Asuntopuolen akku ?

KAUPPILA TIMO 08.01.2010 00:17

Auto Dethleffs Fiat Ducato 2,3 jtd vm.2005. Menin autossa käymään 3 viikon paikallaanolon jälkeen, ohjauspaneelissa vilkkui punainen valo, no ei muuta kun roikka ja lataus päälle. Vuorokauden latauksen jälkeen virtaa akkuun ei tullut kuin nimeksi. Akku pois, hyväkuntoisen näköinen hyytelöakku DETA DG 80. Akun toinen pää oli pullistunut!? Nyt akku on sulaamassa, mutta tokko siitä kalua enää tulee? Näköjään hyytelöakkukin voi jäätyä, vaikka toisin olen luullut?? Kannattaisiko tilalle hankkia tavallinen vastaava akku vai onko hyytelöakku niin paljon ko.käytössä parempi, että kannattaisi maksaa luullakseni kolminkertainen hinta tavanomaiseen nähden.

Tässä vanhan akun päädyssä oli liimattuna esite EXIDE akuista. Tätä vanhaa vastaa EXIDE Gel G80 (DETAa ei näht. enään valmisteta)

AHONEN KAI 08.01.2010 02:13

"Kannattaisiko tilalle hankkia tavallinen vastaava akku vai onko hyytelöakku niin paljon ko.käytössä parempi, että kannattaisi maksaa luullakseni kolminkertainen hinta tavanomaiseen nähden."

Tavallinen akku on ihan hyvä ja hinta/laatu suhteeltaan erinomainen, omasta ja akkukauppiaanikin mielestä

Vielä tulee sekin aika kun näin ei ole, mutta se aika ei ole vielä.

PÄIVINEN UNTO 08.01.2010 07:10

Jos akku on jäätynyt ja pullistellut niin siinä ei lataamiset enää auta. Sieltä voi esimerkiksi yksi kenno pudota alas ja hyväkin akku on silloin loppu. Nykyisiä aakuja ei voi korjata, joskus pikikuorisia vielä laittoivat,mutta muovikuoriset on kertakäyttöisiä.U.P

SALONEN MARKKU 08.01.2010 08:34

Perinteinen akku päästää höyryjä sisälle.

KAUPPI ERKKI 08.01.2010 08:51

Minunkin akka päästää välillä liikoja höyryjä ulos :-(

PASANEN MIKKO 08.01.2010 09:12

Terve! Eihän kaikissa m-autoissa akut ole auton sisäpuolella.

PELLIKKA ERKKI 08.01.2010 09:26

Jos lataat akkuasi myös suoraan moottorin laturilla, hanki ulos letkun kautta tuulettuva starttiakku. Ovat myös edullisimpia ja kestävät suuria latausvirtoja.

HAAPANEN TIMO 08.01.2010 17:36

Perinteisiä akkuja on olemassa täysin suljetulla rakenteella. Juuri tälläiseen käyttöön tarkoitettuja edulllisia ja kestäviä.

HALMEENMÄKI JUHANI 08.01.2010 17:40

Hyytelöakku jäätyy eikä ole hyvä starttiakku, siellähän on hyytelöä. AGM onkin eri asia...

KÄRKKÄINEN HANNU 08.01.2010 22:09

Hyytelöakut ovat saaneet huonoa palutetta asuntoauto käytössä. Hyytelöakun ominaisuudet heikkenevät huomattavasti talvikäytössä. Saattaapi olla että hyytelöakut tulevat häviämään ainakin asuntoautokäytöstä, tällaisia väläytyksiä kuulin autokauppiaalta, joka oli ollut palavereissa mukana. Itse vaihdatin AGM akun, on toimintavarmempi ja antaa tehokkaammin virrat ulos. Ei valittamista, nytkin istun Lintulahdessa tulossa pohjoisesta, mittarilukemat - 33 c parhaimmillaan.

KOSKINEN OLLI 08.01.2010 22:22

Niin, jos kyse on hupiakusta, virran ulostulo on aina varmaa, se loppuu sitten kun akku on tyhjä. Akun tyhjenemiseen ei myöskään kauaa mene jos Trumatic ottaa 4A virtaa jatkuvasti, kuten se kovassa pakkasessa ottaa, valot ja Tv on käytössä jne.

