Mitä AutoRouten tilalle?

Matti Janhonen 17.01.2018 19:07

Windowsin AutoRoute karttaohjelman kehitystyö päättyi 2014 lopussa. Toimivia versioita voi tietenkin käyttää niin kauan kun ne koneessa toimii. Sekin piirre on nyt nähtävissä, että uusiin naveihin tulee niitä samoja ominaisuuksia joita tuossa varsinaisessa AutoRoutessa oli, joskaan mikään niistä ei vielä "hakkaa" AutoRoutea reittisuunnittelun helppoudessa ja jo suunnitteltujen reittien muokkauksessa.
Ja sitten on vielä se navin ruudun pienuus, joka ei reittisuunnitteluun kovin hyvin sovellu.
Tällä hetkellä on jo käytössä lukuisa joukko ilmaisversioita reittisuunnitteluun, tarjonta on laaja ja taso kirjavaa.

Itse käytän nykyään www.viamichelin.com. karttaohjelma, joka karttapohjaltaan on yksi parhaita ja jolla voi varsin helposti tehdä reittisuunnittelua koko Euroopan alueella ja jonka reitin voi sitten ajaa navilla.
Ohjelma vaatii toimiakseen nettiyhteyden, mutta se nyt ei enää ole ongelma, kun roaming-maksut poistui, ja älypuhelin voi toimia modeemina kannettavalle.

Yksi sellainen kohdealue jonne monet haluaa päästä ja sieltä pois ilman tiemaksuja on Espanja tai Portugali
Viamichelin tekee tämän helpoksi.Tässä yksi esimerkkireitti uusille karavanareille mennä Lyxemburgin kautta Espanjaan ilman tiemaksuja.
Avatkaa www.viamichelin com
Klikatkaa auki kohta Route Planner
Luxemburg-Nancy välillä ei ole tiemaksuja ja siksi aloitan reitin laskennan esimerkissä Nancysta.
Kirjoittakaa kohtaan A 54000 Nancy
Lisätkää + merkistä välietappi ja kirjoittakaa siihen Chalon sur Saone
Lisätkää + merkistä toinen välietappi ja kirjoittakaa siihen 63000 Clermont-Ferrand
Lisätkää + merkistä kolmas välietappi ja kirjoittakaa siihen 34500 Beziers
Kirjoittakaa viimeiselle riville La Catalana, Le Perthus = Ranskan ja Espanjan raja.
Näitä välietappeja voi syöttää enintään kuusi yhdelle reitille.
Klikatkaa kohta Optio auki ja laittakaa ruksi ruutuun Avoid Tolls = vältä maksullisia teitä
Tämä jälkeen klikkaa Hae.

Ohjelma näyttää nyt kartalla reitin jonka tiemaksut on nolla euroa. Zoomilla voi katsoa tarkemmin mitä kautta ohjelma on reitin laatinut.
Jos haluaa nähdä mitä sama reitin tiemaksut on jos ajaa osin tiemaksullisia teitä, niin sekin käy helposti poistamalla ruksin ruudusta Avoid tolls ja klikkaamalla Hae. Tiemaksut on ko-välillä h-autotaksan mukaan 66,20 e ja kun tämän kertoo 1,4 saa II-ryhmän matkailuauton hinnan ko. välillä noin hintana.
Ruudulle tulee aina myös kunkin vaihtoehdon ajokilometrit, paljonko on matkasta on moottoritietä. Reitin pituus tässä tapauksessa on lähes sama tiemaksullisessa ja maksuttomassa vaihtoehdossa, ajoaika eri reittivaihtoehdoilla ja tiemaksu h-autohinnan mukaan.

Jos tietää autonsa kulutuksen ja polttoaineen litrahinnan niin ohjelma laskee samalla polttoainekulut ko. välillä.

