Aurauskalusto

Kari M Niemelä 05.02.2022 21:35

Onhan Suomen teiden hoito talvella aika luokatonta, ei aurauskalustoa, pääväylät aurataan miten huvittaa, 2 luokan tiet ei laisinkaan, vuosi vuodelta hoito mennyt alaspäin, ajourat todella pahoja palteet jopa 10 cm, väistele siinä, no ollaanhan me rallikansaa eli osataan nää hommat niin kauan kun henki pihisee


Niin eihän tääkää ole Kotimaan matkailu aihe mutta kunhan kirjoitin 300 km jälkeen
muokattu: 19.2.2022 15:01
Toivo Koistinen 06.02.2022 06:41

Niimpä. Missähän vaiheessa, ja minkä hallituksen akaan TVH lakkautettiin, ja siitä soteiltiin se testia, vai mikä se sen Tanskalaisfirman nimi onkaan.
No ehkäpä se asia korjaantuu uusien alue hallintojen toimesta. Nojoo ei tämäkään Jeremiadi kotimaan matkailua ole.
Tp

Ari Kuusisto 06.02.2022 10:01

Kyllä "Aurauskalusto" helpottaa kotimaan matkailua ihan tyylipuhtaasti.

Lauri Niittynen 06.02.2022 10:22

Eikös urateillä ajaminen ole osa suomalaista matkailunautintoa.

Itsellä on Ducaton keula, jonka raideväli ei oikein sovi uriin. Ja takana tulee käsittääkseni Fiatin normaali alusta ja siinä raideväli on renkaan verran leveämpi kuin edessä eikä sekään sovi uriin. Tuosta raidevälierosta aiheutuu se, että jokainen pyörä on eri vaiheessa uraan menoa tai sieltä nousua ja on samalla passiivinen nelirengasohjaus. Kyseessä on siis lisäksi renkaiden joustosta aiheutuva ohjaus, vaikka täydet paineet on aina käytössä.

Kesällä tuosta aiheutuu kiemurtelua, jonka voi välttää useimmiten ajamalla selkeästi poissa urista. Talvella ei aurauksen takia voi aina samoin toimia, vaan pitää olla melko lähellä uria ja vaihtaa puolta vähän väliä. Eihän tuo mahdotonta ole, mutta jossain määrin turhaa.

Autoa ostaessa pidin hyvänä, että kun takaosa on leveämpi niin myös raideväli on leveämpi. Pitäisi olla tukeva ja näyttää fiksulta. Ehkä sama raideväli edessä ja takana olisi parempi, mutta enää en vaihda ainakaan sen syyn takia.

On siitä muuten sekin ominaisuus, että lumessa on enemmän vastusta, kun takapyörät tekevät oman uransa. Tuntuu pito olevan hilkulla, kun lumi luistaa renkaiden alta.


M-autossa on onneksi massaa sekä edessä että takana. Henkilöautolla on käynyt niin, että takapyörät lähtivät urien haarautuessa vääriin uriin ihan oikeasti. Yleensähän takapyörät seuraavat hiukan laiskasti etupyöriä, mutta tulevat kuitenkin perässä ilman että auto kääntyy poikittain.
muokattu: 6.2.2022 13:49
Risto Salomaa 06.02.2022 12:07

Näin viikolla uhanalaisen eläimen, maantiekarhun. Oli kai laitettu uudet korkeat renkaat, kun ei terä ylettynyt kunnolla tiehen. Tienhoitourakan saa nykyään se, joka lupaa halvimmalla jättää hoitamatta.
Kyllä kolmiakselisella kuorma-autollakin saa alustaterällä kunnon jäljen. Sorakuorma päälle ja painetta lisää terälle. Harmi että kuski, joka sen osasi, jäi eläkkeelle.

Veli-Pekka Merikallio 06.02.2022 12:15

Toivolle sen verran, ettei leviä kovin pitkälle harhat, jotta uusi hyvinvointialuehallinto ei vastaa mistään muusta kuin sotesta ja pelastustoimesta, ei vaikuttane maanteittemme kunnossapitoon.
Muutoin kotimaan matkailu olisi toki vaivattomampaa talvellakin, jos tiet olisivat kunnossa (liittyy kyllä aiheeseen).


https://fi.wikipedia.org/wiki/Destia
muokattu: 6.2.2022 12:18
Juhani Backman 06.02.2022 12:28

Eikö destia ole ulkoistanut auraus hommat aliurakoitsijoille jotka ajaa sen mukaan mitä hinta antaa periksi?

