Navigointi

LAINE LASSE 25.11.2012 16:01

Moro! Viime kesänä Euroopassa paperikartan ja navigaattorin kanssa sählänneenä suunnittelen uutta systeemiä. Olen täältä lukenut, että joillakin on läppäriin yhditetty gps-vastaanotin. Läppäreissä on pyörinyt erilaisia navigointiohjelmia. Voisitteko kertoa niistä kokemuksianne? Samoin kiinnostaisi aivan erityisesti, josko joku on käyttänyt nykyään niin muodikasta tabletti-tietokonetta navigointiin. Joissakin tableteissa näkyy olevan gps-vastaanotin valmiiksi asennettuna. Myös tieto siitä, missä ajon aikana teidän läppärinne/tablettinne ovat kiinnostaa. Eihän ainakaan läppäriä ihan sylissä kauaa viitsi pitää.

t. Lasse

HAAPANEN TIMO 25.11.2012 16:12

Mun systeemini perinteisellä läppärillä: https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/Lappariteline?authkey=Gv1sRgCJT3p5KmkNapGA#

Kaksi kesää menty ilman paperikarttoja. Koneessa Autoroute jota me käytämme vain karttana, erillinen gps- pulikka on telineen alla ja Autoroutessa päällä asetus joka keskittää kartan siihen missä kulloinkin olemme.

Varsinainen navigointi menee Garminilla.

@timppa

ESKOLA PENTTI 25.11.2012 17:03

Läppäri+Autoroute+gps-palikka, siinä kaikki, mitä matkamies tarvitsee reitin suunnitteluun ja suunnistamiseen. Ääniopastus kuuluu luonnollisesti ohjelman hyviin puoliin.

ALAKULJU AULI 25.11.2012 18:00

Kuvassa on Googlen karttaohjelma joka ei ole hyvä. Nyt on ollut käytössä jonkin aikaa Navigon ja se tuntuu paremmalta ainakin asuntoauto käytössä kuin tuo TomTom. Ipadille saa ihan oman autotelineen mutta pysyy hyvin tuossa kojelaudalla kun on nuo nahkaiset suojakuoret. Ensin ostin tupakansytytimeen käyvän tarvike autolaturin joka oli 1000mA, se ei riittänyt hyvin navigointi ja surfailu käyttöön. Sitten ostin ipadin oman laturin joka on 2000mA ja se on riittävä. Pelkässä navigointi käytössä akku pysyy täytenä. Lisäetu tuossa kun navigointiohjelma on tabletissa tulee tuosta isosta näytöstä. Tietysti normaalistakin navigattorista löytyy parkkipaikat, nähtävyydet,... mutta on kätevää kun tuo näyttö on iso. Tietysti nuo navigaattorit voi sinua aina huijatakkin eli onhan se paperikarttakin tarpellinen lisä.

TOIVONEN MARTTI 25.11.2012 20:14

Samsung galaxy tab, se vanhempi 7-tuumainen ja Navigonin ohjelmisto. Kaksi navigaattoria loppuun kuluttaneena en enää uutta osta, tabletti on monikäyttöinen ja kätevä.

Esim nyt siinä on halvan laajakaistayhteyden antava simkortti ja se toimii mobiilitukiasemana tarkoittaen että siihen voi läppäri ottaa wlanyhteyden ja pääsee sitä kautta verkkoon. Voidaan molemmat vaimon kanssa surffailla samalla yhteydellä. Siitä voi myös illalla katsoa suomalaiset uutiset areenasta ja skypetellä lastenlasten kanssa.

Kun vehkeessä on sekä googlen kartat että navigonin kartat ja esim. adacin kämppäri- ja stellplatzpoit niin sillä hakee lähimmät kaupat ja monet muut poit hetkessä. Googlen navigointia en ole vielä kokeillut mutta sekin täytyy varmaan testata.

Pois en vaihtais

JANHONEN MATTI 25.11.2012 20:23

Tuo Timon varustus on mielestäni hyvä. AutoRoute on ihan omaa luokkaansa reittisuunnittelussa ja laskennassa ja sen avulla voi zoomaten näyttää haluamansa yleiskuvan siitä missä kulloinkin mennään. Navi ei siihen sovellu näytön pienuuden vuoksi vaikka kuinka yrittäisi. Kun navin zoomaus pienenee niin itä mukaa paikannimet ja pienemmät tiet tippuu kartalta, jolloin hahmotus vaikeutuu.

Garmin taas soveltuu hyvin varsinaiseen navigointiin ja siinä on valmiiksi ohjelmoituna hyvin monipuolisesti eri palvelupisteet ilman, että niitä tarvitsee sinne erikseen ohjelmoida. Ja hyvää siinä on myös se, että se ottaa kohteen koordinaatit kolmessa eri muodossa ja sen lisäksi osoitteena tai karttaa ao. kohdasta painamalla.