Timo Haapanen 17.01.2018 19:50

Mapsi antaa sen melkein samana suoraa ilman välietappeja

https://goo.gl/maps/6U9hs4PiZzF2

@timppa

Esa Ojala 17.01.2018 21:19

Muutaman kerran olen testannut ViaMicheliniä täällä kotomaassa ja hieman on reititys epämääräistä. Tiukasti neuvoo ajamaan metsäautoteitä mökille, vaikka sinne menee ihan päällystetty tie lähes koko matkan. Olen muokannut reittiasetuksia, mutta eipä auta. Muutoin kyllä vaikuttaa ihan pätevältä karttapohjalta.
Google, TomTom, Garmin ym. kyllä osaavat reitittää oikein tuon mökkimatkan.
Tiemaksujen näyttäminen on kyllä plussaa, ei taida olla monessakaan karttaohjemassa kyseistä ominaisuutta?

Kaj Nyyssönen 18.01.2018 01:59

16 tonnin painoisella autolla ei onnistu kokonaan välttämään tiemaksuja jos noudattaa liikennesääntöjä. Ranska-Espanja rajalla sekä Välimeren puolella että Atlantin rannalla on kiellot.

En muuten ole vielä edes harkinnut luopua AuroRoutesta suunnittelutyökäluna enkä edes navigaattorina.

Matti Janhonen 18.01.2018 09:22

Kaj
En minäkään vapaehtoisesti.
Sattui vaan niin, että kone meni ja kun oli vain yhden koneen versio se niin se oli siinä.
Uudessa koneessa ei edes ole CD-levylle paikkaa.

Timo Haapanen 18.01.2018 09:34

Levy on DVD, CD:lle route ei mahdu. Levyaseman puuttuminen läppäristä ei ole suuri murhe.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/asus-sdrw-08d2s-u-lite-ulkoinen-usb-2-0-dvd-asema#spca

@timppa

Matti Janhonen 18.01.2018 10:04

Kun tämä homma alkaa olla jo ehtoopuolella, niin täytyy turvautua noihin ilmaisversioihin ja jossain määrin kertynyt kokemuskin jo hieman auttaa. Tiekarttojakin tarvitsen enää lähinnä hahmotuksen vuoksi, kun navin ruutu ei siihen oikein sovellu siihen.
Nuo digikartathan on rakennettu digitaalisen karttapohjan päälle kerroksittain, jossa karkeasti ottaen katutaso on alimpana. maantiet seuraavalla tasolla ja moottoritiet ylimpänä. Zoomilla sitten saa näitä tasoja ja niillä olevia karttamerkintöjä esiin. Tästä syystä monet sovellukset ja vallankin pieneltä näytöltä on hankalia käyttää.

Onneksi niistä "tikkuviivakarttapohjista" ollaan naveissa jo päästy eroon, ja uusimpien navien karttapohjat alkaa olla jo lähellä - hyvä paperikartan karttapohjan laatua. Niin se kehitys kehittyy.

Timo Haapanen 18.01.2018 10:48

Käytän Routea niin että se on Ducaton muistivihkoläppään ruuvatussa telineessä olevassa pienehkössä kannettavassa. Toimii vain karttana jota voi zoomailla eri mittakaavaan. GPS-pulikka pitää kartan aina kohdallaan ja ohjelma piirtää sinistä viivaa ajetusta reitistä. Reitin voi tallentaa yhdellä näppäyksellä omiin tiedostoihin mistä sitä voi jälkeen tutkia.

Voi myös ajaa vanhan reitin 'päälle' pitkin sinistä viivaa. Tai sitten on auki kaksi Routea niin että toisessa näkyy vanha reitti ja toiseen tehdään uutta GPS:n avulla. Läppäri on vanha XP eikä se ole ollut netissä vuosiin.

Reitit tutkin iltasella mapsista ja katson navista miten menee. Ajaessa voi Routea katsellessaan korjata navin tyhmyyksiä ja katsella yleisesti isona karttana, helppoa kun punainen pallo on koko ajan kohdallaan.