Ari Kuusisto 06.02.2022 13:20

Noissa kilpailutuksissa pistetään kriteerit työn laadulle.
Sitten pitäisi jonkun vielä valvoa että asiat tehdään kuten on sovittu.
Siinä taitaa olla syvin ongelma, ettei niin toimita.
Meillä on tänä talvena ollut tuuria pyörätien hoidossa työmatka osuudella ainakin.
Nyt on aurattu kunnon pyöräkuormaajalla ja vielä painettu terä kunnolla tiehen.
Toista oli takatalvina kun aurattiin maataloustraktorilla ja jätettiin pohjille vanhaa ettei naftaa pala,
voi olla tietysti ettei sillä parempaan pystynyt.
Jopa kaupunki aloittanut kokeilun ,että pitävät kiintestöliittymät auki.
Odottavat siitä sitten kuntalaisilta palautetta,päättänevätkö sitten jatkosta sen perusteella.

Toivo Koistinen 06.02.2022 14:23

Näin se Timo vaalikamppailusa kerrottiin. Mutta aattelin tulevaa, että pelkästään ne julmetut maakuntahallinnot vain pelastus, ja sairashoidon takia, ei ihan käy maalaispojan järkeen.
Kun jos siten saavat ne järjestykseen, niin pelaavatko sitten pasianssia joutessaan, kun kunnat hoitaa koulut, tienhoidon, ynnämuun eduunnan lisänä omilla hallinnoillaan.
Ennustan että kunnat lakkautetaan, ja siirrytään pelkkään maakuntaahallintoon aikanaan. Mutta se on pitkän tien takana, kuka puolue sen tien aurannee.
Kyllähän Suomella noissa arpeetia riitää, kun korjausvelka kasvaa, ja rahaa pitäisi saada lujasti siihen
Mutta asiassa, nin omasa kokemuksesa, kyllä pakumalli ihan hyvin näillä pohjosen polanteilla, ja kesäisillä teillä kulkee, kun on samanlevyiset raidevälit, ja pitkähkö akseliväli.
Tp

Heikki Ikonen 07.02.2022 07:32

Snow Cross viikonloppu Parikkalassa, n. 250 osallistujaa, onnistunut ja hieno talvi tapahtuma ;)= Kyllä Suomesta löytää talvellakin nähtävää. Kiitos Parikkalaan.
6.2 illasta tuuli ja tuiskutti -2C , keli haastava, kertyvä lumi ja alla kiiltävä asvatti ajo urissa. Kitka pyörät ja taka potku. Nou hätää. Alku matkasta hiljon niin hyvä tuli. Mutta auraus hoitui tällä kertaa tiellä 23 aivan mainiosti, P-alueetkin aurattiin siistiksi sateen lakattua. KIITOS. H

Veli-Pekka Merikallio 07.02.2022 12:51

Toivo, kunnallinen itsehallinto on niin vahvalla pohjalla ja edes alkeellisen demokratian perusta, jotta tuskinpa tämän takia perustuslakiamme aletaan rukata. Noh, onhan se tuokin luovaa ajattelua, mikä ei kellekään pahitteeksi.

Toivo Koistinen 07.02.2022 14:01

Onhan se ninkin, mutta kun en millään käsitä mihin perustuu tuo uusi hallintomalli, joka perustettin tavallaan purettujen lääninhallitusten tilalle, josa ei edes kaikista kunnista ole edustajaa. On melekeen yhtä demokraattinen kun eurostoliitto.
Kuitenkin sen pitäisi hoitaa kuntien edestä niiden pelastuspalvelun homma, ja terveyden hoito.
Enkä sitä käsitä miten se siihen paremmin kykenee, niiden samojen politikkojen hoitamana, kun kuntien ja valtion hallinto
Sehän jo käveli siis kuntien demokraatisesti valitun hallinnon yli kaappaamalla osan niiden hommista, ja niiden rahoituksesta.
Mutta mihin johtaa tuo, niin jääkööppä tulevaisuuden hommiksi

Petri Ahonen 08.02.2022 14:14

Kyä valtio on teiden kunnopidon unohtanut ja jättänyt meille autoilijoille. Siis meidän pitää käydä säädättämässä "AURAUSKULMAT" autoissamme talviasentoon. ;)

