Ei matkaparkkia Urjalaan.

Ville Säynäjäkangas 20.12.2023 21:00

Tiedän toki jopa 3500kg ja 4100kg autoja myydään täysin samoja. Se harhaanjohtava markkinointi hiertää, kun valehdellaan autojen (ja vaunujen) todelliset massat.

En tietenkään vastusta ilmaisia matkaparkkeja. Sehän on hienoa jos niitä tulee. Esitin vain ettei niiden tulolle joka taajamaan löydy välttämättä kuntapäättäjille riittäviä laskennallisia perusteita.

Kuka on valmis tekemään täysin aukottoman kannattavuuslaskelman, jolla kuntapäättäjät eivät pysty kieltäytymään ilmaisen matkaparkin rahaa tuovasta vaikutuksesta?

Virve Pitkäranta 20.12.2023 21:03

Etenkin maaseututaajamissa sen yöpymispaikan varmasti löytää jos ei muuten, niin kysäsee joltain paikalliselta.
Kauppiaat antaa varmasti jostain parkkipaikan nurkasta sen verran tilaa kun yks kulkine tarttee tai kaks, mutta tietenki mahdollisuuksien rajoissa.
Maalla kun ei oo niitä ruutuja joka paikas niin vaatii tietysti luovuutta semmosilta jotka ei voi parkkeerata ilman niitä.
Jukka P.

Kari M Niemelä 20.12.2023 21:07
Ville Säynäjäkangas

Timolle: Ymmärrän hyvin, että 7,4 metrin autossa pystyy hyvin asustelemaan, vaikka pysyvästi. Ongelmat ovat ihan toisaalla, mielikuvitusajoneuvoluokassa ja pysäköinnissä.

Vaunun kanssa samantyyppiset ongelmat pysäköinnin ja yön yli paikkojen kanssa. Nykyinen vaunu aisan kanssa 7m pitkä. Hankaloittaa huomattavasti, kun se ei mahdu parkkiruutuun. Aikaisemman 5m vaunun kanssa pystyi seikkailemaan missä vain. Yöpaikka löytyi todella helposti.

6 metrin auto tai 11 metrin (veturi 5m ja vaunu 6m) ovat vaivattomia ratkaisuja, mutta kaikki tästä yli ovat huomattavasti vaikeampia. Em. yhdistelmän katkaista ja sijoittaa kummatkin omiin ruutuihinsa.

Jos auto/vaunu 11 m versus asuntoauto 7.5 m, kummalle helpompi löytää parkkipaikka kauppareissun ajaksi ja kuka muutaman tunnin yöpymisen vuoksi katkaisee yhdistelmän, Villellä on jotenkin hihat palanu asuntoautoja vastaan, kukin matkailee tavallaan, vaunulla, as. autolla, ei pitäisi kenellekkään olla jyrkkiä mielipiteitä toisten kulkimista enkä ole kuullut keltään karavaanarilta että kuntien pitäisi ilmaisia parkkeja laittaa vaan mahdollisuuden yöpyä palvelujen lähellä sallituilla paikoilla, leirintäalueet talviaikaan pääosin kiinni jotka on palveluiden lähellä,Sfc alueet auki mutta valitettavasti suurin osa keskellä ei mitään.

Kari Rautiainen 20.12.2023 22:26

Ville: ” Esitin vain ettei niiden tulolle joka taajamaan löydy välttämättä kuntapäättäjille riittäviä laskennallisia perusteita.”

Rauhotuppa pikkasen. Oisko toi ”joka taajamaan” pikkasen kärjistetty juttu..?
Mitenkä se Ville nyt on soitellen sotaan lähtenyt kun yleensä melko järkeviä juttuja…

Petri Ahonen 20.12.2023 22:53

Eikös karavaanarit ole vähän niinkuin "muutkin" matkailijat, eli joku halua kaupunkilomalle, toinen luontoon ja kolmas rentoutumaan palveluiden äärelle ja neljäs ties minne. Ei jokaiseen kylään parkkia tarvita, ei se pelkkä parkki ole tae, että karavaanarit sankoin joukoin saapuvat paikalle. Otanpa esimerkiksi vaikkapa Hangon, kaupunki on hienolla paikalla, kesäisin satoja veneitä laiturissa ja baarit täynnä väkeä ja kaupoissakin joku piipahtaa... Myös veneille hyvät palvelut, sähköä, vettä ja wc:n sekä roskien tyhjennystä sekä polttoainetta. No, entäpä syksyllä, talvella, keväällä? "kuollut paikka", valtavat asfaltoidut alueet tyhjänä vain pysäköintikieltomerkit lisäkilvellä, jossa kielletään caravaanareiden yöpyminen alueella. Tilaa, roska-astiat ja sähköt siellä odottaa käyttämättömänä uutta kesää ja kaupat sekä ravintolat asiakkaita. Millaisia mietteitä herää? Tiedän, että muutaman kilometrin päässä keskustasta on camping (tänä talvena hyvä tarjous yöpymisestä) , mutta minä haluan ihmisten ja palveluiden ääreen, keskustaan, en siis enää Hankoon.