Ruotsissa, Saksassa ja Via Balticalla ei kauheasti suunnitelua tarvita, kunhan ajelee vaan.

@timppa

Matti Janhonen 18.01.2018 16:51

Timo tuossa nosti esiin nuo navin tyhmyydet.
Niitäkin toki voi sattua mutta väitän, että kunnon navit töppää vähemmän kun navin käyttäjät.

Navihan on laite joka ohjaa pisteestä A pisteeseen B mutta niin kun navin perusasetuksiin on laitettu.
Monet käyttäjät eivät ole opetelleet navin logiikkaa tai kun ovat asettaneet navin perusasetukset kerran niin luulevat, että niillä pärjää maailman tappiin. Etenkään ulkomaanmatkailussa näin ei ole.
Tavallisimpia asetuksia joiden kanssa käyttäjät töppää on asetus Lyhyempi matka. Sillä asetuksella löytää helposti itsensä suurkaupungin keskustasta tai "navetan takaa", jonne sinnekin Tanskasta alkaen Keski-Euroopassa vie usein päällystetty tie.

Hyvä tapa on aina aamusta ennen liikkeelle lähtöä zoomaamalla tarkastaa mitä kautta navi todella kohteeseen opasta. Riittävällä tarkkuudella tehty välietapin laitto naviin kannattaa opetella, koska se pakottaa navin ohjaamaan kohteeseen asetetun/asetettujen välietappien kautta.

Timo Haapanen 18.01.2018 17:17

Puola on mun mielestäni naville vaikea paikka. Suunnilleen samankaltaisia teitä menee sinne sun tänne.

Navin viisautta on vaikea ellei mahdoton todeta. Pari vuotta sitten Puolassa laitoin kaksi navia kojelaudalle, jossain T-risteyksessä saattoi toinen pyytää vasemmalle ja toinen oikealle. Kumpikin tietty olisi vienyt perille mutta kumman valinta olisi ollut parempi, sitä en tiedä kun en ajanut kuin toista ehdotusta.

@timppa

Matti Janhonen 18.01.2018 18:41

Tuo karttojen digitaalisaatio eteni Euroopan maissa aika lailla eri tahtiin.
Joskus olen sitäkin pohtinut, että etenikö se myös kaikissa maissa saman tasoisena, eli kuinka tarkkoja vanhat kartata oli.
Ja jos ei edennyt niin mikä vaikutus sillä on navin käyttäjälle.

Ismo Aaltio 18.01.2018 18:59

AutoMapa, 10-11" windows tapletti/läppäri ja gps. Karttaohjelma ja navigointi samassa

Petri Ylönen 18.01.2018 19:38

tai voi heittää kaikki digit,navit,robot,globat tunkiolle ja mennä minne haluu ja kattoo mitä vastaan tulee?tulis teillekkin nuoruus mieleen?suunnitellut reissut minuuttiaikatauluineen on hanurista antaa kohtalon tai jonku puuttuu peliin ?en lue ikinä oppaita sehän ois vanhan toistoo,mennään minnevaan ja tehdään mitä halutaan se vois olla meidän motto?saa väittää vastaan...:)

Matti Janhonen 18.01.2018 20:16

Eurooppa on liian laaja kierrettäväksi sillä periaatteella, että aamulla heitetään hattua ja mennään sinne mihin hatun lippa näyttää. Täytyy tehdä valintoja ja kun tehdään niin tulee tarvis kartoista ja navista.
Muuten menee autoiluksi, ja se kai ei liene perimmäinen tarkoitus.

Hyvin harva meistä on niin riippumaton ettei matkalla tarvitse välittää rahasta, käytettävissä olevasta ajasta, sosiaalisista suhteista läheisiin, omasta ja puolison terveydestä, vakinaisesta asunnon hoidosta jne.

