B2B- eli booster-laturin kytkentä EBL:ään

Harri Ruutiainen 09.09.2025 13:51

Hei, kiitokset tiedoista. Jatkokysymykseni on, minulla on järjestelmässä akunvaihtokytkin mikäli pienestä hupiakusta loppuisi puhti järjestelmien pyörittämiseen. Ongelma on että silloin EBL 630b alkaa ladata näitä litiumakkuja "väärällä" tavalla. Sulakkeen irroittelu ja takaisin laitto ei tunnu järkevältä valintakytkimen asennosta riippuen. Olisiko tähän ratkaisua?

Timo Haapanen 09.09.2025 16:57

Eikös se mene niin että EBL lataa normiakkua silloin kun se akku on valittu, litium on pois pelistä.

Litiumit lataa Victron silloin kun valintakytkin on asettu litiumille, normiakku on pois pelistä.

Miten olet estänyt auton moottorilaturin latauksen menevän litium-akuille?

Tarkkana sen valintakytkimen kanssa ne vaylämodulit eivät tykkää jännitteenvaihdoksista. Kaikki laitteet pois päältä valintakytkintä käännellessä. EBL-630 mallissa ei ole kuin muutama sulake, sulakkeet ovat PolySwitch-sulakkeita väylämoduleiden sisällä.

Tälläisiä härpäkkeitä, kuten näet niitä ei ole kiva korjata. Mulla on autossa kuvan kaltaisia 6 kpl
https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/710813/am630.jpg

Harri Ruutiainen 09.09.2025 20:35

En ole litiumakkuja käyttänyt normihupiakkuina vaan ne ovat invertterin kautta käytettäviä laitteita varten ja perushupiakku auton omia järjestelmiä varten. Ajatuksena on ollut että akunvaihtokytkimellä käyttäisin litiumakkuja hupiakkuina vain kun olen ilman maasähköä ja leiriytyneenä. Kesällä paneeli lataa kyllä litiumit.
Maasähkössä victron lataa myös. EBL hoitaa lyijyakun maasähkössä. Siinä vain saattaa käydä niin, ettei muista ajoon lähtiessä vaihtaa pois litiumilta tai maasähköön laitettaessa. Ehkä hieman sekavaa ;)

Harri Ruutiainen 09.09.2025 20:37

Syy tähän järjestelyyn on se että joku purkaa hupiakkua vaikkei mikään virrankuluttaja olisi päällä, siksi eristin nuo litiumit järjestelmästä. En ole keksinyt mikä purkaa akkua.

Antero Virkkala 10.09.2025 08:19

Harri: Tämän saman ketjun sivun 3 alussa käsitellään tapausta, jossa hupiakku purkautuu vaikkei sähkönkuluttajia näytä olevan päällä. "Syyllinen" on EBL, joka ottaa auto-osan tarvitseman sähkön hupiakusta, jos maasähköä ei ole tarjolla.

Harri Ruutiainen 11.09.2025 15:25
Antero Virkkala

Harri: Tämän saman ketjun sivun 3 alussa käsitellään tapausta, jossa hupiakku purkautuu vaikkei sähkönkuluttajia näytä olevan päällä. "Syyllinen" on EBL, joka ottaa auto-osan tarvitseman sähkön hupiakusta, jos maasähköä ei ole tarjolla.

Tämä vain purkaa niin rapsakasti että viikossa, kun auto seisoo ja paneelista on virrat poissa niin jännite laskee 12 voltin pintaan ja jatkaa laskuaan jollei lataa.

Timo Haapanen 11.09.2025 19:50

Kokeile irroittaa akunkenkä, jos vielä sen jälkeen purkaa niin syyllinen on selvillä.

Harri Ruutiainen 12.09.2025 18:01

Juu, ei se pura kun laitan akunvaihtokytkimen off -asentoon. Yritin tutkia pihtimittarilla mutta taitaa tuo minun mittalaite olla sitä väärää mallia ettei sillä saa selvää purkuvirrasta

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.