Olli-Pekka Köppä 08.02.2022 14:35

Naantalissakin näemmä yksi tiekarhu asustelee, kun parina päivänä höyläs huonosti aurattujen teiden polanteita pienemmäksi. Surkeaa on kaupunkiseudullakin tien hoito ja nyt messualueellekin rakentaa moni uusi asukas tönöjään. Toivottavasti tuntevat entuudestaan huonon teidenhoidon, niin ei tule yllätyksenä. Asuntoalueilla aurataan jos muistetaan päiviä sateiden jälkeen ja kun on saatu tienpinta liukkaaksi auralla niin hiekkaa ei ainakaan tule tielle pitkään aikaan. Itse pärjää ice bugeilla, mutta koirat liukastelee koipensa kipeeksi ja välillä turvallaankin kun useampi tassu luiskahtaa.

Reijo Koski 11.02.2022 08:32
Juhani Backman

Eikö destia ole ulkoistanut auraus hommat aliurakoitsijoille jotka ajaa sen mukaan mitä hinta antaa periksi?

Ei Destia enää ole se vanha TVH, vaan urakoitsija muiden joukossa. Väylävirasto vastaa Suomessa väylien (niin maa- kuin vesiväylienkin) hoidosta. ELY-keskus on Väyläviraston paikallistoimija, joka kilpailuttaa tienhoitourakat alueurakoitsijoilla (YIT, NCC, Desta yms). Alueurakoitsijat taas kilpailuttavat ja tekevät sopimukset urakoitsijoiden kanssa, jotka sitten hoitavat konkreetisen tienhoidon alueurakoitsijoiden käskyjen mukaan. Eli se aurausta ja muuta tienhoitoa tekevä urakoitsija ei saa lähteä liikkeelle, ennen kuin alueurakoitsijan työnjohdolta tulee kasky (lupa) lähteä. Urakoitsija saa hinnan tehdyn työsuoritteen perusteella, mutta alueurakoitsija yrittää säästää, jotta potista jäisi enemmän omaan pussiin. Älkää siis syyttäkö aurakuskia (urakoitsijaa) vaan sitä alueurakoitsijaa, jos tienhoito on huonoa. Ja tienkäyttäjänlinja 0200 2100 on se oikea osoite valituksille, sieltä viestit menevät sekä alueurakoitsijalle että ELY:n valvojalle.

Kari M Niemelä 11.02.2022 09:53
Reijo Koski

Ei Destia enää ole se vanha TVH, vaan urakoitsija muiden joukossa. Väylävirasto vastaa Suomessa väylien (niin maa- kuin vesiväylienkin) hoidosta. ELY-keskus on Väyläviraston paikallistoimija, joka kilpailuttaa tienhoitourakat alueurakoitsijoilla (YIT, NCC, Desta yms). Alueurakoitsijat taas kilpailuttavat ja tekevät sopimukset urakoitsijoiden kanssa, jotka sitten hoitavat konkreetisen tienhoidon alueurakoitsijoiden käskyjen mukaan. Eli se aurausta ja muuta tienhoitoa tekevä urakoitsija ei saa lähteä liikkeelle, ennen kuin alueurakoitsijan työnjohdolta tulee kasky (lupa) lähteä. Urakoitsija saa hinnan tehdyn työsuoritteen perusteella, mutta alueurakoitsija yrittää säästää, jotta potista jäisi enemmän omaan pussiin. Älkää siis syyttäkö aurakuskia (urakoitsijaa) vaan sitä alueurakoitsijaa, jos tienhoito on huonoa. Ja tienkäyttäjänlinja 0200 2100 on se oikea osoite valituksille, sieltä viestit menevät sekä alueurakoitsijalle että ELY:n valvojalle.

Niin pitäisi auttaa mutta kun soitat, tyhjän saa muutenkin

Toivo Koistinen 11.02.2022 10:02

Tuo oli selventävä kertoma asiasta, ja tuon yksinkertaisemmaksihan ei ole tuota tienhoidon asiaa voinut tehdä.
On aivan eriluokkaa, kun entivanhan TVH, kun siinä työn johtaja komensi aurat, ja karhut tienpäälle.
Kehitys kehittyy, ja virtaviivaistuu.
Annamma ajan kulua, jos sitten miten uusi aluehallinto miten se tuohon sekaantuu.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 11.02.2022 15:17

Ei sekaannu mitenkään tienhoitoon, hoitelee soten ja pelastustoimen, usko nyt Toivo-poika!

