Vielä ajonopeuskeskustelua !

YLINIEMI SEPPO 20.01.2013 08:14

Tätä aihetta lukiessa huomaa eron kuka on maantien päällä enempi ja kuka vähempi. Yhteispelillä se sujuu,tai ainakin pitäs sujua?

HIETAVUORI JUHA 20.01.2013 08:43

Jussille

Tuo oli varmaan vitsiksi tarkoitettu ? Eihän se nyt onnistu edes täällä Suomen huonoilla teillä , saati sitten missään muuallakaan. Vai oletko muuttanut Volkkarin traktoriksi ?

KILLSTRÖM NIELS 20.01.2013 09:28

Onkohan se ollut liian lyhyt ajanjakso kun me suomalaiset laskeuduimme puusta ja saimme ajokortin? Vastaan itse: ON SE.

YLINIEMI SEPPO 20.01.2013 09:40

KJON

PULKKI MARTTI 20.01.2013 10:27

Niels. On siitä ja toiset tuli alas vielä pää edellä.

PASANEN MIKKO 20.01.2013 10:35

Terve. Tässäkin juttuketjussa noin, sanoisinko 'hulvattoman' otannan perusteella aika monella noista kirjoituksista kuvastuvien asenteiden mukaan oireilee tuo 'liikenneraivon' tunnusmerkit. Kyllä Jussi saa ajaa sitä 40-50 km/h! Perässä ajelijat ne jonon muodostaa. Tietenkin nuin hiljaa ajavan on joustettava ja antaa välillä tilaa aremmille ohittajille.

VÄLIAHDE JUSSI 20.01.2013 10:38

Juha Bedfoortilla meni meni Oulusta Kuusamoon 5 tuntia Volkarilla 3,5 tuntia. Ompa se matka ajettu 52minuuttiinkin Mustangilla tai Corvetilla kerran todistettavastiAjaja menehtyi muuta vuosi sitten,vakavaan sairauteen. Olin paikalla sattumalta kun,tuo ajo tuli puheeksi todistajat kyllä yhä elää. Ei mulla tosiaan oo mitään kiirettä liikenteessä,noita kun raskaita koneita ja mopoja/moottorpyöriä on ajanut jo nuoresta miehestä lähtien tietää mitä ja miten niillä ajetaan. Kyllä se tosi on että 10km/h vauhissa kun, alkaa tapahtuva jotain se tapahtuu sekunnin tuhannesosissa.Minä kyllä ihmettelen karavaanareita jotka noilla 3tn veihkeillä ajaa n100/km tunti vautia ihan henkilöauton perässä. Meillä se tyyli oli 60luvun alussa reikolla n1m väliä edellä ajavaan,mutta me tiesimme etukäteen mistä edellä ajavakääntyy tai edessä olevista vastaan tulioista varoitetiin. Hevoset ja jalkulkijat olivat pahimmat siihen aikaan.

POHJANTÄHTI JORMA 20.01.2013 11:28

Suomenkieli antaa mahdollisuuden kuvata nopeuksia yös termein: ajoi alle sallitun liikennemerkissä olleen nopeusrajoituksen (alinopeus) ei tietääkseni rikollista. ajoi huomattavalla ylinopeudella yli sallitun rajoituksen ymmärtääkseni rikollista.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 20.01.2013 11:32

Juhani, mikä noista minun mielestäni joustavista tavoista aiheuttaa vaaratilanteen?

Pyrkimys ohitukseen turvallisessa paikassa vaiko tien antamainen kiireisemmälle?

Jos taas halutaan kiusata niin onko se minun vika jos noudatan tarkasti tieliikennelakia? Tietysti syy on aina muissa, myös minun näkökulmastani katsoen.

Vaikka onhan se tietysti minun syy, jos en suostu ajamaan ylinopeutta tiellä jossa näkyvyys on rajoitettu. Se rekka ei voi lähteä ohitukseen siitä 5m takamatkalta, ilman minun pysähtymistä. Tiedän sen rekan jyräävän sillä etäisyydellä minut jos kosken jarruun koska ilmajarrun ja rekkakuskin viiveestä johtuen se tulee päälle, se vaikeuttaa myös tilan antamista.

Juhani, oletko rekkakuski jolla on tapana yrittää saada muutkin rikkomaan lakia?

