Lämmönvaihdin Ducato 2.8JTD

VANE PIRJO 13.10.2006 09:00

Asennan lämmönvaihdinta m-autoon jolla saan "siirrettyä" lämpöä tarvittaessa moottorin jäähdytysvedestä asunto-osan lämmitykseen ja päinvastoin. Ongelmana on että innostuin ja purin kuskin penkin alla olevan lämppärin pois enkä tajunnut selvittää nesteen kierto suuntaa.

Olisko jollain kyseistä lämmityslaitetta penkin alla ja kertoisi sen kierto suunnan? Penkin takana on muovisuojus joka lähtee ihan vetämällä pois ja sitten pääsee kokeilemaan letkuja. Neste tulee putkilla penkin alta ja toiseen putkeen on kierretty valkoinen teippi.

Lämmityslaite on kytketty "pikaliittimillä" joista toinen meillä vuoti hiukan, sekin jo on hyvä syy kurkata sinne penkin alle. Äläkä sitten painele niitä pikaliittimiä ettei aukea, ellet ole varatunut nesteen talteen ottoon. Menee sinne lattiamaton alla oleviin eristeisiin ja sieltä et saa kun melkosella työllä pois, on kokemusta.

Juha

Jorma GRÖNLUND JORMA A 13.10.2006 23:08

Ducaton lämmitintä en ole nähnytkään, mutta kuvauksestasi voin kuvitella sen olevan kenties jonkimmoinen lisälämpöpuhallin?

Puhallinpatterit toimivat aina vastavirtaperiaatteella. Siis neste menee sitä ilmavirtaa vastaan.

Ehkä auttaa tieto, ehkä ei.

TAMMINEN MIKKO 14.10.2006 00:41

Ilmeisesti tarkoitit sitä että tuleeko kuumempi vesi ylä vai ala letkuun? Mikä lie se vasta virta periaate? Toki vastaan virtaa on raskaampi soutaa ja lämmin pyrkii ylös???

TOIVONEN MARTTI 14.10.2006 09:22

Kestosippi tarkoitti kai sitä että siellä mistä lämmitettävä ilma tulee lämmönvaihtimesta ulos on vesi kuumimmillaan ja siellä mistä ilma menee lämmönvaihtimeen vedestä on jo otettu lämpöä maksimimäärä pois. Jäähdytys tietty päinvastoin.

Suomeksi: Jos on ilmaa lämmittävä lämmönvaihdin missä ilma kulkee ylhäältä alaspäin niin kuuma vesi viedään ensin lämmönvaihtimen alaosaan. Kylmin ilma kohtaa ensin haaleimman veden ja ottaa siitä loputkin lämmöt.

En minäkään tiedä auttaako tämä Ducaton lämppärin kanssa...

mot

Matti PALIN MATTI 14.10.2006 11:15

Yleensä neste / ilma -lämmönsiirtimessä nestevirta kulkee poikittain puhaltimen edessä olevassa kennossa. Tällaisessa sovelluksessa, missä ilmavirralla jäähdytetään nestettä, kytketään kuuma tulovesi pystyvirtauksisessa kennossa yläsäiliön liitäntäyhteeseen ja vaakavirtauksisessa sen säiliön yhteeseen, joka on ylempänä (yleensä ovat eri tasoilla). Auton moottorin "syyläri" on juuri tällainen lämmönsiirrin, jossa nesteellä siirretään moottorissa syntyvä lämpö ulkoilmaan. Tuosta Pirjon aloituksesta ei ihan käy selville millaisesta lämmönsiirtimestä tarkalleen on kysymys. Aikooko hän korvata vanhan ilmalämmityskennon uudella samanlaisella vai oikealla nestelämmönsiirtimellä. Eli kysymys on: Onko autossa ilma- vai nestekeskuslämmitys?

IPATTI VEIKKO 14.10.2006 15:42

Luin kerran jostakin, että Fiat ei suosittele lämmönvaihtimen asennusta Ducato 2,8 JTD moottorin yhteyteen. En tiedä miksi enkä laittanut sivua ylös, josta luin tekstin. Oiskoon paras tarkistaa se huollosta. Jos haluut lämmintä keulaan, asenna molempiin etuoven porrrassyvennykseen lisää patterit ja vieläpä kahteen kerrokseen (a´0,9 m) ja liitä verkostoon. Vielä jos laitat 220V kv-pumpuksi 3 tehosäätöisen omakotitalon Danfoss pumpun, se muuten pyörii sopivalla invertterillä vaikka silloin kun et ole verkossa. JA taatusti eivät ilmavaivat vaivaa verkostoa senjälkeen. Ko pumpun hintakin on kaikkine tarvittavine osineen alle puolet alkuperäisestä Alden pumpusta. Pumpun lähdöt saa supistettua suoraan vaunun putkistoon käyväksi. Karavanliikkeestä löytyy sopivat osat eikä maksa paljoa. Tässäkin pätee sanonta "on tyhmää maksaa liikaa". Kun laitat patterin päälle suojapellin joka suojaa patteria päältä ja sivulta. Tee siihen peltiin 20 mm reikiä jotta lämpö pääseen nousemaan ylös. Valitse pattereiksi tiheämpi ripainen patteri.

UUSIKYLÄ PENTTI R 15.10.2006 17:56

Mikä on pumpun hinta? mistä Danfoss pumpun voisi ostaa?

