Tänään 11.11.09 on Eduskunnassa äänestys

MANNINEN ESA 13.11.2009 00:03

Samoin. Jäsen siihen saakka kun entinen maksu riittää. Sitten en tarvitse yhdistystä. Piste

MANNINEN ESA 13.11.2009 00:05

Ehkä tai sitten ei. Parempi liksaiset äänestivät "JAA", koska heillä on varaa maksaa mitä vain.

MANNINEN ESA 13.11.2009 00:06

Erkki-hyvä. Etkö tiennyt, että Rysseliin nuo rahat menevät ja sinne jäävät

MANNINEN ESA 13.11.2009 00:08

Arkadian aivovauriota

HINTIKKA ARI 13.11.2009 10:34

Tämä asia tarkastettu AKe/A-Katsastus. Auton voi toki katsastaa kuorma-autoksi kun muuttaa: -jarrut -jouset -etupään tukivarsia -ja mitä muuta olikaan???

Näin Fiat Ducato 2006 mallissa. Eli ei kannata ei.

Matkailuauto on siis aina matkailuauto painoi se sitten vailla 10000 kg. Eli ajoneuvovero menee tämän uuden lain mukaan... tosin vero ei enää kasva kun paino kasvaa. Kokonaispainoa muuttamalla ei siis pääse eroon verosta tai sen korotuksesta. Eikä myöskään uuden yli 3,5 t painoisen auton osto auta asiassa.

KAUPPI ERKKI 13.11.2009 11:29

Ei se nyt ihan näin mene koska pakettiautot jotka on rekisteröity kuorma-autoksi niin niissä ei ole ollut ajoneuvo veroa ollenkaan ja ymmärtääkseni niihin ei sitä ole tulossakaan. Olisi perin outoa että uusiin pakettiautoihin jotka rekisteröidään kuorma-autoiksi vero sitten tulisi tämän verollisen painorajan kuitenkin jäädessä 3500 kg kaikkien tähänasti rekisteröityjen paketti kuorma-autojen jäädessä verotuksen ulkopuolelle.

Matkailuautoja on paljon rekisterissä joiden kokonaismassa on 3850 kg nämä käsittääkseni on mahdollista muuttaa kuorma-autoksi koska niissä on valmiina kuorma-auton kantavuus mutta niitä on saanut ja saa ajaa henkilöautokortilla henkilö luvun muutoksesta en tiedä en ole toki varma asiasta mutta joilla on kyseisen painoluokan auto ja on kuorma-auto kortti kannattaa kysellä asiasta.

Ilmassa on paljon kysymyksiä esimerkiksi juuri tämä ajoneuvon painoraja 3500 kg tällähetkellä ja uusi ajoneuvo vero pysähtyy tähän ovatko ja säilyvätkö yli 3500 kg painavat matkailuautot joiden ajamiseen pitää olla kuorma-auto kortti tämän veron ulkopuolella.

HINTIKKA ARI 13.11.2009 11:48

Minä kirjoitin vain sen mitä minulle AKE ja A-Katsastuksen neuvontapuhelin kertoi. Ja tosiaan kaikki koskee minun autoa joka on siis vm. 2006 ja rakennettu Ducaton alustalle.

Matkailuauto on aina matkailuauto vaikka se painaisi mitä. Sitä verotetaan M1 luokan matkailuautona.

Se että paketti autoja voi rekistöröidä kuorma-autoksi on ihan toinen asia.

Matkailuauton voi toki muutoskatsastaa kuorma-autoksi mutta siihen pitää tehdä (koskee siis Ducato vm. 2006) kertomani muutokset.

Muutoksista jäi muuten puuttumaan se että tavaratila pitää olla väliseinällä erotettu ohjaamosta ja että sen rekenne pitää kestää tavarakuorma.

Huomata täytyy siis että matkailuauto on M1 luokan henkilöauto ja pakettiauto on pakettiauto. Niissä on esim. pohjan rakenne aivan erilainen. Toki runko on sama.