Toivo Koistinen 11.02.2022 15:58

Ei sekaannu ei koska ei vielä itsekään tiedä se konklaavi kuinka alkaa toimimaan, kun eduskuntavaalitkin on vuoden päästä.
Johan tuota soteakin ajeli lakiin, ja vastusti vuorollaan kai jokapuolue.
Mutta joka osaa ennustaa poliittiset liikehdinnät, toimet, ja vallanjaon kymmenen vuuen päähän on noita, tai nero.
Mutta näillä eväillä elellän, ja ootellaa aurakoneen kulkua.
Viimeyönä sateli lunta, mutta ainoo auraaja tälläkohalla tiellä on ohi kulkevat autot pölistellessään, ja minä putsatesani oman ja naapurin pihan, kun postilaatikoihen kohan linkosin, niin siinä tuli putsailtua samalla nuo kohalla olevat bussipysäkit.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 11.02.2022 17:59

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210611

Tuota lakia on Toivo sorvailtu parinkymmenen vuoden ajan, kyllä siellä on tarkoin selitetty tehtävät, eikä sitä nyt kovin heppoisin perustein aleta romuttaa. Kieltämättä vähän tylsää luettavaa.

Toivo Koistinen 11.02.2022 19:04

Eipäei turhaan, mutten ymmärrä miten se tekee sen paremmin kun kunta, ja valtion hallinto.
Noita erimoisia virastojahan on sitten pilvin pimein, joiden toimintaa kyllä olisi ollut mahollista käyttää jo nyt hyväksi kunta, ja valtiohallinnon taholta.
Muuten antaakohan ne sitten lapin maakuntajohtaja Mika Riipille kalossin kuvan persuuksiin virastoineen, kun aloittavat nämä maakuntahallituksen porukat työnsä, ja valihtevat ihtelleen johtajan.
Nojoo hyväähän se tarkottaa politiikka meille kansalle, ja hyvähän mulla on täällä köpötellä kahtelemassa kaunista kotomaisemaa.
Tp

Heikki Ikonen 12.02.2022 09:16

On siinä vain ero miten ja missä kunnossa tiet kunnostetaan laajassa Suomen maassa. Kainuu - Karjala vähäkö toisella käjellä, tiet kaks tai kolome numeroisia. Etelä savo - keskisuomi vähä paremmin, 23 ja 4 tie muuten aivan huippu kunnossa, lunta ei tiellä mutta olipa liukasta (säiliö auto selällään pellolla - Pulukkilassa). Kemissä luonto näyttää mahtinsa, kun mereltä tuulee ja auraus kalusto on muissa hommissa keski kaupungilla, ranta siivotaan sitten joskus keveemmällä, nouhätää vaikka on metri tuisku lunta. Tie 79 Rovaniemeltä Leville ei polannetta ja muutenniin tällä kertaa ihan kunnossa, kyllä siinä on matkailijan mukava lomille ajella, porotki loisti poissa olollaan. H

Heikki Ikonen 12.02.2022 09:23
Reijo Koski 14.02.2022 07:18
Heikki Ikonen

On siinä vain ero miten ja missä kunnossa tiet kunnostetaan laajassa Suomen maassa. Kainuu - Karjala vähäkö toisella käjellä, tiet kaks tai kolome numeroisia. Etelä savo - keskisuomi vähä paremmin, 23 ja 4 tie muuten aivan huippu kunnossa, lunta ei tiellä mutta olipa liukasta (säiliö auto selällään pellolla - Pulukkilassa). Kemissä luonto näyttää mahtinsa, kun mereltä tuulee ja auraus kalusto on muissa hommissa keski kaupungilla, ranta siivotaan sitten joskus keveemmällä, nouhätää vaikka on metri tuisku lunta. Tie 79 Rovaniemeltä Leville ei polannetta ja muutenniin tällä kertaa ihan kunnossa, kyllä siinä on matkailijan mukava lomille ajella, porotki loisti poissa olollaan. H

Se on aika loogista että näin on, koska tiet kuuluvat eri hoitoluokkiin mm. liikennemääriensä perusteella. Hoitoluokka taas määrittää laatuvaatimusten kautta tien hoidon tason, eli esim. aurauskaluston liikkeellelähtökynnyksenä olevan lumen tai sohjon määrän, polanteessa olevien urien maksimi syvyyden, käytettävät liukkaudentorjunnan keinot yms. Sama tie (esim. Kainuussa vt 5) voi kuulua eri hoitoluokkaan (parempaan) kuin normaallisti, esimerkiksi runsaan lomaliikenteen aikana.

