Onko m-autossa ylipainoa - miten oikeasti paino mitataan?

RUOTSALAINEN JUKKA 25.07.2007 20:08

Heips taas alan ihmiset. Olen seurannut tuota m-auton painokeskustelua. Eräs asia minua mietityttää, kun en ole tekniikan ihmisiä / muutenkaa perillä asiosta. Nimittäin miten tuo auton paino mitataan??

Kävin tänään paikallisella katsastusasemalla nimenomaan punnituksessa. Mitattiin auton omapaino. Mittaus tapahtui siten, että ensin ajettiin etuakseli vaa-alle (takapää tasaisella). Sitten ajettiin taka-akseli vaa-alle (etupää tasaisella). Tässä kaikki. Sitten sain lapun käteen, jossa näkyi etuakselilta saatu paino ja taka-akselilta saatu paino. Sitten nämä oli vain laskettu yhteen??? Yhteenlaskettu paino oli ns. omapaino. Pystyykö tosiaan auton oman painon mittamaan näin? Jotenkin tuntuu siltä, että oikean tuloksen saa vain kun ajaa koko auton vaa-alle. Ne, jotka tietävät näistä asioista, kertokaa ihmeessä, mikä on oikea tapa mitata auton omapaino varmasti (ja missä voisi sen tehdä pääkaupunkiseudulla)?

Toivon, että asiaa tuntevat antaisivat neuvojansa.

Kiitos etukäteen.

Jukka

SILMUNEN HANNU 25.07.2007 20:57

Hei,minun mies sanoi että noin se tehdään.Rekkoja kuulema voidaan punnita rengas kerrallaankin.Itse en tuota ymmärrä mutta näin on:)Meidät Ruotsissa punnittiin niin suurella vaa`alla että koko auto mahtui kerrallaan. t.Kaarina

JANHONEN MATTI 25.07.2007 21:01

Kokonaispaino = nykyisin kokonaismassa on akselipainojen summa.

HAAPANEN TIMO S 25.07.2007 21:02

Varminta olisi punnita auto aivan täydessä reissuvarustuksessa,vedet,kaasut,sapuskat,matkustajat,kaikki mukana. Mittaustapa on ihan hyvä,akselipainotkin voivat mennä yli,varsinkin lyhyen akselivälin autoissa taka-akselilla. Vaikeaa on käyttää tuota tyhjän auton painotietoa.

HAAPANEN TIMO S 25.07.2007 21:03

Jaaha,siellä oli muitakin samaan aikaan.

HAAPANEN TIMO S 25.07.2007 21:11

Matti on harvoin väärässä,mutta nyt on.Kyllä akselimassojen summa ylittää kokonaismassan.

SUOMI SEPPO S 25.07.2007 21:40

Todennäköisesti tarkoitettiin että tämänhetkinen kokonaismassa= punnittujen akseleiden massojen summa. Jos mennään tarkaksi niin muiden akseleiden alla pitäisi olla vaakojen korkuiset korotuspalat punnituksessa jos punnitaan ns. poliisivaaoilla. t. seppo

HAAPANEN TIMO S 25.07.2007 21:47

Juu,juu.Tätähän Matti tarkoittikin.Mää meinasin rekisteriotteeseen merkittyjä massoja.

JANHONEN MATTI 25.07.2007 21:49

Säikähdin jo, että olen unohtanut kansakoulun fysiikan opinnot ihan kokonaan.

KORPPI SEPPO A J 25.07.2007 21:53

Jos ja kun kerran katsastusasemilla näin punnitaan autot, niin uskon ja olen varma, että näin saadaan sen hetkinen oikea paino. Ja jos ei ole lastia ollenkaan , niin myös oikea oma paino. Omaa painoa määriteltäessähän lasketaan myös jotain tiettyjä lasteja kaasun, veden ja sähköjohtojen osalta jos auto on aivan tyhjä. Kai? Näin ollen Matti on oikeassa, että akselipainojen summa on auton sen hetkinen paino. Ja punnitus tapahtuu oikein, koska pyörät ovat samalla tasolla, kuten Seppo S "vaatii". Mutta sitten Timo S ilmeisesti sekoittaa rekisteriote tiedot ja todelliset painot. Rek.otteessa on akselien SUURIMMAT sallitut painot. Ja niiden summa voi olla suurempi kuin kok.paino. Allekirjoittaneellakin 1750+1900 kun kokonaispaino on vain 3400 kg. Pitänee käydä punnituttamassa omakin, kun tuo omapainokin on 3050 kg. Kantavuudeksi jää vain 350 kg. Onneksi meitä on vain kaksi ja kilonen koira. PS. Kerkesivät korjata tietojaan tässä kirjoitellessani.