Toki asiaa saa jokaine itse kysyä mutta tuossa oli vastaus mitä minä sain.

KAUPPI ERKKI 13.11.2009 12:58

Onhan niitä matkailuautoja vaikka kuinka painavia ja kyllä ne silti ovat juuri nimenomaan matkailuautoja mutta tämä ajoneuvoveron yläraja 3500 kg? tästä on kysymys lue taas edellistä juttuani.

Lisäyksenä edellisseen juttuuni rekisteriotteesta ei näe auton todellista kantavuutta matkailuauton kohdalla sillä siinä se on rajattu juuri tuohon maagiseen 3500 kg siksi että sitä pystyy ajamaan henkilöauto kortilla todellisen kantavuuden näkee alumiini kilvestä joka sijaitsee moottori tilassa jos siinä on 3850 kg niin se on kevyt kuorma-auton rungolle tehty matkailuauto.

HINTIKKA ARI 13.11.2009 14:00

Ajoneuvoverolla ei ole mitään maksimipainoa. Sitä ei ole rajattu 3500 kg vaan viimeinen ja kallein luokka on 3401 kg--> Vero ei enää kasva 3401 kilon jälkeen mutta kokonaispainoa saa olla vaikka mainitsemasi 3850 kg. Toki vaikka enemmänkin.

Se että muutat auton kokonaispainon 3500 kg-->3850 kg ei muuta sitä M1 luokan henkilöautosta N2 luokan kuorma-autoksi. Auto pysyy edelleen M1 luokan matkailuautona. Ja uusi vero edelleen reilussa 480 eurossa.

Jos muutat M1 luokan matkailuauton (Ducato alustaisen) N2 luokan kuorma-autoksi sen runko, jousitus, jarrut, tavaratila ja korirakenne pitää kestää N2 luokan auton vaatimukset. Tästä syystä joutuu näitä mainittuja osia vaihtamaan. Ja oletan ettei montaakaan matkailuautoa ole tehty niin että sen muuttaminen kuorma-autoksi onnistuu ihan "tuosta vaan".

Eli siis sitä yritän tässä selittää että todellinen kantavuus ja muutos matkailuautosta kuorma-autoksi on ihan kaksi eri asiaa. Ja niitä koskee ihan eri säännökset.

Ei autoa jonka kokonaispaino on yli 3500 kg saa automaattisesti rekisteröityä kuorma-autoksi ilman rakenteellisiä muutoksia.

Vaikka alustan lätkässä olisikin esim. 3850 kg niin silti mm. tavaratilaa joutuu vahvistamaan ja tekemään väliseinän jne jne.

EEROLA TEEMU 13.11.2009 15:53

Otat siis lähtökohdaksi tuon matkailuato- käsitteen. Onhan melkeinpä kaikilla alustan valmistajilla tuotteet, jotka sopivat sekä 3500 kg rajaan asti että sen yli -ilman mitään muutoksia alustaan, jopa yli 4 tonnin, jolloin ne voidaan peltipakuna rekisteröidä ilman mitään lisämuutoksia suoraan kuorma- autoksi, ihan asiakkaan toiveista riippuen (tunnen näistä Ducato Maxit). 3510 kg on jo kuorma- auto, ja niin rekisteröitynä sitä koskee muutamat erityissäännöt, vaikka talvirenkaista tai ohituskielloista Keski- Euroopan teillä.

M1- luokan matkailuauto voi olla vaikka linja- auton alustalle rakennettu ja kokonaispainoa voi olla 10 tonnia tai enemmänkin.

KAUPPI ERKKI 13.11.2009 16:07

Raskaimmat ducato matkailuautot on tehty juuri samalle maxin alustalle kuin kuin on tehty nekin ducato pakut jotka ovat rekisteröity kevyt kuorma-autoiksi eli alustassa ei ole mitään eroa kysymyshän pitäisi olla ainoastaan painoluokan muutoksesta koska tämä uudistettu autovero maksetaan painon mukaan eikä esim siitä mitä sillä kuljetetaan kuten esim diesel verossa joka perustuu mm henkilömäärään.

