Camping Onnela | Vuoden 2022 leirintäalue | Tuurin kyläkauppa

Jari Siltala 13.07.2023 13:45

Etsitkö hauskaa ja opettavaista viikonloppumatkaa? Älä etsi kauempaa kuin vuoden 2022 Camping Onnelasta ! Tämä ainutlaatuinen retkeilypaikka tarjoaa hauskoja aktiviteetteja, kuten grillausta , uintia ja saunomista, luontoretkiä, sekä lapsille polkuautoilua ja alle 13 vuotiaille ilmaisen miljoona tivolin lukuisine laitteineen ja paljon muuta. Olitpa sitten nuori tai kokenut kyläkauppaan tutustuva "tutkimusmatkailija" , joka etsii edullisia löytöjä, niin kyläkauppa Keskinen ja Camping Onnela on täydellinen paikka juuri sinulle! Tule kokemaan tämä ihmemaa täällä Tuurin Onnelassa ja hei esittelen videolla karavaanareille hyvin soveltuvan mini-grilliuunin.Katso video ja näet tämän ihme laitteen.

https://youtu.be/imZLCFFkJ6A

Liitetiedostot

1688630367022.jpg
Petteri Haverinen 13.07.2023 14:40

Moni tuttu joka on aloittanut tämän harrastuksen, on Tuurin ensikäynnin jälkeen sanonut, et ei enää ikinä ed. paikkaan. Toisten onnella vs toisten helvetti..
p.s. Kateellinen en osaa olla kellekään , en edes ed.paikan vetäjälle…

Olli-Pekka Köppä 13.07.2023 16:25

Maksetaanko näistä mainosspoteista ?

Jari Siltala 13.07.2023 16:49

Kateus olisikin paha tauti se kun menee kiimankin edelleen.

Jari Siltala 13.07.2023 16:50

Olli-Pekka mitäpä luulet ,tienaako näillä ?

Seppo Yliniemi 13.07.2023 17:49

Kyllä Onnela on meille unhola.
Luontomatkailusta oisin kysynyt,minkä laista Onnelasta löytyy?.

Ari Kuusisto 13.07.2023 18:07

Pyhkäise vaikka Pykälistöntietä Leijonakodalle ja kiikaroi viereiseltä kummulta Kyläkaupalle.
Päästele sieltä latupohjia pitkin Seikkailupuistolle.Ilmakuvasta näkee mukavasti reitistön.
https://www.google.fi/maps/place/Leijonakota/@62.5867727,23.6752519,15.5z/data=!4m6!3m5!1s0x4686170081e65585:0x94b6bff4ad3093d4!8m2!3d62.58884!4d23.69545!16s%2Fg%2F11fk1sjtwm?entry=ttu

Kalle Korpela 13.07.2023 18:09

Ainakaan henkilökohtaisesti ei ole mitää pahaa sanottavaa tuurista. Hinta edukas, löytyy kaikki mitä tarvittee, kauppa likellä, mahtuu 12 metrisellä ja saa viel valkata ite paikankin. Plussaa asfaltoinnista. Kun mun tuurilla aina sataa ku mennään kämppikselle niin ei tarvi pelätä kiinni jäämistä. Hyvänä esimerkkinä nurmikkoalue karstulassa mistä ainakin yhtä bussia kiskottiin pois ruudusta. Muuten äärettömän viihtyisä paikka kyllä sekin mutta vähä pehmiä. Toisaalta tämä mun mielipidehän on niinku per*reikä. Meillä kaikilla on sellainen ja kaikista muista se vastaa tullu haisee ihan stanan pahalle.

Toivo Koistinen 13.07.2023 18:10

On siellä muutama kerta tullu käytyä, tosin yöpyilty ei, kun sitten on tullu ajeltua Kalajärvelle. seurailtiin kun rakentelivat sen linnamaisen julkisivun.
Onhan se kun aikanaan kyläkauppa alkoi kasvamaan tuonne. Tosin noita isoja kaupaphirmuja alkaa olla pitkin maisemaa. Liike-elämä on semmosta.
Tp

Seppo Yliniemi 13.07.2023 18:52

Miksiköhän Vesa ei oo laittanut alueelle kirjolohen onginta paikkaa?
Vois olla nuoremmile suosittua.
Ja tietysti niinkuin minä huonolle kalastajalle.