RUOTSALAINEN JUKKA 26.07.2007 17:44

Hei vielä kaikki, aloitin kyselyn, mutta yksiselitteistä vastausta ei mielestäni ole vieläkään annettu (tai en vain ymmärrä: suokaa anteeksi en ole tekniikan taituri!).

Oma käsitykseni on se, että jos oikeasti halutaan auton omamassa tietää, niin ainoa tapa on saada se selville ajamalla auto kokonaan vaa-alle. Akselimassat saadaan juuri sillä tavoin kuin k-konttori teki = ajoi akseli kerrallaan vaa-alle. Mutta laskemalla yhteen akselimassat ei saada omaa massaa vaan joku muu luku (ilmeisesti kokonaismassa, johon joku kirjoittaja viittasikin). Veikkaan, että 90 % isommista m-autoista ylittää tällä menetelmällä otteeseen merkityn kokonaismassan ilman matkustajiakin.

ADAC kertoo, että painon tarkastus tehdään seuraavasti: Ajetaan auton etuakseli vaa-alle ja näin saadaan etuakselin paino. Sitten mitataan auton paino niin, että kaikki neljä pyörää ovat yhtäaikaa vaa-an päällä ja saadaan auton OMA MASSA. Omasta massasta vähennetään aikaisemmin saatu etuakselin paino ja erotus vastaa taka-akselin massaa. Minusta tässä menetelmässä on järkevän tuntuista ajatusta takana.

No pitkän johdatuksen jälkeen, tarkennettuja kysymyksiä:

Miten virallisen varmasti mitataan auto oma-massa Miten mitataan auton kokonaismassa Miten mitataan akselimassat (tämä taisi kyllä jo tulla selväksi).

Jos vielä vaivauduttu, niin keskustellaan!

Kiitos taas.

Jukka

SILMUNEN HANNU 26.07.2007 18:34

Ei se ole noin monimutkaista. Rekisteriotteeseen on merkattu auton oma paino ja se miten paljon se saa korkeintaan painaa kun siinä on lastia mukana eli kokonaispaino. Lisäksi on kerrottu miten paino saa jakautua akseleiden välillä, edessä korkeintaan tämän verran ja takana korkeintaan tämän verran.

Auto voidaan punnita vaikka rengas kerrallaan jos vaaka on samalla tasolla kun maa muitten pyörien alla. Jos seisot itse kahdella puntarilla niin aina lukemat yhteen laskettuna on sun painos vaikka kuinkka keikkuisi. Akseleiden punnitseminen erikseen ja yhteenlaskeminen siis toimii jos tavaroita auton sisällä liikutella punnituksen aikana.

Auton "omaa massaa" ei enää punnitsemalla saa selville kun se on kaupasta tuotu pois (varusteet lisättynä) mutta sen saa ylittyykö "kokonaismassa" mikä on rekisteriotteeseen merkattu tai onko auto esim liian takapainoinen siis ylittyykö "akselimassa".

Sitä olen tässä itse muistellut että joku olisi väittänyt että virallisessa auton oman painon mittauksessa saisi olla mukana kuski ja puolitankkia polttoainetta. Onko jollain tarkkaa tietoa miten se tehdään kun autoon oma paino määrätään, autokauppiaat, huhuu, te kyllä tiedätte.

Hannu

HAAPANEN TIMO S 26.07.2007 20:05

Mihin tarvitset omamassatietoa. Kokonaismassa on ratkaiseva tieto,sen näet rekisteriotteesta.Tuota painoa ei auto saa ylittää missään olosuhteissa.Siksi kannattaa puntarilla käydä täydessä latingissa.

JANHONEN MATTI 26.07.2007 20:12

Vastaus 1. kysymykseen: EU:n määräykset 92/21 EG ja EN 1646-2 määrittää mm. näitä oman massan laskentajuttuja. Matkailuauton omamassa tarkoittaa ajokuntoista ajoneuvoa johon lasketaan mukaan kuljettajan paino (muistaakseni laskennallisesti 75 kg) ja polttoaineen paino sekä seuraavat perusvarusteet: -täytetty vesisäiliö, -kaksi 11 kg kaasupulloa 90 % täytettynä ja -kaapelikela. Jos haluat tietää oman autosi todellisen omamassan niin ei kun em. varusteilla punnitukseen. Tämän jälkeen kun vähennät auton rekisterikirjaan merkitystä kokonaismassasta vaakan näyttämän todellisen omamassan niin saat tietää autosi TODELLISEN kantavuuden. Usein ero todellisen omamassan ja rek. kirjaan merkityn omamassan välillä selittyy jo siitä, että autoon on tyyppihyväksyttyyn autoon nähden lisätty runsaasti lisävarusteita tai esim. suurempi polttoainesäiliö jotka ei olleet mukana tyypitetyn auton punnituksessa.