Mutta unohdetaan matkailuauto tärkein asia on juuri tämä painoluokka kun sanot että vero ei enää muutu jos auto painaa yli 3401 kg silloin siirrytäänkin näihin pakettiautoihin jotka on rekisteröity kuorma-autoiksi ei niissä ole koskaan ollutkaan autoveroa koska ovat kuorma-autoiksi rekisteröity eli ovat saaneet ajaa ilman ajoneuvoveroa tähänkin asti ja saavat ajaa tästä eteenpäinkin tämä koskee kaikkia raskaampia ajoneuvoja eli ainoastaan meitä joilla on alle 3500 kg auto oli se sitten paku tai matkailuauto rangaistaan verolla.

LAAKSO MARKKU 13.11.2009 19:41

AKE:n sivulta löytyy aika tyhjentävä selitys koko veroruljanssiin:

http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2009+tiedotteet/Myös+paketti-+ja+matkailuautojen+ajoneuvovero+muuttuu.htm

CO2–tietoa käytetään veron perusteena seuraavasti:

Henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 2 500 kg ja joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1.1.2001 tai myöhemmin, verotetaan CO2-perusteella. Henkilöauto, jonka kokonaismassa on yli 2 500 kg ja joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1.1.2002 tai myöhemmin, verotetaan CO2-perusteella. Kaksikäyttöauto, joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1.1.2006 tai sen jälkeen, verotetaan CO2-perusteella. Pakettiauto, joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1.1.2008 tai sen jälkeen, verotetaan CO2-perusteella. Kokonaismassan perusteella verotetaan näitä ajankohtia aikaisemmin käyttöönotetut henkilö- ja pakettiautot, erikoisautot sekä ne autot, joilta päästötieto puuttuu. Matkailuauto on tavallisesti monivaiheisesti rakennettu ajoneuvo, jolloin sillä ei ole EY-tyyppihyväksynnän mukaista päästötietoa ajoneuvorekisterissä. Matkailuauto voi kuitenkin tulla verotetuksi CO2-päästön perusteella, jos sillä on valmistajan hankkima CO2-tiedon sisältävä tyyppihyväksyntä. Käytännössä matkailuautojen vero perustuu kokonaismassaan, koska vain pienellä osalla uusimpia matkailuautoja on tyyppihyväksynnässä mitattu CO2-päästö.

Lisäksi sieltä löytyy kommentti:

Matkailuautoista suurin osa painaa kokonaismassaltaan 3400–3500 kg, jolloin veron määrä on 485,45 €.

JOKINEN REINO 13.11.2009 21:17

Vaan ovelasti ovat tuon painorajan suunnitelleet, kun tuo 3401.kg.on verotuksen yläraja.Vanhoista muutaman tonnin reuhakkeista joutuu maksamaan saman veron, kun 5.tonnia painavista, satojatuhansia euroja maksavaista luxus Concordeista ja muista saman laatuluokan vempeleistä.Onko tämä lähtö tapahtunut samalta "viivalta"?

KAUPPI ERKKI 14.11.2009 12:02

Vielä vähän on asiat hukassa jos 5000kg painava concordi matkailuauto rekisteröidään henkilö autoksi eli M1 jonka ajamiseen tarvitaan kuorma-auto kortti ja siitä maksetaan tämä nykyinen auton käyttömaksu tulevaisuudessa ajoneuvovero.

Kun on olemassa kuorma-autoksi rekisteröityjä pakettiautoja joiden kokonaispaino ylittää hädin tuskin tämän tulevan ajoneuvoveron ylärajan niin jäävätkö nämä pakut/ kevyt kuorma-autot ja niitä vieläkin raskaammat autot edelleen tämän kaavaillun autoveron ulkopuolelle koska niissä ei tähänkään asti ole ollut käyttömaksua miksi siis veroa ei sisällytetä kaikkiin ajoneuvoihin.

