Kesän satoa

HINTIKKA ARI 09.08.2010 10:13

Tuli kierrettyä aika monta leirintäaluetta loman aikana. Osa SFC alueita osa ei. Muutama asia tuli vastaan joihin voisi toivoa parannusta.

Mitä tarkoittaa että leirintäalueella on Uimaranta? Tarkoittaako se mahdollisesti sitä puroa josta noustessa olet kuin musta murjaani... vai sitä pientä lammikkoa jonka vesi näyttää enemmän vedenpuhdistamon altaalta ennen puhdistusta. Tähän toivoisin leirintäalueen pitäjiltä päivitystä oppaan tietoihin. Uimaranta on kuitenkin aika tärkeä asia valintakriteerinä... ainakin meille.

Karavaanarin oppaassa, leirintäalueen ilmoitustaululla ja respassa on ohjeet millaisella kaapelilla vaunu tai auto kytketään sähköön, mutta näitä ohjeita ei noudateta eikä valvota. On iso ja hieno vaunu tai auto, kallis kuin mikä. SFC:n tarra jossa numero alle 50000. Sähköjohtona 1,5 mm^2 kaapeli ja yleensä vielä jatkoroikka (joskus jopa kaksi) välissä. Näitä näkee ihan joka alueella ja paljon. Enkä puhu nyt niinkään satunnaisesta kävijästä vaan kausipaikkalaisesta. On varaa ostaa 30000 euron vaunu mutta ei 50 e kaapelia...

Karavaanarin oppaassa, leirintäalueen ilmoitustaululla ja respassa on ohjeet välimatkoista autosta/vaunusta/markiisista toiseen mutta näitä ohjeita ei noudateta eikä valvota. Pahin näkeämäni versio oli että vaunusta toiseen pääsi kastumatta vaikka satoi. Ja taas puhun kausipaikkalaisista en satunnaisesta kävijästä. Tosin tätä näkyi huomattavasti vähemmän kuin kaapeliongelmia.

Näissähän on kuitenkin (kohdat 2 ja 3) kysymys siitä että voidaan aiheuttaa vahinkoa muille kuin itselleen ja vakuutusyhtiö on hyvin halukas pesemään kätensä jos siihen annetaan mahdollisuus oikein tarjottimella.

Kaapeliongelmaa lukuunottamatta suurin osa leirintäalueista saa minultakin kuitenkin vain plussaa. SFC:n alueiden isäntäpäivystäjät suurta kiitosta. Palvelu oli tosi hyvää.

MARTTINEN MATTI 09.08.2010 10:40

Olen täsmälleen samaa mieltä.Varsinkin sähkökaapeli näyttää olevan vaikea asia vaikka siitä on tiedotettu jo monta vuotta. SFC alueilla asiaa valvotaan vaihtelevasti mutta kaupallisilla ei yhtään.Vanhan mallin pistorasioitakin on vielä tosi paljon käytössä.

NYYSSÖNEN KAJ 09.08.2010 11:33

Sähkökaapeli / Euro pistoke

Tämä SFC-alueiden suositus koskee vain SFC-alueita kaapelin osalta. Nämä muutkin 1,5 m" kaapelit ovat täysin lailisia, vain SFC-alueilla säännöt sanovat että niitä ei saa käyttää matkailukulkineen liittämiseen sähköverkkoon.

Euro pistoke Vanhoja pistokkeita ei tarvitse uusia jos ne ovat ehjiä. Korjaaminen tapahtuu vaihtamalla ne Euro-pistorasioksi. Kaikki uusasennus myöskin muilla kuin SFC-alueilla on tehtävä Euro-pistorasioilla ja uusien normien mukaisesti

JANHONEN MATTI 09.08.2010 12:21

Parin kotimaan reissun jälkeen on helppo yhtyä noihi Arin näkemuksiin, joskaan minua ei haittaa onko tolpassa suko vai europää, molemmat löytyy. Ari nosti esiin joitain ongelmiksi kokemiaan kohtia, mutta väitän, että leirialueet ylipäätään on hiljaa hivuttaen jäämässä junasta riippumatta siitä onko kyseessä SFC:n yhdistyksen tai yksityisen/yhteisön omistamat alueet. Tämä tuskin johtuu vain rahasta, vaan hyvin monissa tapauksissa asenteesta ja välinpitämättämyydestä, esimekkinä vaikkapa alueen- ja saniteettitilojen siisteys. Me suomalaiset pidämme itseämme siistini, mutta esim. sanitettitilojen siisteyden osalta Välimeren maiden jo kahden tähden camping-alueet Kroatiasta Portugaliin hakkaa meidän mennen tullen. Tosiasia on, että meidän muutamat 5 tähden alueet saisi monissa maissa korkeintaan 3 tähteä.

Ei yksinkertaisesti ymmärretä sitä, että leirialuekin on tuote jota myydään maksua vastaan, mutta ei välitetä siitä onko tuotepaletti kunnossa.

