Nopeusrajoitukset; kaivanko verta nenästäni...

LÖYTTY PASI 09.09.2008 22:06

Hyvää iltaa,

(Myös "viralliset" palstat ja lehdet kuulolla)

Karavaanarinumeroni on suhteellisen tuore, enkä haluaisi heti olla silmätikkuna "kausipaikkalaisten"/"hullujen isäntien"/"vahtivien Virtasten" tai kenenkään muunkaan silmissä. Koen olevani suhteellisen nuori vaanari, vuosi sitten tuli 40v. mittariin.

Miten on, olenko enemmän "tukko" jos ajan sitä sallittua 80km/h vai jos ajan jatkuvasti "rajoitinta vasten" 90km/h?

Auto+vaunu-yhdistelmässähän ei rajoitinta ole kuin päässä/jalassa, mutta itse koen - hiukan alitehoisella veturilla - ongelmaksi sen, että vauhtini ylämäissä hidastuu ja viimeistään silloin muiden on päästävä ohi. Yleisen liikennenopeuden säilyttämisen ongelma koskee myös rekkoja; ylämäkeen hyytyvät lähes kaikki lastissa olevat.

Ylämäki vaan ei välttämättä ole se sopivin ohituspaikka ja alamäen auetessa tai suoralla ollessa mielestäni takaa tulijoita helpottaa OIKEA 80km/h vauhti. (GPS:stä minäkin nykyisin autoissani nopeuden katson.) Rajoitus tiellä saattaa olla vaikkapa 80km/h. Ilman tietoa mittarivirheestä takanatulijat ajelevat oman mittarinsa mukaan 90km/h ja kun mennään ohi, on vauhtia mittarin mukaan helposti pitkälti toista sataa. Ujommat peruuttavat tässä vaiheessa ohitusaikeensa.

Perusajatushan kaikilla on kuitenkin se, että rekasta, vaunusta ja as.autosta on päästävä ohi - hinnalla millä hyvänsä!

Tavoite on mielestäni sikäli oikeutettu, että ko ajoneuvojen takaa näkyvyys on paljon heikompi kuin esimerkiksi HA:n takaa. Itsekin pyrin henkilö- tai pakettiautolla ajaessani 80km/h alueella rekoista ohi, mutta kun kuskit AJAVAT LÄHES POIKKEUKSETTA LUURI KORVALLA, SUOMALAISLLA REKOILLA 90KM/H MITTARISSA, ULKOMAALAISILLA VIELÄ ENEMMÄN, on 80km/h aluella lähes mahdotonta päästä ohi.

Tämmöistä tänä iltana...

Tiivistettynä:

Suomessahan lainsäätäjät on syvältä, toisaalta kaikkien alojen asiantuntijoita, vrt kolmannen jarruvalon kieltäminen Rekkamiehet saavat jutella kännykkään ajellessaan, niinhän muutkin töissä ollessaan tekevät Kännykän käyttökielto oli susi jo tullessaan, muutkin kuin rekkamiehet ovat oivaltaneet tämän Rajoitusten mukaan ajaessaan Liikkuja on TeidenTukko Yli rajoitusten ajaessaan Liikkuja hankaloittaa ohituksia, kulkee muun liikenteen mukana, mutta on edelleen TeidenTukko

Kokonaan oma aiheensa on se, onko 80km/h sopiva rajoitus tietylle ajoneuvoluokalle

Meillä on kausipaikka talveksi varattuna. Siihen sisältyy reilut 150km siirtymistä vaunun kanssa, mutta sitten ollaan liikenteessä puoli vuotta ilman "kusen hajuista lasikuitukoppia". Viikonloppuisin ajellaan talvipaikalle ja ohitellaan - jos on kiire - hitaampia ja kun pästään perille, nautiskellaan "kotoapoissa-olemisesta"! Syys-, Hiihto- ja Pääsiäislomalla suhataan m-autolla vähän vauhdikkaammin, mutta silloinkin äly päässä!

Terveisin, Pasi (Meinasin jo aiemmin osallistua näihin "aina on tehty näin"-keskusteluihin, mutta se lienee turhaa: Asbesti on hyvä lämmöneriste ja sitä kannattaa laitta seiniin oikein kunnolla :-). Myös wanha "suko"-johto toimii leirintäalueella ihan POP!)

LAHTI ANTTI 09.09.2008 22:15

Siitä ollaan montaa mieltä, mikä on se oikea nopeus tien päällä. Lain mukaanhan se on 80 km/h.

