Millainen vedettävä on 2.5m leveä vaunu?

KAINULAINEN HANNELE 17.10.2006 22:37

Haluaisin kuulla kokemuksia vetää 2.5m leveää vaunua esim.Kabe Ametist XL king size verattuna kapeampaan malliin.

HYTTILÄ ESKO O 18.10.2006 08:20

Perässä tulee joka mäen ja mutkan. Itselläni tehokas vetoauto jossa ei mitään ihmeellistä eroa huomannut. Ulkomailla paikkoja missä leveyttä (254cm) joutui ihmettelemään, ei mitään leirintäalueiden portteja vaan tien reunassa kasvavia puita ja esim. Provencessa olevia pikkuteitä, no sopu sijaa antaa sielläkin. Suosittelen ainakin henkilöille jotka eivät vaivaudu noille pikkuteille,vaan pitäytyvät isoilla (normaali) teillä ja alueilla. Ilman pyöriä olevalle caravaanarille ihanteellinen.

RAUTIAINEN KARI 18.10.2006 10:44

Ei mitään muuta eroa kun se että levee täyttää kaistan pikkasen paremmin. Satamassa tsekkaus pikkasen ahdas paikka. Menoks vaan kohti uusia seikkailuja.

TYNYS HEIKKI 18.10.2006 18:59

Polttoaineenkulutus kasvaa enemmän kuin vaunun paino kasvaa, johtuu isommasta otsapinta-alasta. Vetämisessä sinällään ei ole mitään normaalivaunua kummallisempaa -onhan 230 vaunukin yleensä vetoautoa leveämpi. Ja ne kasvaneet sisätilat korvaavat moninverroin em. kulutushaitan.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.10.2006 22:06

Eli vetoautossa tarvitaan puhtia otsapinta-alan takia. Ja mitä isompi on leveysero sitä enemmän urat haittaa. Esim 250 leveä 690 pitkä tulee nykymaasturin perässä kiltisti, mutta en repisi 2-litraisella henkilöautolla.

RAUTIAINEN KARI 18.10.2006 22:32

Aikoinaan ne pikkasta päälle 2m leveet meni samoihin uriin kun autokin. No 2,5m vaunu ei mene ja siksi se "hakee" uraisella tiellä. Ei se iso ongelam ole kun vaan auton massa on riittävä.

Mutta mun kokemukset ei tue sitä polttoaineen kulutuksen kasvua. Tottakai tuo aiemmin mainittu otsapinta on tekijä joka nostaa kulutusta, mutta varmaan enemmän se tyhjiö mikä vaunun perään syntyy. Kapeemman kanssa mun 3,3 litranen kone otti keskimäärin sen 22 - 23 litraa ja niin se tekee tän leveemmänkin kanssa. Ja molemmilla voi hullutella vaikka mitä kulutuksia jos sellanen kiinnostaa. Ihan varmaa on että kulutukseen ja vedettävyyteen vaikuttaa eniten se yhdistelmä. Millainen auto ja millainen vaunu soveltuu toisiinsa mitenkin. Ihan sama kun ne hassut tuuliohjaimet aikoinaan, joissain yhdistelmissä niistä oli selkeesti haittaa ja joissain jopa niistä oli hyötyäkin. Enemmänkin voisi keskustella siitä mikä milläkin yhdistelmällä on oikea aisanpituus yms. Hullua kuvitella että vaunu vakioaisalla olisi joka autolle hyvä. Sen merkitys on suurempi kuin 15cm leveyttä. Erilaisilla auto-vaunu yhdistelmillä muuttujia on niin paljon että yksiselitteinen määre siitä että tuo noin ja tämä näin, on petkuhuiputusta. Joku saattaisi sanoa paskapuheeksi. Jopa peräti puheeksi vastoin kummempaa tietopohjaa. Oisko se sillon mutu.

PURSIHEIMO TOPI 19.10.2006 00:19

Millaisella vetoautolla kulutus voi olle yli 20 litraa satasella? Omalla veturilla alle 12 litraa bensiiniä. Kone kuitenkin 2,5 litrainen. Tuosta muodostuu etelän lomareissulla polttoainekuluissa helposti 1000 euron ero.