Camping-alueiden tason valvomisen kannalta SFC:n rooli voisi olla vaikkapa ADAC:n tyylinen mutta kun ei voi. SFC:n rooli on ambivalenssi niin kauan kun SFC:n omat yhdistykset pyörittää merkittävää leirialuetoimintaa maassa ja vähät välittävät keskusjärjestöstä saati yleisestä luokituksesta. Tässä syystähän se SFC:n syömähammas juuri menee: Miten sitä voi mennä yksityiseltä tai kunnalliselta puolelta vaatimaan parempaa tasoa, nehän sanoo heti, että siivotkaapa omat nurkkanne ensin.

HINTIKKA ARI 09.08.2010 12:23

16 A:n sulake ja 1,5 m^2 kaapeli. Miten siitä saa laillisen?

HINTIKKA ARI 09.08.2010 12:31

Ehkä suurin pointtini tässä kaapeliasiassa oli se että kun on SFC yhdistys joka laatii säännöt omalle alueelleen, niin voisi olettaa että edes tämän yhdistyksen omat jäsenet noudattaisi näitä sääntöjä. He kun ovat itse niitä olleet tekemässä.

MARTTILA RAIMO 09.08.2010 12:33

Luokitteluperusteista: Takavuosina olin jonkin verran osallisena luokitusasioissa. Jos en aivan väärin ymmärtänyt, luokittelu ei ota suoranaisesti siisteyttä luokitteluperusteeksi, vaan tekniset- ja varusteluasiat kuten montako vc:tä, onko asfaltoitu ajoreitti, onko hätäpuhelin, onko suihkuissa erilliset pukukopit jne jne... Ei siis puututtu erikseen mm. siisteystasoon, eikä isäntien palvelualttiuteen ja -haluun, asioiden sujuvuuteen ym. tällaisiin tekijöihin, joiden mittaaminen ei ilmeisesti ole aivan helppoa, kun "musta tuntuu" ei ole riittävä mittari.

LAINE RAIMO 09.08.2010 13:04

Laillinen siten, että siellä vaunussa on 10A:n sulake.

HINTIKKA ARI 09.08.2010 13:13

Väärä vastaus... tai sanoisinko että väärä arvaus. Jos vaunussa on 10 A sulake niin sen sulakkeen JÄLKEEN saa käyttää 1,5 m^2 johtoa. Mutta ei ENNEN sitä sulaketta.

LIIMATAINEN HANNU 09.08.2010 13:47

Tuohon siisteys asiaan pikkasen. Eli, siinä on kaksi puolta, me 'siistit' suomalaiset kun olemme nykyisin kovin epäsiistejä, välinpitämättömiä, jätämme roskamme kuin koiro sen ..... nsa, monet eivät 'jaksa' edes käsipyyhettään, paperista, roskakoriin laittaa. Hyh helevetti, mie sasnon.

Toinen puoli sitten on alueitten siivoustoimi, se usein myös välinpitämätöntä ja ylimalkaista, kunhan vähän huitaistaan. Mitä välii ...!

On myös erittäin hyvin hoidettuja alueita, siivouspalvelujen suhteen ja on tietenkin myös siistejä matkailijoita jotka eivät sotke paikkoja eivätkä jätä jälkeensä sotkua ja paaaskaa!

Sitten kaikkea tältä väliltä. Mutta liikaa sotkua esiintyy! Siisteys ja järjestys ennen joitakin pieniä teknisiä muka ongelmia.

JANHONEN MATTI 09.08.2010 14:06

No voi hyvä Isä sentää, Hannua lainaten.

Camping-alue ei ole pelkästään fyysinen tuote, joten sen hyvyttää tai huonoutta (paremmuutta) ei voi pelkästään määritellä, tien asfaltoinnilla, wc-pönttöjen, saunojen määrällä, uimarannalla jne.

Camping-alue on palvelukokonaisuus joka muodostuu ydinpalvelusta ja ydinpalveluun liittyviä liitännäispalveluista jossa asiakkaan KOKEMA laatu syntyy teknisestä- ja toiminnallista laadusta.

Jos toiminnallinen laatu esim. ulko- ja sanitetetitilojen siisteys suljetaan reittauksen ulkopuolelle koko camping-alueiden tähdityssystemi on per/eestä.

Esimerkkinä vaikkapa "hieno" ravintola jossa on teknisesti huippuhieno keittiö, mutta kokki ei osaa laittaa maittavaa ruokaa. Tai Camping-alueen vastaanoton virkailija joka osaa kuutta kieltä muutta ei osaa kertoa missä kemsan tyhjennyspaikka on (tämäkin on koettu. Tai alueella on viimeisen päälle euroaikaiset sähkötöpselit, mutta jotta saa auton/vaunun saa suoraan pitää olla parrutaapeli mukana.

Palvelun laatukuva (ei esitelaatu) syntyy asikkaan kokemasta teknisestä ja toiminnallisesta laadusta ja väitän, että tämä viimeksi mainittu on nousemassa yhä tärkeämpään sijaan asiakkaiden mielissä. Vrt. vaikka laivayhtiöt. Monesti näkee, että vaunuun tai autoon ei hennota mennä edes puhtailla kengillä, mutta kusirännille voi pahimmilaan mennä vain kumusaappaat jalassa! Siinä sen paikan toiminnallinen laatu.

