Dukaton seisontajarru

KOTIRANTA RISTO 24.01.2008 12:33

Onko seisontajarrun jäätyminen yleinen vika. Jarrun keulapään osat vaidettu. Toimi jonkin aikaa. Entä miten jarrun saisi laukaistua pois päältä kotikonstein maastossa?

HUVINEN HEIKKI 24.01.2008 13:33

Entinen matka-autoni oli Ducato-95. Kerran talvella käsijarru oli jäätynyt kiinni eikä liikkeellelähtö onnistunut aikataulussa.

Olin jättänyt auton kotopihaan käsijarru päällä ajettuani vesisateella. Seuraavan kerran kun piti lähteä reisuun oli tietenkin pakkanen.Käsijarru laukesi kun lämmitin kiinnijuuttuneen puolen takajarrurumpua kuumailmapuhaltimella tarpeeksi kauan. Autoon oli juuri tehty täydellinen jarruremontti eteen ja taakse.

Tästä huolimatta riittävän kosteat olosuhteet ja sen jälkeinen pakkanen jäädytti käsijarrun. Maastossa homma onnistuu huonommin,auto voi sytyä tuleen jos pelataan valkean kanssa. Paras konsti on ennakoida ja käyttää kiiloja eikä käsijarrua.

Nyttemmin jätän matka-autoni aina talvella kiilojen varaan.

Heikki Huvinen/Pirkkala

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 14:30

Mä en oo vuosikymmeniin käyttäny talvella ( enkä paljon kesälläkään) käsijarrua em syistä. Ihan normaalitapauksessa fiude kyllä pysyy vaihteellakin paikallaan. Jos on sitte ihan pakottava tarve niin jarru päälle tai esteet renkaan eteen. TeeHoo

KORKIAKOSKI SEPPO 24.01.2008 17:35

Minulla on aivan uusia kokemuksia vastaavasta asiasta. Kyseessä uusi Dukato, joka jääti toista takapyörää. Kyllä sen kohdalla oli kysymys vain tehtaalla liian lähelle säädetystä käsijarrusta. Kyllä suomen talvessa käsijarru täytyy säätää siten, että kahvasta saa vetää kolmesta neljään napsausta, ennenkuin hihnat alkavat ottaa kehiin. Silloin pieni kosteus hihnoilla ei jäädä niitä kiinni. Samoin vaijereiden toiminta pysyyparnpana, kun niillä on riittävästi liikevaraa.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.01.2008 20:17

LEVYjarruun vaikuttava käsijarru saattaa jämähtää jo maantiesuolasta kun auto seisoo, ilman pakkastakin. RUMPUjarruun vaikuttava puolestaan jäätyy helpommin eli rummun sisällä oleva kosteus jumittaa mekanismit. Mutta plussalla ei jäädy.

Ducatoja on meinaan molemmilla.

KORKIAKOSKI SEPPO 24.01.2008 20:29

vm,-07 Dukatossakin on levyjarrut takana, mutta se käsijarru on rumpujarru, eli hihnoilla. Ja ne jäätyvät jos ne hihnat säädetään liian lähelle.

KOMULAINEN JORMA 24.01.2008 22:44

Jäätynyt jarruhihna napsahtaa yleensä helposti irti rummusta kopauttamalla jarrukilpeä vaikkapa vasaralla, usein pelkkä vanteeseen kopautus auttaa. Tämä ei tietenkään auta jos jarruvaijeri on jäätynyt. Jarrujen jäätyminen on matkailuvaunussa yleinen ongelma, johtuen kevyistä jarrutuksista joka ei kuivata kastuneita rumpuja ja hihnoja.

Muista laittaa kiilat pyörien eteen jos ryömit alle koputtelemaan, ja vaikka et alle ryömisikään, olishan se paskamaista löytää ajopeli naapurin katoksesta....:)

Jorkki -
PALIN MATTI 25.01.2008 07:36

Tämä Teuvon konsti on yksi niistä parhaista saada käsijarrumekanismi jumittumaan. Kun käsijarrua käytettään jatkuvasti, pysyy se myös toimintakuntoisena. 40 vuotta olen kaikissa autoissani käyttänyt käsijarrua aina kun se on ollut tarpeellista. Koskaan ei ole mekanismi juuttunut mitenkään. Hyvä voitelu ja ehjät suojakumit auttavat myös kunnossa pysymiseen, mutta ennen kaikkea JATKUVA KÄYTTÖ!

PASANEN MIKKO 25.01.2008 08:58

Mm tässä käsijarrun käyttöasiassa on helppo ruveta Matin joo-mieheksi. Samoin minulla vähän reilun 40 vuoden autoilu kokemuksella yhdessäkään autossa ei seisontajarru ole reistannut. Seisontajarrun käyttö tulisi olla kiinni"selkärangassa" niinkuin turvavöidenkin käyttö.

HÄLVÄ TEUVO 25.01.2008 09:39

No saas nähdä koska jumittuu ensimmäisen kerran. Vielä ei oo jumittuneet minkään niiden 23 auton jarrut, jotka toistaiseksi oon omistanu. Mutta pannaan harkintaan Matin isälliset neuvot.

