asuntoauton jääkaappi

SÄKKINEN AIMO 27.06.2007 12:37

Meillä ongelma kaasujääkaapin kanssa. Se ei kylmene tarpeeksi. Olemme kääntäneet sitä ympäri. Onko kellään antaa uusia vihjeitä miten saada se toimimaan? Kyseessä elektrolux-merkkinen. Sähköllä toimii ihan hyvin.

GRÖNLUND JORMA A 27.06.2007 13:08

Liekki ei pala kunnolla. Voi olla suutin tai poltin tukossa.

NIEMI ROLF R 27.06.2007 14:54

Varmista että jääkapin yläpuolella ei ole ilmataskua joka estää vapaan ilmavirtauksen ulospääsyn kaapin takaa. Eli kaappitilan "katto" on korkeammalla kuin seinässä olevan yläpuolisen tuuletusritilän yläreuna. Meillä ongelma aikanaan ratkaistiin suurentamalla yläpuolisen tuuletusritilän aukkoa, jonka jälkeen jääkaappi toimi taas normaalisti.

TERVO JARI 27.06.2007 20:40

äkkipäätänsä ajateltuna voi olla tuo mikä edellisessä viestissä seliteltiin, koska toimii moitteetta sähköllä. . . .Sama vika olisi "päällänsä" sähköllä niikuin kaasullakin jos vika olisi edellä mainittu . . .

Käy "alanmiehellä", elikkä caravanhuollossa, ei maksa yleensä paljoo kun nuohoovat "pannun" ja vaihtavat uuven suuttimen ynnämuuta joka kuuluu kaasulla toimivan jääkaapin huoltoon . .

Ovat nuot kaasuhommelit luvanvaraista "hommoo", eliikä ele mene ite "räpeltään", jos ite teköö voi tulla pahimmassa tappauksessa "pommi/ruumihia" . . .

Vaikkakin seilaa ne laivatkin . . . Tuurilla . . .Ei Tuurissa . . .

Jari

VARTIAINEN JOUKO G 28.06.2007 11:57

Kohtuullisen säännöllinen huolto - esim. vuosihuoltojen yhteydessä - on kaasukäytössä toiminnan A ja O. Mitä taas tulee jääkaappien jäähdytyskykyyn, näyttä jotkut asentaneen esim. tietokoneflektin tehostamaan sitä lauhdutusilman vaihtuvuutta siellä jääkaapin takana. Sopivalla potikalla saa jopa puhaltimen tehon säädettäväksi tarpeen ja tilanteen mukaan.

MATTILA KARI U 28.06.2007 16:34

Roskaa suuttimessa. Aikakin se kiusaa oman asuntoautomme v.2002 mallinen jääkaappia, aina tasaisin väliajoin. Palaa melkein normaalisti. Jopa viime kesänä eräs alan huoltomies väitti liekkiä normaaliksi. Käskin hänen irroittaa suutin pesästä kaasuputken. Käänsin hanan auki ja käskin huoltomiehen koputtaa jakoavaimella kaasuputkea niin kauan kuin sieltä tulee pieniä hiukkasia. Sitten puhdistettiin poltin paineilmalla puhaltaen. Nyt kun kokeiltiin liekkiä oli se suurenpi kuin ennen puhdistusta. Huoltomieskin myönsi. Se mistä nuo roskat on peräisin. Toiset huoltomiehet väittää kumiletkujen sisäpinnoista irtoaa murusia. Toisten mielestä jääkaapin poltimelle menevä putken loppupää on ruostunut ja ne olisi ruostehiukkasia. Oman jääkaapin suuttimen pystyy puhdistamaan alinmasta ulkoritilän aukosta.

HYTÖNEN RAIMO 28.06.2007 23:38

Kuten Kari tuossa edellä kertoi, todennäköisin syy ilmiöön on roska suuttimessa. Omassa katiskassani samanmerkkinen kaappi, jossa sama ongelma lisättynä sytytysvaikeuksilla (piti joskus räpsyttää pitkään ennen kuin syttyi). Suuttimen puhdistus paineilmalla, ja vot - nyt syttyy laakista ja pakastelokerokin toimii niin kuin pitääkin (pitää tavarat jäässä).

HAUTANIEMI ARJA-TARU 29.06.2007 23:10

Kun et kerro minkä ikäinen jääkaappi on, voinee vika olla myös siinä, että noki huonontaa lämmön siirtymistä liekistä kylmäaineeseen. Korjauksena nuohous pitkävartisella pulloharjalla.