Timo Haapanen 18.01.2018 20:57
Petri Ylönen

tai voi heittää kaikki digit,navit,robot,globat tunkiolle ja mennä minne haluu ja kattoo mitä vastaan tulee?tulis teillekkin nuoruus mieleen?suunnitellut reissut minuuttiaikatauluineen on hanurista antaa kohtalon tai jonku puuttuu peliin ?en lue ikinä oppaita sehän ois vanhan toistoo,mennään minnevaan ja tehdään mitä halutaan se vois olla meidän motto?saa väittää vastaan...:)

Ellet ole suunnitellut, et löydä mitään. Ajat vierestä ohi etkä tiedä hienon paikan tms. olemassaoloa.

@timppa

Petri Ylönen 19.01.2018 00:29

no jos pelkää kaikkee voi jäädä kotiin ja laittaa ovet säppiin?ja ne mainokset...meet sit kattoo vaikka jotain tympeen näköstä patsasta ja jeee tulipahan nähtyä tää hieno patsas,siitä kuvia sukulaisille tai vaik karavaanarit sivustolle??mut jos vahingossa ajo ohi,saatto nähdä oikeeta elämää???ehkä?

Petri Ylönen 19.01.2018 01:21

vähän mua kyllä hymyilyttää...miten Matti ja Timo ootte sillon ennenvanhaan hyväänaikaan matkustellu?;))))ei tainnu kaikilla olla ees kompassia:))))))))koivunvarpu kourassako te matkustelitte silloin:)))))mä repeen:)))))))!!!!!!!

Kaj Nyyssönen 19.01.2018 04:50
Matti Janhonen

Kaj
En minäkään vapaehtoisesti.
Sattui vaan niin, että kone meni ja kun oli vain yhden koneen versio se niin se oli siinä.
Uudessa koneessa ei edes ole CD-levylle paikkaa.

Minä ostin oman AutoRouten Microsoft Storesta ja latasin sen internetistä. Mutta en asentnut sitä vaan tallensin ulkoiselle kovalevylle. Samoin tallensin myös sinne sen salasanan. Sen jälkeen asensin sen W7 koneelle joka toimii nyt niin vajaavaisesti että se ei ole käytössä enään. joten asensin sen W10 17" kotiläppärille siksi aikaa kunnes ostin 14" läppärin jota nyt käytän ja asensin AutoRouten siihen. Yhden koneen lisenssi sekin on. Jos sinulla on tallessa sen lisenssiavain voit ladata sen alas verkosta ja syöttää uudelleen lisenssi siihen. En ole katsonut löytyykö sitä vielä verkosta. Irto DVD soitin USB johdolla maksaa luokkaa 30€. semmoisen hankin kun ei ole enään sisään rakennettuja asemia.

Petri Ylönen 19.01.2018 17:50

onkai se noinkin.jos haluu nähdä turistirysiä ja muistomerkkejä?sitä vartenhan on seuramatkat,opas kertoo mikkiin millon pitää pää kääntää mihinkin suuntaan ja selostaa...en oo varmaan ainut joka haluu nähdä muutakin?taa oli molemmille Masalle ja Timpalle;)

Petri Ylönen 19.01.2018 18:32

sana uusavuton saa uuden merkityksen,voisko se olla vaikka teknologiauskovainen?eiku sormet ristiin vaan,toivottavasti laitteet pelaa:)

Matti Janhonen 19.01.2018 20:10

Petri on saattanut ymmärtää matkan suunnittelun ja navin käytön väärin.
En tiedä olenko uusavuton, mutta voin kyllä ajaa vaikka Kreikkaan ilman navia, mutta joidenkin kohteiden löytäminen reitillä helpottuu navin avulla kummasti ja aikaa säästyy.
Navihan on laite, jonka paras anti tulee usein esiin vasta pitkän matkan viimeisillä kilometreillä.

Olen tuntenut monia joiden mielestä Euroopan reissun jopa ohjeellinen suunnittelu on pelkkää ajanhukkaa.
Muutaman "autoilureissun" jälkeen ovat jostain syystä tulleet toisiin aatoksiin.