Tämä painoon sidottu vero on hyvin hyvin ovela veto se jättää vapaat kädet puuttua myöhemmin diesel veroon.

SUUMÄKI HEIKKI 14.11.2009 12:59

Kyllä meidän kattojärjestömme pitäisi organisoida kokoontumis- ja muita mielenilmaisuja. hekuli

KAUPPI ERKKI 14.11.2009 13:20

Olen aivan samaa mieltä ei muutakuin caravavan treffit helsinkiin joulukuun kuudennen päivän iltaan presidentin linnan ympäristöön

päästäisiin pääkallon paikalta suoraan lähetykseen.

Juhlittais mekin itsenäisyyttä ja paistettais makkaraa.

JOKINEN REINO 14.11.2009 14:20

Ovela on ,ja kun ei ole kuitenkaan kaikille sama, nimestään hulimatta.Kokonaispainon mukaan?Ja mitä isompi ja raskaampi kapine on, sitä suurempi on kulutus ja päästöt.Aivan varma on polttoaineveroja kiristetään, kunhan pöly hieman laskeutuu. Aika vähän on myös 3500.kg.painavia varsinaisia henkilöautoja,ja jos henkilöautoksi luetaan 3500,kg,painava matkailuauto, miten muuten 5000 kg,painava matkailuauto poikkeaa kevyemmistään kuin vaatii kuljettajalta kuormaautokortin? Tämä laki ontuu ,ja on epäoikeudenmukainen,ei ole tietenkään "vaanareiden"eikä muidenkaan autonomistajien vika.Jäljet johtaa SYLTTYTEHTAALLE!

RYHÄNEN MATTI 14.11.2009 18:20

Juu ja karavaanarit asetettu eriarvoisee4n asemaan. Vaunua saa vetää ilmaiseksi!!!!! Ei mene painon mukaista maksua kuten autosta. Kiitoksia vaan veron määränneelle mietintölautakunalle, oli myös MEIDÄN OMAT MIEHET MUKANA!!!!!! Ja eivät saaneet mitään aikaan!!!! Taidan sanoa hyvästit SF-Caravanaanreille, ainakin jäsenmaksua en maksa tulevaisuudessa. Tulee tuo asuntoautoilu halvemmaksi.

LAHTI ANTTI 14.11.2009 18:43

Mutta niistä vaunun vetureista (autoista) on maksettu aina täysi vero, et huomioinut kenties sitä.

HINTIKKA ARI 14.11.2009 18:44

Minä nojaan vain ja ainoastaan siihen mitä A-Katsastuksen neuvonta sanoi. Eli kertomani ei ole mitään MUTUa niin kuin ehkä eräillä. Valitettavasti se vaan on niin että painon mukainen ajoneuvovero ei enää muutu (paketti- ja matkailuautoilla) kun auton kokonaispaino on vähintään 3401 kg. se sanotaan suhteellisen selvästi Ake:n taulukossa sivulla http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ympäristöperusteinen+ajoneuvovero.htm

Me emme nyt puhu pakettiautoista vaan matkailuautoista. Ne ovat kaksi ihan eri asiaa. Yli 3500 kg painonen "paku" on kuorma-auto, mutta yli 3500 kg painoinen matkailuauto on matkailuauto. Sen kuljettamiseen tarvitaan vaan C-kortti. Yli 3500 kg painoista "pakua" ei veroteta koska se on kuorma-auto mutta yli 3500 kg painoista matkailuatuoa verotetaan ihan taulukon mukaan.

Mutta kuten jo aikaisemissa viesteissä sanoin... kysykää ihan itse viranomaisilta niin saatte sen oikean vastauksen.