VÄLIAHDE JUSSI 20.01.2013 12:31

Kyllä kaikkien pitäisi ajaa sääntöjä noudattaen Nyt sitten,Pitää panna! RISTI SEINÄÄN, RYSSÄT AJO SULKU VIIVOJEN KOHDALLA OIKEA OPPISESTI JA SAMOIN NOPEUS RAJOITUSTA NUODATTAJEN. Tämänkuun 11pnä. Ajoin varsin muutaman kilometrin 80km/h ja sitten,luovutin.Kyllä niistä toiset vähät välittää vastaan tulijoista,sulkuviivoista,näkyvyydestä ja nopeusrajoituksista.

VALTONEN MARTTI 20.01.2013 13:42

POHJANTÄHTI: sanalla alinopeus on negatiivinen syyllistävä sävy.

Sen sijaan termi 'sallittu nopeus' ei sitä sisällä eikä kategorioi ko. nopeutta käyttäviä ajoi sitten kuinka hiljaa tahansa.

Jos hyväksymme termin alinopeus syyllistämme hiljaa ajavan jotenkin puolirikollisesksi ja suomalaisen liikennekulttuurin tuntien nämä liikenneraivot saavat ikäänkuin yleisen mielipiteen taakseen mielenosoituksiinsa.

Siksi vastustan tuota termiä henkeen ja vereen.

Kumma että alan ammattilaisetkin, maanteiden ritarit ovat tässä niin hakoteillä.

VÄLIAHDE JUSSI 20.01.2013 14:25

Olen Martin kanssa samoilla linjoilla. Moottoritiellä ei saa noilla hitailla ajoneuvoilla liikkua,mutta ei sinnekkään ole säädetty alinta nopeutta. Mikä tuo ALINOPEUS ON 0,5km/h> ei nekään ole ali nopeuksia? Hitaat ajoneuvot on merkitty varoitukseksi muille,mutta jos minä panen sen omaan autooni on se viranomaisen harhauttamista, sama koskee nopeus lätkiä. Elikkä minä en voi muuta kuin, ajaa hiljaa ja toivoa ettei,kukaan aja autoniperään. Koska näin hyviä Matkailuautoja ei enään tuoteta.

LATVALA MARKO 20.01.2013 16:28

Kyllä tästä keskustelusta vois tyhmempi päätellä, varsinkin Hämäläisen kirjoituksista, että vain rekat ajaa ylinopeutta. Aika kummallinen käsitys.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.1.2013 klo 16:31:01 Niin ja kun ajaa riittävää "alinopeutta", niin taitaa jo uudet liikennetraktoritkin hegittää puskuriin.

PULKKI MARTTI 20.01.2013 17:13

On kyllä tiedossa sekin että reilua alinopeutta ajava saattaa vaarantaa liikennettä, varsinkin sesonkihuippuina. Urbaanilegendaako, en tiedä, mutta olen kuullut aiheesta joskus poliisin antaneen huomautuksen tai peräti sakkoja.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 20.01.2013 17:26

Jos minun kirjoituksesta on tullut kuva vain rekkojen ajamisesta ylinopeudella se on aivan vääräkuva.

Rekkakuskeissa on aivan varmasti enemmisto ammattinsa taitavia kuskeja, mutta valitettavasti vain ne mädät omenat haisevat korissa, aivan samoin kuin karavaanareissakin. Jokainen saa ajaa minun puolesta mitä nopeutta haluttaa, mutta minua v***ttaa ne "työntäjät" jotka tulevat viiden metrin päähän takapuskurista.

Varmasti "bemarit ja mersut" ajavat paljon useammin ja enemmän ylinopeutta, mutta ne eivät yritä "työntää", vaan menevät ohi usein jopa aivan tyhmästi nollanäkyvyysalueella.

VÄLIAHDE JUSSI 20.01.2013 17:28

Marko Siinäpä se onkin riittävän pitkä turvaväli edellä ajavaan liikkennetraktoriin ja sopivan tilaisuuden tullen ohi.Maltti on valttia liikeenteessä.

VALTONEN MARTTI 20.01.2013 18:29

"Kyllä tästä keskustelusta vois tyhmempi päätellä, varsinkin Hämäläisen kirjoituksista, että vain rekat ajaa ylinopeutta."

Mutta vain tyhmempi....

Käyttäjän lisäys viestiin 20.1.2013 klo 18:30:41 En tässä sitten ketään osoittele.