Petri Ylönen 19.01.2018 20:50

Älä Matti nipota,kyllä sä varmaan tajuut mitä tarkotin?mee sinne muistojes nuoruuteen ja anna muillekkin sinne mahdollisuus,jooko?tarviiko kaikki rautalangasta vääntää,vastaan että ei tarvii...ja tää kaikki ihan hyvällä vaan t:tuleva isoisä:)

Matti Janhonen 19.01.2018 21:02

Jokainen saa minun puolesta kulkea missä lystää ja mihin lystää.
Jokaisen karavaanarin oma valinta on aina se oikea, ja valintojen arvosteluun saa ottaa osaa vain ne, jotka ottaa osaa matkan kustannuksiin.

Mutta ei kai liene pahasta jos neuvoo miten myös ne karavaanarit, jotka eivät ole matkalla minnekään voivat helpottaa hieman elämäänsä.
Niinhän se menee, että jos ei tiedä minne on menossa, niin kaikki reittivalinnat on yhtä oikeita.

Seppo Laine 22.01.2018 09:57

GoogleMaps on varmaan hyvä ohjelma, mutta en ole siitä löytänyt osiota maksuttomat/maksulliset tiet. MAtkan Suunnittelu mielestäni on aika kömpelöä siinä. Tuo automapa on vielä kokeilematta. Autorouten kanssa eletty mutta valitettavasti alkaa jäämään jälkeen. Samoin kömpelö on Garminin oma saitti käytössä. Sitten on noita kämppäriohjelmia mutta nekään ei tunnu kovin mielekkäältä. Oikein sujuvaa ei tunnu löytyvän, sais vaikka maksaakin vähän, kun vaan olisi hyvä ja kätevä.


Ja toimisi sellaisessakin paikassa missä ei saa nettiyhteyttä
muokattu: 22.1.2018 10:00
Matti Janhonen 22.01.2018 12:33

Erottelemattomuus maksuttomat/maksulliset saattaa johtua tuosta karttafirmojen ansaintalogiikasta, jossa kartan ylläpitäjä rahastaa tien varren palveluntuottajia mainoksia myymällä.
Siihen ajatukseen ei oikein tuo tien totaali poisto-nappi oikein sovi.

Itsekin noita AutoRouten korvikkeita etsinyt ja yksi jossa nuo tiet poistuu reittivalinnasta on www.viamichelin.com. jossa voi suodattaa pois Vältä moottoriteitä, Vältä tietulliteitä tai vältä vignettiteitä.
Tällöin käyttöön jää nuo maksuttomat tiet.
Ohjelma osaa laskea myös tietullimaksut, tosin vain h-autotaksan mukaan muuta kumminkin.

Googlemapsissa taas tuo kohteen koordinaattien hakutoiminto on hyvä ja toimiva.
Ilmoittaa asteen desimaalit jopa kuudella desimaalilla.

Noihin kämppäriohjelmiin en ole mennyt mukaan lainkaan. Olen käyttänyt camping- tai stellplatz-kirjoja ja niitäkin lähinnä hakeakseni sieltä alueen nettiosoitetta. Oli niitä osoitteita miten paljon tahansa, niin vain yhtä tarvitsee kerrallaan. Camping-alueita saa hyvin esiin Googlemapsin kohdehaulla ja ihan vaan Googlettamalla vaikka Croatia Istria camping. Perus googletus on usein jopa paras tapa hakea alueita esiin, koska siinä ei tule esiin niin paljon noita varausten "tyrkytyssivuja" kun Googlemapsissa.



Timo Haapanen 22.01.2018 14:27

En tiedä kuinka mapsi toimii anroidilla mutta vintoosalla reitin luomisen jälkeen näkyy kohta 'asetukset' ja siinä on rukstattava kohta maksuteille.

https://goo.gl/maps/qwV7k4xFRfD2

Itse pidän ehdottomasti kätevimpana reitin tekoon. Olen kyllä perehtynyt mapsiin aika hyvin. Näin vapaan netin aikana on homma tullut vielä helpommaksi.