LAHTI ANTTI 19.10.2006 01:15

Kyllä kulutus nousee helposti bensa-autolla sinne 20l/100km. Itselläni oli joskus Volvo 244 ja vaununa Cabby 472 ja kulutus oli 16-18l/100km. Jos ajatellaan 250 leveää vaunua, niin ilmanvastus on siinä jo suurempi kuin 210 leveässä vaunussa. Tämä tosiasia vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. On aivan turha kertoa jostain 10-12l/kulutuksesta/100 km. Tähän kulutusmäärään en päässyt edes dieselautolla. Nykyisellään autollani Volvo S80 automaatti on kulutus noin 12-16l./100 km. Joten se siitä unelmista kulutuksen suhteen...

TYNYS HEIKKI 19.10.2006 09:30

Pitää nyt vähän jängätä kun melkein yllytetään... Transporter 2,5 Tdi vei 227 leveän vaunun kanssa aika jämptin 10 litraa sataselle. Appiukko ajoi jopa reilusti alle. Nykyinen vaunu 254 leveä, heinäkuisella Norjan reissulla meni 11 litraa sataselle. Tankillisen kulutukset vaihteli tuosta kovastikin, suurin näistä oli ensimmäisen päivän nykäisy Etelä-Karjalasta Vaasaan reippaassa vastatuulessa ja cruise päällä 85 kmh, kulutus 14,7 l/100km. Norjassa kun keskinopeus laskee, niin kulutuskin putoaa alle kymppiin.

RAUTIAINEN KARI 19.10.2006 09:49

Pursiheimo kysyi millaisella autolla kulutus voi olla...

Chrysler Voyager 3,3 litranen automaatti ja cabby 58 perässä. Tallinasta tankki täyteen ja kovassa vastatuulessa haapsaluun n. 100km/h ja haapsalussa tankille, 43 litraa. Matkaa se 100km tasan. Kyllä ne kaikki autot saa syömään kun pikkasen hölmöilee. Tietysti isolla koneella vaikutukset on suuremmat mutta kuitenkin.

Tai no, oli mulla vuosia sitten vanha Voyager ja siinä 2,4 litranen neloskone, se vei sen kympin vaunun kanssa tai ilman sitä. Se vaan ei vaunun kanssa suostunut kulkemaan oikeen mitenkään.

TUOMI JYRKI S 19.10.2006 16:28

Ihan eka kerralla vaihdettuani 254 leveään vaunuun huomasin kasvaneen ilmanvastuksen eli hanaa vähän reippaammin. 2,6 bensakoneella vakionopeussäädin asetettuna vajaaseen 9-kymppiin kulutus on n. 25 ltr/100 vastatuuleen. Lomareissun keskikulutus vaunulla ja ilman n. 15 ltr/100km.

PURSIHEIMO TOPI 19.10.2006 20:30

Itselläni on Volvo V70 2.5T automaatti. Autoissamme on ilmeisesti sama kone. Kulutus riippuu kovasti siitä millä vaihteella ajat. Jos käytössä on suurimmillaan nelosvaihde on kulutus todella 12 - 16 l/100km. Itselläni on ainoastaan kerran tankkausvälin keskikulutus ollut yli 16 l/100km. Silloin siirryttiin merenpinnan tasolta ylös vuoristoon hirvittävässä vastatuulessa. Mäkien jyrkkyys ei sallinut edes nelosvaihteen käyttöä. Viimekesäisen Espanjan matkan keskikulutus oli 12,1 l/100km. Suurin osa matkasta sujui vitosvaihteella kruiseri säädettynä nopeuteen 95 km/h. Ranskan moottoriteillä non 110 km/h. Pidän tarkkaa kirjanpitoa polttoaineen kulutuksista eri osuuksilla. Alhaisin kulutus vaunun kanssa oli viime kesänä Freiburgista Marburgiin (332 km). Osuuden keskikulutus 9,7 l /100km. Apuna myötätuuli eikä ruuhkista tietoakaan.