TERVO JARI 15.10.2006 19:27

lella haettamalla voi löytyä hinta tietoo. . .

Jari

VANE PIRJO 16.10.2006 08:05

Esitinpä kysymykseni epäselvästi.

Ducato alustalle rekennetun Kabe matkailuauton yksi varuste on kuskin penkin alla oleva Fiat lisälämmityspaketti. Pieni kennosto jossa kiertää moottorin jäähdytysvesi ja siinä myös oma puhallin. Tämän lämmittimien putket kytkin levylämmönvaihtimelle ensiöpiiriin ja toisiopiiriin kytkin asunto osan vesilämmityspiirin.

Tämän penkin alla olevan lisälämmittimen kytkin taas osaksi asuno-osan lämmityspiiriä, koskemme lisälämmititntä tarvinneet koskaan ajaessa.

Tällä järjestelmällä saan ajaessa siirrettyä moottorin jäähdytysvedestä lämpöä asunto-osaan ja toisin päin kun auto on parkissa ja asunto-osassa lämpö, saan pumpulla kierrätettyä moottorin jäähdytysvettä lämmönvaihtimen läpi.

www.alde.se sivuilla on tästä lämmönvaihtimesta enemmän tarinaa ja myös kaavio jos kiinnostaa.

Pitää paikkaansa että JTD moottorit tuottaa vähemmän "hukkalämpöä", mutta tulee sitä kuitenkin niin paljon että ko. lämmönvaihdin toimii. Tai ainakin toimi edellisessä JTD autossa hienosti.

Juha

MIKKONEN MATTI 16.10.2006 10:35

Et sinä epäselvästi kysynyt, mutta tuo kuskin alla oleva puhallin on varsinaisesti ducaton bussi- ja ambulanssimallin lisälämmitin matkustamo-osalle ja siksi matkailuautoissa harvinainen. Kovin kätevä kuitenkin lämmönvaihtimen rakentamiselle, koska putkisto on valmiina.

Mitä sinä sillä puhaltimen kytkemisellä asunto-osan lämpökiertoon ajat takaa, jos et ajaessa koskaan tarvinnut? Puhallinhan on melko äänekäs paikallaanollessa käytettynä.

VANE PIRJO 16.10.2006 10:57

Puhallin on todella lievästi sanottuna äänekäs, mutta aion vaihtaa tilalle yhden tai kaksi laitetuuletinta. Autossa on jo valmiiks kytkin jolla sen saa päälle-pois myös ohjain paneelista. Näitä Kabe-juttuja.

Kun ollaan parkissa, kondensoituu ohjaamon laseihin vettä ja jos tällä sais sen verran tarvittaessa lämpöä että kuivais lasit.

Juha

MIKKONEN MATTI 16.10.2006 11:37

Niinpäs onkin. Kun se ennen oli matkustamon lämmitin moottorin lämmöllä, on se jatkossa ohjaamon lämmitin aunto-osan pannulla.

UUSIKYLÄ PENTTI R 16.10.2006 19:03

Vielä jos laitat 220V kv-pumpuksi 3 tehosäätöisen omakotitalon Danfoss pumpun, se muuten pyörii sopivalla invertterillä vaikka silloin kun et ole verkossa. JA taatusti eivät ilmavaivat vaivaa verkostoa senjälkeen. Ko pumpun hintakin on kaikkine tarvittavine osineen alle puolet alkuperäisestä Alden pumpusta. Pumpun lähdöt saa supistettua suoraan vaunun putkistoon käyväksi. Karavanliikkeestä löytyy sopivat osa

Miten muuten tuon pumun paine, eikö siitä pumpusta tule liian suuri paine? (Eli liian tehokas)

IPATTI VEIKKO 16.10.2006 20:46

Ohjaamon ovisyvennyksiin on helppo sada 1,8 metriä lisää patteripituutta ja liittää ne m-auton valmiiseen lämmitysputkistoon.
Taitaa harvasta m-autosta löytyä lämmitysputkistoa Alden ilmoittamaa määrää eli 12 metriä. Olen monesta autosta mittaillut omistajan kanssa patterien pituuksia ja ne ovat välillä 6,5 - 8 metriä. Lisäksi suurimmassa osassa pattereita ei ole ollenkaan ohjaamossa, joissakin on penkin takana 2 x 25 cm ja se ei lämmitä ohjaamoa juuri ollenkaan. Jos autossa on kääntyvät etupenkit, on kai omistajalla syytä olettaa että niitä voi käyttää myös talvella, varsinkin jos on sijoittanut kalustoon 50 - 70 tuhatta eeroa. Jos joku haluaa niin on minulta valokuvia saatavana omaan autooni tekemistäni lisäyksistä joista ensimmäiseen autooni tekemät muutokset maksoi joku muu vaan en minä. Toisen muutokset olivat itsellä tiedossa ja osa tekemistä lisäyksistä näkyy olevan jo uusissa autoissa joissakin malleissa.

VANE PIRJO 17.10.2006 07:32

Terve Veikko,

Lähetätkö kuvia ole hyvä.

Kiitos jo etukäteen,

Juha(ät)seaking(piste)net

IPATTI VEIKKO 18.10.2006 12:46

Tulikos kuvat perille ja jos on tarvetta niin voin selittää kuvien sisältöä. Autoni oli puoli-integroitu Dethless 2,8 JTD automaatti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.