LIIMATAINEN HANNU 09.08.2010 15:20

Nih, jo vain net tähdet ja muut luokitteluperusteet arvioidaan olevien varustelutasojen ja muiden vermeiden mukaisesti, mutta väitän että se 'mutu' on vähintäinkin, usein jopa suurempi, normaalileirintämatkailijan arviointiperuste, siis palveluja sen taso, siisteys kaikkinensa, yleinen ilmapiiri alueella jne. jne., eli mitä mieltä kukin sitten mistäkin alueesta on. Haluaako palata vielä uudemman kerran, se ratkaisee. Moni varustukseltaan vaatimaton, mutta hyvin hoidettu ja siisti alue vie voiton kaakeleista ja rosterisista suihkuista etc.!

Eli se 'mutu' ratkaisee, ollaanko tyytyväisiä ja tullaanko takaisinkin joskus.

Ja vielä kerran, ne monet kesätyöntekijät, tytöt ja pojat, heidät pitää kouluttaa siihen palveluun ja palvelualttiuteen, ei vain niin että "mää olen vain töissä täällä, ei kuulu mulle"!

Tämä pikkasen tuohon Raimon juttuun vastineeksi, vaikka varmasti samaa mieltä asioista olemmekin. Täsmensin vain, omana mielipiteenäni.

LAINE RAIMO 09.08.2010 15:22

Ari, jos arvaus oli väärä niin kerro minkä roopuskan perusteella?

HINTIKKA ARI 09.08.2010 16:01

SFS standardi 6000 kohdat 708 ja 721

HELLE RAUNO 09.08.2010 16:41

Älköön kukaan tulkitko niin, että väheksyisin turvallisuusmääräyksiä, mutta: Kyllä tuo määräys 3x2,5 mm2 kumikaapelista joissain tapauksiaa on hieman ?????. Lopultakin kaapelin koon määrittää varokkeen koko siellä kämppärin tolpassa. Jos se on 10 A niin 1,5 mm2 kaapeli on yleisten määräysten mukaan ihan OK. Muistaakseni, ainakin aikaisemmin kumijohdoille sallittiin vähä "ylikuormaakin". Tietysti alueen omistajalla on oikeus esittää omia vaatimuksiaa. Tulee aina verranneksi asioita tuonne venepuolelle. Satamissa ollaan kuin "sillit suolassa" kylki kyljessä. Jos sielläkin alettaisi vaatia 4m turvavälit, mikä olisi ihan yhtä perusteltua kuin kämppäreilläkin, niin se olisi satamien loppu. Ei sellaisia laiturimääriä mahtuisi mihinkään. Myöskään kaapeleista ei siellä koskaan edes keskusteltu. Vielä yksi huomio: Matkustajaluettelo,mihin sitä tarvitaan ? En muista venesatamissa koskaan täyttäneeni k.o. paperia.

JANHONEN MATTI 09.08.2010 17:29

Hyviä kyseenalaistuksia Raunolta.

On siinä jotain perin kummallista kun tämän päivän Euroopassa saa vaihtaa maata satasen vauhdilla, mutta jos yövyt leirialueella niin siihen tarvitaankin kirjallinen dokumentti kahtena kappaleena sotu-tunnuksineen osoitteineen allekirjoituksineen päivineen. Oikein tietokoneohjelman sitä varten kehittäneet - rekisteröitymistä hidastamaan.

Eli kun liikut Sengen-alueella ja yövyt esim stellplatzilla niin ei tarvitse rekisteröityä missään, mutta annas olla jos yövyt leirialueella niin eteesi lyödään sellaiset rätingit että. Suorastaan koomista!

Majoituin viime viikolla Joensuun jokisatamassa aivan siinä veneiden vieressä ja pohdin noita Raunonkin esittämiä juttuja. Isot veneet (joissa mm. kaasulaitteita) oli siinä kylkikyljessä vain lepuuttaja välissä. Ilman mitään turvaväliä ja kuitenkin tiedetään, että ne palaa veneet siinä missä vaunukin.

Ja veneisiin vedetyt sähkökaapelit oli taatusti vain tuota ohuempaa sorttia.

NYYSSÖNEN KAJ 09.08.2010 19:00

Ari

"SFS 6000-7-708 (1999) Pienjännitesähköasennukset. Osa 7: Erikoistilojen ja –asennusten vaatimukset. Luku 708: Matkailuajoneuvot ja niiden paikoitusalueet"

Uusitussa standardissa ei ole tullut muutoksia itse liitäntäkaapelin suhteen. Sen sijaan sen käyttöön on tullut seuraavia täsmennyksiä • liitäntäkaapelissa ei saa olla jatkoja eikä jatkopistorasioita adapteria lukuunottamatta • ketjuttaminen ajoneuvolta toiselle on kielletty • sukopistotulpalla varustettua liitäntäkaapelia ei saa liittää adapterilla tämänstandardin mukaisiin asennuksiin, mutta • tämän standardin mukaisen liitäntäkaapelin saa kytkeä sukopistorasiaan adapterilla

1 § Soveltamisala Tämä päätös koskee sähköturvallisuuslain (410/1996) 4 §:ssä tarkoitettujen sähkölait-teistojen rakenteellista ja toiminnallista turvallisuutta.