Itse rikon lakia sen verran, että vaunun kanssa pyrin pitämään nopeuden 82-84 km/h. Ei pitäisi vielä tulla sakotusraja vastaan, mutta liikenne on ehkä hieman sujuvampaa.

Cruiserin käyttäminen säilyttää asetetun nopeuden tiellä.

Mikäli joku ajattelee edessä ajavan olevan teidentukko, niin ajatelkoon rauhassa.

LÖYTTY PASI 09.09.2008 22:15

Vielä jatkan,

Yyteriä on tuputettu sopivaksi syyslomapaikaksi, mutta meillä mukana 12v ja 14v tytöt (ja 7v ja 2v pojat), joten vanhempien harrastuksia ei noteerata vaan koitetaan keksiä muksuille jotain. Ehdotuksia?

Pasi
LÖYTTY PASI 09.09.2008 22:23

Juurikin näin!

Itselläni cruisessa myös 86-88, jolloin oikea nopeus (GPS:n mukaan) 82-85. Jos/kun ei riitä, ohi pääsee vielä ihan sujuvasti rajoituksia noudattaen.

Pasi
LAHTI ANTTI 09.09.2008 22:31

Taitaa noiden leirintäalueiden viriketarjonta olla hieman vähissä jo näin syksyllä. Varsinkin, kun koulut ovat alkaneet. Eräs vaihtoehto voisi olla Rairanta, Uudessakaupungissa. On myös SFC:n alue, ja halvempi sitä kautta. Ja U:ki on melko lähellä, jossa myös katsottavaa on.

KOSKINEN OLLI J 09.09.2008 22:40

No, tuota, minä pyrin ajelemaan sillä tavalla kuin muutkin ajelee. Olen huomannu että jos tekee asiat sillä tavalla kuin muutkin, ei liene kovin suuria vaikeuksia pärjätä muiden kanssa :) ...Mitä sitten tulee ajonopeuteen, niin navigaattori kertonee oikeampaa tietoa käytössä olevasta nopeudesta kuin auton mittariston näytöt.

KUJANPÄÄ MARKKU J 09.09.2008 22:52

Ehtoota. Tien päällä tilannetaju ja kokonaisuuden huomioiva pelisilmä. Ne kertovat mitä pitää tilanteissa tehdä, Tai pitäisi kertoa.

@kujis

JYLHÄ HANNU 09.09.2008 23:46

Iiltaa vaan!

Ajele vaan omaa tahtias ja muista että, jos sinä olet jonon esimmäinen niin ethän sinä hitain voi olla.

Kas muilla on kiire, sulla ei. :) Ohittaminen on takaa tulevien ongelma.

Terveisin Hannu "KIMI" Jylhä

PS. Piru kun tuo vaimo nimittelee mua tossa vieressä kun tämmösiä kirjottelen

SILMUNEN HANNU 10.09.2008 00:22

Yhteispeli on kaiketi se, mikä auttaa kaikkia liikenteessä selviämään.

Sunnuntai-yönä kohdallemme osunut rekkakuskin ja h-auton kuljettajan välinen kovaääninen riita hultoasemalla liittyy mielestäni tähän hyvin.

Rekkakuski hyökkäsi kahvijonossa keski-ikäisen pariskunnan kimppuun kysyen Tekö omistatte sen ja sen rekkarisen auton?" Saatuaan myönteisen vastauksen alkoi uhitella "älä kuule koskan elämässäs enää aja tommosta alinopeutta rekan edessä. Ei kuule jää autostas mitään jäljelle kun 60 tonnia tulee niskaas!" H-auton kuljettaja sanoi ajaneensa rajoitusten mukaan ja rekan tulleen perään roikkumaan pitkät valot päällä. Meinattiin jo poliisia soittaa paikalle kun rekkakuski tuntui uhkailevan.

Tilanne oli ikävä mutta kukaan ei noussut puolustamaan ketään, kun paha on tietää miten ovat ajaneet. Mutta se on vissi, että yhteispelillä ei ainakaan oltu kuljettu. Mutta ei ihan se niinkään voi toimia, että joka kerta rekan perään saadessaan pitää ajaa levikkeelle jotta rekka pääsee ohi, niin kuin kuski esitti...

Kunnioitusta kaikkia tielläliikkujia kohtaan, niin hyvää tulee!

t.Kaarina

ps.Ikaalisten Kylpylä on kiva syysloman viettopaikka, ja pihalla kaiketi matkaparkki!

