TomTomin tietosisältö?

KNAAPI JUHA 12.04.2008 23:17

Kenestähän johtuu tai pikemminkin kenen hoitamattomuutta on, että karttamateriaalista puuttuu jopa päätieverkoston nopeusrajoitustietoja tai että ne ovat jo vuosia sitten tehtyjen tienparannusten jälkeen vielä entiset tiedostossa.

Arvelisin, että Tele Atlaksella karttamateriaalin tomittajana on käytettävissä Suomen karttakeskuksen? tielaitoksen? kunnatoimiston vaiko hevosmiesten tietotoimiston antamat ja ylläpitämät tiedot. Kenellehän homma kuuluisi?

Olisi kai kohtuullista, että kolme vuotta sitten jatketulla moottoritienpätkällä ei enää kummittelisi ikivanha 60km/h rajoitus. Olisiko kysymyksessä ihan pelkkä välinpitämättömyys??

Muutoinkin voisi kuvitella, että pikkuhiljaa nopeustietojen määrä lisääntyisi materiaalissa. Päivitettyäni Euroopan kartastoni en ole ainakaan Suomen osalta tällaista kehitystä juurikaan nähnyt. Olisi syytä olla ja tarpeen olisivat kaikille tienkäyttäjille.

Hiukan myös ihmettelen, että esim. 8-tien isot liikenneympyrät Pohjanmaalla eivät vielä näy 2007 karttamateriaalissa, vaikka ovat olleet olemassa jo melko kauan.

HÄLVÄ TEUVO 13.04.2008 08:46

Tää on Juha just navigattoreitten se heikkous. Kartta-aineistot eivät voi olla reaaliajassa. Mulla on Garminin Street Pilot 2620 ja siinä 2 vuotta vanha Euroopan kartta. Meinaan pärjätä kesän reissun vielä sillä. Jos ei sillä löydy niin kyselen vastaantulijoilta tai apukuskilta. Katsokoon aina mukana olevasta kartasta. Karttapäivitykset maksavat sen verran, että kohta saa koko navigaattorin karttoineen päivineen halvemmalla. Eri karttalähteet toimivat kukin omalla päivitysnopeudellaan. Varmaan ajan tasalla pitäminen aiheuttaa enemmän tai vähemmän viivettä. Käyttäjän kannalta titysti olisi suotavaa, että päivitys olisi nopea ja halpa. Saa nähdä, koska tulee semmonen systeemi, että satelliitti päivittää koko ajan karttaa. Sillon oltaisiin reaaliajassa. Lienee toiveajattelua.

Terv TeeHoo

VARTIAINEN JOUKO G 13.04.2008 10:37

Sen lisäksi mitä Hälvän Teuvo tuossa edellä kirjoitti, on hyvä ottaa huomioon, että Skandinaavia ja eritoten Suomi eivät varmaankaan kuulu karttajärjestelmän päivitysprioriteetin kärkipäähän. Tämä meikäläinen liikennetiheys ja laitekauppa ei liene kovin houkutteleva kohde. Pienistä puutteistaan huolimatta navigaatiojärjestelmä puoltanee silti paikkaansa. Silmät auki tuolla liikenteessä on jokatapauksessa kuljettava ja tehtävä ne tärkeimmät viimehetken havainnot livenä, kertoipa navigaattori mitä tahansa.

NOUSIAINEN MARTTI 13.04.2008 11:58

Vaihdoin kortin Tom Tom scandinavian-, koko eurooppa versioksi. Piti olla kaikki viimeisimmät päivitykset myös scandinavian osalta siinä, mutta eipäs ollutkaan, päinvastoin. Mutta aina sitä jotenkin perille löytää silti.

MÄKELÄ ARI 13.04.2008 14:43

onko noita nopeusrajoitus tietoja muutenkaan navissa mahdollista ylläpitää kun on keksitty talvirajoitukset ym muuttuvat rajoitukset. siks siellä tien sivussa on se merkki josta se näkyy.

KLOCKARS JUHANI 14.04.2008 20:24

Käykää katsomassa sekä TomTomin kotisivuilta että TeleAtlaksen sivuilta miten sinne voi ilmoittaa naviaineiston puutteista.

On selvää, etteivät muutokset kulkeudu omaan naviisi kovin nopeasti, sillä prosessi on monivaiheinen. TeleAtlas kerää jatkuvasti tietoja muutoksista eri lähteistä. TeleAtlaksen sivuilta löytyy kivaa tietoa, miten he tämän prosessin hoitavat kaikkine tarkistuksineen. Kun muutokset on tarkistettu, oma aineisto päivitetään. Seuraavaksi aineisto on sovitettava navivalmistajien omiin sovelluksiin.

Kaikki vaatii aikaa, ja TeleAtlas kertookin päivittävänsä aineistonsa pari kertaa vuodessa. Silloinkaan aineisto ei kaikilta osiltaan ole ajan tasalla. Ottamalla vielä loppuprosessi huomioon on kaikkien navien kohdalla otettava huomioon, että kartta-aineisto, jonka ostaa tänään on käytännössä vuoden vanha jo ilmestyessään.

Mitä sitten tulee nopeusrajoituksiin, netistä löytyy ilmeisesti varsin ajankohtaisia tietokantoja, jotka voi itse ladata naviin, jotkut maksua vastaan - Olen muuten ounastellut, ettei kukaan ole kehitellyt automaattista nopeuden vaalvontaa saman malliin kuin rautateillä. Tekniikkoja olisi tarjolla useitakin. En tällä foorumilla ryhdy niitä pohdiskelemaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.