KAUPPI ERKKI 14.11.2009 20:20

Tämä ei ole mutua Raskaimmat matkailuautot Joiden alumiini lätkässä lukee 3850 kg ovat tehty ducaton täysrunkoiselle alustalle eli avolavan alustalle /kuorma-auto niiden kantavuus on juuri tuo mitä lätkässä lukee mutta matkailuautona niitä saa ajaa henkilöautokortilla mutta kortista loppuu voima 3500 kg ssa.

En halua tästä tämän kummemmin ottaa puntteja olet oikeassa monissa asioissa.

Asia jota olen yrittänyt tuoda esille on juuri tämä että yli 3500 kg pakua ei veroteta eikä ole koskaan verotettukaan koska se on kuorma-auto

minulla on pakettiauto josta olen maksanut käyttömaksua ja joudun tulevaisuudessa maksamaan tuntuvasti enempi ajonuvoverona kuten matkailuautostakin eli en pääse karkuun uusia veroja sillä että laittaisin auton seisontaan pakkohan minun on jollain päästä liikkumaan.

Jos aion vielä ratin takana istua niin minun autoiluni on tuntuvasti kalliimpaa kuin ennen.

Se mikä eniten rassaa on että samanlainen ducato joka on vaikkapa sillä 20 kg erolla katsastettu kuorma-autoksi onkin jostain kumman syystä vapaa tästä painoon sidotusta verosta vaikka meillä on samanlaiset moottorit autoissa ja auton ulkonäkö on sama.

Eikä tässä vielä kaikki minun pakusta on maksettu täysi autovero uutena mutta kuorma-autoksi rekisteröidystä pakusta ei ole tarvinnut maksaa.

Asiat kai tässä riitelee emmekä me

AHJOS TIMO 14.11.2009 22:03

Kun tämä on karavaanareitten keskustelufoorumi ja osion otsikkona on "Matkailuautot", lukijat olettavat, että kirjoitukset koskevat nimenomaan matkailuautoja eivätkä paketti-, kuorma- tai linja-autoja.

KORPPI SEPPO 14.11.2009 23:06

....mutta matkailuautona niitä saa ajaa henkilöautokortilla mutta kortista loppuu voima 3500 kg ssa.

Mitähän tuo on suomeksi??

JOKINEN REINO 14.11.2009 23:38

Matkailuauto joka on painavampi kuin 3500 kg,tarvitsee kuski C kortin kuljettaakseen kyseistä ajoneuvoa.Mutta jos matkailuauto on rakennettu alustalle, jonka kantavuus on vaikka tuo 3850 kg.Ei alustan kantavuus ratkaise ajoneuvon kokonaispainoa, vaan kuinka raskas hökkeli siihen päälle on rakennettu ,ja kuinka monta ukkoa ja akkaa mahtuu mukaan.Vai olenko väärässä?

KAUPPI ERKKI 15.11.2009 11:41

Suomeksi se tarkoittaa sitä kaikki mikä menee yli 3500kg voi joutua purkamaan tielle jos sattuu ratsia ja auto ajetaan vaakalle tai poliisi kirjoittaa sakon ylikuormasta.

Mutta jos minä nyt vielä kerran tämä tuleva autoverohan on tarkoitettu meille "jotka joidenkin mielestä huviksemme kulutamme suomen tiestöä"

Tätä veroa ei ole tarkoitettu liike elämälle koska sille ei saa aiheuttaa lisärasitusta lisäyksenä lehdessä oli että näitä Autoilijoiden haitta veroja tullaan ensi vuosikymmenellä lisäämään tuntuvasti josta minä kirjoitin (diesel vero)

Pakut kuorma-autot raskaammat autot otin vertailuun juuri sen takia että ymmärtäisimme että tämä verotus kohdistuu tavallisiin autoilijoihin ei siis ammatin harjoittajiin

Ei meillä ole puolesta puhujia koska julkinen suomi kuva on että telkkarissa puhutaan että pitäisikö suklaan verotusta nostaa sekä näytetään kuinka lentokentillä jonotetaan thaimaan lennoille.