KILPIÖ NIILO J 19.10.2006 21:34

Enempi ihmettelen millaisilla bensa-autoilla päästään alle 14l kulutuksiin jos ei teiden tukkona halua olla, hetkellisesti ajotietokone näyttääkin saunapuheiden mukaisia lukuja mutta jos todellisen kulutuksen laskee siitä kun vaunun kotona koukkuun laitaa ja sen määränpäässä irroitaa niin se kulutus on vaan yli 14l lähes joka yhdistelmällä. Vain diselillä päästään pienemmällä. Viimeiset 20-vuotta olen kiskonut erinäköisiä yhdistelmiä pitkin suomea ja pienempään kulutkseen olen päässyt vain hetkellisesti jollain etapilla kun on kova myötätuuli, yleensä se kostautuu viimeistään paluumatkalla. Vaunun leveys alkaa vaikuttamaan merkitsevästi kulutukseen vasta kun nopeutta nostetaan laittoman puolelle siihen asti kärryn paino vaikutaa enemmän. Alkuperäiselle kysyjälle vastaukseksi: Noin 500km jälkeen unohdat koko leveyden lisäyksen ja ajelet niinkuin ennenkin.

PURSIHEIMO TOPI 19.10.2006 21:57

Jos on teiden tukkona, se edellyttää nopeuksia, jotka ovat reippaasti alle 80 km/h. Silloin ei voi käyttää suurinta vaihdetta, jolloin kulutus nouseekin yli 14 l / 100km. Itse olen vetänyt vaunuja vuodesta 1974 alkaen viidellä Saabilla (99 ja neljä 900) ja neljällä Volvolla (850, S70 ja kaksi V70). Kaikilla on kulutus keskimäärin ollut alle 14 l. Pääosa matkoista tehty etelä-Eurooppaan ja takaisin. Kaikki ovat bensavehkeitä. Vaunu perässä on matkaa kertynyt noin 180000 km. Tietoni perustuvat siis kokemukseen ja tarkkaan kirjanpitoon.

MUSTONEN PAULA 19.10.2006 22:02

Meillä on Knaus 2.5m leveä ja 580 koppi (aisan kanssa taitaa olla vähän yli 7m). Knaus paino ajokunnossa 1500-1600. Otsapinta on sen verran isompi, että tuulisella säällä sen huomaa paremmin. Jos nopeus pysyy alle 85 km/h, ei niin haittaa, mutta jos nostaa nopeutta, niin jo alkaa haitata ja menovettä kulua (siis tuulella). Tärkeämpi asia minusta on tuo kitkavetopää. Ilman lukittavaa kitkavetopäätä meno muuttuu rauhattomaksi 85km/h kohdalla (kerran unohtui lukita), mutta kun lukitus päällä, niin ei huomaa 110km/h :kaan vielä mitään (kerran alamäessä innostuin), tulee nätisti perässä. Toinen juttu leveämpien vaunujen kanssa on että peilit täytyy olla hyvät, siis riittävän leveät jotta näkee taakse. Leveät peilit on taas vaarassa irtoilla kapeilla teillä jos/kun rekkoja liikkuu paljon. Meillä meni peili rikki kesällä, mutta sain sitten täältä hyvän vinkin - kiinnitä varsi ylimääräisesti vielä omaan peiliin teipillä! (varrellinen ikkunan rakoon kiinitettävä malli). Veturina meillä on Sitikka C5 2.0 HDi, jossa voima riittää hyvin. Vääntöä 320 Nm ja heppoja 136. Sitikassa on hyvä kun auton ja vaunun asento pysyy koko ajan vakiona. Keskikulutus on ollut 85 km/h cruiseri päällä noin 11.5-12 l. Lopuksi - kyllä niitä lisäsenttejä leveydessä osaa arvostaa asumismukavuudessa! -Pekka-

KILPIÖ NIILO J 19.10.2006 23:04

Jään edeleen ihmettelemään, saabilla en ole vetänyt mutta volvoja on ollut 5kpl 240, 850, 2kpl V70 ja S80. Se vaan on sillai kun näiden perään laitaa noin 1500kg niin se vie 14-17l oli se perässä roikkuva kärry, vaunu tai vene, tosin tuo vaunu painaa noin 2000kg. S80:llä ei tosin tullut vaunua vedettyä mutta kelkka-kärriä noin 15000km ja kulutus oli 15-16l. kaikkiaan noita vetokilometrejä kertyy vuodessa noin 20000km. Tietoni perustuvat siis mutuun ja lompakossa olevaan loveen.