Tärkeämpää akussa on virran sisäänotto, sen pitää tapahtua vauhdikkaasti ajomatkan aikana, jotta voi rauhallisin mielin yöpyä seuraavalla etapilla.

KÄRKKÄINEN HANNU 08.01.2010 22:42

Virran ulostulo on varmaa, sitten siihen tulee juuri se ongelma, kuinka kauan. Se on myös hyvin ratkaisevaa paljonko tipuu ne tehot käytössä. Minulla on ollut kolmessa autossa geeliakku, joihin kahteen olen vaihtanut geeliakun. Ainakin tässä autossa johon vaihdoin geeliakun pois katselen TV:tä, polttelen valoja ja käytän lämmitintä pitempään. Aika hyvin nuo latautuneet, lyhyilläkin matkoilla ja siirtymillä.

KAUPPILA TIMO 27.01.2010 10:24

Niin, mulle ovat vielä aivan tuntemattomia käsitteitä AGM-akku ja HOPEAKALSIUMIAKKU ??

Miten poikkeavat tavanomaisesta akusta? Mitä parempia ominaisuuksia tavanomaiseen verrattuna? Ovatko kalliita?

Kysyn, koska uusi akku geeliakun tilalle on vielä hankkimatta...

KOSKINEN OLLI 27.01.2010 11:12

Tuli reissulla tarve uusia hupiakku. Kyselin reitin varrelle sattuneista (kolmesta) varaosaliikkeestä AGM akkua, mutta ei ne tietäneet mitään sellaisesta. Ei todellakaan tienneet, ei edes starttiakkuna, vaikka yritin selvittää mistä on kyse. Eräs myyjä tokaisi että juu, on niitä tuolla länsirannikolla...? : D Lopulta ostin tavallisen starttiakun. Tarkoitus on hankkia AGM akku hupiakuksi kunhan sellaisen löydän, ja siirtää tuo starttiakku henkilöautooni.

SOHLBERG JUHA 27.01.2010 11:14

mulle henkilöautoon laitettiin juuri tällainen http://www.varta-automotive.fi/index.php?id=70&L=20 Vartan AGM 95 Ah ja kustannus oli 210,-

Juha

PELLIKKA ERKKI 27.01.2010 12:58

Eikös tuolla hinnalla saa kaksi ulos tuulettuvaa startti akkua. Mikä etu on tuolla kalliilla akulla.

NOUSIAINEN ASKO 27.01.2010 13:48

Nyt käy akkukauppa niin kuumana , että on varastot vähissä ja on vaikea löytää haluaamansa akkua. Talvi on ollut niin poikkeuksellinen sään suhteen , että kaikki Suomalaiset ei usko enää koko kasvihuone ilmiöön ? Onneksi ostin moottoritilan akun jo syksyllä 100Ah Varta huoltovapaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.01.2010 22:09

Jos vanhat Caravan-lehdet ovat menneet pesänsytykkeiksi niin onneksi on verkkolehti:

http://www.leirinta.fi/car109/

SOHLBERG JUHA 28.01.2010 08:35

Ei se AGM ja tavallisen ero mitenkään valtava hinnallisesti ole...normaali 145,- ja agm 210,- 100 Ah luokassa. kuitenkin kun webastoa käyttää paljon niin normaalin akun tuhoaa 2-3 vuodessa ja agm:lle luvataan huomattavasti pidempää käyttöikää. Tuolla perustelulla AGM:ää ei mulle tarvinnut kauaa kaupata. Asuonto-osan akuksi tuo kuullostaa vielä paremmalta kun saa imeä tyhjäksi pakkotilanteessa tuhoamatta akkua. Sama juttu jos auto seisoo kauan käyttämättä niin epähuomiossa ei tuhoa akustoaan.

Juha

KNAAPI JUHA 28.01.2010 13:45

En ole suurestikaan perehtynyt tuohon akkumalaattoreiden hinnanmuodostukseen, mutta hiukan nyt askarruttaa tuo Juhan esittämä yhtälö:

100 Ah akut; normaaliakku 145 euroa ja AMG 210 euroa.

Mistä hinnat?

