Matkailuauton ilmastointi ja lämmitys

Harri Bollström 31.01.2024 14:35

Onko kokemuksia miten keski ja etelä Euroopassa leirintäalueilla toimii sähköiset ilmastointi ja lämmityslaitteet. Onko yleisesti 4-10 A sulakkeet. Jos ilmoitetaan laitteessa että toimii A7 niin tarviiko alussa kun käynnistetään enemmän virtaa. Onko turha ostos laitetta ei pysty etelä Euroopassa käyttämään.
Kiitoksia tiedosta.

Petteri Haverinen 31.01.2024 14:57

Itse asiassa monessa matkailuautoon tarkoitetussa ilmastointilaitteessa on ns soft-käynnistys, eli ottaa vähemmän virtaa, jotta myös pienempi sulake kestää.
Huomaa, että nyt on tullut markkinoille uuden tyyppisiä ilmastointilaitteita, jotka myös lämmittävät, mut osa niistä toimii vain jos ulkolämpötila on vähintään +5 astetta.
Kyllä ilmastointi on välillä hyvä, kun ulkolämpötila on yli +30 astetta, toki ilmankin sitä voi pärjätä. Koirien takia meille laitettiin takatalliin Truman comfort RC- laite takatalliin.
Nyt juuri katselussa minkälainen laite tulee seuraavaan matkavehkeeseen. Esim Dometic Freshlight olisi kiva, sillä siinä "säilyy" kattoikkuna, mut en ole varma saako sitä jo uudella tekniikalla.


Esim tämä toimii toimii jo 4 ampeerin sulakkeella ja lämmitys toimii -2 asteen ulkolämpötilaan saakka Dometic Ac Freshjet FJX7 2200
muokattu: 31.1.2024 15:02
Harri Bollström 31.01.2024 15:02

Hei, kiitoksia vastauksesta. olen kuullut soft- käynnistyksestä mutta ilmeisesti näissä edullisimmista laitteissa sitä ei ole. Lämmitys on vähän harmillista että tarvii sen +5.

Petteri Haverinen 31.01.2024 15:07
Harri Bollström

Hei, kiitoksia vastauksesta. olen kuullut soft- käynnistyksestä mutta ilmeisesti näissä edullisimmista laitteissa sitä ei ole. Lämmitys on vähän harmillista että tarvii sen +5.

Nii, ei näistä ole Suomen pakkasilla lämmittäjiksi, tosin jo Dometic Fresh FJX7 mallit lämmittävät -2 asteen saakka...


Varsin useissa laitteissa on soft-käynnistys ja katsele Idealo.de m niin saat oikean hintakäsityksen...
muokattu: 31.1.2024 15:08
Timo Haapanen 31.01.2024 15:44

Oma kokemukseni etelän oloista loka-marras- joulukuussa on se ettei ilmastointia tarvitsisi kuin erittäin harvoin. Niin harvoin ettei kannata lähteä tukkimaan kattoluukkua sen vuoksi. Lämmitystä sen sijaan tarvitaan käytännössä joka yö.

Lisäksi jos on paneleilla varustettu auto ei tarvitse sähköä lainkaan, joten sähkötolpan vangiksi ilmastoinnilla joutuu.

Etelässä olevia matka-autoja katsellessa huomaa ettei ilmastointia kovin tiheässä ole. Sähkön korkea hinta ja sulakkeiden riittämättömyys vaikuttaa asiaan myös. Melko normaali 50 snt/kWh jarruttaa käyttöhaluja, jos jossain on edullista ei ole ampeereita tarpeeksi.

Petteri Haverinen 31.01.2024 17:36

Me ollaan ns ”sekakäyttäjiä” eli välillä ollaan kämppärillä/matkaparkissa/puskaparkissa ja en ole kokenut ilmastointilaitteen rajoittavan tätä harrastusta ja joskus varsin tarpeen, varsinkin jos eläimiä reissaa mukana. Tuo Dometicin freshlight- malli ei vie kattoikkunaa

Markku Koskinen 01.02.2024 11:38

Meillä ilmastointia käytettiin viime reisullakin (2 kk) varsin usein juuri koiran takia. Lähes aina ilman töpselivirtaa. Aurinkopaneelista riittää invertterin kautta virtaa ylikin. Joskun kämppärillä töpseli irti ja kennolla ilmastointi, kun sulake oli 4 A.