Tätä päätöstä ei sovelleta televerkkojen, hissien, ilma-alusten eikä maa- ja vesikulku-neuvojen sähkölaitteistoihin.

KOSKINEN OLLI 09.08.2010 20:03

Juu, viime viikolla siinä Joensuun Jokisatamassa olin minäkin. Haistelin pari päivää naapurista tulevia tuoksuja, tuoksut eivät miellyttänyt minua. Tuoksut eivät lähteneet, joten piti lähteä itse. Hankasalmelle Joensuusta menin, onneksi olin siellä vain päivän, seuraavana päivänä siellä myrskysi rytisi.

Joensuun Jokisataman vastakkaisella rannalla on vielä pystyssä noin 15v sitten palaneen hieman aiemmin lopetetun suursahan raamisahojen rungot. Korkealle kurottavata ne tasaisesta maaperästä. Vaan eivät nekään siinä pitkään enää ole, alueen maaperää puhdistetaan ja vaihdetaan parhaillaan ja alueelle rakennetaan asuntoja.

Tuota sisäänkirjaamista olen myös ihmetellyt. Varmaan joku tarkkaavainen virkamies jossakin turvaluolassa tutkiskelee minunkin matkojani. ...No katastrofitapauksissa on toki hyvä jos tiedetään ketä alueella asuu. Mutta tuohon tarkoitukseen tarvittava systeemi voisi olla kevyempikin. Leirintäkortti toimistossa jo kertoo perheen joka alueella asuu.

HAAPANEN TIMO 09.08.2010 20:14

Aika helppo on tuosta http://www.karavaanarit.fi/karavaanimatkailu/suomalaiset_leirintaalueet/matkustajailmoitus/ ilmoitus täyttää ja tulostaa valmis paperi jos on usein vakioporukka liikkeellä. Itse olen allekirjoittanutkin ja kopiokoneella monistanut niitä allekirjoituksineen, ei tarvitse kämppärillä tehdä mitään.

@timppa

HINTIKKA ARI 09.08.2010 20:26

Tässä jatkoa:

Liitäntäkaapelin (EN -tyyppinen) matkailuajoneuvosta tämän standardin mukaiseen sähköverkkoon tulee olla seuraavien vaatimusten mukainen • suositeltava pituus 25 m 1) • poikkipinta vähintään 2,5 mm2 • mitoitusvirta vähintään 16 A • 3-napainen, suojajohtimellinen • taipuisaa säänkestävää kumikaapelia tyypiltään H07RN-F tai vastaava • liitäntäkaapelissa on käytettävä teollisuusstandardin SFS-EN 60 309-2 mukaista pistotulppaa ja kojepistoketta

Joten edelleen olen sitä mieltä että 1,5 m^2 kaapelia ei saa käyttää.

HYTÖNEN REIJO 09.08.2010 22:05

Yksinkertaisesti:Opintomatkalle Ruotsiin CC alueille tutkimaan miten he sen tekevät.

On siistiä,huokeata,ystävällistä.lapsille leluja sisä ja ulko leikkeihin.Ei voi kuin ihmetellä.

Kolmella eri alueella Tukholman ympäristössä oltiin ja paikat vain paranivat,no jaa jollain alueella ei ollut telinettä silmälaseille lavuaarin luona.Löytämäni suurin puute.

Maisemallisesti parhailla paikoilla alueet.

VAPPULA TEEMU 09.08.2010 23:28

"Tuota sisäänkirjaamista olen myös ihmetellyt. Varmaan joku tarkkaavainen virkamies jossakin turvaluolassa tutkiskelee minunkin matkojani. "

Ei kukaan :D

Tämä minäkin olen ihmetellyt ja se ei ole auennut, että miksi majoitus-/ravitsemislakia muutettiin tältä osin. Toki Tilastokeskus saa tilastonsa muillakin keinoin. Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka moni alue toimittaa ulkomaalaisten majoituskortit paikalliselle poliisiviranomaiselle ja vielä se, että miten näitä majoituskortteja säilytetään. Tämä on tietoturvakysymys. Itselle ei ole mikään ongelma noita lappuja jaella, koska olen kuitenkin vaunukuntamme tiedoilla lomakkeita esitäyttänyt ja tulostanut valmiiksi.

UUSITALO MARKO 10.08.2010 07:45

"SFS standardi 6000 kohdat 708 ja 721"

Standardit ovat pelkkiä suosituksia. Ne eivät velvoita mihinkään.

HINTIKKA ARI 10.08.2010 08:17

Mielenkiintoinen kannanotto. Mihin lakiin/asetukseen/määräykseen väitteesi perustuu ettei standardien "käskyjä" tarvitse noudattaa? Kerro ihmeessä, haluan ehdottomasti tietää.