Kyseleepi toinen Juha

SOHLBERG JUHA 29.01.2010 11:18

terve,

Hinnat on ihan paikallisesta Vartaa myyvästä akkuliikkesta henkilöautoon paikalleen asennettuna. Katalogihinta tuolle 145,- Varta Silver akulle oli jotain 190 luokkaa ja Varta 95 Ah AGM oli 210,- (lähtöhintaa en tiedä)

T: juha

KAUPPILA TIMO 04.02.2010 18:42

Kaikista kommemmenteista huolimatta päädyin ratkaisuun, että hupipuolen akku pitäis olla ns. vapaa-ajan tyyppinen, koska räjähtävää starttivoimaa ei tarvita kuten esim. AGM akuissa on.

Tarvitaan kestämään pitkää pientä virrankulutusta, jopa tyhjentymiseen saakka ja tyhjentymisen kestämistä ja siitä toipumista.? Aikaisempaa vastaavan kokoinen (max. korkeus 190mm) löytyi VARTAN luettelosta VARTA HOBBY 957 052 000 ja löytyy hyllystä lähistöltä, hinta 195e. Kaupat jäi vielä kuitenkin tekemättä, koska akussa oli letkun paikka josta kaasuhöyryt pitänee ohjata ulkotilaan? Akku tulee ohjaamoon kuskin penkin alle, pitäisikö porata lattiaan reikä josta kaasuputki ulos?? Mitä mieltä olette??

En ole vielä löytänyt ns. vapaa-ajan akkua jotka olisivat täysin suljettuja, onkohan niitä. Hyytelöakut ovat suljettuja, mutta eivät mielstäni hupiakkuja??

PALIN MATTI 04.02.2010 18:54

Mulla meni piirongista geeliakku vuojen käytön jälkeen pilale. Laittoivat siihen takuuseen tilalle täysin suljetun lyijyakun. Kertoivat liikkeessä tekevänsä näin kaikille geeliakuille.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.02.2010 19:05

Eipä se geeliakku mikään ihmeellinen olekaan, jollet sitten panssarivaunussa asustele tai kierittele piironkiasi ympäri... Jos hyvää syväpurkautumisenkestoa hakee niin AGM on vieläkin oikea valinta.

VALLIUS MARTTI 04.02.2010 19:11

Samatäälä meni ensimmäisenä vuonna geeliakku ja vaihtoivat takuuseen tilalle kakksi AMG akkua ja tuntuu että ovat parempia

HAAPANEN TIMO 04.02.2010 19:45

Motonet ainakin myy täysin suljettuja happoakkuja vapaa-ajan käyttöön. Hatusta vetäisen n. 120€ ja 120 Ah.

Mulla on sähköperämoottorissa ollut muutaman kesän puolalainen Zip. Kovassa käytössä, tyhjäksi vedetään aina. Pitkään saa ajaa ja hyvin toimii.

Mulla on näistä täysin suljetuista starttiakkuinakin pelkästään hyviä kokemuksia. Hyvä hinta/laatu suhde. @timppa

HAAPANEN TIMO 04.02.2010 20:17

Mun perämoottoriakkuni olikin Zap eikä Zip. Tuolla saat Zap ja Exide hintatietoja: http://www.autovaraosa.com/varaosat/akut/

KAUPPILA TIMO 06.02.2010 21:53

Varaosaliikkeessa oli ZAP ns. vapaa-ajan akkuja, muttei ollut sopivaa kokoa, tilaamalla kyllä saisi...,mutta minusta netkään eivät olleet täysin suljettuja, vaikka yhtä-äkkiä katottuna näyttäisi siltä. Akun päädyssä oli pieni reikä, onko lienee jokin venttiili, johon myyjän mukaan voi laittaa letkun kaasujen poistoa varten ??

Näyttää nyt siltä, että täysin suljettuja vapaa-ajan akkuja ei taida löytyä, pitäänekö sittenkin päätyä täysin suljettuun startti-akkuun, tai sitten porata reikä lattiaan, josta poistoputki ulos??