Petteri Haverinen 21.12.2023 07:28

Eihän tässä ole pelkästään kyse "Urjalasta" vaan siitä, että vieläkään ei ole saatu vietyä tietoa kuntien edustajille, mistä matkaparkeista on kyse. Jos olisi virkeä harrastajien etujärjestö olemassa, niin päätökset perustuisivat oikeaan tietoon...

Jari Tietäväinen 21.12.2023 07:43
Petteri Haverinen

Eihän tässä ole pelkästään kyse "Urjalasta" vaan siitä, että vieläkään ei ole saatu vietyä tietoa kuntien edustajille, mistä matkaparkeista on kyse. Jos olisi virkeä harrastajien etujärjestö olemassa, niin päätökset perustuisivat oikeaan tietoon...

Olisi kyllä upeaa, jos meillä Suomessa olisi karavaanarien etuja ajava etujärjestö, joka huolehtisi tämmöisistä asioista. Leirintäalueiden etujärjestö ei ole sellainen.

Voi kun jostain ilmaantuisi aktiivinen ydinjoukko, joka polkaisisi uuden karavanaarijärjestön käyntiin. Liittyisin heti.

Toivo Koistinen 21.12.2023 07:59

Tuo että leiri on muutaman kilometrin pääsä keskustasta, tai että SFC alueet on keskellä ei mitään ei ole ollut koskaan meille ongelma.
On joskus tehty niin, että kun päivällä on tultu leirille, ja parkeerattu vehje, niin on tullu ajatus lähteä katsomaan maisemia, ja jossain kylä, keskuksessa.
Ollaan irrotettu auto roikasta, pistetty käyntiin, ja menty. Tultu iltasella takas yöpyyn. No polttoainetta nyt kulunu, mutta mehän ei olla lähetty säästään.
Siinä oltu vähän kateellisia vaunuporukoille. Kun he pistää vaunun leiriin, niin auto on valmis seikkailuun, senkun lähtee.
Yöpyminen varsinkin jo nykyaikaan leirillä on turvallista, kun kuten autokauppias saneli, että eihän nyt vanhempana tohi enää jäähä levähysalueelle, ettei käy kuten taannoin pohjosissa, että tuli porukka, ja ryösti ajoneuvon ja jättiu omistajan siihen.
No aiheeseen.
Jukka P oli oikeassa.Kyllä uskon kuntakeskuksisa, kuten Urjalasakin, kun sillä minun ajelullä näkyi noita liikerakennusten parkkkialueita olevan, niin saisi luvan yöpyä siinä, koska kuten on tullut ilmi karavaani tuo samalla siihen liikkeeseen rahaa asioidessaan, elikä maksaa sen parkkipaikan.
Tp

Heikki Ikonen 21.12.2023 08:16

Juuri näin, mutta... Mistä se saisi rahaa toimiakseen?
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt, mainos tulot tulevat (vakavaraisilta) leirintä alueilta, autojen/vaunujen ja myyjiltä/huoltajilta. Toisaalta kunnat ei kutsu mediaa lyhyellekkään lounaalle. Pieni yritys taas ei pysty tarjoamaan sitä pitkää päivällistä.
Loppaaminen vaatii asiaan vihkiytymistä, aikaa ja rahaa, niin se vain on. H

Toivo Koistinen 21.12.2023 09:11

Niin se aktiivinen ydinjoukko. No tehän oletta sitä, voi vaikka aatella, eli eikoun perustamaan yhdistys.
Mutta kuten Ikonen sanoi. Mistä rahat. Se homma vaatii näkyvyyttä, jotta karavaanari porukat alkaa liittymään.
Toinen asia, että jos perustatta, niin se vaatii teiltä yhteen hiileen puhaltamista lujaa.
https://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/uutiset/sf-caravanin-jasenmaara-uuteen-ennatykseen-leirintamatkailun-suosio-kasvaa-edelleen/
Porukkaahan näkyy olevan ja liiton jäsenmäärä tuntuu lisääntyvän, että siinä sarkaa puuhata asiaa.
Rahasta vielä, kun noista ilmasista parkkipaikoista Urjalaan, miksei liitto, tulee mieleen se taannoinen liiton yritys auttaa, ja sopi aakkos huoltamoihen kanssa karavaaneille erilliset parkkiruudut, ja kemsa huolto, ja palvelua, mutta kun siinä oli maksu, niin meteli oli sivuilla melekonen.
Tp

Jukka Rajamäki 21.12.2023 09:27

Kaikissa kaupungeissa puhumattakaan pienemmistä taajamista ei ole maksullisia parkkiruutuja/-alueita. Keneltähän se on pois jos liikennemerkillä osoitetaan muutama paikka sopivaksi matkailuautolle tai ei ainakaan sitä liikennemerkillä kielletä.
Yön yli pysähtyminen ei tarvitse mitään infraa toimiakseen, vain sen paikan. Vaikka hiekkakentän.
SFC on jäsenyhdistysten keskusjärjestö ei reissaavien vaanareiden etujärjestö.