Vastaus 2. kysymykseen: Huomaa, että punnituksen omamassa on myös sen hetkinen ajoneuvon kokonaismassa joka kasvaa sen mukaan kun autoon lastataan henkilöitä, henkilökohtaisia tavaroita ja lisävarusteita.

Vastaus 3. kysymykseen: Vastaus annettu jo aiemmin.

Esim, oman autoni omamassa on 3150 kg ja tekninen kokonaismassa (entinen suurin sallittu kokonaispaino) 3500 kg mistä seuraa, että autolla on rekisterikirjan mukaan kantavuutta 350 kg. Sallitut akselimassat on 1690,1900. Laskennallinen 350 kg kantavuus ja autoni todellinen kantavuus on kuitenkin kaksi eri asiaa, koska auton lisävarusteiden paino "syö" kantavuutta 1:1.

Esim. jälkiasennettu lisävarustepaketti johon kuuluu ohjaamon ilmastointi, vetokoukku, pp-teline, markiisi, kiertovesilämmitys, tukijalat ja pilot-penkit "syö" helposti 140-150 kg kantavuudesta. Autoliikkeet ei vaan taida olla kovin innokkaita kertomaan tätä asiakkalle lisävarustepaketin tilausvaiheessa. Onneksi Suomen ylikuormalaki sallii enintään 5 % ylityksen kokonaismassasta tietyin edellytyksin.

NYYSSÖNEN KAJ 26.07.2007 20:15

Hannu kertoi tämän aika tyhjentävästi:

Rekisteriotteen omamassa on laskennallinen osittain kuten hän kuvasi. Mutta kun käytte myöhemmin vaalla nin saatu paino on sen hetkinen kokonaispaino. Sitä voi vain verrata siihen varustukseen joka oli tyyppihyksäntäkatsastuksessa - jota kukaan ei tunnu tietävän.

Mutta kyllä akseli kerrallaan antaa täysin oiken painon jos auton sisällä ei liikuta tai painoja siirrellä. Itse rakennettu bjoutui tietysti vaalle jolloin etukselli 6000kg taka-akseli 6000kg sallitut kuormat etuakseli 6300kg taka-akseli 9200kg kokonaispaino 15500kg.

RUOTSALAINEN JUKKA 26.07.2007 20:54

Hei kiitos kaikille asiantuntevista vastauksista. Nyt selvisi "hitaamallekin" nämä kiemurat.

Elävän elämän haaste taitaa kuitenkin olla se, että tosiallisen painot eli ne ns. vaa-alla saadut omat massat ovat yli rekisteriasiakirjoihin merkittyjen sallittujen kokonaismassojen??

Jukka

NOUSIAINEN MARTTI 27.07.2007 00:10

Ei tarvitse tietää kuin yksi paino. Siis kokonaispaino joka on rek. otteeseen ja ajokortiin merkitty. Autokohtainen siis. Matka varustuksessa tulee paino ongelmia joka tapauksessa. No on se tietysti hyvä tietää etuaksepaino ja kokonaispaino. Erotus on sitten se taka-akseli. Valmistajan ilmoittamin auton omiin massoihin ei kannata luottaa.

JANHONEN MATTI 27.07.2007 09:35

Kyllä akselipainot on hyvä tietää. Erityisesti runsaalla peränylityksellä varustettujen takatalliautojen suurin sallittu taka-akselipaino ylittyy helposti jos lastaus tehdään väärin.

TYNYS HEIKKI 27.07.2007 10:07

Akselimassojen summa ei aina ole automaattisesti sama kuin kokonaismassa. Kävin muistin tueksi hakemassa pihalta parin auton rekisteriotteet. Henkilöautossa akselimassat etu 875, taka 880, summa 1755 kg. Sallittu kokonaismassa 1670 kg. Pakettiautossa vastaavasti akselimassat 1430/1410, yhteensä 2840, kokonaismassa 2705. Eli nuo akselimassat antavat mahdollisuuden siihen, että auto lastataan suurimpaan sallituun kuormaan siten, että kuormitus voi annettujen akselimassojen rajoissa vaihdella etu- ja taka-akselin kesken; eli maksimikuormaa ei tarvi tehdä juuri yhteen ja ainoaan oikeaan pisteeseen.

NOUSIAINEN MARTTI 27.07.2007 15:23

Akselimassojen tietäminen on turvallisuus kysymys, ei se joka kiinnostaa ensisijaisesti viranomaisia jos tutkitaan ylikuormaa. Mutta koska myyjän antamiin tietoihin ei ole luottaminen, kannattaa auto punnita "tyhjänä" ja jokainen yksikkö jonka autoon tunget lisää, punnita erikseen. Ikinä ei kannata kuljettaa tavaraa jota ei matkalla tarvita. Olipa se sitten kuinka hyvää tahansa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.