Fiat Ducato 2016 ajoakku tyhjenee

Ari Rajamäki 13.11.2017 18:18

Sunlight Fiat Ducato matkailuauto ostettu Helsinki Caravanista uutena keväällä 2016. Kaikki OK ensimmäisenä kesänä. Keväällä 2017 kun talvisäilytyksestä otin auton käyttöön, akku tyhjä, apukaapeleilla käyntiin. Autoa ei ollut ladattu talven aikana. Latasin itse akkua mutta huomasin että akku ei pidä varausta kuin hetken. Kysyin neuvoa Helsinki Caravanista, heitä ei ongelma kiinnostanut, koska ongelma koski auton akkua eikä ns. hupiakkua. Neuvoivat ottamaan yhteyttä Fiat huoltoon. He vain myyvät autoja , eivät korjaa (näin sanoivat).

Käytin autoa keväällä 2017 huollossa Autokeskus Airportissa Vantaalla. Sanoivat vaihtaneensa ajoakun koska autossa ollut akku ei ottanut virtaa vastaa. Oli siis rikki. Tekivät myös virtamittauksen ja sen mukaan kaikki OK eli ei mitään sähkölaitteita jotka purkaisivat akkua.
Ajelin kesän ja kaikki OK. Mittailin aina välillä jännitettä akusta, totesin jännitetason vähenevän nopeasti jos autolla ei ajeta. Olen ottanut jo auton pois liikenteestä mutta kävin vielä tänään kysymässä Autokeskus Airportissa onko heidän mielestä kaikki OK.
12.10.2017 mitattu jännite akussa 12,6 V.
12.11.2017 mitattu jännite akussa 12,2 V.
Auto seissyt paikoillaan kuukauden ilman käyttöä ja latausta.
Radion sulake ollut irroitettuna koska jostain netistä luin että jotkut radiot vievät käyttämättömänä paljon virtaa.

Autokeskuksen huolto sanoi tänään että tämä on normaalia. Auton akun kuuluu tyhjentyä kuukaudessa jos sillä ei ajeta. Kehoitti asentamaan autoon ylläpitolaturin.

Onko tämä normaalia ? Onko muilla vastaavia kokemuksia ?

Matti Asikainen 13.11.2017 20:32

Asuntopuolella virtaa kuluttaa lämmityslaite ja ajopuolella ainakin lukkojen kauko-ohjauksen valmiustila. Pitämällä auton tolpassa, jossa on 2 tunnin ajastin, saa kumpikin akku tarvittavan piristysruiskeen päivittäin. Haittaa siitä tuskin on, koska olen menetellyt näin ja käynnistysakku on edelleen kunnossa (ikä 10 vuotta). Hupiakku pääsi tyhjenemään käytössä 6 vuotta sitten ja uusittiin, mutta olen sen jälkeen varonut päästämästä sitä liian tyhjäksi. Auto on ollut kotipihalla aina sähkössä kiinni ja käyttö on ympärivuotista. Laturi on EBL99.

Timo Haapanen 13.11.2017 20:55

Mun kokemusten mukaan normaalia. Ainoastaan se on epänormaalia että jännitettä on mittailtu ja asiasta otetaan selvää. @timppa

Timo Haapanen 13.11.2017 20:56

Mun kokemusten mukaan normaalia. Ainoastaan se on epänormaalia että jännitettä on mittailtu ja asiasta otetaan selvää. @timppa

Heimo Turunen 13.11.2017 22:14

Normaalia mikä normaalia, olen kokeillut ja akku piti virtansa koko talviseisokin ajan, lokuun alku huhtikuu. Käynnistyi normaalisti.
Sitävastoin myöhemmin akku heitti henkensä kun virta-avain unohtui lukkoon pidemmäksi aikaa siis vain lukkoon työnnettynä. Jokin siinä innosti autoa kuluttamaan virtaa epätavallisesti. Kävi liian tyhjänä kaiketi. Lähti liian nuorena kierrätykseen. Auto tosin majailee lämpimässä tallissa taukojen aikana.
Nyttemmin auto saa varan vuoksi ajastimella virtaa pari tuntia päivässä.

Heimo Turunen 13.11.2017 22:14

Normaalia mikä normaalia, olen kokeillut ja akku piti virtansa koko talviseisokin ajan, lokuun alku huhtikuu. Käynnistyi normaalisti.
Sitävastoin myöhemmin akku heitti henkensä kun virta-avain unohtui lukkoon pidemmäksi aikaa siis vain lukkoon työnnettynä. Jokin siinä innosti autoa kuluttamaan virtaa epätavallisesti. Kävi liian tyhjänä kaiketi. Lähti liian nuorena kierrätykseen. Auto tosin majailee lämpimässä tallissa taukojen aikana.
Nyttemmin auto saa varan vuoksi ajastimella virtaa pari tuntia päivässä.

