Kumpi kuluttaa enemmän

HÄMÄLÄINEN TOIVO 16.01.2007 09:54

Meillä on paikoitusalueella aikaohjattu (2h)sähkötolppa. Jos pidän autoa/vaunua latauksessa talven ajan esim. 3 kk, niin paljonko on kulutus talven aikana. Siis 2 tuntia kerran vuorokaudessa 3 kk:n ajan 6 A:n laturilla. Naapuri nipottaa minulle sähköstä. Jos se pitää autonsa lohkolämmitintä (esim 500W)päällä yhden kerran talven (siis 3 kk) aikana kaksi tuntia, niin kumpi kuluttaa sähköä enemmän, minä vai hän.

Noita sähkökaavoja on varsin vähän, mutta en valitettavasti ole oppinut niitä pyörittelemään, joten asintuntijat kiireesti vastaamaan. Voin sitten nipottaa naapurille takaisin. Tai sitten en.

KORPPI SEPPO A J 16.01.2007 11:19

Tuosta kun vähän laskee tunteja. Kolmessa kuukaudessa on 90 päivää. Joka päivä 2 tuntia on 180 tuntia. Naapurillasi on 500 watin lämmitin. Sen teho jaetaan jokaiselle sinun tunnillesi. Eli 500 per 180 saadaan vajaa kolme. Toisin sanoen. Sinun laitteesi tehon pitäisi olla enintään tuo kolme wattia, jotta kuluttaisit yhtä paljon kuin naapurisi. Olen aika vakuuttunut, että laturisi kulutttaa enemmän kuin tuon kolme wattia. Eli sinä kulutat enemmän. PS. Tarvitseeko sen olla joka päivä? Entä kerran viikossa?

PUUMALA RAIMO 16.01.2007 11:52

Eihän laturi kulutaa paljon mitään jos se on pääle joka päivä ja akku on kunnossa laturi 6a 12v=72 w häviöitä on muutama watti Mutta eihän laturi edes koskan lataa täysillä teholla varsinkin jos on päälle joka päivä terveisin rami

KORPPI SEPPO A J 16.01.2007 12:42

No nyt se pätkähti päähän. Olen tämän viikon reissussa. Mutta ensi viikolla voin mitata oman 6- amppeeerisen, Einhell-merkkisen laturin tyhjäkäyntivirran, niin saadaan tutkittua tietoa.

HAAPAKOSKI OSSI 16.01.2007 13:34

Jos tuota hiukan tarkentaa, naapuri siis kuluttaa talvessa yhden kilowattitunnin (500W*2h), joka jaetaan kolmelle kuukaudelle, tulee kulutukseksi 5.5W/h - latausvirtana vajaa 0,5A joka lienee vaunun/auton laturin ylläpitovirtana oikeaa suuruusluokkaa. Uskoisin siten, että lohkolämmitin syö siten vähintään samanverran päivässä (2h) kuin matkailuajoneuvon ylläpitolataus kolmessa kuukaudessa.

PALIN MATTI 16.01.2007 14:47

Stop, stop! Ei se nyt ihan noin mee se vertailu. Kun lasketaan energian kulutusta, niin pitää tietysti kertoa se vuorokaudessa käytetty energia käyttövuorokausien määrällä. 2h x 0,5 kW = 1 kWh. Tämä on siis energian kulutus vuorokaudessa. Kolmessa kuukaudessa se tekee:
90 vrk x 1 kWh/vrk = 90 kWh.

Jos pidät autossasi pelkästään akkulaturin käytössä ja se lataisi akkujasi jatkuvasti esim 10A virralla (tarkoittaa, että akut ovat käytännössä jo sököt), niin tehontarve olisi: 14V x 10A = 140 W (VA) ja huomioiden laturin hyötysuhde (i = 0,9), voidaan sanoa tehontarpeen olevan n. 0,155 kW. Tätä tehoa kun käytät 2 h vuorokaudessa, niin energian kulutus olisi: 2h x 0,155 kW = 0,310 kWh 90 vrk aikana kuluttaisit energiaa: 90 vrk x 0,310 kWh/vrk = 27,9 kWh.

Käytännössä kahden ehjän akun vaatima ylläpitolataus on vain murto-osa tämän esimerkin mukaisesta energiankulutuksesta, joka sekin on alle kolmasosa siitä naapurisi lämmityssähköstä.

Kerro terveiset naapurillesi...:-))

HAAPAKOSKI OSSI 16.01.2007 15:26

Et Matti lukenut kysyjän kysymystä kunnolla "Jos se pitää autonsa lohkolämmitintä (esim 500W)päällä yhden kerran talven (siis 3 kk) aikana kaksi tuntia..."