HALMEENMÄKI JUHANI 07.02.2010 22:20

Tekisi mieli sanoa että eipä ole ollut myyjä tehtäviensä tasalla... Siihen reikään ei tosiaan tule letkua. Se on ns varaventtiili, eli pompsahtaa pois jos auton laturi sippaa & alkaa ladata niin rankasti että akku uhkaa posahtaa. Ja sen verran huokoinen että päästää pienemmät paine-erot tasaantumaan, vaikkei perinteinen tuuletusletkua vaativa olekaan, etkä ihan keuhkojen voimalla puhaltamalla saa siitä tulpasta hönkää menemään.. Eli eipä se akku voi täysin suljettu olla niin kauan kuin kyse on lyijyakusta, ja lyijyakku se on jopa AGM'kin. Mutta silti ei tarvita tuuletusletkua.

KÄRKKÄINEN HANNU 08.02.2010 00:14

Kun kyseessä on asuntopuolen akku, vaihdatin AGM akun ja nyt kun lisäsin aurinkokennon, niin laitatin toisen lisäakun AGM. Perusteluna on yksinkertaisesti se mitä tuolla toisetkin sanovat, kun akku purkautuu alkaa aika nopeassa vaiheessa kerämään oksidia levyjen pinnalle, riittävän suuri syväpurkaus, jossa akusta vedetään virrat alas syö uuden akun tehot huomattavan alas. Vuoden vanhoja tavallisia akkuja näkee joissa tehot on 70 - 80 % luokissa. Tuota ongelmaa ei ole AGM akuissa, vähän kalliimpi hankkia, mutta huolettomampi ja saa tehoja paremmin ulos kuten aiemmin kirjoitin. Uskallan suositella akun vaihtoa harkitsevalle.

KOSKINEN OLLI 08.02.2010 08:18

HALMEENMÄKI JUHANI : "Tekisi mieli sanoa että eipä ole ollut myyjä tehtäviensä tasalla... Siihen reikään ei tosiaan tule letkua. Se on ns varaventtiili..."

Minulla oli asuntoautossa hupiakku, ostin sen tilalle uuden joka täysin sama valmiste kuin edellinen. Ostin akun akkuhuoltoliikkeestä, akku oli esillä hyllyssä, eli ei ollut paketissa. Akkua ei asennettu heti paikoilleen. Asentaessani huomasin että vanhassa akussa oli tuuletusletku, uudessa sellaista ei tullut mukana, joten tökkäsin vanhan tuuletusletkun uuteen akkuun, siinä olleeseen reikään. On minulla useita akkuja, onpa yksi ZAP- starttiakku, joka onkin varsin mainio starttiakku. Melkein kaikissa akussani on tuo reikä, mutta nyt kysynkin että mistä voin tietää mikä akku tarvitsee tuuletusletkun ja mikä ei. Onko se, että jos on akun kannessa tuuletusletkunreijän kohdalla vapaareikä niin silloin tulee tuuletusletku?

SUOMINEN TAUNO 08.02.2010 09:42

Minulla on ollut tuo Zapin vapaa-ajan akku käytössä. Itsekin ensin luulin, että se on huoltovapaa ja umpinainen, mutta sehän on kaikkea muuta. Siinä on avattava kansi, jonka alta löytyvät normaalit täyttökorkit. Kantta ei herkästi huomaa avattavaksi, mutta kun vähän ronkkii puukolla tai ruuvimeisselillä, niin kansi avautuu. Äkikseltään akku näyttää kyllä umpinaiselta.

KOSKINEN OLLI 08.02.2010 13:26

Juu, ZAPissani on peitekansi jonka voi helposti avata, ja kannen alla on tavallisen näköiset kennojen korkit. Ne voi avata ja katsoa akun kennoja, mitata ominaispaino ja lisätä vettä jos on tarvis. Mutta ei näy sitä tyypillistä oikean pinnankorkeuden osoitinta joka joissakin akuissa on. Kun akkua tarkastelee irroitettavat osat purettuna ilmenee että kannen alla, kulkee akun pituussuunnassa yhtenäinen, kaikkia kennoja yhdistävä kaasukanava, tullen molemmista päistä akkua avoreijistä ulos. Nämä reijät on tulpattu, toisessa päässä on musta umpitulppa ja toisessa päädyssä punainen tulppa jossa on pieni reikä ja tulppa on sisältä ontto tila, joka on sitten täytetty jollakin kuitutuppomateriaalilla.