Ville Säynäjäkangas 21.12.2023 10:18
Kari Rautiainen

Ville: ” Esitin vain ettei niiden tulolle joka taajamaan löydy välttämättä kuntapäättäjille riittäviä laskennallisia perusteita.”

Rauhotuppa pikkasen. Oisko toi ”joka taajamaan” pikkasen kärjistetty juttu..?
Mitenkä se Ville nyt on soitellen sotaan lähtenyt kun yleensä melko järkeviä juttuja…

On kärjistetty. Ääreistämällä asioita ne asettuvat ymmärrettävään muotoon.
Tässähän ei ole kysymys Urjalasta, vaan koko matkaparkki asiasta ympäri maan.

Joo myönnän, menee vähän tunteisiin, koska tämä ”jatkuva kasvu” ulottuu matkailuautoista koko maailman tilanteeseen. Ikinä ei ole hyvä, vaan aina tarvitaan kasvua. Tämä kasvu ei vaan voi mitenkään jatkua loputtomiin. Kiina, Venäjä, Nato, Eu, jne. hakevat sitä kasvua koko ajan. Kasvussa on myös toinen puoli. Aina löytyy myös se häviäjä. Kasvu myös pysähtyy väistämättä. Ennemmin tai myöhemmin.

Ääreistetäänpä taas esimerkki: maapallolla asuu vain kaksi ihmistä. Kummallakin on 100 rahaa. Mikäli ensimmäiseltä siirtyy kaikki rahat toiselle, niin toinen on huomattavasti kasvattanut omaisuuttaan, mutta kasvu pysähtyy, koska hänellä on jo kaikki mahdollinen raha ja ensimmäinen on se häviäjä.

Petri Ahonen 21.12.2023 11:01
Jukka Rajamäki

Kaikissa kaupungeissa puhumattakaan pienemmistä taajamista ei ole maksullisia parkkiruutuja/-alueita. Keneltähän se on pois jos liikennemerkillä osoitetaan muutama paikka sopivaksi matkailuautolle tai ei ainakaan sitä liikennemerkillä kielletä.
Yön yli pysähtyminen ei tarvitse mitään infraa toimiakseen, vain sen paikan. Vaikka hiekkakentän.
SFC on jäsenyhdistysten keskusjärjestö ei reissaavien vaanareiden etujärjestö.

Yksi, ehkä eniten keskustelua aiheuttaneista "negatiivisista" asioista karavaanareiden suhteen on kempsan tyhjennys. Sitähän pystyy olemaan nykyään viikon/viikkoja ilman sähköä, mutta wc täyttyy melkoisen nopeasti (riippuu matkalaisten määrästä). Patteriautovillityksen, meillä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa kiihtyessä, ilmestyy kymmeniätuhansia maksavia latausasemia pieneenkin kylään... Entäpä se joidenkin karavaanarien kaipaama muutaman satasen viemäriliityntä, pelkkä kannellinen putkenpätkäkin riittäisi... Caravaanilehdessä oli juttua siitä, että eräs kotimainen alan kauppias myy "kaappeja" karavaanareiden tarpeisiin (vesi/wc lämpimässä)... Kuinkahan monta on mennyt kaupaksi? Olisi hyvä jos karavaanareilla olisi etujärjestö, joka tiedon ilosanomaa jakelisi huoltoasemille siitä, kuinka helppoa ja kuinka paljon halvempaa tuon pömpelin asentaminen siihen latausaseman viereen olisi, vaikka maksullisena.
Häijään ABC ansaitsee "karavaanareiden kunniataulun" ja käyntejä myös tankkaamassa ja kaupoilla, sillä siellä on osattu ottaa vaanaritkin huomioon. Siellä pesuhallin seinässä on putki ja vesipiste 24/7, jossa voi käydä tyhjennyksellä, ainakin vielä, ja korvauksetta. Lämmin kiitos kauppiaalle, käytän jatkossakin myös polttoainettanne.

Toivo Koistinen 21.12.2023 11:14

Kaikissa kaupungeissa puhumattakaan pienemmistä taajamista ei ole maksullisia parkkiruutuja/-alueita. Keneltähän se on pois jos liikennemerkillä osoitetaan muutama paikka sopivaksi matkailuautolle tai ei ainakaan sitä liikennemerkillä kielletä.
Yön yli pysähtyminen ei tarvitse mitään infraa toimiakseen, vain sen paikan. Vaikka hiekkakentän.
SFC on jäsenyhdistysten keskusjärjestö ei reissaavien vaanareiden etujärjestö.
Kopio.
Niimpä, ja sitä kannatan, mutta mutta. Mihin, Kuten Urjalasa vaikka, kun esimerkkinä on.
Se sivussa oleva kenttä ei kelpaa kaikille, ja sitten jos maalataan kadun varteen, montako tarvitaan, nin niiden ruutujen koko, että kaikki karavaanarit on tyytyväisiä, vaunuilijat, autoilijat, ja sitten kielto muilta pysähtyä, ja siihen valvonta, että siihen vain karavaaneja, koska jos ei valvontaa, ja niihin muita, on meteli valmis.
Mitä aattelee Urjalan kuntapäättäjät
Tulee mieleen siitäkin Hirvaskankaan abc Siellä on parkit, muttakun niihin tahtoo eksyä muita autoja.
Niin millonka saavutetaan aste ihmismaailmassa, että se rauhoittuu, ja mahtuu tänne pallolle vaatimuksineen asumaan rauhassa.
Näyttää siltä, että kun on paljon, niin pitää saada lisää kaikessa.
Tp

