Pakkaset mietityttää

Seppo Räihä 11.08.2018 21:23

Moi
Ostin kesällä ensimmäisen matkailuautoni ( Adria 660 DP A Coral Sport Scandinavian Edition 2008). Kesä aika sujunut mainiosti, mutta tarkoitus olisi käyttää autoa talvellakin. Nyt mieltä askarruttaa että miten tuolla pelillä pakkasilla pitäisi toimia? Todennäköisesti autossa tarkenee hyvin, mutta noi vesi asiat mietityttää. Voiko auton vesihanoja ja wc:tä käyttää lainkaan ja jos voi niin miten? Autossa on harmaalle vedelle lämmittimet yms.

Mikko Tamminen 11.08.2018 22:28

Se vaan pitää muistaa että kun sammuttaa lämmitykset niin vedet pitä tyhjentää joka paikasta! Ohjekirja kannattaa lukea kunnolla!!!

Seppo Räihä 11.08.2018 22:35

Juu kirja kyllä luettu ja ymmärrän kyllä että ei ne vedet sulana pysy jos auto ei ole johdon nokassa tai kaasun varassa mutta Kysyinkin talvikäytöstä muuten. En talvi säilytyksestä....

Tauno Suominen 12.08.2018 09:43

Kyllä se tuo Mikon ohje on nimenomaan talvikäyttöön. Eli kun lähdet reissuun, laitat lämmityksen päälle, sitten vedet sisään. Reissun jälkeen vedet ulos joka paikasta ja lämmitys pois päältä. Ei se sen kummempaa ole.

Monesti tulee talvella reissattua siten, että vettä on mukana vain kanisterissa, jolloin säästyy vesien tyhjentelyltä.

Matti Asikainen 12.08.2018 10:06

Talvityhjennyksen yhteydessä yksi "hana" jää helposti unholaan ja se on vessan magneettiventtiili. Eli tyhjennyksen yhteydessä pumpulla oleva kytkin auki ja sitten pitkä painallus huuhtelunapista, jotta magneettiventtiili aukeaa ja vesi pääsee valumaan siitä pois.


Siis nimenomaan vessan huuhtelunapin ja pumpun välissä oleva kytkin.
muokattu: 12.8.2018 10:09
Seppo Räihä 12.08.2018 10:59

Tuo olisi varmasti kyllä minulta jäänyt huomioimatta, kiitän vinkistä. Miten tuo wc:n käyttö muuten talvella reissatessa, pysyykö se sulana ja sitä voi siis käyttää normaalisti, vai vaatiiko jotain erikois talviaineita säiliöön?

Jukka Ruotsalainen 12.08.2018 16:40

Hei, yleisesti ottaen, jos on auto on kunnossa ja talvikäyttöön tarkoitettu (harmaavesisäiliö ja vesisäiliö eristetyt / välipohjassa / sisätilassa), niin auto pelaa myös talvella. Mutta edellä mainittu järjestys on tärkeä: ensin auto lämpimäksi kunnolla ja sitten vedet sisään. Pois otettaessa vastakkainen järjestys.

Kyllä vessa toimii ja ei vaadi mitään erityislitkuja.

Talvella voi tulla haasteeksi harmaavesisäiliön tyhjennyshanan jäätyminen. Siis ei avaudu, kun on jäätynyt. Jos harmaa veden käyttö on pientä, niin eipä sitä heti edes tarvitse tyhjentää - tyhjentää sitten kun on lämpöisessä tilassa. Tai jättää hanan auki ja pitää hanan alla sankoa, jonka sitten "tiheästi" tyhjentää.

Kun lähden talvella liikenteeseen, pidän autoa ensi muutaman päivän lämpenemässä kunnolla ja sitten laitan vedet sisään.