AHONEN KAI 20.01.2013 18:49

"Jos tavoitan jonkin ajoneuvon omalla ajotavallani, pyrin ohittamaan sen mahdollisimman pian. Samoin jos joku tavoittaa minut pyrin antamaan tietä mahdollisimman pian. Näin vältän jonon muodostumisen."

Itse kun ajelen "terveisiä" täällä kanariallakin, en edes yritä noilla mutkateillä ajella vauhtia jonka ylin on vaikkapa 80, aina kun autoja alkaa olemaan jonoksi käännän levikkeelle, kun viimeinenkin on mennyt jatkan matkaani, kun aikaa on.

Taas kun teen matkaa kuljen henkilöautojen liikennevirran mukana,100-110, enkä myöskään pidä noista 7kymppiä keskiviivalla köröttelevistä, jotka kuitenkin suoran auettua tai ohituskaistan alettua löytävät kummasti lisävauhtia.

Ei oma matka-aika siitä paljoa pitene, vaikka jo kymmenen auton letkaa vetäessä vaikka muutaman sekunnin olisi jossain linja-autopysäkillä, ja taas jatkaisi köröttelyään.

POHJANTÄHTI JORMA 20.01.2013 20:02

Valtonen. Juuri siksi kirjoitin tuon sanan alinopeus sulkuihun kun en ole sen kannattaja. Itseäni eivät nämä hitaammin liikkuvat ole mitenkään häirinneet, eikä myöskään raskaamman kaasujalan omaavat, kunhan muistavat turvavälit.

POHJANTÄHTI JORMA 20.01.2013 20:06

:)

PASANEN MIKKO 20.01.2013 20:13

Noissa "alinopeus"-valituksissa pitää muistaa muutama asia. Ensinnäkin meidän rakas EU:mme määrää direktiivillään auton nopeusmittarin tarkkuuden: se ei saa näyttää yhtään todellista nopeutta vähempää, ja se saa näyttää enintään 10% + 4 km/h todellista nopeutta enemmän. Siis mittari saa näyttää 100 km/h, kun todellinen nopeus on välillä 87 - 100 km/h. Varsinkin vanhemmissa aasialaisissa autoissa virhe on usein sallitun ylärajalla. Eli kuljettaja ei välttämättä aja alle rajoituksen tahallaan, vaan luottaa mittariinsa. Toiseksi kuljettajia on monenlaisia. Jotkut ovat opetettu ja jopa omaksuneet tavan ajamaan huolellisesti ja pyrkien suurimman sallitun nopeuden pitämiseen tasaisesti, mutta vain ja ainoastaan, jos se tuntuu turvalliselta. Jos hiukankin tuntuu epävarmalta, on parempi pudottaa nopeuttaan kuin ottaa yhtään riskiä, erityisesti vähäisellä ajokokemuksella. Ei se anna takanatuleville mitään oikeutta vaatia väistämään. Sellaista väistämisvelvollisuutta ei Suomen laki tunne. Toki, jos mahdollista ja turvallista, niin itse pääsee vähemmällä kun päästää jonon ohitseen. Sitten, kuka määrittelee alinopeuden? Sellaista sanaa ei mikään Suomessa voimassa oleva laki eikä asetus tunne. Viiden metrin päässä takaluukusta läähättävä rekka-tai työsuhdeautoilija ei ole siihen pätevä. Entäs ylinopeus moottoritiellä, vaikka 5-10 km/h? tai 15 km/h, jota monet, erityisesti Audi-/BMW-Mersu-/Volvo-kuskit harrastavat? Se tarkoittaa, että tällainen kuljettaja varaa vasemman kaistan omaan käyttöönsä ja jos oikealla rajoituksen mukaan ajava haluaisi ohittaa edellään ajavan kuorma-auton tai yhdistelmän, jää usein tuollaisen *****pään pussittamaksi. Jos sellaisen eteen kehtaa kaistan vaihtaa, alkaa valot vilkkua ja kädet heilua. Vaikka miten paljon olisi väliä ollut ennen kaistanvaihtoa. Minulla kun on tapana ajaa tasan suurinta sallittua vakionopeussäätimellä, myös vasemmalla kaistalla, enkä minä minkään lain taikka asetuksen nojalla ole väistämisvelvollinen takaa ylinopeudella tulevaan kaahariin nähden. Se takanatulija kun ei niitä minun sakkojani varmaan tarjoudu maksamaan...