UUSITALO MARKO 10.08.2010 08:26

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/stand.html

HINTIKKA ARI 10.08.2010 09:02

Tuo on ihan yleistä tietoa. Samaa tasoa kuin että auto on tarkoitettu ajettavaksi. Kannattaa tarkastaa vielä se kun standardin julkaisija on SFS ja kun standardi koskee sähköasenuksia. Onko sekin vain suositus. Minulla kun on vahva käsitys siitä että sähköalalla SFS standardit ovat käskyjä, ei suosituksia. Vai onkohan AMK opintoni menneet aivan hukkaan...

UUSITALO MARKO 10.08.2010 09:22

SFS itsekin ilmoittaa sivuillaan, etteivät sen standardit sinänsä velvoita velvoita ketään:

http://www.sfs.fi/ajankohtaista/tiedotteet/80vuottasfsstandardeja.html

Sen sijaan viranomainen voi määräyksessään vaatia noudattamaan tiettyä standardia. Samoin leirintäalueen ylläpitäjä voi vaatia, että kyseisellä alueella tulee noudattaa tiettyä standardia.

Mutta standardi itsessään ei ole koskaan velvoittava, ellei jokin muu, valtaa omaava taho erikseen määrää sitä velvoittavaksi.

HINTIKKA ARI 10.08.2010 09:37

No tarkastitko vaaditaanko sähköasennusalalla, ja vielä tarkemmin matkailuauton/vaunun kytkemisessä sähköverkkoon, standardien noudattamista?

Siitähän tässä on koko ajan ollut kysymys, ei mistään esim. tietotekniikan standardeista.

PALIN MATTI 10.08.2010 09:51

Standardi on vain suositus toimimisesta yhteensopivalla tavalla ja välineillä. Laissa ja asetuksissa voidaan velvoittaa jossain toimimaan jonkin standardin mukaisesti. Silloin se on määräys.

Pelkkä standardi yksinään ei määrää ketään toimimaan sen mukaisesti.

UUSITALO MARKO 10.08.2010 10:05

En tarkastanut, enkä edes ottanut kantaa siihen, saako 1,5 mm2 kaapelia käyttää. Otin vain kantaa siihen, ettei pelkkä standardi voi vielä kyseisen kaapelin käyttöä kieltää. Pitää esittää lisäksi määräys tai laki, joka tekee standardista velvoittavan. Ja koska sinä esitit väitteen, ettei 1,5 mm2 kaapelia saisi käyttää, olisi myös sinun tehtäväsi etsiä sellainen määräys, joka tekee tuosta esittämästäsi standardista velvoittavan. Vasta tällöin kantasi olisi tullut riittävästi perustelluksi.

Eli saatat olla täysin oikeassa väitteessäsi mitä tulee ohuemman kaapelin käyttöön, mutta perustelut väitteellesi ovat edelleen puutteelliset. Pidän tuon määräyksen esilletuontia sikälikin tärkeänä, että usein niissä määritellään myös viitatun standardin soveltamisala.

JANHONEN MATTI 10.08.2010 14:34

Ennen kun tuota Aria enempi ahistelette niin kannattaa lukea mitä Sähköturvallisuuslain 14.6.1996/410 6 § pykälään on präntätty. Laki ei koske itse matkailuajoneuvon sähköasennuksia mutta siirrettäviä asennuksia kyllä. Mainitun lain 6 § mukaan sähköturvallisuusviranomainen voi antaa tarkempia määäryksiä.

Ja määäryksiä on annettu mm. standarteista Standardien velvoittavuudesta on säädetty KTM:n päätöksellä 17.12.1999/1193 kohdissa 3 ja 4. Käsittäkseni STUKES pitää kirjaan sovellettavista standardeita.

HINTIKKA ARI 10.08.2010 15:45

Jos kerran aletaan pilkkua na niin nusan sitten.

Sinä nimenomaan otit kantaa siihen ettei SFS 6000 standardia (velvoittaa käyttämään vähintään 2,5 m^2 kaapelia) tarvitse noudattaa, se on vain suositus.

Kirjoitin että standardi SFS 6000 kieltää 1,5 m^2 kaapelin käytön. TUKES on käskenyt että näitä standardeja täytyy noudattaa.

Eikö silloin se SFS 6000 standardi MÄÄRÄÄ että 2,5 m^2 kaapelia pitää käyttää? TUKES vaan KÄSKEE noudattamaan kyseistä standardia. TUKES ei määrää käyttämään 2,5 m^2 kaapelia vaan noudattamaan standardia. Joten standardia on, tai siis olisi, pakko noudattaa. Siinä ei ole mitään ehtoja.

Joten selvennä minulle miksi tuota SFS 6000 standardia ei mielestäsi ole pakko noudattaa vaan se on vain suositus?

En ole missään vaiheessa puhunut standardeista yleisellä tasolla vaan koko ajan olen puhunut matkiluajoneuvon kytkemisestä sähköverkkoon. Siinä ei paljon paina J.Korpelan tietotekniikan standardien pyörittely.