Petteri Haverinen 01.02.2024 13:09
Markku Koskinen

Meillä ilmastointia käytettiin viime reisullakin (2 kk) varsin usein juuri koiran takia. Lähes aina ilman töpselivirtaa. Aurinkopaneelista riittää invertterin kautta virtaa ylikin. Joskun kämppärillä töpseli irti ja kennolla ilmastointi, kun sulake oli 4 A.

Kerro vähän tarkemmin; millainen ilmastointilaite ja hupiakkujen ah-määrä sekä aurinkopaneeleiden teho? Olen itse ollut siinä tiedossa, että toki ajon aikana saa takatilan ilmastointilaitteen toimimaan, mut ei juurikaan ilman töpselivirtaa paikoillaan ollessa?

Markku Koskinen 01.02.2024 14:06

Telairin ilmastointilaite vie käytössä n.4.5 A. 185 w kenno tuottaa paraimmillaan lähes 20 A. Akkuina mökin puolella 2x95 A ja 2000 W vertti.

Markku Koskinen 01.02.2024 14:06

Telairin ilmastointilaite vie käytössä n.4.5 A. 185 w kenno tuottaa paraimmillaan lähes 20 A. Akkuina mökin puolella 2x95 A ja 2000 W vertti.

Petteri Haverinen 01.02.2024 14:25
Markku Koskinen

Telairin ilmastointilaite vie käytössä n.4.5 A. 185 w kenno tuottaa paraimmillaan lähes 20 A. Akkuina mökin puolella 2x95 A ja 2000 W vertti.

Kauanko ilmastointi toimii ilman 230v virtaa?
Jos ilmastoinnin kulutus on 4,5 ah 230 virtaa, niin eikös kulutus on 1035 wattia tunnissa?
185 watin paneelin tuottoa lie max 170 wattia tunnissa ja jos noissa akuissa on yhteensä 2*95 ah 12 voltin virtaa elo 2280 wattia.
ilmastoinnin kulutus 1035-170 (paneelin tuotto) yht 865 wattia ottaa laite akuista. Jos lasken oikein niin vajaassa kolmessa tunnissa on akut tyhjät?
Vai laskinko jotain väärin?

Markku Koskinen 01.02.2024 14:44

Laskelmista en tiedä, mutta käytännössä pelaa. Ilmastoinnin käyttöaika ei monia tunteja kerralla olekaan. Mittarin (auton järjestelmä) mukaan akkujen varaustila ei laske. Ehkä meillä on ikiliikkuja...

Seppo Suomi 01.02.2024 15:16

Vielä tarkennettuna tuo Wh määrä puolittuu kun lyijyakusta ei passaa oikein ottaa ulos kuin noin 50%.
Ainoa mikä vähän helpottaisi olisi tuo kattoluukun tuuletin.

Petteri Haverinen 01.02.2024 18:41
Markku Koskinen

Laskelmista en tiedä, mutta käytännössä pelaa. Ilmastoinnin käyttöaika ei monia tunteja kerralla olekaan. Mittarin (auton järjestelmä) mukaan akkujen varaustila ei laske. Ehkä meillä on ikiliikkuja...

Kyllähän miestä aina uskotaan, vaikka tuntuukin, että jotain ”yhtälöstä” puuttuu, jos laskemani on oikein ja sinulla on ilmastointi päällä, eikä vain tuuletuksella…

Antero Virkkala 01.02.2024 19:34

Kyllä Petterillä on numerot oikein, vaikka yksiköissä onkin vähän lipsumista. 4,5A (=ampeeria) kertaa 230V (=volttia) = 1035W (=wattia). Jos 1035W kerrotaan ja jaetaan tunnilla, sama asia voidaan ilmaista 1035Wh/h (=wattituntia tunnissa, on näin helpompi verrata akun kapasiteettiin). Paneelin nimellisteho 185W, käytännössä 170W = 170Wh/h. Ilmastointikoneen energian kulutus = 1035 - 170 = 865Wh/h. Yhdestä akusta saatava energia on nimellisesti 12V kertaa 95Ah (=Ampeerituntia) = 1140Wh. Lyijyakkua ei pitäisi purkaa alle 50% varaukseen, mutta akkuja on kaksi, joten käytettävissä oleva kapasiteetti on n. 1140Wh. 865W:n energian kulutus vie akut 50% varaukseen 79 minuutissa.