Pystyykö muuten kukaan löytämään tilastoa, missä vakavamman liikennevaurion syyksi on voitu osoittaa 'alinopeus'?

KONTINAHO ALPO 20.01.2013 21:54

Kyllähä hyviä yrityksiä "alinopeuden" aiheuttamista kolareista ollut .Revitteltiinhän lehtiotsikoissakin toisensyksyisen Helsingin Moottoritien ketjukolarin aiheuttajaksi "alinopeutta" ajanutta autoilijaa joka aiheuttanut ohitustarvetta. Vaan kyllä myöhemmin älysivät moisen kumota. A.K

HIETAVUORI JUHA 20.01.2013 22:15

Jopa on mennyt vaikeaksi tämä auton ajo . Näitä kirjoituksia lueskeltuaan tuntuu kuin tuolla tienpäällä olisi joku sota tila . Ettei siellä muuta puuhaa keksitä kuin toinen toisen nopeuden tarkkailu , ja siitä eri keinoin palautuksen antaminen . Yksi lisää nopeutta , toinen vähentää , tarkoitus on sama ,kiusanteko . Tuossa iltasella ajelin matkailumessuilta kotiin päin sellaista 100 alueella 110 vauhtia ,niin melkein kaikki painelivat ohi . En siitä sen enempää välittänyt , mutta huomasin että suurin osa oli kuljettajista naisia . Olin liikkeellä pienellä h.autolla ehkä sekin aiheutti tarpeen ohituksiin JH.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.1.2013 klo 22:32:39 Niin ja Mikko kehui ajavansa vasentakaistaa vakionopeus säätimellä sallittua nopeutta , eli alle todellisen nopeuden , ja vieressä tietenkin toinen jäärä samoin samaa vauhtia . Niinhän niitä " euro "ohituksia tedään jotka kestävät kilometri tolkulla .

YLINIEMI SEPPO 21.01.2013 06:51

Niinpä,tuolla liikenteessä voi tehä kiusaa toisille autoilioille laillisesti.

PALM PEKKA 21.01.2013 09:04

Ahosen Kaitsu on fiksu kaveri. Noin minäkin ajan. Norjassa varsinkin jos yrittääkin ajaa muiden mukana niin ei näe mitään maisemista. Pysähtelemälä ja tilaa antamalla näkeekin enemmän. Siirtymiset on asia erikseen, silloin aja hieman yli mutta annan kyllä tilaa jos joku ohi haluaa. Silti väitän että sana alinopeus on vain sana joka ei syyllistä eikä kehu mutta kuvaa sitä miten joku tiellä liikkuu. olkaa sitten mitä mieltä tahansa, minä lopetan tähän. ITE

PASANEN MIKKO 21.01.2013 09:32

Terve J.H. tuolla aikaisemmin olettaa ja syyllistää: "Niin ja Mikko kehui ajavansa vasentakaistaa vakionopeus säätimellä sallittua nopeutta , eli alle todellisen nopeuden"

Jos tarkemmin luet 'tavoisatani' liikenteessä, huomaat, että olen kertonut ajavani n. +5-8km yli sallitun. Ja tiedän kyllä tarkkaan autojeni mittarinäytön virheen. Tasanopeussäätimen käytöstä Juhalla ei taida olla kokemusta, voin kertoa, että se vie aivan sillä nopeudella mille sen asettaa. Kyllä moottoritiellä kun pitää tuon nopeuden (+5-8 sallitun) joutuu pakosta ohittelemaan ainakin rekkoja ja myöskin mittariinsa uskovia muita autoilijoita.

VALTONEN MARTTI 21.01.2013 09:35

Kaikki lienevät saaneen mielipiteensä kuulluksi. Sehän tärkrintä lieneekin kun muuttamaan tuskin mitään pystymme.

Jormalle: aina ei heti ymmärrä mitä toinen tarkkaan ottaen tarkoittaa, selvensit kuitenkin, hyvä. Mökki tiellä kukkii huumori.

Nyt sitten teen Pekka Palm'it ja poistun tästä keskustelusta 'oikeesti.'

PASANEN MIKKO 21.01.2013 09:42

......teen ja 'Martit', jatketaan muilla aiheilla.