SÄKKINEN AIMO 30.06.2007 09:39

Kaasupuolella kun termostaattia kääntää pienemmältä suuremmalle, niin liekki ei suurene olennaisesti "tarkasteluikkunassa". Pitäisikö liekin olennaisesti kuitenkin suurentua kun käännät termostaattia pienemmältä suuremmalle? Onko jotain konstia jos termostaatti on jämähtänyt paikalleen että sen saisi toimimaan kunnolla? Onko ainut vaihtoehto vaihtaa koko termostaattiventtiini? Mistä kohti nuohotaan jos näin kerta itsekin pystyy tekemään? Auto v. -92 kaapin ikää ei tiedä, kait saman ikäinen.

HYTÖNEN RAIMO 30.06.2007 11:09

Tuo liekin koon pysyminen samana viittaa entistä vahvemmin roskaan suuttimessa (tai polttimessa).

Nuohous tapahtuu seuraavasti:

irrota ulkoseinästä ylempi tuuletusritilä (kiinni vasemman reunan kierrettävällä lukitsimellä, huom RIKKOUTUU HELPOSTI), irrota oikean reuna pyöreähkö muovikansi, työnnä pulloharja tai vastaava kannen alla olevasta aukosta ja vetäise muutama kerta edestakaisin, asenna kansi ja suojaritilä takaisin paikalleen, se on siinä.

Mutta ei tässä vielä kaikki, eli jatka seuraavasti:

irrota ulkoseinän alempi ritilä (samoin kuin ylempikin), irrota polttimen suojapelti (voi olla äkkinäiselle hankala), puhalla paineilmalla poltin puhtaaksi, samalla voisi tietenkin puhdistaa myös tuloputken päässä olevan suuttimen, mutta se edellyttää kaasuasennusoikeuksia (ei ole kyllä kaksinen homma), asenna osat takaisin paikoilleen, nyt pitäisi pelittää - jos ei niin edessä on kaapin vaihto (noin vanhaan voi olla vaikea saada varaosia ainakaan järjelliseen hintaan - ja kun yhden paikan korjaat se voi levitä vierestä huomenna).
VIHERÄ PEKKA 13.07.2011 11:23

Ostin Turusta elokuussa Hymer B544 -98 asuntoauton. Etelässä jääkaappi toimi jotenkin. Jäähdytyslevyt kävivät kuumina, ei kestänyt koskettaa. Vika oli siinä, että ilmanvaihtoaukot oli tukittu hyttysverkoilla. Kun ne oli poistettu toiminta parani vähän. 220V:n vastus kuitenkin paloi poikki kuukauden kuluttua. Kaasulla kaappi ei enää jäähtynytkään. Autossa on takakeittiö, enkä tiennyt että puskurin takana on alempi huoltoluukku. Ei muuta kuin liesi pois ja sitten jääkaapin sai vedettyä ulos oviaukolle. Paloputki oli nokea täyttä ja kaasun sekoitusputki tukkeentunut ruosteesta. 5,5 mm:n poralla sai reiän auki. Oli vaikea saada pieni ohuesta ruostumattomasta pellistä tehty suutin irti ennen poraamista. Nyt kaappi toimi tyydyttävästi. Jäähdytysteho meni huonoksi muutaman kuukauden jälkeen. Kaappi täytyi taas ottaa pois. Pidin sitä 2 päivää ylösalaisin, jonka jälkeen se toimi erinomaisesti. Mutta ajon aikainen tärinä teki taas kaapista helteellä toimimattoman. Vain pakastinosa pysyi viileänä. Koneiston putket ovat syöpyvää rautaa, josta irtoaa hiukkasia. Tässä luultavasti suurin vika. Myös kylmäaine, kun freonia ei saa enää käyttää, voi pilaantua. Kaappeihin saa tilattua uuden koneiston, hinta noin 350e. Toinen vaihtoehto on asentaa kompressorikoneisto, hinta noin 500e (Marinea Hki). Sähkön kulutus on noin 1 A ja päivässä 24 Ah. Sähkönkulutus edellyttää sähköliitäntää tai 2 tunnin ajoa päivittäin tai aurinkopaneelia. Onneksi tässä autossa on isot sivuikkunat, joista jääkaapin saa pois autosta kyljellään, joten asennushomman voi tehdä avarissa tiloissa.. Muissa autossa lienee tuulilasi irroitettava.

KOSKINEN OLLI 13.07.2011 17:56

Kompressorikaapin jos saisi sellaisena ettei korressori surraisi äänekkäästi niin vois olla hyvä peli.

IPATTI VEIKKO 14.07.2011 13:26

Käys kattoon www.koti.mbnet.fi/pes1tol, siellä on hyvä selostus asiasta kuvien kera ja oleeha siell paljo paljo muutakiiii.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.