Ei muuta kuin menoksi

Seppo Räihä 12.08.2018 20:45
Jukka Ruotsalainen

Hei, yleisesti ottaen, jos on auto on kunnossa ja talvikäyttöön tarkoitettu (harmaavesisäiliö ja vesisäiliö eristetyt / välipohjassa / sisätilassa), niin auto pelaa myös talvella. Mutta edellä mainittu järjestys on tärkeä: ensin auto lämpimäksi kunnolla ja sitten vedet sisään. Pois otettaessa vastakkainen järjestys.

Kyllä vessa toimii ja ei vaadi mitään erityislitkuja.

Talvella voi tulla haasteeksi harmaavesisäiliön tyhjennyshanan jäätyminen. Siis ei avaudu, kun on jäätynyt. Jos harmaa veden käyttö on pientä, niin eipä sitä heti edes tarvitse tyhjentää - tyhjentää sitten kun on lämpöisessä tilassa. Tai jättää hanan auki ja pitää hanan alla sankoa, jonka sitten "tiheästi" tyhjentää.

Kun lähden talvella liikenteeseen, pidän autoa ensi muutaman päivän lämpenemässä kunnolla ja sitten laitan vedet sisään.

Ei muuta kuin menoksi

Kiitoksia Vesa. Siinäpä tulikin kattava vastaus kaikkeen mikä mieltäni askarruttikin. Nyt vain innolla talvea odottamaan

Urpo Virta 12.08.2018 22:05

Adrian 2007 entinen yli 10v omistajana sanon, että eristä tuo harmaa säiliö jos meinaat uskoa sen sulana pysymiseen sillä tangolla. Lisäksi hana vaatii oman lämmityksen jotta se pysyisi hengissä. tein sen mp kahvalämmittimestä, mutta se oli vain päällä kun sen aikaa , että sai hana auki. kerran sitä ennen uusin hanan. Mutta oppi ja ikä kaikki pidä talvisin vaan sovinnolla tuo harmaa hana auki. Ei ne hammas pesuvedet ja mitä muuta sitten pesetkin maailmaa pilaa se on ihan noin totuus. Ne on kesäaikana ja silloinkin kun ollaan ei imevällä pinnalla. Kyllä oikeesti luonto kaipaa vähän vettä. Hammas pesuvedet jopa turvallisempia maassa kuin, mikromuovina viemäreissä ja menee läpi puhdistuksen. Tuo tyhjäys sitten vain ja ainoastaan märkäimurilla imuttaen pakkas venttiilin kautta ja niin, että kaikki hanat yksitellen auki vuorotellen sekä tuo hienosti kerrottu miten WC:n huuhteluhana tyhjenee. Se kuitenkin kestää pakkasen mutta varmuus ennen kaikkia.
Muista sitten Surflon pumpun suodatin lasi tyhjätä vedestä. Sitä pumppu ei ime tyhjäksi.
Olen joskus jotain kuviakin laittanut tänne, mutta nyt ei enään löytynyt. Adria palveli 10 talvea hyvin jopa 25 pakkasissa. Truma kyllä huusi ja ja apupatterikin joskus tasasi etuosaa. Nyt mennään KABElla "hiljaisesti ja tasaisesti"

Matti Asikainen 13.08.2018 08:44

Dethleffs -08:ssa oli keittöstä harmaavesisäiliöön menevän putken lämmitysvastus kuumentanut putken puhki. Takuukorjauksen yhteydessä putki vaihdettiin sekä eristettiin ja vastus siirrettiin tyhjennysventtiilin ympärille, joka oli ilman lämmitystä. Nyt järjestelmä toimii hyvin, kun muistaa, että säiliö pitää tyhjentää ennen kuin pinta nousee putkeen asti. Siellä se eristyksestä huolimatta seisoessaan jäätyy.

Talvella vesien tyhjennyksen yhteydessä lasken ensin harmaavesisäiliön tyhjäksi ja suljen hanan. Sitten lasken tulpatut altaat täyteen kuumaa vettä ja avaan tulpat, jotta voimakas virtaus huuhtelee putket. Annan kuuman veden seisoa hetken harmaavesisäiliössä, jotta mahdollinen jää ehtii sulaa sieltä ja lasken sitten säiliön tyhjäksi.