Heikki Ikonen 14.02.2022 08:07

Juuri näin. Heti kun tulee aika City kansalsten päästä lomille, ravintolat saavat aukaisu luvan ja tiet kunnostetaan, hyvä kun ehkees silloin, kiitos siitä, joulun aikaan ja kevä talvella 4 cm lunta tiellä on ongelma kello 7 aamulla, kaamos aikana meän paikallisten täytyy pärjatä 10-20 cm lumen kanssa iltapäivälle tai seuraavaan päivään, sillä eihän se ole ongelma neliveto tiisseli autolle. Tasapuolista vai, töihin täytyy päästä joka aamu/päivä myös järvi kylissä asuvien veron maksajien.
On siinä kunnostuksessa myös eroja samalla tiellä havaittavissa kunnan tai maakunnan rajoilla joka ei perustu liikenne määriin, ennemminkin toteuttavan tahon tahto tilaan. H

Erkki Syrjä 19.02.2022 13:00
Kari M Niemelä

Niin pitäisi auttaa mutta kun soitat, tyhjän saa muutenkin


Reijo Koski

Ei Destia enää ole se vanha TVH, vaan urakoitsija muiden joukossa. Väylävirasto vastaa Suomessa väylien (niin maa- kuin vesiväylienkin) hoidosta. ELY-keskus on Väyläviraston paikallistoimija, joka kilpailuttaa tienhoitourakat alueurakoitsijoilla (YIT, NCC, Desta yms). Alueurakoitsijat taas kilpailuttavat ja tekevät sopimukset urakoitsijoiden kanssa, jotka sitten hoitavat konkreetisen tienhoidon alueurakoitsijoiden käskyjen mukaan. Eli se aurausta ja muuta tienhoitoa tekevä urakoitsija ei saa lähteä liikkeelle, ennen kuin alueurakoitsijan työnjohdolta tulee kasky (lupa) lähteä. Urakoitsija saa hinnan tehdyn työsuoritteen perusteella, mutta alueurakoitsija yrittää säästää, jotta potista jäisi enemmän omaan pussiin. Älkää siis syyttäkö aurakuskia (urakoitsijaa) vaan sitä alueurakoitsijaa, jos tienhoito on huonoa. Ja tienkäyttäjänlinja 0200 2100 on se oikea osoite valituksille, sieltä viestit menevät sekä alueurakoitsijalle että ELY:n valvojalle.

Niin pitäisi auttaa mutta kun soitat, tyhjän saa muutenkin


!!! KUN soittaa tienkäyttäjän linjaa usein ( siis montakertaa) samasta asiasta niin rupeaa vähitellen auttamaan!!
va

Erkki Syrjä 19.02.2022 13:09

"Aurauksista" asun vt 23 varrella (Keuruu) ja ajelen A mallin mesellä NIIN viikonloppuisin kun sataa lunta, ei aurata vaan ao. auton pohja raappi keski valliin. Aura-auto tulee kun tulee Virroilta/ tai Alavudelta ja hoitaa Kuohulle asti osuutensa SIIS Virrat - Kuohu (jyväskylä)

Ei mitään valittamista Kaikki on ihan hyvin siihen asti kun ei enää ao. pelin renkaat ota kiinni tiehen sen jälkeen ollaa matkustajia !!!! :-(

Toivo Koistinen 19.02.2022 15:01

Jokainen osansa koettaa potista saada itselleen. Tuttava ihmetteli, ja itsekin miksi kun aura kulkee, niin jää keskitielle sellanen lumi kare.
Nyt muistin TVH ajalta kun itsekkin jonkin kilometrin työnsin auraa oppipoikana, että se ero on siinä, että sillon aura ajoi kahdesti tien osuudet.
Ensin sen keskitien auki, ja toisella reissulla laidat, levikkeet, ja bussipysäkit. Nyt se ajaa kerralla laitoja myöden, peruuttaa bussipysäkin kohdalla, ja avaa sen samalla kertaa.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.