DOMETIC kuvat/huolto-ohje?

BÄRS RAINER 02.07.2007 15:27

Olisiko kenelläkään DOMETICin, 2000-luvun mallin 4201 (tai hyvin samanlainen) huolto-ohjetta tai takapuolen kokoonpanopiirrosta?

Tai jos olisi oikein seikkaperäiset ohjeet palopesän, suuttimen ja pakoputken puhdistuksesta niin niitäkin suurella ilolla lueskelisin.

Alkaa vissiin olla kaasupuoli tukossa ja puhdistushuollon tarpeessa, kun ei meinaa sillä enää jäähtyä tai edes pysyä kunnolla kylmänä. Enkä viitsisi ihan summanmutikassa alkaa irroittelemaan osia kun en ole tuon härveli sielunelämään aikaisemmin perehtynyt.

TERVO JARI 02.07.2007 17:32

Jos ei tärpänny ? Käy caravan huollossa . . . .

Säilyy oma ja muiden henkikulta . . . .

Jari

Ps. Käy Tukesin sivuilla, sielä on "mustaa valkoisella"

BÄRS RAINER 02.07.2007 19:39

Eipä tuo vaikkapa pakoputken karstanpoisto luvanvaraista ole.

Ja asioita voi tehdä lain pykälien mukaan vaikka ne itse tekisikin.

Turha mörköillä tännepäin kauniina kesäpäivänä.

TERVO JARI 02.07.2007 21:06

Otan osaa . . . .

Jari

TERVO JARI 02.07.2007 21:10

Jos haluut noi, on niitä saatavana, itsellänikin on, ihan ammattinipuolesta, mut mää en niitä jaa, yleisen turvallisuuden vuoksi . . .

Jari

RANTAESKOLA JANNE 02.07.2007 23:42

http://www.dometicmanuals.com:8080/1998%5C821%5C264802fi.pdf Tuossa linkissä ompi kaikki mitä irti sain, mutta eipä se ao. huoltoon kantaa näytä ottavan. Tuskinpa löydät kunnon ohjetta mistään > täytyyhän noiden huoltoliikeidenkin jollakin elää :-)

BÄRS RAINER 02.07.2007 23:55

Juu, en minä Jari pahalla, meinaa vaan stressi iskeä kaikkien hommian kanssa ja kesäloma on toivottoman kaukana. On emännän kanssakin joskus aika lyhytsanaista tämä "keskustelu". Caravaanihuoltoonkin täällä kotopuolessa on yli kuukauden jonot jos nyt tälle kesälle saa:-(

Ja on tietysti AIVAN oikein pitää turvallisuus ensisijaisena asiana. En minä noita laitteita ihan miten vaan sorki ja säätele, sen verran osaan jo vuosien varrella kokemuksesta rajoittaa tekemisiäni vaikka ei peukalo ihan keskellä kämmentä olekaan. Ja turvalaitteita kuten liekinvartijaa en yleensäkään lahde härkkimään lainkaan.

Se vähimmäinen, jos vaikka kaasuletkun itsekin vaihtaa, on tietysti hakea mahdolliset vuodot tavalla tai toisella. Koeponnistus on poikaa, ja sen aika minun vaunussani on muutenkin käsillä.

Minä muuten sen kaapin jo nostin paikoiltaan ihan vain siivotakseni jäähdytysritilät ja oikeastaan uteliaisuuttanikin. Melko simppelin näköinen peli.

BÄRS RAINER 02.07.2007 23:59

Sitä minä sillä luvanvaraisuudella meinasin, että jos hommat tekee kuka tahansa, mutta asennuksen tarkastaa ja hyväksyy "luvallinen" kaveri, niin asia lienee lain ja pykälien osalta kaikin puolin kunnossa. Näin voi menetellä mm. omakotitalon sähkötöissä.