Oheisissa kuvissa on tyhjennysventtiili eristämätön peitekansi poistettuna ja turmeltunut jätevesiputki punaisen lämmityselementin ympäröimänä. Putken lämmitysvastus siirrettiin venttiilin ympärille.

Gunnar Strömsen 13.08.2018 17:56

Edellä kirjoitetun lisäksi kommentoisin että kokeilemalla tuo talvikelpoisuus selviää. Asuinosan lämpöjen uskon piisaavan enkä usko että pakkasasuminenkaan erityinen kärsimys olisi.

Itse en usko lämmitysvastuksiin eristetyssä/eristämättömässä harmaavesisäiliössä sulana pysyttämiseksi. Sähköä siinä ainakin menee joko tolpasta tai akusta. Lämpimässä välipohjassa kun on harmaat ja kaikki muukin niin silloin voi olla yleisellä tasolla aika luottavainen vesien juoksevana pysymiseen. Raikasvesisysteemit ja vessamekaniikka lienee siinä määrin lämpimässä tuossakin autossa jotta toimivat. Harmaat jos jäätyy niin saahan ne sulaksi mutta vaivaa teettää kuitenkin.

Ilman sarvia ja hampaita olen siis kuitenkin sitä mieltä että kun kokeilee niin tietää. Kelpoisuus voi olla kiinni vaikka siitä onko esim joku vesiletku heilahtanut sentin tahi pari väärään kohtaa jne jne. Joku kenellä on samanlainen auto osannee kertoa jotain. Ja kun kokeilee niin näkee missä mahdolliset ongelmat tulevat juuri sinun autossasi.

Mitä olen noiden kanssa puljannut niin oikeasti autoissa on niin monenlaista muuttujaa että itse en rohkene muista kuin omista sanoa "varmaksi" mitään lol

Jarmo Välimäki 13.08.2018 18:09

Hyvä kaataa lasinpesunestettä ,aina noihin hajulukkoihin tai putkistoon jää vettä, näin ei säre putkia. . JV

Toivo Koistinen 13.08.2018 21:50

En löytäny netistä. Minula on ainoia jäätyvä paikka harmaavesisäiliön laskuhana, ja säiliön pohja yli 20 pakkasella. aattelin laittaa säiliön sisään sen katosta läpiviennin kautta semmosen lyhyen kaapelin pätkän, jolla voi sulattaa sen.
Minä jätän hanan auki talvella, koska meillä nin vähän tulee vettä sinne, ja se tosiaankaan hampaan pesun, ja kahvi termoksen huuhtomis vetenä ei taida olla maailman pahimmin saastutava sorttia.
Tähän asti ole antanu jäätyä, ja kun vettä kestyy, kaadan sinne karkeaa suolaa, ja se avaa reitin.
Sitten perään kuumaa vettä, ja taas on tilaa.
TP

Mikko Tamminen 14.08.2018 12:18

Kylä mä kaataisin ne hammasvedetkin vessan pyttyyn ennen kun jäätymään harmaavesi säiliöön!

Markku Kujanpää 14.08.2018 16:21

Mun mielestä pakkasilla on jokseenkin turha tehdä vesisulkeisia jos ei suihkuta itseään ja perhettään jatkuvasti. Ite käytän irrallista ja hanallista 20 litran tuorevesitankkia vuoden ympäri ja lasken harmaat vedet surutta koko ajan auki olevan pohjaventtiilin kautta. Ehkä täyttäisin auton tankin ja jumppaisin vesien kanssa mikäli pakkasilla olisin yhteen menoon pari viikkoa reissun päällä, mutta kun en ole.

No tietty joku tykkää pelata harrastusmielessä vesien kanssa, ei siinä mitään.