Virve Pitkäranta 21.12.2023 11:24

Miks tää nillitetään jostain merkatuista karavaanipaikoista kun se pysähtyminen on sallittu karavaanarille siellä missä muillekin jos ei sitä nyt ole erikseen kielletty.
myös yöpyminen on sallittu siellä missä muukin parkkeeraaminen on sallittu, siihen mitään maalattua paikkaa tarvita.
Jukka P.


Useissa paikoissa on niinkin, että kunta ei välttämättä omista keskustassa tarvittavaa tonttia esim. paikoitusalueeksi.
muokattu: 21.12.2023 11:27
Ville Säynäjäkangas 21.12.2023 12:35

Siksi nillitetään, kun vähänkään isommassa keskustassa saa parkkisakon, kun matkis ei mahdu ruutuun.




Vaatimassa kyllä ollaan, mutta ei itse olla valmiita tekemään mitään asian hyväksi. Kukaan ei edes ilmoittautunut ilmaisen matkaparkin kannattavuuslaskelman tekijäksi. Miksiköhän, vaikka se kuulemma tuo tuloja kuntaan?
muokattu: 21.12.2023 12:44
Kari Rautiainen 21.12.2023 13:04

Katoppa Ville siksi kun se jokaikisessä tapauksessa olisi erilainen laskelma. Vaatimassa kyllä ollaan muttei ymmärretä että vaaditaan mahdotonta.

Ville Säynäjäkangas 21.12.2023 13:14

Edes Urjalan laskelman kun Timo tekisi, koska hän aloitusviestissään kertoi, että siellä on ymmärretty asia väärin? Sillä saataisiin oikaistua väärinymmärrys.

Kari Rautiainen 21.12.2023 14:09
Ville Säynäjäkangas

Edes Urjalan laskelman kun Timo tekisi, koska hän aloitusviestissään kertoi, että siellä on ymmärretty asia väärin? Sillä saataisiin oikaistua väärinymmärrys.

No, mä näkisin että homma etenee paikallisten yrittäjien kautta. Jos kuppilan, kaupan, huoltoaseman, apteekin, kirpparin pitäjät tekee kunnalle alotteita niin homma etenee.

Kuten esim Kinnula / Kivijärvi…

Seppo Suomi 21.12.2023 14:11
Petri Ahonen

Eikös karavaanarit ole vähän niinkuin "muutkin" matkailijat, eli joku halua kaupunkilomalle, toinen luontoon ja kolmas rentoutumaan palveluiden äärelle ja neljäs ties minne. Ei jokaiseen kylään parkkia tarvita, ei se pelkkä parkki ole tae, että karavaanarit sankoin joukoin saapuvat paikalle. Otanpa esimerkiksi vaikkapa Hangon, kaupunki on hienolla paikalla, kesäisin satoja veneitä laiturissa ja baarit täynnä väkeä ja kaupoissakin joku piipahtaa... Myös veneille hyvät palvelut, sähköä, vettä ja wc:n sekä roskien tyhjennystä sekä polttoainetta. No, entäpä syksyllä, talvella, keväällä? "kuollut paikka", valtavat asfaltoidut alueet tyhjänä vain pysäköintikieltomerkit lisäkilvellä, jossa kielletään caravaanareiden yöpyminen alueella. Tilaa, roska-astiat ja sähköt siellä odottaa käyttämättömänä uutta kesää ja kaupat sekä ravintolat asiakkaita. Millaisia mietteitä herää? Tiedän, että muutaman kilometrin päässä keskustasta on camping (tänä talvena hyvä tarjous yöpymisestä) , mutta minä haluan ihmisten ja palveluiden ääreen, keskustaan, en siis enää Hankoon.

Täällä on hyvä paikka Hangossa. Vain karavaanipaikan merkki puuttuu - eipä se meitä ole haitannut.
Saatu olla rauhassa jopa pärtsäreiltäkin.
59°49'14.7"N 22°57'39.1"E
Oltu melkein joka kesä 1-2 yötä. Varsinkin silloin kun siellä on Hanko picnic.
https://etela.com/2021/07/28/hangon-casinon-puistossa-nautittiin-jalleen-picnicista/

t.seppo


Ei tarjolla suihkua/saunaa, Wc:tä, vettä , tyhjennyksiä eikä edes sähköa Ruokaa ja juomaa sekä raikasta ilmaa ja yleensä auringon paistetta.(paitsi sateella) on. PS. Tulliniemen kielsivät muutama vuosi sitten
muokattu: 21.12.2023 14:18
Petteri Haverinen 21.12.2023 16:52
Ville Säynäjäkangas

Siksi nillitetään, kun vähänkään isommassa keskustassa saa parkkisakon, kun matkis ei mahdu ruutuun.