HAAPANEN TIMO 08.02.2010 17:55

Mulla taitaa olla samanlainen, ainakin mainitsemasi tulpat siitä löytyvät: http://www.aijaa.com/v.php?i=5715636.jpg

Eikös tuo ole juuri sellainen varoventtiili josta Jussikin puhui?

Vettä ei mun akkuni ole vienyt tippaakaan, neljä vuotta vanha. Kuvittelisin akun alamäen alkavan siitä kun tulpat avataan, aina sinne jotain varisee. @timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 08.02.2010 17:59

Paras nyrkkisääntö letkun tarpeeseen on se onko akussa näkyvillä korkit. Jos on niin pitäisi löytyä letkun paikkakin. Suljetuissa = ei avattavia korkkeja näkyvissä ei yleensä tarvita letkuakaan eikä sille ole paikkaakaan. Suljetussakin on "piilokorkit", koska akku on jaettu erillisiin kennoihin jotka on myös saatava täytettyä. Jossain koneen kätköissä pitäisi olla kuvakin tuosta kansirakenteesta, itse asiassa tuo haihtuvan nesteen keräyssysteemi on todella yksinkertainen ja jää helposti jopa huomaamatta jos noita kansia aukoo. Ja jos aukoo niin saako tiiviiksi enää? Eli ei missään nimessä kannata availla ehjistä akuista. Ja jep, se varoventtiilikin siis jo löytyi yllä.

IPATTI VEIKKO 08.02.2010 18:16

Jos se akku kerran on jo pullistunut, ei siitä tule enää käypästä kalua. Mutta laitas kuitenkin edelleen hyytelöakku, sillä sen tarkoitettu m-autoon ja käyhän se vaunuunkin jos laturi on molempien akkutyyppien lataukseen sopiva.

KOSKINEN OLLI 08.02.2010 19:22

Juu, kyllä ihan samanlainen tulppa kuin Timon kuvassa. Mun ZAP on 62Ah, ja normaali starttiakku. Tarkemmin kun muistelen, akkuni on ainakin 6 vuotta vanha, ja vielä ihan toimiva. Ei ollu nestettä kadonnut sieltäkään, juurihan tuon tarkistin ; D

ZAPissa tuon kannen saa auki helposti, vaan tulihan todettua ettei sen avaamiseen ollut muuta syytä kuin uteliaisuus. Muistelen, että mulla on ollu akkuja joista ei ole saanut noita pintakansia auki rakenteiden kärsimättä.

Juhanille kiitos tiedoista ; )

PYÖRRE MARKKU 08.02.2010 19:23

Kuten tuossa jo kerrottiinkin, niin käsittääkseni noissa päältä peitetyissä on oma sisäinen huohotinjärjestelmä. Niistä ei tule kuorta avata. Sellaisessa akussa myös akkuhappo höyrystyy, mutta se kierrätetään takaisin suljetussa tilassa. Ne pienet tulpatut reiät ovat varoventtiilejä. Niitä ei pidä puhkoa, eikä niihin pidä myöskään asentaa letkuja. Ne tulpat aukeavat, jos tulee ylipaine akkuun. Mitä tulee geeliakkuun, niin lienee ylihinnoiteltu ja ylimainostettu. Se on hyvä akku esimerkiksi sotilaskäytössä, koska se toimii, vaikka akku puhkaistaisiin singolla. En tiedä missä karavaanari tällaista ominaisuutta tarvitsee.

HAAPANEN TIMO 08.02.2010 19:56

Minäkin olen tavallisten, mutta juuri tuolla tavalla (kuva) huoltovapaiden akkujen kannalla. Mulla on autossa hupipuolella samanmoinen Exide, mallia -01, eli alkuperäinen. Aika hyvä hinta/laatu suhde näissä on. @timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 09.02.2010 19:52

Markku, kiitos kun joku muukin puhuu oikeaa asiaa, etenkin geeliakusta.

KÄRKKÄINEN HANNU 13.02.2010 10:43

"Jos se akku kerran on jo pullistunut, ei siitä tule enää käypästä kalua. Mutta laitas kuitenkin edelleen hyytelöakku, sillä sen tarkoitettu m-autoon ja käyhän se vaunuunkin jos laturi on molempien akkutyyppien lataukseen sopiva."