Eli auton lohkolämppäri yhden kerran 2h eli 3kk aikana yhteensä 1kWh.

PALIN MATTI 16.01.2007 17:37

Oikeassa olet. Niinhän siinä on präntättynä ja sitä on uskottava! Ei vaan käyny mielessäkään, että joku 2/24 -sähköpaikan omistaja lämmittäisi autonsa vain kerran talvessa! Ei mahu ymmärrykseen se. Kannattako silloin pitää autoa enää lainkaan? Mie siis veikkasin asian sitten vähän niinku "painovirheen" päälle. Ihmeellisiä ukkoja siis löytyy noilta parkkipaikoilta..:-))

HAAPANEN TIMO S 16.01.2007 17:57

Tarkaa peliä!Lataakohan sun laturisi hupiakun lisäksi myös auton omaa akkua?Joka tapauksessa läpi menee varmaan n. 1A =n.12W.Ei taida kannattaa puhua naapurille tästä asiasta.Pidä töpseliä reiässä vain viikko/kuukausi.

SIRKIÄ MATTI 16.01.2007 19:03

Vaikka Palinin laskelman mukaan akun lataus kuluttaisi n. 30kWh talvessa, niin entäs sitten? Kustannuksena se olisi, vaikka laskisi 0.1€/kWh mukaan, 3€ talvikausi. Todellisuudessa kustannukset jäävät johonkin alle 1€ luokkaan.

Vertailuksi voin kertoa, että minulla tuli viimetalvena n. 2kuukauden aikana kWh-mittariin 10 kWh. Pistorasiassa oli suora sähkö, eli 24h/vrk. Siinä on useamman kerran trumaakin lämmitetty aina toista vrk:tta ennen reissuun lähtöä. Matkoilla ei oltu tolpassa kiinni. Lohkolämmittimen käyttö ei näy kWh- mittarissa.

Noilla kustannuksilla on yks hailee, vaikka auto olisi akun latauksen vuoksi tolpassa jatkuvasti

MOUHU JUSSI 17.01.2007 08:02

Hei!Miksi pitää "varata"sitä akkua joka päivä.Ettei ole tarve vain härnätä taloyhtiötä?Jos on käyttöä esim.kerran viikossa tai par kertaa kuussa niin en näe mitään tarvetta ladata jatkuvasti akkua.Ja eihän se akkukaan tykkää hyvää pätkittäis latauksista.Tollee tänään.T;JUSSI

NIITTYARO TAPANI 17.01.2007 08:48

Nykyaikaisissa matkailuajoneuvoissa on automaattilaturit jotka ensin lataavat akun reiluun 14V:n ja sen jälkeen siirtyvät ylläpitolataukseen noin 13,5V jännitteellä. Vaikka olisi 20A laturi, isoa virtaa kulkee vain lyhyen ajan, siihen asti kunnes jännite on tuo n. 14,4V sen jälkeen kun siirrytään ylläpitoon laskee virta hyvinkin alas jopa alle 1A. 1A vastaa noin 14W tehoa eli tunnissa kuluu 14Wh = 0,014 kWh. Tästä kun räknää päässään saa koko kuukaudelle jos 1kWh on 0,1€ noin 10 kWh:n energian joka tällä hinnalla vastaa 1€ valuuttamäärää, aikalailla saman kuluttaa lohkolämmitin 10:llä 2 tunnin lämmityskerralla. Tämä siis 24 h/vrk jos käytetään 2h/vrk latausta putoaa hinta 0,1 kertaiseksi. Jos autossa on vain laturit päällä vaikka koko vuorokauden ei kenenkään pidä, jos asian ymmärtää, repiä ainakaan kulutuksen vuoksi pelihousujaan. Akkukaan ei siitä kärsine jos aina välillä sitä hieman käytetään reissun päällä.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 17.01.2007 11:14

Kyllähän minä etukäteen jo arvelin kuluttavani sähköä varsin vähän, vaikka en noita kaavoja pyörittelekään. Mutta se naapuri ei ymmärrä sähkön kulutuksen päälle senkään vertaa. Siksi se nipottaa. Kysymys oli vain esimerkistä, jolla hänet saisi ymmärtämään asian. Enhän minä todellisuudessa pidä autoani laturissa koko talvea. Ajelen sillä aina silloin tällöin. Lataan sitten, jos näyttätaulussa alkaa punainen vilkuttaa. Ja se naapuri tietenkin käyttää lohkolämmitintä useammin. Sillä kutaleella on vielä sisätilan lämmitinkin päällä.