Ei tarvitse olla ilmainen. Maksuautomaatin juuressa on kemsan tyhjäysputki, niin mielelläni maksan. Vielä jos olisi myös raikasvesipiste( kolikkotoiminen) niin sitä luulisi jo olevansa Keski-Euroopassa…

Timo Haapanen 21.12.2023 18:49
Ville Säynäjäkangas

Edes Urjalan laskelman kun Timo tekisi, koska hän aloitusviestissään kertoi, että siellä on ymmärretty asia väärin? Sillä saataisiin oikaistua väärinymmärrys.

Olen melko varma että Urjalaan on aloitteessa esitetty sähköistettyä ja vesipisteellä varustettua paikkaa. Sellaisessa on perustamis- ja kiinteät kulut sitä luokkaa ettei se minunkaan mielestä kuulu kunnan hommiin. Tässä paikan varustamisessa se väärinymmärrys on.

Vääksyssä Asikkalan kunta lähti lähes leirintäalueyrittäjäksi, saa nähdä kuinka pitkään siellä on vessat, suihkut yms. hoidettuna. Raskaat investoinnit. Maksun hoitaa matkaparkki.com

Tähän kun kirjoitaa Vääksy pääsee katsomaan mitä siellä tarjotaan.
https://app.matkaparkki.com/#/

Kari Rautiainen 21.12.2023 19:39

Mikä se raja on mikä kuuluu kunnan hommiin. Pururata, valaistus, autiotupa, klapit nuotiolle. Uimahalli, auraus, vesihuolto jne.

Miksei myös paikallisten yrittäjien tukeminen turismin muodossa. Ongelmaksi tietysti tulee ristiriitatilanteet. Pihtipudas on tukenet aikalailla niemenharjua, hullua olis rakentaa ilmanen matkaparkki viereen.

Ville Säynäjäkangas 22.12.2023 13:38
Timo Haapanen

Olen melko varma että Urjalaan on aloitteessa esitetty sähköistettyä ja vesipisteellä varustettua paikkaa. Sellaisessa on perustamis- ja kiinteät kulut sitä luokkaa ettei se minunkaan mielestä kuulu kunnan hommiin. Tässä paikan varustamisessa se väärinymmärrys on.

Vääksyssä Asikkalan kunta lähti lähes leirintäalueyrittäjäksi, saa nähdä kuinka pitkään siellä on vessat, suihkut yms. hoidettuna. Raskaat investoinnit. Maksun hoitaa matkaparkki.com

Tähän kun kirjoitaa Vääksy pääsee katsomaan mitä siellä tarjotaan.
https://app.matkaparkki.com/#/


Tässä Urjalan matkaparkin aloiitteen sisältö:

”Ehdotan, että Urjalan kunta perustaisi ja ylläpitäisi matkaparkkia karavaanareille.
Matkaparkki on luvallinen merkitty alue yön yli pysäköimiseen ja yöpymiseen asunto- ja matkailuautoille, sekä asuntovaunuille.
Matkaparkki lisää matkailua ja alueen kiinnostavuutta, seka osoittaa kunnan olevan kiinnostunut matkailun lisäämisestä ja turismista. Karavaanarit käyvät ostoksilla lähiympäristössä ja kunnassa.
Paikaksi parkille sopisi esim. Nuutajärvi, mistä kunta onkin nyt ostanut maata.
Mikäli alueella on vielä hyvä näköala, on se aina plussaa, mutta ylipäänsä merkattu tasainen parkkialue on sekin ok.
Mikäli alueelta löytyy jotain palvelua, on se aina hieno asia. Esim roskis, wc, kemiallisen wcn tyhjennys.”

Ei vaadita muuta kuin tasainen merkattu parkkialue.


Ei vaadittu vaan pyydetty.
muokattu: 22.12.2023 13:43
Ville Säynäjäkangas 22.12.2023 14:09

Anteeksi nyt, olen niin hemmetin hankala kun otan asioista selvää ja teen loogisia päättelyketjuja itse, enkä mene valtavirran vietävänä.

Timo Haapanen 22.12.2023 15:22

No tämähän tekee Urjalan päätöksen vielä hullummaksi. Tasainen merkattu parkkialue on lähtökohtaisesti markkinaehtoisesti tuotettava palvelu eikä siten kuulu kunnalle.

Nuutajärvellä on mm. lasikylä jossa käy 25 000 vierailijaa vuodessa.

https://nuutajarvi.fi/

https://maps.app.goo.gl/df6pqhY5ps3edaiW6

Visit Urjala on kunnan sivusto ja isolla mainostetaan lasikylää
https://www.visiturjala.fi/nuutajarven-lasikyla

Ville Säynäjäkangas 22.12.2023 16:06

Demokrattinen päätöksenteko ei ole automaattisesti aina oikeassa.

Tästäkin on ääreistetty esimerkki:
Perheessä on isä, äiti ja 10 lasta. Järjestetään äänestys, syödäänkö seuraava kuukausi kaalikeittoa vai jäätelöä ruoaksi?
Mitäpä arvelette kumpi voittaa ja oliko lopputulos järkevä?