Korjataanpas laskelmaa vähäsen. Invertterin hyötysuhde ei ole 100%. Jos hyötysuhteeksi oletetaan 90%, niin 865W:n energian syöttäminen ilmastoinnille vaatii akuista 961W. Tällä teholla täydet akut purkautuvat 50%:iin 71 minuutissa.

Korjataanpas laskelmaa vielä lisää. Jos invertterin hyötysuhteeksi oletetaan 90%, se kehittää hukkalämpöä 96W. Ilmastoinnin teho ilmoitetaan usein BTU/h -yksiköissä, joten 96W = 327 BTU/h. Tämän verran ilmastoinnin jäähdytystehosta kuluu siihen, että se hävittää invertterin kehittämän hukkalämmön (olettaen, että vertti on jäähdytettävässä tilassa ja sen hyötysuhde on 90%). Vasta sitten ilmastointi alkaa todella jäähdyttää tilaa.

Näillä luvuilla täydet akut purkautuvat 50%:iin noin tunnissa. Se, mitä epäilen tapahtuvan, on että ilmastointi ottaa aluksi tuon 4,5A, mutta myöhemmin vähemmän. Kyse ei ole moottorin käynnistyksen virtahuipusta vaan siitä, että kun tila on viilentynyt, saavutettu lämpötila pysyy vaikka ilmastointi käy vain osan ajasta. Toinen mahdollisuus on, että joku on salaa asentanut Markun katolle toisen paneelin. Jos nimittäin AGM-akkua ladataan 14,7V jännitteellä, (lähes) 20A virralla, ja esim. 90% hyötysuhteella, tähän tarvitaan paneelilta bruttotehoa (lähes) 327W.

Timo Haapanen 01.02.2024 20:13

Tuntuu aika isolta luvulta lähes 20A 185 W:n panelilla. Itsellä 430 W paneleita ja käytännössä 23 A on maximi mitä tulee. Mikrouunilla kuormitettuna etelän pystyssä paistavassa auringossa.


Ei myyjätkään lupaa ihmeitä. Riippuu tietty millä volteilla lasketaan. Tässä 9,68 A https://www.marinea.fi/sunwind-arpina-185-W Tässä 9,28 A https://procaravan.fi/products/nds-lisaaurinkopaneeli-blacksolar-185wp
muokattu: 1.2.2024 20:24
Markku Koskinen 01.02.2024 22:32

No täsmennetään vähän. Paneeli lataa toki koko valoisan ajan. Ilmastointia käytetään kerrallaan aina noin tunti, jotta auto saadaan viilenemään, jos ulkolämpötila on + 30. Tätä toistaen tarpeen mukaan päivän mittaan. Muuten käytössä on mikro, vedenkeitin air fryeri päivän mittaan. Etelän auringossa ei ole akkuja tyhjäksi saatu koskaan. Puhuin siis käytännöstä ja ilmastoinnin toimimisesta etelässä.

Seppo Suomi 01.02.2024 23:19

Lisää lipsumista: " lmastointikoneen energian kulutus = 1035 - 170 = 865Wh/h. "

Wattitunti (tunnus Wh[1][2], W h tai W·h) on energian yksikkö, joka vastaa watin tehoa tunnin ajan. Sähköenergian määrää mitattaessa käytetään usein kilowattituntia (tunnus kWh[1] tai kW·h). 1 kWh on 1 000 Wh.
(Wikipedia)

Mielestäni havainnollisempi tapa on esittää juuri Wattitunteina energia. Varsinkin jos joutuu käsittelemään erilaisia jännitteitä. 12/230 v. Ei Ampeeritunteina

Petteri Haverinen 02.02.2024 08:13
Markku Koskinen

No täsmennetään vähän. Paneeli lataa toki koko valoisan ajan. Ilmastointia käytetään kerrallaan aina noin tunti, jotta auto saadaan viilenemään, jos ulkolämpötila on + 30. Tätä toistaen tarpeen mukaan päivän mittaan. Muuten käytössä on mikro, vedenkeitin air fryeri päivän mittaan. Etelän auringossa ei ole akkuja tyhjäksi saatu koskaan. Puhuin siis käytännöstä ja ilmastoinnin toimimisesta etelässä.