UUSITALO MARKO 10.08.2010 16:34

Hyvä, ollaan päästy hieman eteenpäin. Nyt kun vielä esität tekstin, jossa TUKES käskee yksityistä matkailijaa noudattamaan tuota mainittua standardia muuallakin kuin SFC-alueilla, niin asia on siltä osin selvä. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, pitäisi vielä jollakin tavalla todistaa TUKESin määräysvalta tavalliseen kansalaiseen nähden. Se ainakin tiedetään, että TUKES valvoo yrityksiä sekä tuotteita ja opastaa kuluttajia. Mutta onko sillä oikeus käskeä kuluttajaa noudattamaan tiettyä standardia? Kyselen ihan vilpittömästi, sillä nämä asiat eivät ole aina niin yksiselitteisiä.

Aikaisemmin tässä keskustelussa on jo tullut jo esille, että SFC määrää omilla alueillaan, että siellä noudatetaan SFS 6000 standardia. Isännillä on velvollisuus valvoa että standardia noudatetaan ja tarvittaessa jopa irroittaa virheellinen kytkentä. Asia on siis siltä osin OK.

Olisi myös mielenkiintoista tietää, vaativatko vakuutusyhtiöt suojeluohjeissaan kyseisen standardin noudattamista? Eli pienennetäänkö vahingon sattuessa vakuutuskorvausta mikäli kytkennät eivät ole olleet standardin mukaisia?

JANHONEN MATTI 10.08.2010 17:32

Suosittelen alla olevan linkin avaamista ja asetuksen kohtien 3 ja 4 lukemista http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/19991193/

Eikä ole pahitteeksi lukea myös siirtymäsäännös, joka koskee aikaa ennen asetuksen voimaantuloa.

HAAPANEN TIMO 10.08.2010 18:17

Standarteista huolimatta mulla on autossa yhteensä alle 2000 W:a sähkölaitteita. Käytössä on pelkästään 1,5 mm² johtoja, europäillä ja vanhoilla. @timppa

UUSITALO MARKO 10.08.2010 19:30

Tuo Matin esittämä KTM:n päätös koskee sähkölaitteiden rakenteellista turvallisuutta ja ohjaa lähinnä uusia sähkölaitteita hyväksyvien viranomaisten toimintaa.Päätös koskee siis jo ihan ministerön toimialankin mukaan sähkölaitteen suunnittelua, rakentamista ja toimintaa, jolloin päätöksen vaikutukset kohdistuvat lähinnä sähkölaitteita valmistaviin ja maahantuoviin yrityksiin.

Päätös ei mielestäni millään tavalla liity matkailuajoneuvojen kaapelointiin jolloin tavalliset kansalaiset kytkevät valmiita kaapeleita, jotka usein ovat jo virallisesti hyväksytty käyttöön.

KTM:n päätös saattaa edellyttää leirintäalueilta, että ne vuorostaan edellyttävät asiakkaitaan toimimaan sähköliitännöissä standardin mukaisesti. Mutta kun kaikki aleet eivät edellytä. Päätös saattaa myös ohjata sähkökaapeleita myyviä yrityksiä markkinoimaan karavaanarikäyttöön vain standardin mukaisia kaapeleita.

Mutta on edelleen kokonaan näyttämättä toteen, ettei yksityinen kansalainen saisi kytkeä vaunuaan verkkoon 1,5 mm2 kaapelilla muualla kuin SFC-alueilla.

NYYSSÖNEN KAJ 10.08.2010 19:31

Kaupassa myydään ihan lailisesti ohuempia roikkia, jopa ohuempia kuin 1,5 m2. Kuluttajalla on oikeus liittää ne jopa 16A sulakkeella varustettuun pistorasiaan.

Minulla on Kempomat ammatti hitsauskone joka vaatii 16A sulakkeen mutta sen liitäntäjohto on vain 1,5 m2.

Onko sitten niin että "SFC-laki" koskee vain SFC-karavaanareita eikä muitakaj

VARONEN ESA 10.08.2010 20:59

1,5mm2 kumikaapelin saa kytkeä laillisesti 16A sulakkeella varustettuun pistorasiaan sähkömääräysten mukaan. Vaunukäytössä on kuitenkin parempi käyttää 2,5mm2 kaapelia. Sillä jos käytössä on 25m pitkä "roikka", niin paksummalla kaapelilla saat siirrettyä enemmän tehoa läpi ts. kaapelissa tapahtuvat tehohäviöt ovat pienemmät. Lisäksi jos kaapeli on kelalla, eikä sitä ole kelattu kokonaan auki, se lämpenee enemmän pienemmällä poikkipinnalla. Näinhän kaapelikelaa ei saisi käyttää, mutta käytännössä näin kuitenkin näkee tehtävän. Jopa niin, että lämpösulake ohitetaan jolloin pahimmassa tapauksessa koko kela sulaa yhdeksi klöntiksi aiheuttaen myös palovaaran. Joten käytetään vain 2,5mm2 kaapelia. Se on kaikin puolin parempi.