Kari Rautiainen 22.12.2023 16:44
Timo Haapanen

No tämähän tekee Urjalan päätöksen vielä hullummaksi. Tasainen merkattu parkkialue on lähtökohtaisesti markkinaehtoisesti tuotettava palvelu eikä siten kuulu kunnalle.

Nuutajärvellä on mm. lasikylä jossa käy 25 000 vierailijaa vuodessa.

https://nuutajarvi.fi/

https://maps.app.goo.gl/df6pqhY5ps3edaiW6

Visit Urjala on kunnan sivusto ja isolla mainostetaan lasikylää
https://www.visiturjala.fi/nuutajarven-lasikyla

Paljonkohan kunnilla on tasaisia merkittyjä parkkialueita?
No ihan helvetisti. Henkilöautoille.

Mikä niistä tekee markkinaehtoisia?
Ei hittolainen mikä ajatus.

Ville Säynäjäkangas 22.12.2023 17:07

No niin. Olenko nyt aivan hakoteillä, kun väitän 2x6 metrin matkailukalustolle läytyvän jo tällä hetkellä ihan hemmetisti pysäköinti ja yöpaikkoja ihan palveluiden ääreltä?

Kari Rautiainen 22.12.2023 17:39
Ville Säynäjäkangas

No niin. Olenko nyt aivan hakoteillä, kun väitän 2x6 metrin matkailukalustolle läytyvän jo tällä hetkellä ihan hemmetisti pysäköinti ja yöpaikkoja ihan palveluiden ääreltä?

On vaikka kuinka. Pikkasen hakemalla löytyy isommallekki. Mulla on 2,3 X 8 ja löytyy kyllä. Tosin mä yövyn jossain mettissä mutta kaupoilla ja kattelemassa kyllä.

Tapio Pankka 23.12.2023 09:36

Ihme säätöö. Yksi haluaa parkkipaikalle sähköä, toinen vessaa ja suihkua. Eikös silloin ole kysymys melkein jo leirintäalueesta.
Itse ajattelen niin, että pysäköin sallittuun paikkaan, joka on reittini varrella.
Kunnat ja kylät sitten järjestävät sallittuja parkkipaikkoja tai sitten eivät. Simppeliä.

Timo Haapanen 23.12.2023 10:35

Juuri näin. Mutta ei toimiva matkaparkki kadun varrella ole. Kyllä pitää olla pikkuisen rauhallinen ilman läpiajoliikennettä oleva paikka.

Kovin eritavalla kunnissa ajatellaan jos vertaa vaikkapa Asikkalan Vääksyä ja tätä Urjalan asiaa. Kumpikaan linja ei ole mun mielestäni oikea. Toisessa investoidaan aika paljon ja järjestetään kiinteitä kuluja päivittaisten huoltojen muodossa ja toisessa ei laiteta tikkua ristiin.

Tapio Pankka 23.12.2023 11:17

Aivan, tämä on tietenkin kunnan päätös. Itse en vaadi mitään. Yövyn jos löytyy asiallinen paikka, muutoin ajan hyvällä vauhdilla oli. Juu

Toivo Koistinen 23.12.2023 11:22

Tuli mieleen ajatus, kun noita kirjotuksia seuraillut, ja tarpeita, ja no rahan käyttöä, kun vitonen joskus tuntuu liialta.
Niin että jos kunta alka laittamaan pysäköintialueen pelkästään karavaaneille, niin tuottaako se sitä lisätuloa sitten sen alueen oston perustamis, ja hoitokustannusten kuten siivouksen lumitöiden sun muiden kulujen katteeksi.
Varsinkaan kun vaikka sanotaan ei mitään palvelua, niin uskon, että alkaa kuulua. Miksei kemsan tyhjäystä, eli viemäröintiä, miksei vettä, eli vesijohdonvetoa, ja huoltorakennusta, Y.M.
Suurin osahan kulkissa käy ohiajaissa kuntakeskuksisa vaikkapa puskaparkkiin mennessä kaupoissa, ostamassa tarvittavaa, ruokailemassa, ja muuta.
Mekinhänhän käytiin keskuksissa kaupoissa, ja samalla kateltiinn millasta siellä on, ennekun lähettiin leirille yöpaikaan
Elikkä siinähän varmaan suurin osa karavaanareuiden käyttämästä rahasta jo tulee.
Mutta kuten ennenkin, kannatan niitä, koska ei se enää varsinkan ole pois meiltä, kuten ei aiemminkaan, ja siinä jos haluaa vaikuttaa, niin ottaa kuntaan yhteyttä.
Ellei auta, ei maha mittään.
Tp

Ville Säynäjäkangas 23.12.2023 11:38

Vesi-, jätevesi- ja roskahuolto (ehkä joillekin myös sähkö?) on aika tärkeää karavaanarille. Yhden yön reissussa ei niitä välttämättä tarvi, mutta useamman yön reissussa tarvitsee väistämättä. Itse maksaisin mielellään 10€ yöpaikasta, jossa saa roskapussin ja kemssan tyhjäksi, sekä raikasta vettä tankkiin.