@timppa

ps. nyt pitää lähteä kentälle
https://www.google.fi/search?q=Lento+AY+121&oq=Lento+AY+121&aqs=chrome.0.69i59.7157j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Esa Ojala 22.01.2018 17:51

Tämmöinen softa on joskus tullut vastaan... siitä vain kokeilemaan. On ilmaisversio ja maksulliset sekä suomenkielellä (voi valita asennettaessa)

http://www.tyretotravel.com/

Matti Janhonen 22.01.2018 18:16

Garminilla on myös sovellus Garmin BaceCamp.

Tarvitsee hyvin toimiakseen joko sen, että lataa koneeseen maksullisen karttapohjan tai Garminin navin kytkemisen (kartta) koneeseen kiinni.
Määritykset hyvin pitkälti samoja kun AutoRoutessa.
Tuntee ajoneuvoja myös m-auton.

Esko Hyttilä 24.01.2018 08:53

Onnistuu ihan natiivina Win10 Kartat sovelluksella.
https://www.bing.com/maps/?pc=W8AP&FORM=MAPXSH&rtp=pos.48.689548_6.18336_Nancy~pos.46.77969_4.85492_Chalon-sur-Sa%C3%B4ne~pos.45.771461_3.11289_Clermont-Ferrand~pos.43.3447_3.21583_B%C3%A9ziers~pos.42.47311_2.8613_La+Catalane&mode=D


Jotka voi tallettaa itselle, puhelin toimii navina ja samat löytyy myös Lenovo Yoga hybridistä.
muokattu: 24.1.2018 09:04

Liitetiedostot

nayttokuva_77.png
Matti Janhonen 24.01.2018 11:11

Kyllä Eskon esiin nostama Windows 10 karttakin hyvin toimii, joskin karttapohja saisi olla "kertovampi".
Joskin mitä enemmän karttapohjaan pannaan yksityiskohtia sitä "raskaampi" kartasta tulee.

Windows 10 kartoista voi ladata myös Euroopan maakohtaisia karttoja omalle koneelle ja jotka toimii myös off-line-yhteydessä. Latasin Suomen kartan joka on yksi suurimpia ja sen koko oli 336 Mt.

Hyvää on myös se, että reittiohjeisiin voi lähtö- ja kohteen lisäksi tallentaa 8 välietappia, eli sillä voi todella tehdä reittisuunnittelua, jonka voi myös tallentaa tulevaa käyttöä varten
Kokeilin ajaa "lenkkiä" Windowsin reittisuunnittelulla kartalla, eli sama reitti ajetaan jossain vaiheessa kahteen kertaan eestaas tai reitti kulkee ristiin aiemman reitin osan yli toiseen kohteeseen ja kyllä toimii.
Tässä AutoRoute saattoi joskus sekoilla.

Esko Hyttilä 24.01.2018 17:49

Olen tuota jo vuosia käyttänyt. Minulla myös win10 känny ja hybridiläppäri.
Kaikki reitit ja suosikit näkyy kaikissa laitteissani missä kirjautuneena.
Mukava laittaa kaikki haluamansa sinne. Autossa toimii navina tuo puhelin. 5.7" näytöllä.
Telineessä on langaton lataus eli riittää virtakin. Erityiden tärkeää ollut tuolla itämailla. Serbiassa esim kyselin Vranje campingilta erään nähtävyyden ja merkkasin sen karttaan, hyvin löysi perille.

Matti Janhonen 24.01.2018 18:55

Kiitos kun nostit esiin.
Itsekin latasin Windows 10 koneelle tai paremminkin se tuli uuden koneen mukana kun vanhasta koneesta mene levy joulun alla, ja siinä yhteydessä katsoin myös kartan, mutta en ymmärtänyt mennä sen ominaisuuksiin saakka.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.