Näin ajattelinkin,vaikka sitä et alkuun kertonut.
Tosin täytyy akkujen varaustason lasku näkyä myös mittarissa.
Itse testasin kotipihalla ikkunaan laitettavaa AC-laitetta, jonka kulutus on n750 wattia.
Muistaakseni n 3,5 tuntia riitti virta.
Matkavehkeen katolla on 330 watin paneeli ja akut 2*95ah.
Laitoin koneen täydelle teholle ja normi suomalainen lämmin ja aurinkoinen kesäpäivä.
Tämä on hyvää keskustelua, sillä kannattaa selvittää millainen laite sopii parhaiten kunkin omaan tapaan reissata.
20220 heinäkuussa oltiin Budabestissa kämppärillä ja ulkona reilu +40, auton sisämittari taisi näyttää lähemmäs +50.
Ei voinut koiria jättää autoon, vaan piti ulkona markiisin varjossa, puhaltimien kera, viettää päiviä, kaupungilla kiertelyn sijaan. Silloin ajatus ilmastoin tarpeesta jäi mieleen….


Siis vuonna 2022, ei sentään vielä tulevaisuudessa eletä, vaikka postiviisella mielellä mennään…
muokattu: 2.2.2024 08:18
Timo Haapanen 02.02.2024 08:48

''2022 heinäkuussa oltiin Budabestissa kämppärillä ja ulkona reilu +40, auton sisämittari taisi näyttää lähemmäs ''
Tässä yksi syy miksi töistä vapaa vaanari ei lähde keskikesällä etelän suuntaan.

Auton jännitemittari näyttää pänelin tuottaman latauksen vuoksi heti jäähdytyssession päättymisen jälkeen max. latausjännitettä, tämä ei todellakaan tarkoita akkujen olevan täynnä.
Lopullinen täyttyminen vie paljon aikaa. Se kämppärin 4 A auttaa, sillä on illan ja yön pimeä aika ( n. 12 h ) lykätä akkuihin tavaraa. Latauksen loppuvaiheessa akku ei paljoa ota vastaan.


Olisiko jopa niin että tuo kämppärin 4 A mahdollistaa Markun toiminnan useammaksi kuin yhdeksi päiväksi. Illalla nääntymäisillään olevat akut saavat elvytystä koko yön. Samalla verkkovirta sotkee akkujen lataustilan arvioinnin auton omista mittareista. Itsellä akut ovat aina auringon laskiessa täynnä, aamulla yön lämmityksen jäljiltä jännite on yleensä 12,5 V. Tästä on hyvä aloittaa kahvikeitto kun aurinko jo kurkkii taivaanrannalla.
muokattu: 2.2.2024 09:06
Harri Bollström 02.02.2024 09:24

Hei, kiitoksia kaikille jotka osallistu keskkusteluun, sain paljon tärkeätä tietoa. Ilmastointi laitteen hankinta meni vielä harkinnan puolelle. On vielä rahallisesti niin arvokas ja käyttö voi jäädä vähäiseksi sähkön hinnan takia sekä leirintäalueen sulakkeen kestävyyden takia.
Erillisen ilmalämmitin on myös harkinnassa ilman ilmastointia.
Kiitos.

Petteri Haverinen 02.02.2024 09:49
Harri Bollström

Hei, kiitoksia kaikille jotka osallistu keskkusteluun, sain paljon tärkeätä tietoa. Ilmastointi laitteen hankinta meni vielä harkinnan puolelle. On vielä rahallisesti niin arvokas ja käyttö voi jäädä vähäiseksi sähkön hinnan takia sekä leirintäalueen sulakkeen kestävyyden takia.
Erillisen ilmalämmitin on myös harkinnassa ilman ilmastointia.
Kiitos.