Kari M Niemelä 13.07.2023 19:26

Kun täällä useasti hehkutetaan Sfc alueita edulliseksi, Sautinkari Himanka 32 € vrk, sähkön osuus 7 €, mistä ovat keksineet tämän sähkön hinnan

Seppo Yliniemi 13.07.2023 19:58
Kari M Niemelä

Kun täällä useasti hehkutetaan Sfc alueita edulliseksi, Sautinkari Himanka 32 € vrk, sähkön osuus 7 €, mistä ovat keksineet tämän sähkön hinnan

Mitäs kausipaikkalaiselle maksaa sähkö?

Kari M Niemelä 13.07.2023 21:04
Seppo Yliniemi

Mitäs kausipaikkalaiselle maksaa sähkö?

Ei tietoa, mitarilla olis saanu sähkön, vähintään olisi pitänyt olla 5 vrk, tuli käytyä 2 kertaa, eka ja vika

Timo Haapanen 13.07.2023 22:51

Mihin sitä sähköä tarvitset? Ei turhaa tavaraa kannata ostaa.

@timppa

Kari M Niemelä 13.07.2023 23:18
Timo Haapanen

Mihin sitä sähköä tarvitset? Ei turhaa tavaraa kannata ostaa.

@timppa

Oikein hyvä kannanotto, sähköä tarvii joskus ja jos itse et tarvi niin älä huolehdi meidän tarpeesta, nyt vaan ihmetytti 7 € hinta kun tarve oli sähkölle terveydellisestä syistä

Toivo Koistinen 14.07.2023 06:47

https://www.sautinkari.info/hinnasto.html Tuossa on tiedot Saudinkarin hinnoista.
Kaikki hinnoittelu nykyään on noussut elämässä.
Tp

Timo Haapanen 14.07.2023 08:44
Kari M Niemelä

Oikein hyvä kannanotto, sähköä tarvii joskus ja jos itse et tarvi niin älä huolehdi meidän tarpeesta, nyt vaan ihmetytti 7 € hinta kun tarve oli sähkölle terveydellisestä syistä

Lähinnä uteliaisuudesta kyselen. Kyllä 25 eurossa on mun mielestäni muutama euro liikaa perushintaan, se kova yhteishinta tulee sitä kautta. Erikseen ostettava sähkö on reilu peli.

@timppa



Juhani Backman 14.07.2023 09:05

Taas hyppii Onnelasta- Sautinkariin ,hinnastoista voi laittaa oman viesti ketjun, Tuurissa ei oo tullu käytyä kuin talvella jokun kerran kun on rauhallista ja sopinut matkan varrelle,vanhan kyläkaupan aikaan tuli käytyä joskus 80 luvulla. Kiitos Jarille videosta.

Jari Siltala 14.07.2023 09:14

Tasamaata pyöräilyyn,Sup lautaulua Töysän joessa ja mahdottoman kauniita lakeuksien peltomaisemia.

Jari Siltala 14.07.2023 09:14

Tasamaata pyöräilyyn,Sup lautaulua Töysän joessa ja mahdottoman kauniita lakeuksien peltomaisemia.

Jari Siltala 14.07.2023 09:15

Komppaan sinua

Jari Siltala 14.07.2023 09:15

Komppaan sinua

Jari Siltala 14.07.2023 09:16

Mukava asiallinen kommentti ,kiitos siitä

Jari Siltala 14.07.2023 09:19

Toivo mehän tykätään kun on Business miehiä jotka mahdollistaa meille elämyksiä rahoillamme.Ilman niitä istuu nakotettaisiin kotosalla kynttilän valossa. Kaikesta hyvästä joutuu maksamaan.

Jari Siltala 14.07.2023 09:20

Vesalta tuli semmonen kyselylomake johon ehdotin matkailuautoille pesupaikkaa,saas nähdä ottiko kopin ?

Jari Siltala 14.07.2023 09:23

Kumma kyllä moni Sfc alue on nostanut tolkuttomasti hintojaan.Onko niihin tulossa uusia investointeja sitten joihin kerätään pääomia juuri meiltä vierailijoilta.?