HINTIKKA ARI 10.08.2010 21:43

..koskee valitettavasti vain matkailuautoja ja vaunuja. Mutta toki myös muita kuin SFC:n jäseniä. Tietysti se jokaisen ihan oma asia antaa vakuutusyhtiölle oikein tarjottimella mahdollisuus vapautua maksamasta korvauksia kun vaunu tai auto palaa.

Hitsausmuuntajia ei käsittääkseni luokitella matkailuajoneuvoiksi, ellen ihan väärässä ole. Eikä jatkoroikkiakaan...

HINTIKKA ARI 10.08.2010 21:52

Minä en aio selittää sinulle yhtään mitään enää.

Tokihan sinä saat tehdä ihan mitä haluat. Polta autosi tai vaunusi jos haluat, mutta älä hyvä ihminen kerro muille asioita jotka eivät pidä paikkaansa. Siitä ei yleensä hyvää seuraa. En kehoita testaamaan miten vakuutusyhtiö suhtatuu korvausten maksamiseen kun annat heille tarjottimella tilaisuuden olla maksamatta.

Pyydä Tukesin tarkastaja saapumaan sinne alueelle missä autosi/vaunusi on, hän varmaan kertoo, tai oikeammin näyttää, sinulle ihan kongreettisesti on hänellä käskyvaltaa vai ei. Kokeile ja voita:).

Mutta tämä asia on tässä minun osalta.

NYYSSÖNEN KAJ 10.08.2010 22:46

Ari älä turhaan suutu mutta me tässä kuitenkin vain lypsetään tätä salaista (=maksullista) SFS tietoutta.

Olen toki varustanut autoni niin sähkökeskuksen osalta uusimman standardin mukaisesti samon kuin kumikaapelini on varustettu euro-pistokkein ja on 3G2,5mm2 kumikaapeli.

Tuo SFS-standardi on salatiedettä johon saa perehtyä vain lompakolla avittaen. Eli en ole internetistä löytänyt mitään ao standardeista koska niistä ei olekkaan tarkoitus kertoa kuluttajalle.

Tämä minun hitsauskone esimerkkini on vain säädöksen päätelmä että rakennustyömaa ja metallipaja on paljon sähköturvallisempi kuin yksikään karavaanari joka on valtakunnallinen ympäristöriski TUKESin mielestä. Ehkä TUKES on oikeassa?

LEINONEN JUKKA 12.08.2010 08:09

Minkähänlainen kytkentä on laillinen jos pitää vielä auton lokilämmitin saada päälle, pitäskö hankkia jonkinlainen jakokeskus?

HINTIKKA ARI 12.08.2010 08:43

Jos täysin laillista haet niin: Asunto-osa omalla johdollaan sähköön. Lohkolämmitin omalla johdolla sähköön.

Asunto-osan sähköjohtoa kun et saisi matkalla haaroittaa/jatkaa niin siitä et periaatteessa sähköä voisi lohkolle ottaa.

Asunto-osasta (luokitellaan sisätilaksi) et taas saisi vetää roikkaa/johtoa ulos lohkolämmittimelle.

Järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä...

KNAAPI JUHA 12.08.2010 10:15

Mitäs Hintikka mahdatkaan tarkoittaa tuolla "laillisella"? Tarkoitatko mahdollisesti SFC:n määräyksiä yhdistyksen alueilla? Unohdit huomioda, että muutamat ovat kiinnittäneet lohkolämmittimen sisäänmenopistokkeen auton sisäpuolelle. Se lienee yksinkertaisin tapa ratkaista tämä haaroituspulma.

Laittomasti ilmeisesti minäkin sitten käytän ulkona jatkojohtoa, jossa on naaraspuoli kaksipuolinen ja siitä haaroitan roikkalampun ja toiselta puolelta porakoneen, rälläkän, ketjusahan tms. enkä lainkaan ole käsittänyt laittomaksi tekoani. Ihan laillisesti tuollaisia jatkojohdon päitä on kaupoissa myynnissäkin.

Muutoin voisit kyllä koettaa Hintikka pidätellä kiukkuasi. Sinua ei ole arvostellut kukaan ja esittämääsi asiaa saakin pohdiskella näillä sivuilla. Ei juurikaan paranna uskottavuuttasi, jos ryhdyt solvaamaan täällä kirjoittavia henkilöitä. Koeta vain pysytellä noissa sähköasioissa, jotka ilmeisesti koulutuksesi puolesta tunnet. Vielä kun muistat, että koulutuksesi ei ehkä anna parasta mahdollista valmiutta tulkita standardeja ja TUKES:in määräyksiä. Ne kun eivät aivan yksiselitteisiä ole.

HINTIKKA ARI 12.08.2010 11:02

... tähän asiaan roikkalamppuja ja porakoneita. Ne eivät ole edelleenkään matkailuajoneuvoja joista tässä puhutaan koko ajan.

Muita jatkojohtoja ulkokäytössä koskee ihan eri säännökset... jotka mm. sallivat moniosaisen pistorasian. Ja sallivat kuormittaa 1,5 mm^2 kaapelia enemmän kuin 10 A jne jne.