Kyllä ilmastointia voi käyttää, kun valitset Soft-käynnistyksellä olevan lähes millä kämppärillä vaan. Ei se sähkö niin kallista ole ja vajaan parin tonnin investoinnilla saat paljon vastinetta rahalle…

Jouni Ratilainen 02.02.2024 14:07

Nyt on tullut markkinoille 12v. Käyttöisiä ilmastointilaitteita. Halvin kiinalainen n.1100 euron hintainen. Italialainen n.2500 euroa. Virran kulutukset vaihtelee 7-40 A.
Olen senverta tumpelo etten osaa laittaa linkkejä,mutta googlettamalla löytyy.

Timo Haapanen 02.02.2024 14:28

Onko sitten niin että vedetään verhot kiinni ja istua nökötetään autossa se kuuma aika. Ei kuullosta kovin mielekkäältä.

Jukka Iiskola 02.02.2024 22:52

Green kattolaite oli edellisessä kulkineessa. 6A ei ongelma.

Veli-Pekka Merikallio 03.02.2024 10:20

https://www.antinvalinta.fi/product/188/12v-ilmastointilaite-draco-mono-cooler-22

Jouni, linkitys kannattaa opetella, säästää turhaa kirjoitustyötä!

Google haku-osoiteriville nuoli-hiiren oikean reunan painallus-valikosta "kopioi"-peruutus takaisin sivulle-hiiren oikean reunan painallus- valikosta "liitä". Aika simppeliä, eikös!

Petteri Haverinen 03.02.2024 11:30

Onhan 12v -malleja alle 800€
https://www.amazon.de/ZWJABYY-Klimaanlage-Dachklimaanlage-elektrische-Standklimaanlage/dp/B0CB5Z1L7K/ref=sr_1_7?keywords=12v+klimaanlage+wohnmobil&qid=1706952401&sr=8-7

https://www.amazon.de/obenliegende-klimaanlage-12v24v-kühlung-parkplatz/dp/B0CJ9CPRHL/ref=sr_1_5?crid=1BT0J43HAJ3FH&keywords=klimaanlage%2Bwohnmobil%2Bdach%2B12v&qid=1706952540&sprefix=12v%2Bklimaanlage%2Bwohnmobil%2Caps%2C255&sr=8-5&th=1

Harri Bollström 03.02.2024 16:48

Päivällä ei ongelmaa lämmön kanssa mutta etelässä yöt voivat olla tosi hankalia välillä. Nuorempana ei niin haitannut mutta nytten kun ikää alkanut tulemaan niin huomaa että viilennystä kaipaisi illalla.
Pitää katsoa vielä näistä ehdotuksia mitä tuli tässä esille.
Kiitoksia kaikille jotka ovat vastanneet kyselyyn.

Petteri Haverinen 03.02.2024 17:43

Toi green kannattaa suoraan unohtaa… vanhaa tekniikkaa.sillä ulkolämpötila pitää olla min 5+.
esim Dometic Freshjet FJX4 1500 toimii 4 ah sulakkeella.
Toimii -5 saakka ja maksaa n 1400 ja asennus 2-300€

Harri Bollström 03.02.2024 21:15

Tämä näyttää hyvältä, ilmeisesti tässä ei ole lämmitys mahdollisuutta.

Timo Haapanen 04.02.2024 08:10
Harri Bollström

Päivällä ei ongelmaa lämmön kanssa mutta etelässä yöt voivat olla tosi hankalia välillä. Nuorempana ei niin haitannut mutta nytten kun ikää alkanut tulemaan niin huomaa että viilennystä kaipaisi illalla.
Pitää katsoa vielä näistä ehdotuksia mitä tuli tässä esille.
Kiitoksia kaikille jotka ovat vastanneet kyselyyn.

Itsellä etelänreissut ajoittuvat loka-marraskuulle. Lämmitystä tarvitaan melkolailla joka yö, heti auringon laskiessa n. klo 19.00 alkaa jäähtyminen. Joulukuussa alkaa jo päivisinkin olla viileää, auringossa on kyllä voimaa talvellakin.

Malaga nyt
https://www.foreca.fi/Spain/Malaga

Lauri Levola 04.02.2024 10:16

Buenos días, Santa Pola tänä aamuna klo 7.00 lämpö +3 astetta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.