Jari Siltala 14.07.2023 09:31

Suomalaisten camping ja Sfc alueiden kannattaisi ottaa oppia Euroopasta.Siellä sähköllä pelataan ampereilla.Joissakin sähkö kuuluu aluemaksuun,silloin se on usein joko 6A tai 10A sulakkeen takana jolla alueen pitäjä varmistaa että käyttäjä ei voi sitä kerskaa kuluttaa ,jos löytyy 16A paikka niin silloin yleensä maksetaan sähköstä erikseen.Matkaparkeissa on mm.Saksassa sähkötolppia joihin tulee sähkö vain maksamalla ,samoin siellä maksetaan suihkusta ja raikkaasta vedestä.Suikuttelu noin 1-1,50€ viisi minuuttia .Raikasta vettä saa eurolla 80 litraa se on reilua peliä.

Toivo Koistinen 14.07.2023 10:20

Usein verrataan Saksaan, ja eteläeurooppaan noita asioita. Siinä vain on minusta se ero, että siellä matkailijamäärät on isoja ympäri vuoden, koska meiltäkin melkoinen sakki karavanareita sinne talvella ajelee.
Suomessa leirikausi on lyhyt siihen verraten, mutta toisalta sen leirin pito jopa kalliimpaa, varsinkinn nykyään kun sähkön hinta on mikä on, ja rakennusten ylläpito ympärivuotista maksaa siksi enemmän, koska talvet täällä on Saksaa kylmempiä, ja pidempiä.
Kuinka paljon karavaanin liikkumisen kokonais kustannuksissa on noiden SFC leirien majoitus osuus.?
Vertaan omaan ajeluun, että vaikka aina kun kohalle sattuu mennään leirille, niin se niiden yöpymisten kustannus siihen mitä muuten kuluu on aikasen marginaalinen.
aattelen jopa niin, etä kun olen jäsen maksun maksannu, niin niillä yöpymisien SFC alennuksilla koetan sitä jäsen maksua hyödyntää.
Tp

Jari Siltala 14.07.2023 18:33

Avulla oli parempaa tietoa luontoretkistä ja google maps karttakin.Katsokaa siellähän on vaikka mitä ,siis Tuurissa.

Jari Siltala 14.07.2023 18:33

Avulla oli parempaa tietoa luontoretkistä ja google maps karttakin.Katsokaa siellähän on vaikka mitä ,siis Tuurissa.

Kaj Nyyssönen 15.07.2023 10:19

Hyvin olemme Tuurissa viihtyneet jo vuosia. Pääasissa oman matkailuporukan kanssa siellä olemme olleet aina syyskuun alussa. Viime syksynä meitä oli yli 150 Kylähullua Kulkuria (linja-autokuntaa) väkeä meillä on yleensä enemmän kuin kaksi per auto. Meillä oli yhteisruokailu Keskisellä juna sai tehdä monta matkaa että kaikki ruokailijat saatiin ravintolaan ja takaisin. Meidän porukka ei enään mahdu pienempään paikkaan kokoontumaan.

Ohjelmassa mm. kylpeä eri saunoissa joita oli tuotu mukana Onnelan alueen saunatapahtumaan.