HAAPANEN TIMO S 17.01.2007 17:50

No eihän siellä ollut kuin Seppo ja Ossi jotka vastas kysymykseen.Topillahan on menossa suunsoitto naapurin kanssa,ei tässä varsinaisesta rahanmenonsta ollut kyse.

SIRKIÄ MATTI 18.01.2007 10:13

Ei tarvitsekaan ladata jatkuvasti. Vaan ei siitä haittaakaan kunnollisen automaattilaturin käytöllä ole. Ei auton käynnistysakkuakaan saa pilalle ladattua pitkilläkään ajorupeamilla, vaikka auton laturissa puhtia riittää. Säädin pitää siitä huolen, ettei akkua saa liikaa ladattua.

SIRKIÄ MATTI 18.01.2007 10:18

Eiköhän se naapurin todellinen pelko kuitenkin ollut, että isossa autossa kulutetaan sähköä paljon, kerran liitäntäjohtokin on kiinni jatkuvasti. Vaikka kello pätkiikin virransaantia.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 18.01.2007 14:27

Sepä se. Niin pienistä asioista on tuo naapurisopu joskus kiinni. Kiitos vaan kaikille vastaajille. Pitäisköhän poiketa kirjastossa. Jos vaikka sähköopin alkeet löytyisi. Koskaan ei ole liian vanha oppimaan.

VIRTA URPO 21.01.2007 23:19

Päätin vielä vastata ns. ammattilaisena tuohon. Mielenkiintoisia nuo laskelmanne. Kulutusmittarin omistajana päätin mitata aivan tarkat lukemat. Katsastin ensin äsken varaukset: auto 3/4 ja hupi samaa luokkkaa . Eikä ole ollut verkossa / ylläpito latauksessa uudenvuoden jälkeen. Nyt kun kytkin lataukseen hetken kulutti n. 20W ja parin minuutin jälkeen jäi 14-16W heiluntaan latamaan sekä autoa ja hupia. Samalla laitoin hieman autoonkin ( 350 W /h x 24h =8,4kWh / vrk = 1h saunomisen verran / vrk ) lämpöä kehittyyn. Eli pysyy jonkinverran lämpöisempänä aina kuin ulkona ja kuitenkin moninverroin vähemmän kuin noilla aina valmis saunojilla.

SIRKIÄ MATTI 22.01.2007 00:12

Hyvä saada oikeaa mittaustietoa. Akkujen latausvaiheessa virrankulutus jää silloin alle 400W/vrk. Ilmoitatko vielä virrankulutuksen ylläpitolatauksessa, sen jälkeen kun akut ovat jo lataantuneet täyteen. Silloin saamme tietää todellisen kulutuksen tilanteessa kun auto on kytkettynä tolppaan pidemmän ajan kerrallaan.

VIRTA URPO 23.01.2007 21:34

No tuossa kävin katsastamassa. Kulutusmittari näytti 364-368 W välissä ( kun myös oli tuo samassa mukana tuo nimellisesti 350W massa lämmitin autossa ) heilui johtuen verkon jännite vaihtelee jatkuvasti => tuo heilunta ja toisissa latureissa myöskin tuo ajoittainen syklinen lataus . Kun irroitin auton ylläpito latauksen irti niin laski n 10-15 Wattia alemmaksi ( 352-356 ) .

ELI YLLÄPITO VEISI TUOTA 10-20W / h luokkaa keskimäärin.

Erikseen kokeilin vielä irroittamalla kaikki ja vain lataus uudelleen kiinni, niin taas alkoi 20 W ja siitä hiljalleen taas aleta. Voimme siis puhua aina alle 20 W tehoista jos autossa ei mikään virtaa kuluttava ole päällä. Meilläkin näyttää its auto ( Ford ) kuluttavan jatkuvasti hieman. Hupipuolelta on pääkytkin irti ja tuo Truman magneetti venttiili auki ( eli vedet poissa nyt / eli tauko matkailussa tällä hetkellä ) T: Euramobilisti UPI

LEPPÄNIEMI TIMO 24.01.2007 10:14

Morjens vaan kaikille.Harvoin mun tulee kirjoiteltua tänne mut nyt oli pakko kun kyseiset aiheet ärsyttää hyvin monia ihmisiä (mua ainakin ärsyttää suunnattomasti turhan päiväiset katelliset nipottajat).Ainahan joku nipottaa jos toinen kuluttaa tai saa jotain muka enemmän.

Mun mielestä tässäkin tapauksessa ei ole kyse kuin pelkästään KATEUDESTA.Kyllä olet varmaankin maksanut sähköpaikastasi jonkin summan kuukaudessa,yleensähän niistä maksetaan läpi vuoden ja kesällähän kulutus on kai aika pieni.Jos on maksanut sähköpaikastaan niin eihän missään mainita montako tuntia kuukaudessa sitä saa käyttää,rajoitteenahan ei ole muuta kuin kulutuksen kokonaisteho että sulake kestää.