Kari Rautiainen 23.12.2023 16:28

Oikeessahan Toivo siinä on että ostaahan karavaanari jokatapauksessa matkanvarrelta ruoat, polttoaineen, ravintolapalvelut, uimahalli, jne.

Kysehän onkin siitä että miten saada se pysähtymään juuri meidän kylälle. Ettei lipsahda ostelemaan naapurikylästä.

Toivo Koistinen 23.12.2023 18:21

Niihän se on. Saaha karavaani yöpyyn kuntakeskukseen, ja siihen jättään rahaa, minkäverran se lisää sitten rahantuloa, jos isommasti kunnat alaka kilipaileen tuosta.
Tuli sekin mulla mieleen.
Miten liitto loppujen lopuksi suhtautuu siihen, ja alakaako sitä edistämään, että porukat leireile kaupungeissa kuntakeskuksisa puskissa, mutta liiton leirit jää paitsioon.
Aattelin ilkeyttäni, että lirauttaako siinä liitto SFC leirien kintuille. Noo myönnän että alakaa olla kohta monmutkasta tämä minun pohiskelu.
Tp

Heikki Ikonen 23.12.2023 18:24

Juuri näin, mutta päin vastoin. Kun kylässä ei ole yö paikkaa miksi jäädä koko kylään kaupoille tai tankilla. Käyn kaupassa siellä missä yövyn. ;) H

Kari Rautiainen 23.12.2023 19:52
Toivo Koistinen

Niihän se on. Saaha karavaani yöpyyn kuntakeskukseen, ja siihen jättään rahaa, minkäverran se lisää sitten rahantuloa, jos isommasti kunnat alaka kilipaileen tuosta.
Tuli sekin mulla mieleen.
Miten liitto loppujen lopuksi suhtautuu siihen, ja alakaako sitä edistämään, että porukat leireile kaupungeissa kuntakeskuksisa puskissa, mutta liiton leirit jää paitsioon.
Aattelin ilkeyttäni, että lirauttaako siinä liitto SFC leirien kintuille. Noo myönnän että alakaa olla kohta monmutkasta tämä minun pohiskelu.
Tp

No tuota…
Mikä on liitto? Se on seura jossa jäsenenä nuo jäsenyhdistykset. Liittokokouksessa nää yhdistykset päättää liiton toiminnasta.

Mitä on jäsenyhdistykset? Ne on alue ja pikkasen jotain muuta yhdistyksiä joilla lähes kaikilla on ainoo kunnon? toiminta se leirintäalue.

Miksi siis nää yhdistysten päättäjät kausipaikoillaan, ohjeistaisi liittoa mitenkään tukemaan toimintaa joka koetaan kilpailijaksi? Tai vaikkei edes kilpailijaksi, niin ei ainakaan mitään hyötyä.

Eero Bruun 23.12.2023 20:05
Tapio Pankka

Aivan, tämä on tietenkin kunnan päätös. Itse en vaadi mitään. Yövyn jos löytyy asiallinen paikka, muutoin ajan hyvällä vauhdilla oli. Juu

Minulle parkkipaikka riittää yhteen yöpymiseen ilman mitään palveluita kunhan on varmuus, että saa yöpyä. Onhan mukana vessa, keittiö ja sänky. Marketin pihassa ei tiedä onko lupaa. Enonkosken parkin olen nähnyt. Positiivinen asenne kunnalta. Tässä taas vanhojen muistelua. Ensimmäistä kertaa tultiin Belgiaan Kleinbussilla vuonna 1982. Pariisista. Käytiin syömässä simpukoita siskon ja hänen miesystävänsä kanssa ravintolassa Huy nimisessä kaupungissa etelä-Belgiassa. Yövyttiin Volkkarissa joen varren parkkipaikalla. Varoittivat, että pitäkää verhot kiinni, jos poliisi koputtaa.

Tapio Pankka 24.12.2023 07:16

Se näissä keskusteluissa on hyvä että paikkakunnat jää alitajuntaan. Muistuu sitten reissatessa mieleen. Esim. Urjala ...no, no.
Enonkoski yes, yes.

Toivo Koistinen 24.12.2023 07:28

Niin mitä palveluja tarvii kukakin. Siinäpä se. Toisille riittää se paikka, paitsi missä se paikka. Kadunvarsi, vai hieman sivussa rauhemmassa.
Palvelu
Toisille ei mitään, mutta toisille sitten lähes kaikki. Miten siis kunnat sen palvelun järjestävät että on tyytyväisyys molemminpuolinen, koska jos isolla palvelulla, lähes leirin omainen, eli matkaparkki, niin sitten puhutaaan rahasta.
Osa haluaa maksa, mutta toisille viitonenkin liikaa.
Mihin kuntaan sitten jää se kaupparaha, jos ei ole parkkia. No eikö se karavaani liiku, ja ajele kuntakeskusten ohi, niin eikö sitten sinne yöpymäpaikkaan mennesä jakaannu ne rahat moneen kuntaan kun karavaani käy tutustumassa keskukseen ohimennessä, ja samalla kaupassa / ravintelissa.
Niino Kahtelin leiriopasta, niin SFC alueita 58, ja ottakaapa joku ja laskekaa paremmilla aivoilla montako muuta yöpymäpaikkaa, kun niitä oli monta sivua.
Tp

Kari Rautiainen 24.12.2023 09:22

Saattaa ne jakaantua useaan kuntaan. Mutta kuntapäättäjänä haluaisin että ne tulisi ne rahat just tähän kuntaan. Siitähän tässä on kyse. Kyllä suomessakin vois alkaa harjottelemaan markkinataloutta.