TeeHoo

KOTIRANTA RISTO 25.01.2008 09:48

Siinäpä se. Olen myös käyttänyt käsijarrua säännöllisesti ja sen käyttö on selkäytimessä. Kiitos vastauksista!

WILHELMSSON LEIF 25.01.2008 11:34

Aina käytän käsijarrua kesät talvet ei koskaan ollut ongelmia.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 25.01.2008 13:25

Käsijarru pysyy kunnossa käyttämällä...ok. Talviseisonnassa sitä voi käydä vetelemässä aina silloin tällöin. Mutta lopetettaessa vetely, ei jätetä päälle. Lyhytaikaiset pysäköinnit ajokaudella ovat sitten ihan eri asia.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 25.01.2008 13:39

Anteeksi nyt Leif. Mutta minua kurmottaa aina niin pirusti, kun joku sanoo "ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia". Se on perskuta sillai, että karvanaamoilla on aina ongelmia kulkupelinsä kanssa. Ei tarvitse kuin muutama sivu täällä lukaista niin jo on mitä kummallisempia vaivoja, joita toiset sitten yrittävät arvailla. Vielä enemmän minua kurmottaa se, että muutamilla täällä kirjoittavilla ulkomaan matkailijoilla "ei koskaan ole ollut mitään ongelmia mistään. Kärsimysten tietkin ovat sileitä kuin naisen polvi jne. Minullakun on joka reissulla se ikuinen vaiva, rahat on aina vähissä, jos ei lopussa. Mutta se on jo toisen aiheen juttu.

EEROLA TEEMU J 25.01.2008 14:10

Juuri noin, ei päälle seisonnan ajaksi. Kun m- auto on hyvä pestä ennen seisontaan jättämistä ( myös alustaa sen minkä pystyy) niin silloin vettä voi helposti jäädä vaikka siihen käsijarruvivustoon ym. vaikka kuinka vetelisi pesun jälkeen. Käyttöjarruillekaan ei tee haittaa jos jarruttelee ne kuumiksi.

ASIKAINEN MATTI 25.01.2008 14:48

Uutena minullakin oli joskus vaikeuksia, kun ohjaamosta ulos johtava käsijarruvaijeri jumitteli pakkasella. Sen auton alla oleva välivipu täytyi naputella vasaralla aukipäin ja jarru vapautui. Sittemmin otin pieneen insuliiniruiskuun synteettistä öljyä ja painoin sen yläpäästä vaijerin päässä olevan mansetin alle ja saman tein myös auton alla oleville pyöriin meneville vaijereille. On nyt pelittänyt jo kolme vuotta ja käytän käsijarrua joka pysäköinnin yhteydessä oli talvi tai kesä.

WILHELMSSON LEIF 25.01.2008 16:08

Sanotaan sitten että ei ole ollut ongelmia. Talon ainut auto ja on paljon liikenteessä.

PASANEN MIKKO 25.01.2008 16:35

En ihan tarkkaan nyt muista vuosilukua, mutta varmaan siinä 80-luvun loppupuoliskolla, kun jarruhihnoista- ja paloista kiellettiin asbestin käyttö. Sen jälkeen kai jarrujen materiaali oli hiukan "hakusessa", koska ainakin sen merkkisissä autoissa, joita minäkin suosin, oli tyyppivikana että takajarrujen (rumpujarrut)jarrukengät tarttuivat pysähdyksissä, oli kesä tai talvi, niin kiinni rumpuhin, että pyörän pyörintä ei vapautunut, kuin purkamalla rumpu irti. Jouduin ainakin kolmasti sen homman tekemään jossakin parkkipaikalla. Niin, siinä autossa, vaikka se oli uusi, en uskaltanut seisontajarrua käyttää. Autoliike kyllä aika pian kutsui jarruhuoltoon kait kaikki sen valmistus-sarjan autot. Löytyi paremmat materiaalit jarruhihnoihin.

AHONEN AULIS 25.01.2008 19:58

Käsijarrua pitää käyttää jo senkintähden että se rumpujarruissa säätää jarrut pintaan.Terv:AA.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.01.2008 11:05

Käsijarruvaijereissakin on hyvää ja huonoa toteutusta. Hyvässä on haitarimalliset suojakumit siinä missä kuori loppuu, ja näin suoranainen vesi pysyy poissa. Voitelu on ehdottomasti suositeltavaa, ja aivan liian usein vaijerit ovat kuivia. Mutta ennen kuin laittaa vaijeriin öljyä on syytä tarkistaa mitä. Jos vaijeri on metallipintainen punos niin tavalliset öljyt kelpaavat. Mutta jos vaijerin pinnassa on musta muovinkaltainen kerros, saa voiteluun käyttää vain silikoniöljyä. Se muovikerros kun on liukaste, joka turpoaa tahmaksi esim moottoriöljystä.

Asbesti kiellettiin jarruosista 80-luvulla, ja alussa oli todella paljon ongelmia sekä eroja miten se korvataan. Nuo asiat ovat kuitenkin historiaa, etenkin kun jarrupaloille(kin) on omat e-norminsa sekä testauksensa. Todelliset erot paloissa ovat hyvin pieniä, ja esim merkki ei tarkoita yhtään mitään. Iso osa palamerkeistä on vain paketin tekstejä, ja käytännössä kaikki valmistajat ostavat joitain toisiltaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.