Mukavaa talven jatkoa kaikille Tampereelta !

VILJAVA TAPIO 24.01.2007 12:32

No, naapurin onkelma tässä ei ehkä niinkään ollut kateus kuin tiedon puute. Hänhän on voinut kuvitella autossa pidettävän vaikka lämmitystä päällä. Eihän kysyjä itsekään tiennyt, kuinka paljon sähköä akkulaturin päälläolo vie. Nyt se on tiedossa, ja jos tämä tieto tavoittaa myös naapurin, luulen ongelman poistuvan.

SIRKIÄ MATTI 24.01.2007 13:08

Oli alkusyynä mikä tahansa, kateus tai tiedonpuute. Nyt ainakin meille monille on tullut mitattua tietoa ylläpitolatauksen kulutuksesta. Oletan, ettei se kulutustieto ole kaikille ollut selvä tähän mennessä. Pidän aivan tarpeellisena ja hyödyllisenä keskusteluketjuna tätä. Siitäkin huolimatta, että osallistuin itsekin siihen.

TURUNEN TAISTO J 28.01.2007 20:25

Minäkin kävin tarkastamassa automaattilaturin tehonkulutuksen kuormitusmittarilla, kun lataus oli ollut päällä reilun viikon. Ylläpitokuormitus vaihteli täysiin akkuihin 11-23w. Hupiakun jännite latauksen aikana oli 14,3v ja starttiakun 13,7v. Tieetääkö joku, mistä tämä ero johtuu, vai kuuluuko se asiaan? TaTu

KORPPI SEPPO A J 28.01.2007 20:50

Tehon kulutus myös tarkistettu. Vaihtelu 13-26 wattia.Enemmän meni lämpöisellä kelillä ja nyt 13 pakkasasteessa oli tuo 13. Sitten palaan tuolla alussa olleessa laskelmaani. Tulipa pieni virhe, vaikkei se vaikuta lopputulokseen. Se naapurihan käytti sitä lämmitintä kerran ja KAKSI tuntia. Eli käytti yhden kwh:n. Sitten noihin jännite-eroihin. Ilmeisesti laturin tekijä ei ole tarkoittanut, että ajoakku ladattaisiin tuolla laturilla. Se ainoastaan ylläpidetään, että päästään lähtemään. Kun hupipuoli on tärkeämpi, kun siellä on niitä kulutuskohteita. Valaistus, pumput ja radio tulevat ensimmäiseksi mieleen. &:>)

VILJAVA TAPIO 29.01.2007 09:21

Veikkaan, että hupiakkusi on geeliakku. Sillä on korkeampi latausjännite polarisaation vuoksi (geelin vaikutuksesta suurempi diffuusiovastus ja varausten "hitaampi" kulku kennossa).

VIRTA URPO 01.02.2007 22:35

Se on varmaan se diodi siellä akkujen välillä. Diodin kynnysjännite tuo 0,6v. Saattaa olla tuo geelijuttukin myös.

NIITTYARO TAPANI 02.02.2007 09:12

Olkoon kyseessä geeli tai muu lyijyakku on 14,3V hieman korkea ylläpitolatausjännite. Varsinaisen varauksen aikana se sensijaan on aika hyvä. Jännite-ero saattaa johtua myös siitä, että molemmille akuille on omat latauspiirit ja starttiakku on ylläpidossa hupin ollessa vielä latausvaiheessa. Jos todella olet viikon ladannut 14,3V jännitteellä tarkastaisin akun vesitilanteen heti sillä osa vedestä lienee hapen ja vedyn muodossa poistunut avaruuteen! Jos mittauksesi on kuitenkin ollut vain hetkellinen voi selityksenä myös olla pulssaava lataus, esim. Ctekin uudet laturit tekevät sitä. Pulssaava lataus lienee nykykäsityksen mukaan akulle terveellisin latauksen muoto ja ainoa jolla akun saa 100% varaukseen. Sinuna tutkisin laturin dataa jos löytäisin.

TURUNEN TAISTO J 13.02.2007 22:54

Kyllähän se hupiakku oli geeliakku ja starttiakku perinteinen lyijyakku, kun kävin asian tarkistamasa. Auton omassa laturissa on ilmeisesti molempiin omat latauspiirinsä. Auton käyttöohjeessa geeliakun latausjännite on 13,3-14,4v, ja latausvirta on pulsaavaa. Auto on Dethleffsin T5841 vm 03. TaTu

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.