Liitetiedostot

dscn2998.jpg
Jari Siltala 15.07.2023 10:28

Olen myös ihmetellyt joisenkin sekä camping että Sfc alueiden koviakin hintojen nousua.
Ennustaja en ole ,mutta puskissa yöpyminen on jo nyt nousukiidossa ja vauhti taitanee vain kiihtyä.
Olisiko noissa em.aluemaksuissa tarkistusten paikka ja mieluummin alaspäin ? On myös todettava joidenkin alueiden investoinnit moniin asiakas viihtyvyyttä parantaviin asioihin ja ymmärrän ,että jotenkin ne on saatava kuitattua esim.hintojen nostolla.Kun taas on alueita joissa ei olla vuosiin tehty mitään kunnostus tai muutoin parannus toimia ja silti hilataan hintoja ylöspäin.Olen kuullut myös busineksessa sanottavan laatu korvaa määrän ja se pitänee jollain osin paikkansa.Alueet jotka eivät panosta laatuun ja kuvittelevat määrän korvaavan laadun ,siihen lisättynä vielä hinnan nostot ,niin mielenkiinnolla seuraan mitä tuleman pitää.
Ymmärrän myös sen ettei vuokratonteilla lyhyillä sopimuksilla olevat alueet ole sellaisessa tahtotilassa ,että sijoittaisivat suuria summia alueidensa kehitykseen tämän päivän leiriytyjien vaatimuksiin.
Kohta varmaan olen ei toivottu henkilö Sfc alueille kun totean joidenkin niiden kohottaneen myös hintojaan jopa monien camping alueiden tasolle .
Onko heillä aikomus maksattaa vierailijoilla tulevia investointeja,siten että kausipaikoilla olevien ei tarvi kukkaroittensa nyörejä aukoa tulevien hankkeiden rahoitukseen ? Sitten vielä tuosta sähkön hinnoittelusta pikkaisen.
Camping alueet ovat perineet tuota mittarimaksua about 5-8 euroa kerta.Minua on jo pitkään ihmetyttänyt kuinka arvokkaat sähkötolpat heillä mahtanee olla kun eivät ole jo vuosien saatossa itseään maksanut ?
Olen varma ,että nyt saan kuulla ensin koronan tehneen vaikeuksia kaikille ja sitten tämän Venäjän sodan vaikutus vielä siihen "kertoimena" perään.
Onko se sitten "Kauko Karavaanari" rassukka ainoa jonka tulee sopeutua näihin talkoisiin ,vaan ottaako jotkin harrastuksen parissa toimijat lusikan kauniisti kätöseensä ja miettivät ihan aidosti miten tässä käykään pitkässä juoksussa ?Näissä tunnelmissa nyt 15.7.2023 jään seuraamaan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää?P.s.Euroopassa on saanut suurta suosiota itsepalvelu matkaparkit jotka toimivat sähköisesti .Ovat moderneja siistejä ,jopa viihtyisiä ilman 4 metrin turvarajaa.
Aluemaksut niissä jotakuinkin 5-20 euroa / 24 h. Suikuttelusta ja sähköstä ottavat maksun erikseen.Suihkuissa saa lämmintä vettä 1-1.5 euroa 5 minuuttia ja sähkö 10-16A 0.30-0.70 € Kwh.
Varsinkin Saksassa alueilla usein lähes täyttä.Niihin pystyy myös varaamaan paikan sähköisesti.Vielä yksi erityisen hyvä plussa on niiden sijainti aivan Cityssä taikka hyvin lähellä kylien ja kaupunkien palveluita.
Eli tähän loppuu tämä purkautumisen tällä kertaa.

Ville Säynäjäkangas 15.07.2023 11:06

Sfc alueiden sähköjärjestelmät ovat suurelta osin 70-80 luvuilta peräisin. Siten pääsulakkeet ja syöttökaapelit ovat lujilla. Sähkön hinnoittelussa tämä otetaan huomioon kun varaudutaan sähköasentajan hälytyskäynteihin ja ehkä jopa sähköjärjestelmän saneeraukseen. On siinä hinnassa ihan ohjaavaa politiikkaakin, eli sillä halutaan vähentää sähkön käyttöä. Seuraan aihetta kohtuu läheltä.

Keväällä asensin vaunuun brightsolarin sinisen 160w paneelin ja pwm säätimen sisältävän museotekniikkaisen sarjan. 229€. Ei siis kallis investointi. Olen ollut tosi yllättynyt sähkön riittävyydestä. Ei ole tarvinnut tolppasähköjä sen jälkeen, ei reissussa eikä kausipaikalla.
Suosittelen kaikille paneelia ja hinnakkaan tolppasähkön unohtamista.