HIETAVUORI JUHA 21.01.2013 09:53

Täytyy sen verran palata tähän aiheeseen ,että kyllä noista säätimistä on kokemuksia n . viiden rekkaauton verran sellainen puoli miljoonaa km . kappale. Aikasemmissa näitä hienouksia ei ollut . Mutta paremmin silloin pärjättiinkin kun ei ollut näitä kaiken maailman " salapoliiseja " tuolla tienpäällä toisten nopeuksia syynäämässä . Rekkamies vm. - 45.

NORDSTRÖM JOHAN 02.02.2013 16:51

Voi sinä "rekkamies". Olen ansainut leipäni maanteillä ajanut yhdistelmiä sekä bussia.Nytt eläkeellä vaunun kansa liikuneena, olen havainut että "rekkamies"kun ajaa raioitusten mukaan saa palkansa sopimuksien mukaan."Rekkamies kun kahaa ylinopeutta ( jopa 87km /tuntia) saakohan hän lisäpalkkaa siitä? Mitä tulee asuntovaunun nopeuteen niin Pienikin nopeuden lisäminen kohottaa poltoaineen kulutusta. Ja likkenne laki ej tunne ylinopeuksia, se on Suomessa vaunulla likumisessa , kesät-talvet 80 km/ h,. Kuka ej ole tullut tarjoamaan maksu- sitomusta ylinopeuksien maksuun. Se siitä, ajakaa sististi, hyvää kesää.

MÄKELÄ MIKA 02.02.2013 18:07

Moottoritiellä ajavat henkilöautoilijatkin voisivat ymmärtää että sen vakkarin saa pois päältä liikennetilanteen takia. Moni tuntuu suivaantuvan siitä että sen laitteen joutuu ottamaan pois päältä. Ennen kun sitä ei ollut niin nostettiin jalkaa kaasulta ja sovitettiin vauhti niin että takaa pääsi nopeammin lähestyvät ohi ennenkuin itse ohitti rekan. Tai nopeammin lähestyvä saattoi hidastaa että rekan takana olevat pääsivät edeltä ohi. Nyt luullaan että ollaan jotenkin "koskemattomia" kun on säädin päällä. Joskus kun hiukka kiiruulla motaria ajaa niin vakkaripelle luulee ettei sen tarvi katsoa taustapeiliin ja väistää vasemmalta kaistalta nopeamman edeltä.

(Ps. Kun kokeilin parikymppisenä pentuna rekanajoa pari vuotta, niin silloin tiesi ajavansa lähellä kun näki edessä olevan henkilöauton konepellin rekan hytistä. Hyvä että tajusin lopettaa.)

Hyvää viikonloppua kaikille !

HIETAVUORI JUHA 03.02.2013 08:22

" Kun ajaa rajoitusten mukaan saa palkkaa sopimusten mukaan ". Noinhan se pitäisi olla ,mutta haaveeksi taitaa tänä päivänä jäädä . Minä ainakin olen saanut tuota liiton liksaa viimeksi yli 30 vuotta sitten. En ole kyllä pyydellytkään , ilman hommia olisi tainnut jäädä . Nyt jo kyllä oma syy ,kun yli 20 viimeistä vuotta ollut yrittäjänä . Siitäkin syy tai ansio taisi osittain olla noilla sopimuspalkoilla joita sitkeästi vaadittiin . Siinä vaan kävi niin että ei ollut enään maksajaa . JH.

LATVALA MARKO 03.02.2013 21:56

Kyllä nyt täytyy tuottaa pettymys ja todeta, että ihan TES:in mukaisella palkalla ajelen.

HIETAVUORI JUHA 04.02.2013 06:47

Markolle . " Ei yksi pääsky kesää tee ."

Käyttäjän lisäys viestiin 4.2.2013 klo 07:11:12 En minä tarkoittanutkaan että kaikki ajelisivat km. prosentti. tai jollain päivä palkalla,mutta varmaan yli puolet näin tekee. Tuolla ulkomaan puolella alkaa tuo Viro olla yleisin kieli . Johan tuolla Lyypekin poikakodilla oli " vironperä "jo vuosia sitten . Ja nyt vielä kaikki Liti ja Lati miehet päälle. + polakit . Virosta tulee sähköpostiin edullisista vuokramiehistä tarjouksia vähän väliä .

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.