Matti Janhonen 13.11.2017 22:30

No ei se kyllä normaalia ole kun kyseessä on uusi akku.
Kaikilla akkutyypeillä on itsepurkausominaisuus ja prosessi on lämpötilasidonnainen kuten niin moni asia akusssa.
Et kerro mutta oletan, että kyseessä on 100 Ah lyijyakku. Jos olen väärässä korjaa.
Kun akun jännite oli mitattaessa tasoa 12,6 V niin sen varaustila oli silloin n. 82-85 % akun nimelliskapasiteetista
Ts. akku ei ollut läheskään täysi.
12,2 V jännitetasolla akun varaustila oli enää 50 %.
Tämän mukaan akusta on kuukaudessa hävinnyt virtaa n. 30 A mikä viittaa siihen, että akkuun on kohdistunut kulutusta, ei tosin suurta mutta kumminkin. Tuo purkaus tarkoittaa sitä, että lataamatta akku on 3 kk sisällä typötyhjä ja pahimmassa tapauksessa ihan sökö. Saattaa otyhjänä myös jäätyä.
Näin oletan käyneen auton alkuperäisen akun kohdalla.
Normaalia uudella akulla olisi ollut se, että se olisi kuukauden aikana itsepurkautunut jotain 0,05-0,10 V ei tasoon 12,5 V. AGM-akuilla purkaus on tätä pienempi.

Panemalla mittari akun kengän ja akkukaapelin väliin tuo virran kulutus voidaan todeta.
Se ei kuitenkaan vielä kerro missä virran kulutus tapahtuu.
Sulakkeita irrottelemalla mittauksen aikana voidaan jo tarkemmin paikantaa se, missä piirissä kulutusta on.
Sitten pitää vielä löytää se laite joka sen kulutuksen aiheuttaa.

Nyt mennään siten sille alueelle, että hommaan tarvitaan ammattilainen ja hänellä tulee olla halua läytää virtaa kuluttava laite. Ellei ole halua niin hän kuittaa asian sanomalla - normaalia.

Kun auto on seisonnassa pika-avun voi antaa niin, että lataa akun ihan täyteen ja 12 h latauksen päättymisestä mittaa akun lepojännitteen = mittaus akun navoista ilman kuormaa. Tällöin jännitteen tulee olla 12,7 V.
Tämän jälkeen akun miinuskaapeli irti ja siihen loppuu virran kulutus.

Raimo Hytönen 13.11.2017 23:51

Nykyautoissa tietotekniikka on merkittävä virrankuluttaja vaikka autoa ei käytettäisikään. Yleensä ottaen radio on siitä suurimmasta päästä kalenteri- ja kellotoimintoineen. Muita virrankuluttajia voivat olla ajoneuvon oma kello, lukituksen ja mahdollinen ajonestolaite ja mitä kaikkea niissä nyt onkaan. Ja mikä pahinta, ongelma vain pahenee alati lisääntyvän elektroniikan ansiosta. Eikä se akun irtikytkeminenkään välttämättä auta, vaan voi tuoda mukanaan omat lisäongelmansa (jotkut autonvalmistajat kieltävät irrottamasta akkua virtapiiristä).

Aloittajaa kohdannut ongelma lienee syntynyt edellä mainitusta suurehkosta oheiskulutuksesta, joka johtanut akun tyhjenemiseen ja edelleen vaurioitumiseen. Näin etenkin siinä tapauksessa, että tyhjä akku on päässyt välillä jäätymään. Tämän voi välttää älykkäällä ylläpitolaturilla, joka estää akun jännitteen putoamisen liian alas.

Noin suuri oheiskulutus ei kuitenkaan ole normaalia, ellei sitten kyseessä ole ne hiivatin kuuluisat ominaisuudet.


Akun irrottamisesta seuraa ainakin yksi välttämätön toimenpide: radion lukituskoodin joutuu antamaan uudelleen, joten se on oltava tallessa.
muokattu: 13.11.2017 23:57
Matti Asikainen 14.11.2017 08:57

Kun avaimen työntää lukkoon, niin lukon rengas liikahtaa hieman sisäänpäin ja kytkee virran avaimen tunnistuspiiriin. Jos avain jätetään tähän asentoon, niin tunnistin kuluttaa virtaa ja jos avain on lukossa pitempään, on akun tyhjeneminen selviö. Siksi auton ohjekirjassa varoitetaan jättämästä avainta lukkoon. Asiaa ei tosin perustella mitenkään, joten syy jää monelta huomaamatta (kunnes sen lopulta huomaa akun tyhjennyttyä).

Markku Hämäläinen 14.11.2017 11:24

Jos käyttää noita Matin arvoja kulutuksen laskemiseen, niin tuloksena on n. 40 mA virta.
Sellainen kulutus voi olla esim varashälyttimellä + kellolla ja muulla auton elektroniikalla.
Koko talven seisonnassa lataamatta tuollainen kulutus tuhoaa akun.
Akun miinusnapa kannattaakin irrottaa pidemmän seisonnan ajaksi, tai asentaa siihen miinusjohtoon pääkytkin.

Timo Haapanen 14.11.2017 14:34

Uudemmissa autoissa avaimen lukkoon asettaminen käynnistää aika monta tietokonetta valmiiksi koska auto luulee että kohta lähdetään.

@timppa

Markku Hämäläinen 14.11.2017 15:01
Timo Haapanen

Uudemmissa autoissa avaimen lukkoon asettaminen käynnistää aika monta tietokonetta valmiiksi koska auto luulee että kohta lähdetään.

@timppa

Tuntematta mitä kaikkea avaimen lukkoon asettaminen käynnistää voi kuitenkin todeta, ettei elektroniikka toimi ilman sähköä.
Ts. jotain kuormaa akulla on silloinkin kun avain ei ole virtalukossa, koska valmiustila kuluttaa myös virtaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.