Ja kun on molemmat niin on varajärjestelmä mukana jos toinen tilttaa.

ALAKULJU AULI 25.11.2012 20:25

Googlen navigointi tarvitsee sen nettiyhteyde eli onnistuu vain sitä kautta. Tarkemmat kartat häviää muutaman päivän päästä jos ei ole netti yhteydessä ollut ainakin ipadissä. Adacin kämppäri- ja stellplatzit 2013 pitää laittaa kun ne tulee.

Pois en kyllä minäkään antaisi.

ESKOLA PENTTI 25.11.2012 20:31

Matti, jos nuo kaksi mainitsemaasi pettää, niin sittenhän tulee mukaan kuvaan vielä live-opastus?

JANHONEN MATTI 25.11.2012 20:49

Niin tulee ja jos se on hyvä niin se on hyvä, eikä virtakatkot haittaa - yhteyskatkot joskus. Vähän vaikeasti sanottu mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Toiset kun osaa lukea karttaa ja toiset ei.

ESKOLA PENTTI 25.11.2012 21:23

... vielä parempi, jos osaa lukea sen live-opastajan ajatuksia ennakkoon risteykseen tullessa ....

AALTIO ISMO 25.11.2012 21:23

Läppäri, AutoMapa ja GPS-palikka. AutoMapa ja Autoroute ovat samalla periaatteella toimivia. Monet ovat vaihtaneet AutoMapaan - on kuulemma selkeämpi ja helpompi käyttää. Siinä on Navteqin kartat. Ohjelmaan tulee ilmaisia ohjelmisto- ja karttapäivtyksiä n 2-3 kk:n välein. Autoroute päivitetään kahden vuoden välein.

LEHTINEN VÄINÖ 26.11.2012 21:34

AutoMapa toimii hyvin, mutta ilmaisten päivityksien kanssa on ongelmia.

JANHONEN MATTI 26.11.2012 21:57

Tuolla karttaohjelman päivitysvälillä ei ole niin suurta vaikutusta kun luulisi, eikä vallankaan silloin kun ajetaan navilla. Tiet ja kadut on kuitenkin aika pysyvää lajia ja uusien teiden rakentamisaika on pitkä. Reaaliaikaiseksi karttaa ei koskaan saa jos mukaan otetaan tietyöt, tilapäiset tietyöt ja vaikkapa kolareista johtuvat ruuhkat. Edes liikenneradio ei auta jos on ehtinyt ajaa liittymän ohi ennen varoitusta.

Mitä Suomen kartoihin tulee niin parhaat nettikartat on ilmainen Maanmittauslaitoksen karttapaikka ja Metsähallituksen retkikartta. Maanmittauslaitoksen kartalta löytyy jo kiinteistöjen rajatkin.

ESKOLA PENTTI 27.11.2012 08:45

Puhut, Matti, asiaa "Mitä Suomen kartoihin tulee niin parhaat nettikartat on ilmainen Maanmittauslaitoksen karttapaikka ja Metsähallituksen retkikartta." Nuo ovat todella mainiot kartat. Vielä, kun noihin saisi gps-paikannuksen, niin olis täydellistä?

ALAKULJU AULI 27.11.2012 09:22

Tuo ipadissä valmiina ollut Googlen kartta joka myös navigoi kertoo livenä onnettomuudet, ruuhkat, tietyöt ja muut sellaiset mutta tarvitsee tuohon nettiyhteyden. Siellä Helsingin seudullakin näyttää olevan pieniä ruuhkia ja tietöitä. :) Tuo livepalvelu esim. TomTomissa on hyvä ominaisuus kun se päivittelee vastaan tulevia ongelmia/viivästymiä 3minutin välein ja antaa sitten nopeampia ajo vaihto ehtoja.

JANHONEN MATTI 27.11.2012 10:28

Noilta Maanmittauslaitoksen kartoilta ne Navteqit ja muut tietonsa saa. Ei niillä omaa kartotusta ole. Olisi vähän liian iso homma kerätä sitä tietoa mitä on kerätty jo satoja vuosia.

Maanmittauslaitoksen ilmaisella Karttapaikalla on koordinaatit osoitettavissa mille pisteelle tahansa Suomessa. Koordinaatit saa suoraan kartan päälle seitsemällä eri tavalla ja niitä voi muunna näppäimen avulla muuntaa omalle naville syötettävään muotoon.

Tietokoneella voi helposti koota listan itselle tärkeitä koordinaateista vaikkei navia omistakaan. Koordinaateista voi olla apua jos tarvitsee opastaa vieraat tai huoltomies perille, tai vaikka tilata ambulanssi paikalle. Ja käy se vaikka hyvän puolukkapaikan koordinaattien merkkaamiseen.