PUTTO TUULA 10.09.2008 08:07

Lisäisin vielä teidentukkoihin vanhat autot. Olen huomannut kun ajan "Vanhalla Rouvalla"(vm.70 Amazon) satasen alueella noin 105 km/h, niin ohi on päästävä vaikka keltaisen viivan kohdalla. Kyllä näiden teidentukkojen kuljettaminen on eräänlainen taiteenlaji. Kesällä Baltiassa as.autolla muutama "tuhoontuomittu" ohitus päätyi onnellisesti vain sillä, että painoin jarrua ja väistin niin oikealle kuin mahdollista (samoin vastaantuleva). Oma nopeus oli navigaattorin mukaan tasan sallittu, mutta... Kaikkein hurjinta ohituskulttuuria näyttävät Latvialaiset rekkakuskit (ei liene rajoitinta). Asunto autossa ja vaunussa takaatulevan liikenteen seuraaminen on usein vaikeaa. Meillä takaikkunattomassa as.autossa asensin peruutuskameran näyttämään takanäkymää jatkuvasti (alareuna 1.5m)niin voi sanoa että vastaa lähes henkilöauton taustapeiliä (moottoritielläkin molemmat kaistat näkyvät hyvin). Tämä ratkaisu helpottaa takaatulevan liikenteen seuraamista. Ps. Sopu sijaa antaa myös liikenteessä. Terv:Timppa

LÖYTTY PASI 10.09.2008 08:23

Herättihän tämä keskustelua :-)

Itse ajelen edelleen siis sen karvan päälle 80km/h ja kuvittelen näin helpottavani muiden ohitusta. Tietysti tilanteen mukaan joustaen suuntaan tai toiseen.

Samaa mieltä muuten Timpan kanssa siitä, että "tukoksi" katsotaan vanhemmat autot (itsellä kokemuksia muutamasta 80-luvun Citikka BX:stä). Ohi on päästävä oli nopeus ja rajoitus mikä tahansa!

Vinkkien perusteella syysloma taitaa suuntautua länsirannikolle. Ensin varmaan Ouluun ja sieltä hissukseen etelään.

Pasi
LUOTO KARI 10.09.2008 08:57

Hiukan samaan asiaan liittyen. Sivuteiltä tulijoilla on pakonomainen tarve kääntyä päätietä 100km/h (= max nopeus ko. tiellä) ajavan matkailuauton eteen. Siinä sitten laitetaan kaapeissa tavarat uuteen järjestykseen suht' voimakkaan jarrutuksen myötä. Tänäkin kesänä tapahtunut useamman kerran. Ilmeisesti ajatuksenkulku on "matkailuauto on hidas ajoneuvo --> ehdin hyvin eteen", mutta kun se ei enää välttämättä ole niin.

LAINE RAIMO 10.09.2008 10:02

On se muuten kumma juttu, kun tuota täysin epäonnistunutta rangaistusta 80 km/h matkailuautoille alle 3500kg ei saada muutettua. Kuitenkin rekat saavat ajaa rajoitintaa vastaan eli lähes 90 km/h eikä siihen poliisi puutu koskaan. Miksiköhän?? Olen kyllä ollut havaitsevinani, että aika harvoin poliisi taitaa puuttua myöskin matkailuautojen ylinopeuteen jos se pysyy tuossa rekkanopeudessa. Vai onko näin? Joka tapauksessa järjestömme pitäisi kiireesti pyrkiä vaikuttamaan, että tuo järjetön 80 km/h matkailuautoille muutettaisiin 100 km/h alle 3500 kg:n autoille. Sillä tavoin estyisivät monet edellä kuvatuista kummallisista tilanteista ja liikenne tulisi paljon sujuvammaksi ja turvallisemmaksi.

PUTTO TUULA 10.09.2008 12:25

Kyllähän noilla uusilla saa ajaa jo satasta, mutta tekeekö ABS ja turvatyyny sen turvallisemmaksi. Lisäksi turvavyöt kaikille matkustajille. Edellisessä autossa jouduimme poistamaan yhden matkustajapaikan, kun vanerilaatikkoon ei saanut kunnolla turvavyötä kiinni. Terv:Timppa

LAINE RAIMO 10.09.2008 13:20

Mutta kun on se 100:n lätkä niin Ruotsissa Saksassa et saakaan ajaa 110 km/h moottoritiellä niinkuin muutoin alle 3500kg:n autoilla. Miksi muuten linja-autot saa ajaa satasta vaikkei niissäkään ole turvatyynyä??