Kannattaa kysyä aisiantuntijoiden mielipidettä hyytelöakuista. Useat merkit jättävät asuntopuolen hyytelöakut pois ja laittavat tilalle AGM akut. Perustelu on se että hyytelöakku ei vain toimi Suomen oloissa. Tehot tippuvat ja niin edelleen. AGM akku on hintaeroltaan kympeissä ja se takia ei kannata säästää. Kun puhutaan starttiakusta edelleen pysyn vanhassa lyijyakussa ja sellainen yleensä on myös autoissa alkuperäisaakkuna. Hyytelöakut tulevat häviämään asuntoauto ja vaunumarkkinoilta muutaman vuoden sisäällä kokonaan, tämä oli veikkaus.

IPATTI VEIKKO 13.02.2010 19:36

Turha pulista, akun kesto ja kunto on täysin kiinni omistajasta. Jos pitää sen alivarauksessa tai päästää tyhjenemään jäätymisestä puhumattakaan. ero lyijyakun ja geeliakun välillä on siinä että niiden kennorakenne ja latausvirran vastaanotto on erinlainen. Samoin myös niiden käyttötarkoitus. Toisesta otetaan isoja virtoja - toisesta taas ei.

PYÖRRE MARKKU 13.02.2010 20:38

Geeliakku, AGM akku ja normaali avoin nesteakku ovat käsittääkseni kaikki lyijyakkuja.

Geeliakku on hankala siksi, että se vaatii tarkan latausvirran. Käsittääkseni liian suuri latausvirta tuhoaa geeliakun. Tavallisessa avoimessa akussa nopea lataus haihduttaa nestettä, mutta sellainen akku on huollettavissa.

Myös tavallisia avoimia lyijyakkuja on erilaisia. Starttiakkua, josta otetaan isoja virtoja ei ole syytä verrata vapaa-ajan akkuun.

Uskoisin AGM akkujen valtaavan markkinat, kunhan niiden valmistus yleistyy ja hinnat laskevat. Niillä korvattaneen avoimet lyijyakut.

Toistaiseksi käytän tavallisia avoimia akkuja, koska niissä on ylivoimainen hinta/laatu suhde. Akuista on höyryletkut johdettu ulos. Määräajoin on tarkistushuolto tehtävä nesteille, mutta on sekin parempi kuin, että ei voi tehdä mitään huoltoa.

KOIVISTO HEIKKI 13.02.2010 20:50

Meidän edellisestä autosta ADRIA 655 meni kaksi geeliakkua,kunnes selvisi että ne ei sovellu pohjoisiin olosuhteisiin,vaikka autoa pidettiin lämpimässä tallissa ja akkua ei päästetty tyhjäksi.Uudesta HYMERISTÄ 660 meni geeliakku jo 7kk.n jälkeen,yhdenyön aikana teho putosi puoleen, eikä enää latautunut sen jälkeen. Akku vaihdettiin takuuseen ja nyt meillä on AMG akku joka on pelannut hyvin.

KAUPPILA TIMO 14.02.2010 10:49

Kysyin Pohjois Suomalaisesta caravan liikkeestä,joka myy myös uusia as.autoja. Sanoivat että geeliakkuja on vaihdettu useita takuuseen uusista autoista. Tilalle on asennettu vapaa-ajan akku, ei ole jodettu kaasuputkea ulos.... Olisikohan niin, että piirongissa käy aina sen verran veto, koska siellä on lakisääteinen ilmanvaihto, eli ilmanvaihtoaukot joita eisaa tukkia, jonka vuoksi akusta mahd. tuleva pieni vetymäärä ei aiheuta räjähdysvaaraa??

On kai eri asia, jos akku on sijoitettu suljettuun tilaaan???

KOSKINEN OLLI 14.02.2010 11:44

Tuota tuuletusletkun tarvetta on käsitelty tässä ketjussa aiemmin. Tuuletusletkun tarve riippuu ensisijaisesti akun rakenteesta, ja vasta toissijaisesti akun asennuspaikasta.

Nykyisin akuissa ei juurikaan tuuletusletkua tarvita.