Aurinkopaneelia suosittelen myös jokaiseen henkilöautoon. Nämä nykyiset autot kun omaavat reilusti sähköä kuluttavia laitteita. Olen mittaillut viime vuosina useiden kymmenien autojen akkujännitteitä tavallisen työmatka/kauppa-asiointiajon jäljiltä. Yhdessäkään ei ole akkujännite ollut lähelläkään täyttä, hyvässä tapauksessa varaus on 50%, normaalissa 10-20%. Tätähän ei kukaan usko, mutta mitatkaa itse.
muokattu: 15.7.2023 11:14
Jari Siltala 15.07.2023 11:24
Ville Säynäjäkangas

Sfc alueiden sähköjärjestelmät ovat suurelta osin 70-80 luvuilta peräisin. Siten pääsulakkeet ja syöttökaapelit ovat lujilla. Sähkön hinnoittelussa tämä otetaan huomioon kun varaudutaan sähköasentajan hälytyskäynteihin ja ehkä jopa sähköjärjestelmän saneeraukseen. On siinä hinnassa ihan ohjaavaa politiikkaakin, eli sillä halutaan vähentää sähkön käyttöä. Seuraan aihetta kohtuu läheltä.

Keväällä asensin vaunuun brightsolarin sinisen 160w paneelin ja pwm säätimen sisältävän museotekniikkaisen sarjan. 229€. Ei siis kallis investointi. Olen ollut tosi yllättynyt sähkön riittävyydestä. Ei ole tarvinnut tolppasähköjä sen jälkeen, ei reissussa eikä kausipaikalla.
Suosittelen kaikille paneelia ja hinnakkaan tolppasähkön unohtamista.



Kiitos mukavasta ja asiallisesta kommentista.Siinä oli erinomaisesti infoa aiheesta

Toivo Koistinen 15.07.2023 13:50

En tämänpäivän tilannetta tiedä, mutta vuosia sitten eräällä alueella kertoivat, että SFC alueilla alkaa se ydin porukka vanhanemaan, joka niitä hoitaa, jotenka ovat joutuneet palkkaamaan työntekijöitä hoitaman asioita.
Kun oli ihmettelyä miksei kausilaisille nosteta hintaa, niin onko tuossa selitystä, koska se vähentää lisää intoa kausipaikkaan, ja talkoiluun. Nuorilla ei intoa siihen kuulemma ollut silloinkaan
Mutta mihin kehitys johtaa karavaanailussa, niin kaippa sen tuleva näytää.
Tp

Jari Siltala 15.07.2023 14:33
Toivo Koistinen

En tämänpäivän tilannetta tiedä, mutta vuosia sitten eräällä alueella kertoivat, että SFC alueilla alkaa se ydin porukka vanhanemaan, joka niitä hoitaa, jotenka ovat joutuneet palkkaamaan työntekijöitä hoitaman asioita.
Kun oli ihmettelyä miksei kausilaisille nosteta hintaa, niin onko tuossa selitystä, koska se vähentää lisää intoa kausipaikkaan, ja talkoiluun. Nuorilla ei intoa siihen kuulemma ollut silloinkaan
Mutta mihin kehitys johtaa karavaanailussa, niin kaippa sen tuleva näytää.
Tp

Odottavalla ja ihmettelevällä kannalla on moni muukin meidän lisäksi Toivo.Aika näyttää monta muutakin asiaa.Kaupallisuus on valloillaan kaikessa ja talkoo / caravan henki on väistymässä ja "juppeilu" omine kuppikuntineen on valtaamassa reviirejä itselleen.
Haastelin joku aika sitten erään alan henkilön kanssa joka toimii kauppias puolella.Henkilöt jotka markkinoivat meille ostajille caravan tuotteita on osin saaneet myös psykologista koulutusta kaupallisten opintojen lisäksi. Itselleni jäi päällimmäisenä mieleen tuosta rupattelusta ,että meidän maksumiesten pään menoksi käytetään kaikkea millä saadaan kynittyä lisää voittoja.Hiljan eräässä haastattelussa tiedusteltiin miten saada nuoria tämän harrastuksen pariin kun ei heillä ole varoja hankkia kalustoa. ? Vastaaja kertoi että onhan heille tulossa monille perintörahoja.Tämäkin vastaus osoitti juuri todeksi sen että kaikki keinot on käytössä millä saadaan kauppoja aikaiseksi.Moraalista viis.
Jotta näillä mitteillä nyt.

Timo Haapanen 15.07.2023 14:59
Ville Säynäjäkangas

Sfc alueiden sähköjärjestelmät ovat suurelta osin 70-80 luvuilta peräisin. Siten pääsulakkeet ja syöttökaapelit ovat lujilla. Sähkön hinnoittelussa tämä otetaan huomioon kun varaudutaan sähköasentajan hälytyskäynteihin ja ehkä jopa sähköjärjestelmän saneeraukseen. On siinä hinnassa ihan ohjaavaa politiikkaakin, eli sillä halutaan vähentää sähkön käyttöä. Seuraan aihetta kohtuu läheltä.