NYYSSÖNEN KAJ 10.09.2008 14:23

On se kiva leikkiä olevansa linja-auto vaikka se satasen linja-autolätkä puuttuu. Monessa maassa linja-autot saavat ajaa 90 - 100 km/h joten niin minäkin sitten ajan.

on ne muuten käteviä noi bussikaistat ja bussiasemat.

KUJANPÄÄ MARKKU J 10.09.2008 14:51

Just noin. Hypätköön pituutta kaikki ketkä toisin todistavat.

AHONEN AULIS 10.09.2008 17:54

Sunnuntaina ajoin 5 tiellä Kuorttin ja Lahden välillä kahteen tutkaan 90 kmt todellista nopeutta.Ei pysäytystä kummassakaan.Ajoin vanhalla piirongilla.Terv:AA.

HAAPANEN TIMO S 10.09.2008 18:18

Kyllä minä alamäen alkaessa tuuppaan Pasista ohi, jollen ennen ole ehtinyt. Ei kai siinä sen kummempaa. Rekoissa on aika paljon kiinteitä puhelimia, jolloin luuri korvalla ajo on täysin laillista.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.09.2008 21:36

Rekkojen vauhdissa mennään, ja jollei niitä ole edessä niin cruise lukitaan navin 88km/h niin ei mennä yli 90km/h alamäissäkään. Yhdistelmä on sen verran oikein valittu etten koe tuon ylityksen olevan riskitekijä, ja järjelliselle takana ajavalle ei kuuluisi tulla ohittamisen tarvetta 80-alueella. Järjettömät menevät ohi ajat sitten 60 tai 100 lasissa...

HUOVINEN SIRPA 11.09.2008 12:26

Sitä mä oon aina ihmetellyt, että mikä tekee kiinteestä luurista turvallisemman kuin kännystä? samalla lailla siinä ajetaan käsi korvalla, kuin kännynkin kanssa. Esko

PALIN MATTI 11.09.2008 12:55

Se tuo händsfree-pakko tarkottaa kylymästi sitä, että molempien käsien pittää olla ratisa ku vastattaan puhelimmeen. Se on ihan sama pittääkö siinä korvalla kännykkää tai passiiviluuria. Yhtä suuri rikos on se.

LUOTO KARI 11.09.2008 13:23

Tähän "et saa ajaa yli satasta Saksassa, jos satasen lätkä jne." -juttuun törmää aina silloin tällöin. Kuluneen kesän neljän viikon Euroopan reissulla en missään vaiheessa kokenut ongelmaksi 100:n lätkää takaseinässä. Varmaan Ruotsissakin ajettiin välillä 110:ä ja Saksassa samoin, ja lujempaa ei ole tarve edes ajaa. Johan sitä alkaa auton muoviset helmarivat ja lokasuojan reunukset irrota, jos sillä rupeaa pudottelemaan esim. 130km/h, puhumattakaan mitä se vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Nyt kului yli 5000km:n matkalla ajotieturin mukaan 9,5 l/100km. Kyseessähän on kuitenkin useimmiten lomamatka eikä nopeuskilpailu.

LÖYTTY PASI 11.09.2008 13:36

Pointtihan oli juuri siinä, että jos ajan "rekkojen mukana" lähes 90km/h todellista nopeutta, on ohittamiseni 100km/h ja etenkin 80km/h alueella hankalampaa kuin jos köröttelen 80km/h. Ohihan vaunusta on joka tapauksessa päästävä.

Kokisin itse edelleen olevani pienempi hidaste, jos pyrin tekemään ohittamiseni helpommaksi ajelemalla pääsääntöisesti 80km/h. Vilkullakin olen tietä välillä näyttänyt, mutta kun sen takanatulijan pitäisi vilkun nähtyään lähteä ohitukseen kuin hauki rannasta - ja näin ei kovin usein tapahdu - olen tavasta lähes luopunut.

Mitä siihen kännykän käyttöön ajon aikana tulee, niin kaikkihan sitä tekevät, minäkin. Olen vaan kiinnittänyt huomiota siihen, että henkilöautoihin verrattuna poikkeuksellisen iso osa rekkakuskeista pitää luuria korvallaan. Riski kolariin on tietty molemmilla autotyypeillä sama, mutta kuvittelisin rekan kolaroidessa syntyvän isompaa vahinkoa.