PURSIHEIMO TOPI 20.10.2006 00:15

Vedät siis vuosittain kelkka-kärriä 5 reissua Hangosta Utsjoelle ja takaisin! Käytätkö ajaessasi viitosvaihdetta ollenkaan? Se selittäisi nuo käsittämättömät kulutuslukemat.

KILPIÖ NIILO J 20.10.2006 14:57

Enpä viitsi sitä Hankoon raahata, eikä talvinen Utsjoki houkuttele mutta kolme reissua vuodessa tuli pohjoiseen tehtyä sekä pari itä-suomeen ja muut kuviot pälle kun kelkat oli päivitin ne moottoripyöräksi kun lämpöisellä on mukavampi ajella. Tuon vaihteiden valinnan jätin vuosia sitten automaatin huoleksi, mulle riittää kun tökkäsee D:n sisään. Viimeinen manuaali oli vm 96 2,5T ja kyllä käytin myös vitosta ja bensaa paloi ihan mukavasti. Otappas joskus gps:llä tarkka kilometriluku lähdöstä siihen kun reissullasi ekankerran tankaat saatat yllättyä, kun siitä lasket kulutuksen.

PURSIHEIMO TOPI 20.10.2006 15:15

Minulla on jokaisen tankkausvälin matka ja kulutettu bensamäärä tietokoneeni muistissa vuodesta 1994 lähtien. Ei siinä mitään Gpsiä tarvita. Volvon matkamittari on melko luotettava. Tankkaan aina itse piripintaan, joten tankkausvälin bensamääräkin tulee melko tarkasti. Automaattivaihteet ovat itsellänikin ollut vuodesta 2000 lähtien. Nykyinen V70 2.5T kuluttaa vähemmän kuin ilman turboa, koska vääntöä riittää alhaisemmillakin nopeuksilla eikä automaattilaatikko vaihda neloselle niin helposti kuin aiemmin.

KAINULAINEN HANNELE 20.10.2006 22:48

Kiitos kaikille oli mukava että aihe kiinnosti ja vastauksia tuli mukavasti.Poimin sieltä tietoa,että vaunun leveys ei haittaa kulkemista.Meillä on vetoautona Audi A4 lisäpotkua asennettu ja dieselmoottori.

RAUTIAINEN KARI 21.10.2006 13:17

Niinno. Tollasella yhdistelmällä ei mitään muuta eroa kun peilien varren pituus. Se mikä saattaa olla kulutusero, sen asumismukavuudessa voittaa. Anna palaa, sen minkä kesällä vaunua vetelee niin ei mitään merkitystä.

LINDBLOM ALF R 21.10.2006 23:30

Tuota haipakkaa kun pidit Haapsaluun, oliko vaunusta enään mitään jäljellä? Sisustus paikallaan? Tie on sen verran aaltoileva että pakettiautollakin veto tuntui aika hurjalta kun nopeus nousi yli 80:n. Jouset pohjaa ja vaunun nokkapyörä sekä perä iskee tiehen.

Voyagerilla kun vaunun veti (3l), kulutus oli yleensä väliltä 15 - 20 litraa, kovassa vastatuulessa pääsi noin 30 litraan. Volvolla (V70) kulutus on noin 14 - 16 litraa Suomen teillä. Pakettiautolla dieseliä menee 12 - 15 litraa. Näin 250 cm leveällä vaunulla.

Painon en ole huomannut lisäävän kulutusta, kuten ei pituuskaan. Sen sijaan otsapinnan muotoilu mututuntumalla vaikuttaa hyvinkin paljon kulutukseen. Peräpään imu lienee kaikilla vaunuilla samaa luokkaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.