Keväällä asensin vaunuun brightsolarin sinisen 160w paneelin ja pwm säätimen sisältävän museotekniikkaisen sarjan. 229€. Ei siis kallis investointi. Olen ollut tosi yllättynyt sähkön riittävyydestä. Ei ole tarvinnut tolppasähköjä sen jälkeen, ei reissussa eikä kausipaikalla.
Suosittelen kaikille paneelia ja hinnakkaan tolppasähkön unohtamista.



Yhden yön vierailuun ei tarvita edes panelia ( eihän se yöllä lataa ) Vaikka olisi cpap-laite niin ehjä normikokoinen akku puhaltaa aamuun asti varmasti. Muita koko yön käynnissä olevia vehkeitä ei taida montaa olla.

Panelisähkö on todellista ekologista sähköä ja paneli voi muuttaa koko matkailun idean vapauden lisääntymisen vuoksi. Itse oli juuri viikon kotimaan kierroksella ja viikosta kaksi yötä vietettiin kämppäreillä.

@timppa

Jari Siltala 15.07.2023 16:21
Timo Haapanen

Yhden yön vierailuun ei tarvita edes panelia ( eihän se yöllä lataa ) Vaikka olisi cpap-laite niin ehjä normikokoinen akku puhaltaa aamuun asti varmasti. Muita koko yön käynnissä olevia vehkeitä ei taida montaa olla.

Panelisähkö on todellista ekologista sähköä ja paneli voi muuttaa koko matkailun idean vapauden lisääntymisen vuoksi. Itse oli juuri viikon kotimaan kierroksella ja viikosta kaksi yötä vietettiin kämppäreillä.

@timppa

Me ollaan pärjätty puskaparkissa jopa 3 päivää 2×90A akuilla.Viime talvella viimeksi euroopassa Cantabrian vuoristossa ja Leonissa matkaparkissa missä ei ollut sähköjä.Emme silloin käyttäneet televisiota. Läppäri taisi olla suurin virrakuluttaja kun sitä latailtiin siniaaltoinventterillä.Nyt on mahdollista hankkia tämmöinen Ecoflow virtapankki jossa halvin malli maksaa karvan alle 300 euroa.Niissä on litium akut ja ne saa 60-70 minuutissa ladattua täyteen verkkovirralla.Niillä hoituu jo sitten vaikka kahvinkeitto sähköllä ,mikron käyttö kenties uunikin.Aika hyvä vaihto ehto ja jopa erinomainen jos on paneelit katolla.
https://www.lumise.fi/kampanjat/ecoflow-kampanja/c/784/?gclid=CjwKCAjw5MOlBhBTEiwAAJ8e1gmxxKXdbOqO6p2W4Y2W4UrV2HjdI8Ofx5cCEu4MwN8c-fYkxy9mHRoCMNkQAvD_BwE

Jari Siltala 15.07.2023 16:21
Timo Haapanen

Yhden yön vierailuun ei tarvita edes panelia ( eihän se yöllä lataa ) Vaikka olisi cpap-laite niin ehjä normikokoinen akku puhaltaa aamuun asti varmasti. Muita koko yön käynnissä olevia vehkeitä ei taida montaa olla.

Panelisähkö on todellista ekologista sähköä ja paneli voi muuttaa koko matkailun idean vapauden lisääntymisen vuoksi. Itse oli juuri viikon kotimaan kierroksella ja viikosta kaksi yötä vietettiin kämppäreillä.