Olisin muuten samaa mieltä siitä, että kiinteästi asennettua autoluuria saa pitää käsin korvalla vaikkei hands-free olekaan. Se, että onko järkevää pitää luuri korvallaan 90km/h ja muutama tonni tavaraa takana, jääköön rekkamiesten ratkaistavaksi.

Pasi
KUJANPÄÄ MARKKU J 11.09.2008 15:53

Mites onko 'käsittäminen' ajaessa suurikin rikos.

RAUTIAINEN KARI 11.09.2008 16:46

Ei Matti, ei näin ole. Passiiviluuria saa pitää korvalla ajaessa.

HAAPANEN TIMO S 11.09.2008 17:11

Niin omituista kuin onkin, kiinteää luuria saa pitää kädessä ajaessa, samoin lällärin mikkiä. Mun mielestäni mikä tahansa ajattelua vaativa keskustelu vaikeuttaa ajamiseen keskittymistä, vieruskaverin kanssa puhuminenkin. Kännykästä tulee vain se lisähaitta, että käsi puutuu pitkän puhelun aikana.

PALIN MATTI 11.09.2008 17:47

Niin saaki, mutta ei sillä saa soittaa mihinkään.

JANHONEN MATTI 11.09.2008 18:06

Tieliikennelain 24 a § nimenomaan kieltää pitämästä luuria tai mikkiä kädessä.

mom teksti kuuluu seuraavasti: "Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään." Laissa ei tehdä mitään eroa siihen, onko laite kiinteästi asennettu tai tavallinen kännykkä tai moottorikäyttöinen ajoneuvo rekka, moottorikelka tai asuntoauto. Lain perusteluissa sanotaan - jotka vastaa Katekismuksen ´mitä tämä on´ tekstiä - sanotaan nimenomaan, että "ajon aikana" tarkoittaa pysähtymistä liikennevaloihin, liikenne-esteen vuoksi tai vastaavaa pysähtymistä. Sen sijaan jos liikenne on kokonaan poikki esim. onnettomuuden vuoksi, kännykkää tai kiinteästi asennettua puhelinta saa käyttää jonossa seisottaessa.
HALMEENMÄKI JUHANI 11.09.2008 19:59

Tuo johdollisen luurin käyttö ajettaessa sallittiin kun huomattiin että viranomaisten täytyy kuulemma päästä puhumaan ilman handsfreeta. Kaikenmaailman virveissa sun muissa ei ilmeisesti ole sopivaa hf-systeemiä?

PALIN MATTI 11.09.2008 20:09

Kyllä VIRVEssä on handsfree. Eli semmonen langallinen korvanappikuuloke ja mikki. Ite oon sitä käyttäny aina palovalvontalennoila.

HAAPANEN TIMO S 11.09.2008 20:34

Ei se puhelin saa olla kädessä, luuri tai mikki vain. Tälläinenkin on laillinen: http://www.mastermark.fi/fi/www/product/product/%7C449

KOSKINEN OLLI J 11.09.2008 21:25

Tyhmän luurin käyttöä ei ole kielletty. Minä arvelen että tuo sääntö voisi johtua siitä, että puhelimen soidessa matkapuhelimen kaivaminen (vetoketjulla suljetusta...) ulkotakin taskusta/vyökotelosta ajon aikana on hieman vaikeampaa kuin autoon asennetun kiinteän luurin ottaminen yhden käden otteella autoon asennetusta telineestään.

JANHONEN MATTI 11.09.2008 22:20

Kyllähän tuon kylmän (tyhmän) luurin käyttö on selvästi tyhmästi laaditun lain kiertämistä. Laillahan nimenomaan tähdättiin siihen, että kuljettajan käsien pitää olla koko ajan vapaana itse ajamiseen. Se vaan joskus tuo suomen selkokieli on kansanedustajille liian vaikeaa. Kun noita rekkoja kaatuilee siihen malliin kun viime päivinäkin on kaatunut, niin eiköhän tuohon lakiin tarkennus tulle lähiaikoina. Nykyisenkin lain valvonta kun näyttää olevan aika satunnaista ja paremminkin kampanjaluontoista.

PALIN MATTI 11.09.2008 23:25

Yhyn tässä ehottomasti kaiman mielipitteesseen. Ajatelkaapa mitä tarkottaa soumeksi tämä HANDS FREE. Jos sulla on joku passiiviluuri toisesa kourasa, ni eihän sulla oo sillon hands free! Sulla voi olla korkeintaan hand free. Nakkisämpylä sulla saa olla toisesa käjesä ja oluttölökki toisesa. Sitä ei laki kiellä.