PALIN MATTI 15.11.2009 19:00

Joo, mutta ei vaunu peräsä. Päästöt on verrannollisia suoritettuun työhön. Moottori ponnistellee pikkusen enämpi peräkärryä kiskottaessa, ku että pelekkää autoa kulettaessaan.

PALIN MATTI 15.11.2009 19:01

Hyvä kaima! Tuomoset mietintölautakunnat sais tunkea takas turkinhihhaan ja nussia uuestaan! KJON!

TERVO JARI 15.11.2009 19:52

M 1 kerro jotain ? Eikös se ole kuiteski niissäkin asuntoautoissa jotka on kuorma-autokortilla ajettavia, elikkä yli 3500kg ?

Se painoraja 3500kg on siinä joka vaatii C kortin ?

Joten yli 3500kg:n as-autotkin joutuvat "verolle pantaviksi" ? ?

Jari

Ps. Eikai ny nuin suurta "porsaanreikää" ole "pykäläviidakkoon" jätetty ? Vai olisko "piällysmiestä" muistettu ?

LAHTI ANTTI 15.11.2009 19:59

"Joten yli 3500kg:n as-autotkin joutuvat "verolle pantaviksi" ? ?"

Joutuu ne, mutta veron määrä ei suurene painon lisääntyessä siitä 3401 kg:sta.

JOKINEN REINO 15.11.2009 20:02

Näistä yli 3500 kg,painavista asuntoautoista ei makseta veroa kokonaispainon mukaan ,vaan 3500 kiloon asti. Loput tonnit tulee ilmatteeks, kaupan päälle.

TERVO JARI 15.11.2009 20:22

vielä lisäks sellanen kymysys että jos as-auto rekisteröidään kuorma-autoksi, jääkös tuo M 1 merkintä rekisteriotteesta pois ja sitä myöden verokin poes ?

Jari

Ps Ja tähän tuo:

Ps. Eikai ny nuin suurta "porsaanreikää" ole "pykäläviidakkoon" jätetty ? Vai olisko "piällysmiestä" muistettu ?

LAHTI ANTTI 15.11.2009 20:23

Kyllä se pysyy M 1 luokassa siitä huolimatta.

KORPPI SEPPO 15.11.2009 21:15

Kylläkaj Kaj todistaa, miten linja-autostakin tehty matkailuauto on M1. Kunhan löytää linjoille. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=62180252 jutusta : Entäs minun veroni? Auto M1 luokka vm 1980 kokonaispaino 15500 kg Perusvero tältä vuodelta on n. 94€ Näinhän se onkaj nähtävä.

EKDAHL MARKKU 16.11.2009 07:43

Lähetin AKE:lle seuraavan kysymyksen, katsotaan mitä vastaavat:

Hei,

Omista toukokuussa 2007 ensirekisteröidyn matkailuauton, jossa on auton valmistusnumerolle ja mallille yksilöity CoC-todistus mitattuine päästötietoineen mukana.

Onko minulla mahdollisuus vaatia ajoneuvoveroa toimitettavaksi CoC-todistuksen mukaisilla päästöillä (vs. painon mukaiset arvioidut päästöt, jotka ovat suuremmat).

Rekisteröinnin yhteydessä katsastaja merkitsi käsittääkseni painon mukaiset päästöt ajoneuvorekisteriin, enkä hoksannut silloin asiaa korjata.

HINTIKKA ARI 16.11.2009 08:35

Nyt ymmärsin mitä ajoit takaa.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä että tuntuu kovin väärältä että "paku" pääsee verosta kun rekisteröi auton kokonaispainoksi 3501 kg ja auton kuorma-autoksi. Tosin maksiminopeus muuttuu samalla 100-->80. Pakullahan on saanut jo kauan sitten ajaa sataa, ei ole tarvinnut apseja eikä turvatyynyjä.

KOSKINEN OLLI 16.11.2009 09:56

"Kok ja kesk ajavat Lentokoneilla." ... Joo, muttei aja tänään. Tänään ei verovapaita päästöjä päästellä.