@timppa

Me ollaan pärjätty puskaparkissa jopa 3 päivää 2×90A akuilla.Viime talvella viimeksi euroopassa Cantabrian vuoristossa ja Leonissa matkaparkissa missä ei ollut sähköjä.Emme silloin käyttäneet televisiota. Läppäri taisi olla suurin virrakuluttaja kun sitä latailtiin siniaaltoinventterillä.Nyt on mahdollista hankkia tämmöinen Ecoflow virtapankki jossa halvin malli maksaa karvan alle 300 euroa.Niissä on litium akut ja ne saa 60-70 minuutissa ladattua täyteen verkkovirralla.Niillä hoituu jo sitten vaikka kahvinkeitto sähköllä ,mikron käyttö kenties uunikin.Aika hyvä vaihto ehto ja jopa erinomainen jos on paneelit katolla.
https://www.lumise.fi/kampanjat/ecoflow-kampanja/c/784/?gclid=CjwKCAjw5MOlBhBTEiwAAJ8e1gmxxKXdbOqO6p2W4Y2W4UrV2HjdI8Ofx5cCEu4MwN8c-fYkxy9mHRoCMNkQAvD_BwE

Toivo Koistinen 15.07.2023 16:35

Paneli varsinkin euroopassa liikkuville on tosiaan hyvä. Mutta kotomaassa, sen asian kanssa on hieman toisin, koska juuri sillon kun "puskailee" ja sähkön tarve on kovin, eli syys-talvikuukausina, sen tuotto varsinkin pohjosessa on heikko.
Egolookinen, käytösä kyllä. Kuitenkin jos lisäsähköä paljon, niin aggrekaattihan se, niitähän on kaasullakin toimivia, ja jos varsinkin kaasutankkaus yleistyy, mikäli autoja kaasulle tulee.
Toinen sitten se polttokenno, mutta kalliinpuoleinen, mutta hiljanen.
Tp

Armi Isola 21.07.2023 07:13

Itse tykkäsin Tuurin caravan-alueesta. Uusi sauna, siistit tilat muutenkin. Kaupallinen taka-ajatus toki on mutta haittaaks se.

Timo Haapanen 22.07.2023 17:19
Jari Siltala

Me ollaan pärjätty puskaparkissa jopa 3 päivää 2×90A akuilla.Viime talvella viimeksi euroopassa Cantabrian vuoristossa ja Leonissa matkaparkissa missä ei ollut sähköjä.Emme silloin käyttäneet televisiota. Läppäri taisi olla suurin virrakuluttaja kun sitä latailtiin siniaaltoinventterillä.Nyt on mahdollista hankkia tämmöinen Ecoflow virtapankki jossa halvin malli maksaa karvan alle 300 euroa.Niissä on litium akut ja ne saa 60-70 minuutissa ladattua täyteen verkkovirralla.Niillä hoituu jo sitten vaikka kahvinkeitto sähköllä ,mikron käyttö kenties uunikin.Aika hyvä vaihto ehto ja jopa erinomainen jos on paneelit katolla.
https://www.lumise.fi/kampanjat/ecoflow-kampanja/c/784/?gclid=CjwKCAjw5MOlBhBTEiwAAJ8e1gmxxKXdbOqO6p2W4Y2W4UrV2HjdI8Ofx5cCEu4MwN8c-fYkxy9mHRoCMNkQAvD_BwE

Euroopan matkaaja ei tarvitse virtapankkia kunhan on panelia katolla. Joku 300 W riittää niin ettei koskaan sähkö lopu.

@timppa

Jari Siltala 22.07.2023 17:29
Timo Haapanen

Euroopan matkaaja ei tarvitse virtapankkia kunhan on panelia katolla. Joku 300 W riittää niin ettei koskaan sähkö lopu.

@timppa

Entäs jos on viikon pilvistä ?

Leif Wilhelmsson 22.07.2023 20:39

Ei se silloinkaan lopu.

Mika Mäkelä 22.07.2023 21:19

Hohhoijaa näitä ihmisiä. Joku kyselee Tuurin luontokohteista!

Kai nyt nykyisen netin aikana kaikki osaa katsoa itselleen sopivan paikan ja olla sen verran aikuinen ettei mollaa muiden kiinnostuksen kohteita.

Jari Siltala 22.07.2023 23:41
Mika Mäkelä

Hohhoijaa näitä ihmisiä. Joku kyselee Tuurin luontokohteista!

Kai nyt nykyisen netin aikana kaikki osaa katsoa itselleen sopivan paikan ja olla sen verran aikuinen ettei mollaa muiden kiinnostuksen kohteita.

Oon kanssasi yhtä mieltä

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.