Toivo Koistinen 14.08.2018 17:41

Tuo on totta Markku, eikä päivän kahden takia kehtaisi.
Tosin tuossa meillä on vioista huolimatta vesien laitto, ja tyhjennys helppoa, ainoastaan harmaiden jäätyminen, eli siihen jos ratkasun keksin, niin se on siinä.
Tosin pidemmällä reissula suola, ja lyhemillä, kotona lämpöpuhaltimella pari minuutis, ja vesi tulee.
Kuitenkin astiassa kulettelu pikkusessa autossa, siittä kaatelu vessan pönttöön, kahvipannuun, laguaariin on sekin oma hommansa, ettei loiski lattialle.
Että mielummin laittaa säiliöön, joka ei sekään ole kovin iso, ja käyttelee normaaliin tapaan.
Onhan siinä sekin, että on naaman, hampaiden, ja muuhun tiskailuun lämmintä vettä saatavilla hanoista.
Vesisäiliön kuivauskin liinalla jo sujuu, kun opin pujottaan käden sinne sisään ilman lisäniveliä.
Lopppuin lopuksi tyhjenteleminen, ja kuivailu vie kymmenkunta minuuttia, ja sen verta aikaa juuri on mullakin kiieitten keskellä.
Harrastustahan tämä on, ja emännällä helpompi niin.
TP

Gunnar Strömsen 15.08.2018 21:07

Mielestäni autoissakin vedet sun muut on tehty käytettäväksi kelissä kuin kelissä (jos käytössä olevan auton tekniikka sen sallii). "Vesisulkeiset" on itselleni sen verran rutiininomainen kuvio että edes yhden yön yöpymisessä en jätä vesiä laittamatta. Se kun on kelistä riippumatta samanlainen prosessi: puhdasta sisään ja vähemmän puhdasta ulos. Yhden kerran on poisto jäätynyt kun sohjo tukki putken suun, en lue auton "viaksi" kun se putki kuitenkin jostain ulos tulee. Vaikka ihan noitakin sellaisia ratkaisuja joissa poistoputki on jemmassa sisällä.

Suihkun oikean käytön mahdollisuus oli ihan ykköskriteerejä aikanaan auton valinnassa talvikelpoisuuden ohella. Nykyautoja katsellessa tosin näyttää että suihkun käyttömahdollisuus ei monenkaan suunnittelijan mielestä ole käyttäjille kovin kriittinen tekijä :-/ Ja ratkaisut on sitten sen mukaisia pleksitynnyreitä makuutilan nurkassa :-x Kaltaisillemme leirintäalueella viihtymättömille suihku on kuitenkin aikamoinen mukavuus ja siisteystekijä niin kesällä kuin talvella.

Ehkäpä meillä menee kaasua himppa enemmän kuin jollakin toisella merkillä puuhaavilla mutta jokainen laittaa omat arvostukset jonoon ja eurot kiertoon sen mukaisesti ;-)

Tauno Suominen 16.08.2018 07:57

Aika pitkälti olen samoilla linjoilla Gunnarin kanssa. Tyhjennys yksinkertaisesti vain avaamalla hanat ja sitten tulppa irti säiliöstä. Varaajahan tyhjenee itsekseen pakkasvahdin avulla. Suihkuletku kannattaa laskea lattialle tässä vaiheessa.

Kerran raikasvesisäiliön tyhennysreikä oli jäätynyt umpeen tyhennyksen aikana ja puolet vedestä jäätyi säiliöön. Ei sekään aiheuttanut sen kummempia ongelmia. Sulatus päälle ja vedet ulos.

Isompi ongelma on oikestaan vesien sisäänlaitossa tuo boilerin pakkasvahti. Haapasen Timolla oli kyllä hyvä konsti sen lukitsemiseen. Toinen keino on laittaa vedet raikasvesisäiliöön ja täyttää boileri vasta, kun auto on kunnolla lämmennyt.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.