Eikös tuosta Halmeemmäen Juhanin 8.2.2010 klo 17:59:23 kirjoittamasta tekstistä niin voida päätellä. : )

HYTÖNEN RAIMO 14.02.2010 11:59

Yleensä ottaen akkutekniikka on jatkuvan kehityksen alaisena, jo yksistään pitkään tulollaan olleiden sähköautojen toimintasäteen kasvattamiseksi.

Yhteistä kaikille akuille on enemmän tai vähemmän tyypillinen itsepurkautuvuus, mistä johtuen akun lataustasoa tulisi seurata jatkuvasti, koska tyhjenemään päässyt akku menettää tyypistä riippumatta jo yhdestä tyhjenemiskerrasta parhaan teränsä.

Asuntoautoihin ja -vaunuihin soveltuu parhaiten ns. vapaa-ajan akku, joka perustuu yleisimmin suljettuun lyijykennorakenteeseen (=lyijyakku). Sinänsä ihan kelvollinen akkutyyppi, mutta ei pärjää nykyaikaisille akuille teho/paino- eikä hyötysuhteessa. Tällaisen akun suurin etu on kohtuullinen hankintahinta, esim 100 Ah:n vapaa-ajanakun saa Biltemasta 139 euron hintaan. Pitäisin tätä akkutyyppiä ainakin vielä toistaiseksi parhaana ja halvimpana ratkaisuna matkailuauto-/vaunukäyttöön.

Hieman kehittyneempiä malleja ovat kalsium- ja hopeayhdisteakut, joilla saavutetaan etuja lähinnä kylmätoimivuudessa ja -tehossa.

Hyytelö- eli geeliakku on sinänsä ok, mutta sitä ei saa missään nimessä päästää tyhjenemään, se on kerrasta kaput.

Hyötysuhteeltaan paras (99,9 %) on nykyisin yleisesti saatavilla oleva Li-Ion akku, mutta sen yleisimät kehitelmät koskevat lähinnä työkalukäyttöä. Tosin uusin Prmo-Mobil (2/2010) kertoo sellaisen kehittämisestä myös autokäyttöön, mutta hinta on huima: 50 Ah:n akku maksaa 1939 euroa (Saksassa) ja 150 Ah:n akku peräti 3289 euroa. Saatavilla on myös 100 Ah:n akku, mutta sen hintaa ei mainita (voisi olettaan olevan em:n puolivälissä). Eli tyyriitä ovat, itse en ainakaan maksaisi akusta tuollaista hintaa.

HYTÖNEN RAIMO 14.02.2010 12:05

Kele, tuli edelliseen näppihäiriö. Kyseessä ei siis ole Prmo-Mobil vaan Pro-Mobil.

PYÖRRE MARKKU 14.02.2010 12:25

Normaalitapauksessa, kun lataus toimii oikein ei höyryletkuja tarvita lainkaan. Yleensä silloin ei tarvitse nestettäkään lisätä.

Toisaalta jos lataukseen tulee ylilataushäiriö, niin on aika pamaus, jos vedyllä kaasuuntunut tila saa tulta. Letkut siis ainoastaan rauhoittaa mieltä, eikä ole iso vaiva asentaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.02.2010 20:29

Ja tuosta "lyijyakku"-termistä sen verran, että sillä tarkoitetaan puhekielessä yleensä perinteistä "perusakkua", eli ei kehittyneempiä kalsium-akkua, ei hopea-akkua, ei AGMää eikä hyytelöakkua. Vaikka nekin ovat lyijyakkuja. AGM yleistyy sitä mukaa kuin pysähdysautomatiikkakin eli vauhdilla. Ja ei ole mitään syytä miksei yleistyisi, etenkin kun yksi akku sopii moneen eri käyttöönkin. Kahdessa oman perheen autossa on jo AGM, ja ensimmäisestä on pelkkää hyvää sanottavana. Toisesta ei vielä tarpeeksi kokemusta, vasta pari viikkoa vanha.

SOHLBERG JUHA 18.02.2010 11:54

netistä löytyi hyvä kirjoitus asuntopuolen akuista. http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/optima/Optima_ReiseMobil_testivoittaja.pdf

Juha

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.