KAUPPI ERKKI 16.11.2009 10:08

Tuosta 80 kympin nopeudesta tulikin mieleen että vaikka sillä kuorma-autoksi rekisteröidyllä pakulla ajaa tutkaan 110:tä satasen alueella niin kamera ei reakoi eikä myöskään poliisi vaikka ylinopeutta onkin jo 30 km.

En minäkään halua kenenkään niskaan lisätä veroja ennemminkin haen sitä että olisimme tasa-arvoisia.

LAAKSO MARTTI 16.11.2009 12:32

Pitää kysellä kun en ymmärrä MIKSI SITTEN joka katsastus kerralla mitataan CO2 päästö arvot ja maksetaan mittauksesta jos ne ei nyt sitten mitään vaikuta?? selvittäkää mulle

MANNINEN ESA 16.11.2009 13:15

•toiminnajohtaja Timo Piilonen, SF-Caravan ry

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/vavm_21_2009_p.shtml

viestinnän suuresta tulvasta johtuen, onko missään / jossain luettavissa, mitä Timo Piilonen esitti karavaanareita edustaessaan valtiovarainvaliokunnan verojaostossa käydessään ?

MERIKALLIO VELI-PEKKA 16.11.2009 15:31

Eipä taida olla kirjallisena missään, kun tuon sun linkkisi mukaan kirjallisen dokumentin ovat jättäneet m-autotuojat ja ympäristöministeriö - ja niiden sisällöthän jokainen tietää lukemattakin.

Se on Esa niin, että kun ei tee mitään, ei tee virheitäkään ja kun ei vetele turhaan nimiä papereihin, ei ole vastuussa mistään!

JOKINEN REINO 16.11.2009 21:25

No tietenkin rahan vuoksi.Ja ne pitää olla sallituissa rajoissa ,muuten ei auto läpäise katsastusta.Ja vain siksi ne eivät kelpaa verotusasiassa ,kun ei ole rekkariotteessa noita direktiivin mukaisia merkintöjä.Kun näitä autoja verotetaan tulevaisuudessa kokonaispainon mukaan, eikä päästöistä, olis oikeu ja kohtuus vapauttaa nämä autot kokonaan päästömittauksista!

EKDAHL MARKKU 17.11.2009 12:34

Tässä AKE:sta saamani vastaus kysymykseeni: Iltapäivää

Kyllä tämä kyseinen auto verotetaan perusveron osalta tulevaisuudessa CO2-tiedon (275 g/km) perusteella, koska kyseisellä autolla on tyyppihyväksynnässä mitattu päästötieto.

Aurinkoisin terveisin

Erno Aholammi tarkastaja/Ajoneuvoverotus

Eli nyt kaikki, kaivakaapa autonne paperit tarkkaan läpi, jos llöydäette ajoneuvollenne yksilöidyn CoC -todistuksen, jossa on mitattu päästötieto, niin toivoa on saada kohtuulisemmaksi tuota veroa. Omalla kohdallani se tarkoittaa noin 200 euron säästöä vuodessa. Tai siis sitä, että vero nousee vain 291,27 euroon, kun se painon mukaan nousisi 485,45 euroon vuodessa.

LASSILA HANNU 17.11.2009 16:34

Joo täytyypi lasikuitukoppi moottorilla laittaa seisontaan ja ajella sit tuonnempana, eipähän nekään säästetyt verorahat mene "joutilaiden"pussiin. Ja vois koko homman muutenkin lopettaa onhan tuota nyt 4v tullu suomee kierrettyä ja ulkomaille kun lähtee niin silloin parempi putkeen hypätä, jos joku venakko ostas ton kotteron on jo niin vanhaki.

PARVIAINEN JORMA 17.11.2009 17:26

Apuva - Sanoi Team Ahma: Olen kuitenkin sen alkuperäisen ketjun alullepanija.

Nyt on Onneksi tullut noin 100 kpl kannanottoja. Siitä kiitos kaikille.