LAINE LASSE 27.11.2012 18:59

Kiitos vastauksista!

Tabletti on jo joulupukin lahjalistalla. Vielä kiinnostaisi tietää tuosta ilmeisesti Android-käyttöjärjestelmässä pyörivästä NAvigon-ohjelmasta. Toimiiko se kuten Navigon navigaattorin ohjelma?

Entä onko kukaan käyttänyt Autoroute-ohjelmaa navigoimiseen? Siis liittänyt siihen GPS-vastaanottimen ja ajellut sen avulla.

Mielestäni tabletin paras ominaisuus on juuri se, että sillä saa näkyviin isomman alueen kartasta ja että zoomaus on helpompaa kuin perinteisellä navigaattorilla tai puhelimella.

Minkä hintainen muuten tuo AutoMapa-ohjelma on? Pikaisella etsinnällä en löytänyt euromääräistä hintaa ohjelmalle.

Retkeilijänä ja "puskaparkkilaisena" pidän tuota retkikartta.fi palvelua aivan erinomaisena. Sillä löytää tosi helposti sopivan metsäautotien sieltä keskeltä ei mitään.

t. Lasse

HAAPANEN TIMO 27.11.2012 19:04

Aaltion Ismo innokkaasti ilmoittaa mapan hinnan kun ehti jo mainostaakkin.

Automapaa en tunne, mutta Autorouten navigointi on kivikautista nykyisiin naveihin verraten. Siksi me käytämme sitä karttana, siinä se on hyvä.

@timppa

LAINE LASSE 27.11.2012 19:28

Haapanen Timo: Miten sitten siirrät AutoRoutella suunnittelemasi reitin siihen navigaattoriin? Eikö siinä ole aikamoinen homma?

t. Lasse

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.11.2012 20:02

"Minkä hintainen muuten tuo AutoMapa-ohjelma on? Pikaisella etsinnällä en löytänyt euromääräistä hintaa ohjelmalle." Tuolla on hinta http://www.allspec.fi/Karttaohjelmat.html

"Miten sitten siirrät AutoRoutella suunnittelemasi reitin siihen navigaattoriin? Eikö siinä ole aikamoinen homma?"

AutoRoutesta ei ole käsitystä, mutta Tyre ohjelmalla se sujuu mainiosti. Suunnittelu Googlen kartalla ja reitin siirto senjälkeen naviin Tomtomiin tai Garminiin.

http://www.tyretotravel.com/

HAAPANEN TIMO 27.11.2012 20:20

Mutta eihän naviin kannata mitään pitkiä reittejä laitella. Naviin asetetaan lyhyehkö pätkä kerrallaan ettei se lähde oman päänsä mukaan ajelemaan.

Esim. Puolassa, jossa kartalla melkein samannäköisiä teitä on suunnilleen ruutumuodossa pitää olla tarkkana ettei jouduta väärän kokoisille teille. Navi haistaa helposti mielestään parhaan ja se onkin huono.

Hahmotelma voi olla routessa. mutta tarkemmin minä katselen iltasella seuraavan päivän ajatukset ja siitä naviin korkeintaan muutama tunti kerrallaan.

Ja kotona siirtelen reissun mahdollisia kohteita naviin hirveän määrän tällä systeemillä: https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/MapsistaNaviin#

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.11.2012 20:45

Timppa: Tuolla tavoin saa vain yhden pisteen siirrettyä, mutta Tyre-ohjelmalla voi tehdä useamman pisteen reitin jonka voi tallentaa naviin.

Ei välttämättä koko Euroopan halki kannata suunnitella kerralla, mutta jos haluaa pävämatkan menevä tiettyä reittiä...

JANHONEN MATTI 27.11.2012 20:50

Toimitaan näköjään Timon kanssa ihan samalla tavalla. Naville ei mielestäni pidä tarjota tietä reitteinä tai edes päiväannoksina vaan sen mukaan, mitkä on kulloisetkin olosuhteet. Jos on menossa Helsingistä Rovaniemelle voi toki laskettaa kerralla koko matkan ja se on siinä. Mutta jos on ajamassa vaikka etelästä pohjoiseen Barcelonan läpi se kannattaa laskettaa kahtena pätkänä. Pitkät tieosuudet jossa on paljon vaihtoehtoisia reittejä ja risteyksiä ja jotka vaatii navilta suurta laskuvoimaa, kannattaa tarjoilla naville lyhyempinä pätkinä. Ja sen voi tehdä ihan ajon aikana ao. kohta kartalta painamalla..