NYYSSÖNEN KAJ 12.09.2008 09:38

Minä olen aina halunnut Hands Free auton mutta niitä ei ole yleisesti saatavissa. Oishan se hulppeata kun molemmat kädet olisi vapaat ruokailuun tai mamman kanssa p""". Ohjataan noita lentokoneitakin jaloilla maassa kulkiessa.

Nopeusrajoitusten noudattaminen on suoraan verrannollista viranomaisten toimintaan. Karavaanari ei muuta MAAN TAPAA!

KUJANPÄÄ MARKKU J 12.09.2008 10:01

Toi Tomppa toimii tossa tuulilasissa händsfriinä paitsi, ettei se sais olla tossa.

RAUTIAINEN KARI 12.09.2008 10:14

Saa kyllä.

RAUTIAINEN KARI 12.09.2008 10:16

Laki ei edellytäkään hands freetä.

OIKARINEN JUUSO 15.09.2008 14:37

Ohittaminen ei ole pelkästään takaa tulevien ongelma.

Jos se ohittava tössii sen ohituksensa jotenkin, se muuttuu silmänräpäyksessä ja mitä suurimmassa määrin myös sen ohitettavan ongelmaksi. Ja on hyvin paljon mahdollista, että sen jälkeen ei saa enää tilaisuutta nauraa sitä viimeistä naurua.

Siispä sitä yhteispeliä, auttamaan takanatulevaa ohi, ja jos ei ole kerran kiire niin tiensivuun hetkeksi tilaa tekemään.

MANNILA HEIKKI 19.09.2008 21:50

Moro! Tänään Lahteen tullessa henkilöauto tuli kolmion takaa suoraan eteen niin että,jouduin hidastamaaan 80 aluella 50:iin.Ei siinä mitään,ajattelin että menköön mutta ei,aina ennen mäkeä laski nopeuden alle 80:in ja sitten alamäessä tai suoralla nosti normaaliksi tai yli.Eikä ollut autossa vika melko uusi madza oli. No tuli hyvä suora ja ohitin minulla nopeus noin 120 km/h eikä meinannut päästä millään ohi.Eli kaveri halusi vain kiusata.

Toiseksi nuo ennen tosi viksut ja ammattitaitoiset rekkamiehet!Monet ovat nykyään mielestäni tosi törkeitä ja ajotaidottomia ainakin matkailuautoja kohtaan.

Hessu!

KUJANPÄÄ MARKKU J 19.09.2008 22:29

Mistähän peräisin huhu rekkamiesten keskimääräistä paremmasta ajokulttuurista.

Ja paskat. Joutuvat vain ajamaan kalustolla jonka on pakko sopeutua rauhallisempaan ajorytmiin. Kuvitelkaa, että rekalla olisi sama ohituskiihtyvyys kuin muilla. Siinä rekkamiesten sädekehä palaisi heti ja rumihia tulisi aivan eri malliin. Eli, eivät ihmisinä ja ratinvääntäjinä ole sen kummempia. Toki rekan ratissa joutuu kehittämään liikennesilmää pitääkseen junan joustavasti liikkeessä. Siinä on pakko olla herrasmies vaikka kuinka vituttaa.

ANTTILA MARKKU 20.09.2008 21:15

Se on kaikessa,että kun tekee tarpeeksi niin siihen rutinoituu.Toiset sanoo sitä ammattitaidoksi.Ei se kuski sen parempi ole isossa autossa mutta enempi ajanut.Ammattikuski on tänäpäivänä 18v täyttänyt joskus jopa 6kk koulutuksen saanut taloudelliseen ajotapaan ja ensiapuun perehdytetty marokkolainen tai muu lähinnä aasia ja kärryjä kotimaassaan enintään ohjastanut.Ja nämä kotimaiset puukenkä punkkarit kuvittelee että kun ajaa tarpeeks ja ilmaseks,saa kirkkaamman ruunun ja on kova jätkä.

MANNILA HEIKKI 20.09.2008 21:31

Näin se varmaan nykypäivänä on !

OIKARINEN JUUSO 24.09.2008 08:40

Jostakin syystä juuri ne autoilijat, joiden ajonopeus on karvaa alle sen 80 kiilaavat kolmioiden takaa sankimpien savupilvien saattelemina suoraan yhdistelmän eteen, niin että ensin saapi polkea paniikkijarrua ja sitten saa se asuntovaunu perässään roikkua tuon liikenteen sankarin perässä loppumatkan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.