Mennä kesänä kyselin ko asiasta alla vastaus !
Hei,
Osaan vastata kysymykseenne vain kansallispuiston järjestyssääntöjen näkökulmasta. Kansallispuiston alueella saa leiriytyä ja pysäköidä vain sille varatulle paikoille. Pysäköiminen tarkoittaa sitä, että auto jätetään paikoilleen ja leiriytyminen (autolla) sitä, että ajoneuvossa nukutaan tai sen ympäristössä vietetään aikaa niin, että esim. grilli ja retkituolit on nostettu autosta ulos. Sillä ei sinänsä ole väliä, millainen auto on kyseessä. Jos siis jätät (matkailu)autosi kansallispuistossa pysäköimiseen tarkoitetulle paikalle, ja nukut autossa nostamatta mitään autosta ulos, on se leiriytymistä ja täten kansallispuiston järjestyssääntöjen vastaista.
Mikä merkitys on sitten sillä, nukkuuko autossa joku vai ei? Kansallispuistossa sillä on väliä, sillä se helposti aiheuttaa lieveilmiöitä kuten kansallispuiston roskaamista ja pysäköimiseen tarkoitettujen alueiden ruuhkautumista.
Yst. terv,
Anne Mäkelä
Asiakasneuvoja
Kolin luontokeskus Ukko
p. 0205 64 5654
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Seppo Siivola [mailto:seppo.siivola@saunis.net]
Lähetetty: 9. syyskuuta 2014 13:33
Vastaanottaja: Ukko
Aihe: Pysäköinti
Kysyisin mikä ero on pysäköinnillä ja leiriytymisellä ja onko sillä
merkitystä minkälainen kulkuneuvo on kyseessä ?
Jos on pysäköinti sallittu paikalla,mikä siitä tekee leiriytymisen ?
Yleisesti leiriytymiseksi käsitetään tilanne jossa ajoneuvosta nostetaan
ulos esim tuoli, se katsotaan leiriytymiseksi.
Jos ajoneuvossa sisällä mitä tahansa ei kai se tee pysäköinnistä
leiriytymistä.
Tällä perusteella mielestäni jos ko tapahtuma halutaan rajata pois se
täytyy kyllä ilmaista muulla termillä kuin leiriytyminen !
Terv . Seppo Siivola