Mutta sen verran jäi viranomaiskannanottoonhapaankoloa että, kun se Diesel-pakokaasumittaus on niinkin hintavaa - niin eikö se siinä pystytä sitten määrittelemään.

Ps. multa on moottori hajonnutkin ko. testissä 100tkm ajettu Peugeot 2,5 TD vm.91 (tapahtui n.-95). Sain kyllä korjaukseen lakimiehen voimalla - mutta 500 € tuli siitäkin takkiin - kun piti todistaa - että olin oikeassa.

HYVÄÄ KARAVAARIUTTA. terv. jäsen

KARVONEN SAKARI 17.11.2009 21:18

Nyt "kannattaa"vaihtaa auto uuteen. Tässähän käy sillee ,jotta uudehko auto jossa ei ole päästöarvoja ,hinnat voi tulla rajusti alaspäin. Asuntoauto kauppiaat voivat vielä hyvittää hyvin autosta . Uusissa autoissa taitaa olla melkein kaikissa tuo paljon parjattu päästö arvo.

EKDAHL MARKKU 19.11.2009 11:26

Varmistin vielä asian AKE:sta, eli vaikka oma autoni on ensirekisteröity toukokuussa 2007, niin autoni vuotuinen ajoneuvovero määräytyy päästöjen mukaan (275 g/km), koska suomalaisen rekisteröinnin yhteydessä helmikuussa 2008 on ajoneuvorekisteriin merkitty myös CoC-todistuksen mukaiset päästöt. Jos vanhemmallakin ajoneuvolla on päästötieto rekisteröitynä ajoneuvorekisteriin, ei päästöjen mukaisen verotuksen toimittaminen edellytä omistajalta toimenpiteitä. Näin siis vastasi edellisessä viestissäni mainitsemani AKE:n virkamies.

Eli nyt kaikki kipin kapin kaivamaan vanhempienkin autojen papereita läpi. Jos löytyy sarjanumerolle yksilöity vaatimustenmukaisuustodistus (CcC), jossa on todetty CO2-päästöt g/km, niin sitten paperin kanssa katsastuskonttoriin lisäämään auton päästötiedot rekisteriin. Ainakin itse autonsa tuoneiden osalta tuo CoC pitäisi löytyä. Todistus on mahdollista tilata valmistajalta tai maahantuojalta myös jälkikäteen, tätäkin ovat monet autonsa itse Suomeen tuoneet joutuneet harjoittelemaan.

HÄNNINEN JUKKA 19.11.2009 11:39

Fordilta tänään saadun tiedon mukaan löytyy (Ford-alustojen) tietoja alkaen 01.04.2009

EEROLA TEEMU 19.11.2009 12:54

Sakarille. Eikö pikemminkin kannattaisi ostaa "niitä uudehkoja autoja jossa ei vielä ole päästöarvoja", joita eräät hätähousut käyvät vaihtamassa käsistään pois? Arviosi mukaan niiden "hinnat voi tulla rajusti alaspäin". Jos nyt vaikka 08 auton (oikea hinta 50 000 e), saakin 45 000 eurolla, kun siinä ei ole päästölukemaa, niin lasketaanpa.

Uuden, jossa on se lukema tiedossa, vero on maksimissaan 150- 200 e/v edullisempi, joten 5000 euron alennuksella voisi maksaa 20 vuoden veronlisäykset ja saisi heti rahat käyttöönsä. Toisekseen sen käytetyn hinta ei enää putoa yhtä paljon kuin tilalle ostetun uuden, joka maksaa ehkä 60-65 te. Ei siinä ainakaan rahasta ole puutetta, jos uudehkon autonsa veron takia myy/vaihtaa halvalla pois.

SUOMI SEPPO 19.11.2009 16:35

Ei taida COC todistuksesta löytyä CO2 arvoa kaksivaiheisesti rakennetuissa. 46.2 CO2 -Emissionen/Kraftstoffverbrauch nicht zutreffend @seppo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.