Lohkolämmittimen pistorasian asentaminen sisälle on hiukan hankala asia. Kun sisäpistorasiasta ei saisi viedä sähköä ulos... niin ei taida muttaa tilannetta että se toinenkin liitos on sisällä koska lohkolämmitin on moottoritilassa? Mene ja tiedä... pitää yrittää tarkastaa joskus.

Ei ole olemassa mitään erillisiä SFC ohjeita. Ei se SFS 6000 standardi ja sen noudamisvelvollisuus koske pelkästään SFC:n alueita vaan ihan joka paikkaa. SFC:n alueet vaan tiedottavat siitä ilmoitustauluillaan yms. paikoissa. Ihan niin kuin pitääkin. Vielä kun valvoisivat asiaa.

Saa toki esittämääni asiaa pohdiskella näillä sivuilla, en minä sitä kiellä. Mutta mielestäni väärien tietojen antaminen ei ole soveliasta. Tai oikean tiedon väittäminen vääräksi.

UUSITALO MARKO 12.08.2010 12:03

Edelleen jäi epäselväksi saako matkailuaton lohkolämmittimen kytkeä suoraan verkkoon lohkolämmittimen omalla johdolla, vai pitääkö noudattaa standardia SFS 6000? Jos standardia ei tässä tapauksessa tarvitse noudattaa, niin miksi juuri lohkolämmitin tekee poikkeuksen matkailuajoneuvon muista sähkölaitteista?

Ja se, että SFS vaatii standardin noudattamista alueillaan ja myös valvoo sitä, tekee juuri standardista velvoittavan.

Määräys, jota kukaan ei valvo ja jonka rikkomisesta ei koidu seuraamuksia ei ole määräys, vaan pelkkä suositus tms.

KNAAPI JUHA 12.08.2010 12:16

Sotket Hintikka koko ajan "laillisuuden" ja SFC:n ohjeet. Voisitko ystävällisesti kertoa, missä laissa kielletään asunto-osalle menevän johdon jatkaminen tai haarottaminen.

Kyllä minä "laillisesti" saan haaroittaa ulkojohdossa sekä matkailukaluston, että ne lamput ja rälläkät. Minä siis en sotke asioita. Tätä asiaa on jo täällä todisteltu koko lailla ja nyt voi jo epäillä, että asia jää hyödyttömäksi jänkkäämiseksi.

Vain SF Caravanin alueilla se on kiellettyä. Voihan sen joku muukin alueillaan tms. kieltää. Älä kuitenkaan ohjaile ihmisiä paikkansapitämättömillä "laittomuusajatuksillasi".

HINTIKKA ARI 12.08.2010 12:47

Viimeisen kerran:

Se standardi, missä kielletään asunto-osalle menevän sähkökaapelin jatkaminen ja haaroittaminen on SFS standardi 6000. Haaroittamista ei erikseen kielletä mutta ketjuttaminen kielletään eikä kaapelissa saa olla jatkopistorasioita. No jos ei saa olla jatkopistorasiaa niin eipä sitä voi haaroittaa. On siinä standardissa paljon muutakin.

Sen noudattamisen pakollisuuteen on sotketunut sellaiset instanssit kuin Kauppa- ja teollisuusministeriö, SESKO ja TUKES.

Eli sitä ei kiellä mikään laki.

Se EI siis OLE mikään SFC:n ohje. SFC:n ohje viitaa nimenomaan tuohon standardiin joka siis koskee ihan kaikkia paikkoja.

Älä siis väitä tietoa vääräksi jos se ei sitä ole.

Ellet sinä minua usko niin ota ihmeessä yhteyttä noihin yllä mainittuihin paikkoihin.

JANHONEN MATTI 12.08.2010 13:13

Kyllä ko. standardilla laillisuuspohja on. Sen velvoittavuus perustuu Eduskunnan antaman sähköturvallisuuslain 14.6.1996/410 6. kohtaa, jonka perustella KTM on antanut asetuksen 17.12.1999/1193. Sen kohdissa 3 ja neljä on velvoittavuus sanottu.

Eli kun asiasta on olemassa = TUKESIN luettelossa voimassa oleva SFS standardi niin sitä on noudatettava.

Ihan orto-oksi ei kannata olla, koska on olemassa normaali lain/asetuksen siirtymäsäännös mistä seuraa, että ennen lain voimaantuloa olleet sukot säilyy tolpissa vielä pitkään.

UUSITALO MARKO 12.08.2010 13:26

Edelleen, Matti, ihmettelen tuota KTM:n päätöstä. Toki se velvoittaa yrityksiä ja yhteisöjä, mutta muistan jostakin kuulleeni, ettei asetuksellä voida säätää yksittäisen kansalaisen oikeuksista ja velvollisuuksista. Siihen vaaditaan aina laki. Voi toki olla, että olen ymmärtänyt kuulemani väärin.

UUSITALO MARKO 12.08.2010 14:56

Muistin oikein. Sehän oli Suomen Perustuslaki jossa sanotaan, ettei asetuksella voida säätää yksilön oikeuksista tai velvollisuuksista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.