HAAPANEN TIMO 27.11.2012 21:58

Juuri näin Matti. Markulle. Otin Puolan esille huonojen teiden vuoksi, aika homma tutkia teiden numeroja etukäteen muutaman kymmenen kilometrin välipistein. Tienumeroja seuraamalla voi tuurilla säästyä oikein huonolta tieltä. Pätee useassa paikassa muuallakin missä ei nyt aivan motaria ajeta.

Enkä minä lomareissun tarkkaa päivittäistä reittiä osaa sanoa kun oikeastaan vasta sitten kun se on ajettu.

@timppa

YLINEN MATTI 27.11.2012 22:11

Terve!itse ostin garmin systeemin koska sen kanssa ja avulla saa läppärille suunnitella eri etappi vaihtoehtoja ja reittejä tie tieltä(tarkistankin ne tarvittaessa googlesta kuvien kera)sitten siirrän esim 10vaihtoehtoa tai reittiä naviin josta ne saa käyttöön jos ne loppuu kesken niin läppäri soimaan olen huomannut että kordinaateilla on helpoin työskennelläterv.masa

ALAKULJU AULI 28.11.2012 09:38

Ostin ihan kokeiluksi Apple Storesta tuon AutoMapa EU kahden viikon kokeiluversion 89s:llä. Näin äkkiä ajatellen minusta isompi kartta näkymä (koko maa tai Eurooppa) on parempi kuin Navigon kartassa eli on parempi suunitella siitä näkymästä, mitä reittiä kulkee esim. vaikka Berliinistä Wieniin. Pää teitä näkyy AutoMapa:ssa paljon enemmän kuin Navigossa. Tuo on todella hyvä asia. Kokemusta ei navogoinista ole vielä.

Kyllä tabletti on nykyaikaa ja niin moni käyttöinen matkailtaessa. Siihen voi ostaa matkaoppaitakin, ihan ilmankin saa hyviä. Minusta tämäkin ilmainen Toscana opas oli erinomainen. Se vain oli puute kun tuo käyttää Googlen karttoja ja kun ei ollut netissä muutamaan päivään niin tarkemmat kartat hävisi. Löytyy todella paljon tietoa.

https://itunes.apple.com/it/app/toscana-guida-verde-touring/id505184531?mt=8

Käyttäjän lisäys viestiin 28.11.2012 klo 09:47:51 Englannin kiellinen linkki. https://itunes.apple.com/ee/app/toscana-guida-verde-touring/id505184531?mt=8

HÄMÄLÄINEN MARKKU 29.11.2012 16:30

Sitten kun nuo karttaohjelmat osaavat opastaa suomenkielellä, harkitsen minäkin tabletin ostoa. Toistaiseksi käytän suomea puhuvaa Tomtomia. Ymmärrän kyllä lontootakin ainakin jonkin verran, mutta kun olen kerran käyttänyt Sveitsissä firman laitetta joka puhui vain englantia olen tyytyväinen suomenkieliseen opastukseen. Tiukassa paikassa ei tarvitse tuijottaa navia ja menee oitis takaraivoon mitä se sanoi.

ALAKULJU AULI 29.11.2012 18:27

Navigon myös kyllä opastaa suomenkielellä, vähän hassusti lausuen. Eiköhän Navigon tablettissa ole aivan sama ohjelma kuin navigaattoreissakin?

HJELM ARTO-VEIKKO 29.11.2012 18:56

Onko laitteita joihin vois äännittää opastukset vaimon kertomina. Moni ihmettelee että mitäs järkeä tuossa on. Paljonkin, äänen voimakkuutta vois säätää tai peräti hiljentää ja ennenkaikkea me aremmatkin uskallettas väittää vastaan. Tietenkin vain silloin kun on yksin liikenteessä.

t Jelmi

ALAKULJU AULI 30.11.2012 08:27

Ihana! Eiköhön tuokin onnistuisi osavalla softa-insinöörillä. Vai onko opastus komennoilla tehokaampi vaikutus kun vieras nainen/mies komentaa? :)

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.11.2012 16:19

Tomtomiin onnistuu omien äänien tekeminen. http://create.tomtom.com/manuals/create-your-own-content/ http://www.gps-waypoints.net/wiki/doku.php?id=gps:omat_aeaenet_tomtomiin

HAAPANEN TIMO 30.11.2012 16:39

Garmin: http://www.garmin.com/fi/voicestudio

@timppa

ALAKULJU AULI 30.11.2012 17:17

No, eihän siihen softa-insinööriä tarvittukkaan vaan onnistuu meiltä jokaiselta. :) Nyt jokainen tekemään uudet äänet navigaattoriin. Lapsenäänihän oliskin mainio.

Meiläkin kun vaihdettas minun ääni komentamaan niin ei tarvis miehen kuulla että kyllä se tuota naista aina nöyrästi tottelee, vaan saisin ollaa tyytyväinen kun minua aina sitten tottelisi. Hah :)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.