienreunoissa vieri vieressä . . . ( Elikkä ajelet "omissa ajatuksissasi" ) . . .

Selkiskö ? ? Mitä tarkootin . . ? ? . .

Jari

HYTÖNEN REIJO T 05.11.2007 16:27

Näkemäni ihmeellisin konsti välttää valvontaa oli Turku-Helsinki tiellä vuosia sitten,sillä vanhalla tiellä ajalla jolloin moottoritie oli vain Paimioon.

Paimiosta Saloon matkannut Nissanin resu koukkasi kaikkien kameroiden kohdalla vastaantulijoiden kaistan kautta vaikka siinä ennen saloa on pari "pimeää"notkelmaa.

Kaiken huipuksi tyyppi ajoi alle rajoitusten,harmillisesti 95ttä niin ei linja-autolla päässyt ohikaan. Kaikkea se panee ihmispolon tekemään...

ARO PERTTI 05.11.2007 17:50

Voi Matti näköjään joskus olla 100 % samaa mieltä sinun kanssasi!! Minä ihmettelen myös miksi ei rajoituksia voi pitää ,koska ne ovat yleensä paikoissa jossa on vaarallista ajaa lujenpaa kuin mitä rajoitus näyttää! Ei tämän pitäisi olla ongelma ja panna ihmisiä ajattelemmaan kaikennäköisiä vippakonsteja mahdollisten sakkojen välttämiseksi. Eikös valtatie 1 onnettomuus tässä taanottain pistä yhtään ajattelemaan ??

PALIN MATTI 05.11.2007 18:27

Nii se Pertti maailima meitä heittellee. Joskus ihan satarosenttisetikki :)

JANHONEN MATTI 05.11.2007 20:03

Minulle tämä lain kiertäminen on enempi teoreettista aivovoimistelua kun osa rikollista luonnettani saati siitä johtuvaa toimintaa. Omistan navin mutta en antanut noiden fiksujen asentaa siihen valvontakameroiden POI-pisteitä vaikka ne tuossa koneella on. Ajattelin pärjätä ilmankin. Liikennekameroiden sijoittelua en kyllä parhaalla tahdollakaan voi pitää kaikilta osin onnistuneena. Kyllähän minä taajamat, koulut, risteykset jne. ymmärrän erittäin hyvin mutta, että keskellä metsää. Esim. kun tästä meiltä lähtee 9-tietä Kuopion suuntaan niin keskellä erämaataivalta Myhinpäässä alkaa kamerat, alueella jossa tätä nykyä taitaa asua enemmän karhuja kun ihmisiä. No jos ne onkin asetettu karhujen suojaksi karhuamaan valtiolle rahaa?

HALMEENMÄKI JUHANI 05.11.2007 20:24

Samoin. Ei ole navissa noita POIta vaikka tyrkyttivät.

Ja esim ykköstien rajoituksissa EI OLE OLLUT MITÄÄN JÄRKEÄ vähään aikaan! Pakko ihan huutaa... Kiinteitä merkkejä sirotellaan aamulla taulujen eteen ja iltapäivällä otetaan pois. Rajoitus vaihtuu tiepiirin eikä kelin mukaan. Jne. Ja siinä puolessa välissä muuttuva kilpi, mikä lienee lahjatavaratalo ja kylmähuoltis ja koulu. Vaihtuu myös lauantai- ja sunnuntaiaamuna kuuteenkymppiin jotta koululaiset pääsee kouluun. Paitsi kun Suomessa ei ole koulua kuin arkisin!!!

LIIMATAINEN HANNU 05.11.2007 20:36

Nih, ja koko nykyinen systeemi on omituinen, etenkin kun on rajoituksia 100, 80, 60 100 80, 60, eli ei edes erkkikään pysy ajantasalla kun niitä rajoitusmerkkejä muutamien kilometrien välein, ei pysy mukana mikä rajoitus kulloinkin voimassa, ja sitten onkin jo poliisisetä tai -täti lapa pystyssä, 'saa pysähtyä'! PRKL!

HAAPANEN TIMO S 05.11.2007 20:49

Raisio-Kustavi välillä on nuo kaikki,lisäksi vielä 50 ja 70 hemmetin rasittava tie ajella,ja väärin menee jossain kohdassa varmasti.

LINNAMÄKI LEA 05.11.2007 21:05

Vakionopeussäädin aina päällä, ei haittaa, mitä taulussa lukee. Sen ko aina napsautan päälle, kun rajoitusalue muuttuu, mutta toki ihmettelemästähän ei moinen estä. Ja sitä logikkaa sitä minäkin ihmettelen, mikä ei ole missään järjellisessä yhteydessä todellisen elämän ja tarpeen kanssa, miten niitä merkkejä ja pönttöjä sijoitellaan.

Tuolla Mikkeli - Heinola - Lahti välillä ihmetyttää, että miksi on ohiituskaista, kun sen päässä tököttää automaattinen valvontakamerapönttö. Pakkoahan ohiituskaistalla on ajaa ylinopeutta, jos meinaa edessä olevan n. 10 km alinopeutta ajavan ohittaa.