Toivo Koistinen 24.12.2023 11:25

Niin. Onhan liitossakin 63000 jäsentä, ja paljonko ei liiton karavaaneja, elikkä kyllä teillä raha liikkuu, ja siinähän siten kunnilla pyydystää se.
Se on kaikki suhteellista. Kun ajelin aikanaan noilla teillä, nin jossain huoltoaseman kaffilla porisimma jonkun kuskin kanssa.
Hän kysy tiedätkö missä on Suomen suurin tukkuvarasto. No en, niin vastasi. Se on rekkojen kontissa Suomen maanteillä.
Niiettä iso lompsahan se liikkuu noissa hupikulkimissakin. Liekkö sitten miten tiukalla sen nyörit.
Käviskö huomissa kahtomassa Kittilän kohalla kantatiellä 4 km jäälyhty kujaa. Perinne se sytyttävät ne aattona.
Mutta rauhaisaa joulua karavaaneille...
Tp

Petri Ahonen 24.12.2023 15:37

Eipä meidänkään "retkueelle" pelkän yöpymispaikan löytäminen tuota useinkaan ongelmia, niitä löytyy ihan kaupunkien keskustoista, niin Suomessa kuin Euroopassakin. “Ongelman" tuottaa lähinnä WC, joka pitää päästä tyhjäämään noin kolmen päivän välein, ja mieluusti vieläpä "lailliseen" paikkaan. Siksi tuolla edellä "mainostin" erästä kotimaista alan kauppaa, joka tuohon tarkoitukseen tehtyjä "kaappeja" myy. Latausasema maksaa tosiaankin kymmeniä tuhansia ja tuo kaappi tuhansia ja yhdellä kaapilla pärjää, ja saa huoltamolleen/kaupalleen varmasti lisää maksaviakin asiakkaita karavaanareista.

Oikein Hyvää ja Rauhallista Joulunaikaa kaikille Karavaanareille!!!!

Tapio Pankka 24.12.2023 17:04

Kantsii ottaa käyttöön kahden kasetin taktiikka. Tyhjennyksen tarve harvenee oleellisesti.

Heikki Ikonen 24.12.2023 19:27

Topi hyvä, tarkentaisito missä kantatiellä, Kittilän "pääkatu - kantatie 79" on rapiat 100km alakaa Lohinivasta halakasee narikan ja jatkaa pohjoiseen. Minä en hoksaa missä täällä ois tuommonen lyhty kuja?
Hauskaa Joulua ja Rauhallista Uutta Vuotta. H&T

Eero Bruun 24.12.2023 19:43

Jos joku etsii hyvää kämppäriä Muonion suunnalla niin Harriniva kylän eteläpuolella on sellainen. Moni sen varmaan tunteekin.

Kari Rautiainen 24.12.2023 20:40
Tapio Pankka

Kantsii ottaa käyttöön kahden kasetin taktiikka. Tyhjennyksen tarve harvenee oleellisesti.

Juuri näin. Ja vapaampi on mennä kun tietää ettei kovin nopeesti tarvetta löytää tyhjennyspaikka. Ilmanmuuta kaks kasettia. Voi pysyä puskissa pitempään. Kausipaikalla sitä ei tarvita.

Seppo Suomi 24.12.2023 21:55

Suhtautumisessa karavaanareihin on jäänyt mieleen K-Market Näätämö . Hymeristit saapuivat menneinä vuosina Muurmanskin reissulta kotimaahan (Norjan tulli tuli meille arvokkaaksi koska autoon oli jäänyt EU-viinaa jonka "salakuljetimme " Norjaan). Yövyimme heidän maallaan ja tankkasimme heidän hanasta tuoretta vettä. Maksusta ei ollut puhettakaan. Kun kävin heidän kaupassa ostoksilla niin kauppias kyseli haluaisimmeko grillikylkeä kun sitä oli jäänyt myymättä eikä sitä oikein passaisi myydä huomenna. Kunnon karavaanareina sanoin että kyllä kelpaa. Illalla kun kauppa suljettiin niin kauppias toi pari kiloa grillattua kylkeä jonka jaoimme kullekkin ansionsa mukaan.
Vieläkin vuosien ,jälkeen jos tulemme sitä kautta, niin ehdottomasti käväisemme kaupassa ja ostamme sen minkä tarvitsemme.
Näinkin voivat paikalliset suhtautua "lantalaisiin"
Toivotamme kauppiaalle vilpittömästi hyvää Joulua ja menestyksekästä uutta vuotta.
Seppo ja Leena
Kiitän vielkin saamastamme kohtelusta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.