Kun tieposkessa on se 80 lätkä, kovin moni hyssyttelijä tulkitsee sen, tai miten vaan, niin varsin usein keskinopeus on 70 km/tunti. Kun tästä hissuttelijasta yrittää ohiituskaistalla säädyllisesti ohi, päästäkseen hyvällä kelillä köröttelemään tuota tiekohtaista nopeutta, eikö tökötä edessa valavanotkamera, että ähäkutti.... jäitpä nalakkiin kun oot palaamassa takaisin kaistallesi.

Tosin ei se minua ole ikänä nalakkiin vielä tähän päivään mennessä suanu, mutta ihmettelyvieteri kyl pelaa tuon systeemin kanssa.

LIIMATAINEN HANNU 05.11.2007 21:12

On se cruiseri minullakin, mutta mites ajelet sen kanssa esim. tuota nelostietä, Jyväskylästä Heinolaan, kun kesäaikaan ne rajoitukset siellä vaihtuvat tosiaan muutaman kilometrin välein, ei siinä vakionopeus säätimestä isoa iloa ole, koko ajan pitää joko jarrutella tai kaasutella. Nyt lie talvirajoitukset, helpompi se 80 kaiken aikaa, paitsi tietyön kohdalla se 60. Ja tosiaan, ne köröttelijät haittaavat cruiserilla ajoa, ajaisivat edes sitä nopeutta mikä on sallittu.

PYLKKÖ RAIMO O 05.11.2007 21:31

Hyvähän se tarkoirus niillä kameroilla on,valtio tarttee rahaa jne.Ajellaan lähes rajoituksen mukaan,ei ole pelkoa sakoista.Itse ajelen kahdeksankympin autolla 86km/h,mittarissa mersussa 90km/h.Kerran joku poliisi puhui telkassa,että 6-7 km/h ylinopeutta eivät noteeraa vielä,joten alle 90 kannattaa ajella.Miten se poliisin mittaus menettelee,kun matka-autoissa on 80 ja 100km ajajia?,se 100 näkyy vasta takaapäin.Tosin ne sakot yleensä kai tulevatkin 80,tai pienempien rajoitusten alueilla ja silloin on sama,kumpi nopeus auton takaosassa lukee.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.11.2007 22:31

Se induktiosilmukka toimii ainakin liikennevalojen kanssa jos päältä vipeltää parisen sataa kiloa rautaa. On noilla mopoilla kokeiltu, ja junnua kismittää kun sen muovimopoa ei valot tunnista eli joutuu vartoomaan autoa kaveriks tai ajamaan päin punaisia...

RAUTIAINEN KARI 05.11.2007 22:36

Kannattaa muistaa että lainsääntö jota joudumme noudattamaan, antaa myös ohjeet tienpitäjälle. Esimerkiksi kehäkolmosella ihmettelevät miksi osa on 80 ja osa 70 aluetta. No se vaan on niin ettei 80 alueella saa olla liikennevaloja. Jos risteyksessä on liikennevalot niin siinä on oltava max 70 km/h rajoitus.

Tämä vaan esimerkiksi. Ja noita sääntöjä riittää joka lähtöön niin ettei tienpitäjäkään aina pysy mukana.

AHONEN AULIS 05.11.2007 22:39

Lea hyvä,kyllä siinä ohituskaistallakin on voimassa sama nopeusrajoitus kuin ryömintäkaistallakin.Niissä kohdin löytyy useasti tutkamies käsitutkalla ja kirjoitustaitoiset ovat siellä kaistan loppupäässä paperitöissä.Kannattaa olla varovainen ainakin 80.iin rajoitetulla tiellä.Terv:AA.

LINNAMÄKI LEA 05.11.2007 23:16

Gruiseri on kullut ja kuopattu vuosia sitten, taitaapi olla jo 7 vuotta ainakin aikaa kun se on kupattu.

Jyväskylä - Heinola väli onkin niitä teitä, joita en oo vissiin kuin kerran eläissäni ajellut. Se on sellainen välimaasto, ettei ole mitenkään sopinut suunnitelmiin. Se on aina Päijänteen pohjois - tai eteläpuoli josta viilettelen, tai sit ihan rantantie, Porvoo - Lovissa jne...

LINNAMÄKI LEA 05.11.2007 23:19

Ai lapun kirjoittajia, onko niitä enää olemassakaan? Ei ole koskaan näkynyt ainakaan noilla ohiituskaistoilla, ainoastaan kylymiä peltitönöjä kaistan päässä.

Siitähän oli telekkarissakin, ja polliisin oma kommentti, että ohiituskaistalla on pakko ajaa ylinopeutta, jos meinaa hitaamman ajokin ohittaa säädyllisesti.

LINNAMÄKI LEA 05.11.2007 23:20

Huittisiin tullessa peltoaukealla ei saa ajaa kuin 60:iä, mut kun tullaan asutustaajamaan, missä on suojateitä, ja liikennevaloristeyksiä, siellä on 80:in lätkät.

AHONEN AULIS 06.11.2007 12:54

Kyllä niitä vielä on,olen itse nähnyt muutaman kerran. Tutkamies tosiaan seisoo jossain penkalla,pienen matkaa ohituskaistan alusta.Kun edellä ajaa vaikka rekka tai vaikkapa Karavaanari vaununsa kanssa noin 80,piä niin siitä ohitukseen lähtö vaatisi vauhdin noston lähemmäs 100km/t niin siinä se sakkovaara on suuri.Terv:AA.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.