Ja minä EN TODELLAKAAN kehoita ketään tekemään sähkö- tai muita asennustöitä itse, jos ei ihan aikuisten oikeasti tiedä mitä tekee ja miten asennus kuuluu papereiden mukaan tehdä!

NIITTYARO TAPANI 03.07.2007 19:46

Ei näköjään löydy ohjeita. Olen itse joutunut saman ongelman eteen pari kertaa. Ensimmäisen kerran juuri samanlaisella kaapilla kuin sinulla on.

Silloin selvisin suuttimen ja polttimen puhdistuksella. Suuttimen reikään näyttää kertyvän jotain ehkä kaasusta ja liekki pienenee.

Helpointa on vaihtaa suutin joka vastaa lähes näkymättömällä reiällä varustettua torakan alumiinista tuoppia. Reiän avaamiseen en käyttäisi mitään kovaa neulaa, jos se näyttää epämääräiseltä eikä puhdistu puhaltamalla tai pehmeällä harjalla vaihtaisin uuteen.

Polttimoa voi sen irti ollessa kopistella jolloin siinä olevat liiat karisevat. Piippua/lämmönvaihtajaa voi myös kopistella ja jos yläpään saa helposti auki ja nostaa siellä olevan "mutkapellin" pois voi sen myös nuohota.

Tänä keväänä vaihdoin polttimon suuttimineen ja nuohosin putken ja nyt sillä pärjää ainakin kylminä kesinä taas.

Jos olet epävarma kyvyistäsi niin ota joka vaiheessa digikuva siitä miltä joku paikka näytti ennen kuin pilasit sen. Kuvat toimivat muistin virkistäjänä kokoamisvaihteessa jos "atzaleatauti" tuppaa vaivaamaan.

En usko tällaisten korjaus/huoltotoimenpiteiden vaarantavan turvallisuutta sen enempää kuin huollossa tehdynkään vastaavan toimenpiteen jos on hiemankin huolellinen. Ei tarvita myöskään erikoistyökaluja vaan lähes joka miehen pakista löytyviä.

BÄRS RAINER 03.07.2007 23:38

Kiitos vastauksista. Kaappi kävi irti ja palopesä tarkastettiin samoin kuin pakoputki. Ensi kerralla ei tarvitse irroittaa jaaikaa kuluu kahden päivän sijasta kaksi tuntia. Vaihdoin myös alkuperäisen -85 valmistetun kaasuletkun ihan tuliterään.

En minä sen suurempia remontteja tehnyt, kuin avasin pari näkyvää ruuvia. Ei tuo nimittäin kovin monimutkainen kapistus ole mekaniikaltaan.

Paineilmalla palopesä ja siihen liittyvät romppeet puhtaaksi monelta suunnalta puhaltaen, kostealla rätillä jäähdytysritilät takaseinästä puhtaaksi ja vauvalta salaa ryöstetyllä pulloharjalla pakoputki rassattiin.

Ihme ja kumma. Ei ole ennen termostaattiohjattu takapanelissa oleva lisätuuletin kaasulla älähtänytkään. Nyt lähti käymään muutaman minuutin sisällä. Eli kyllä jotain muutosta tuli! Kaljat on kaapissa koejäähtymässä.

Ja sitten pitää vielä saada se vaunu sinne koeponnnistukseen ihan pikapuoliin.

TALVILAHTI ARI 06.07.2007 08:09

"hommat tekee kuka tahansa, mutta asennuksen tarkastaa ja hyväksyy "luvallinen" kaveri"

Enpä usko, että kovinkaan moni "luvallinen kaveri" menee laittamaan nimeään papereihin jos ei ole itse tehnyt.

Törmäsin itse juuri tähän oman tuvan sähkötöiden osalta. Omalla sukulaisella on paperit, mutta vaikka kuinka on "luottoa" osaamisesta niin riski on hyväksyjällä.

Väri väriin ja loput maihin ;-D

BÄRS RAINER 06.07.2007 09:54

Eipä kukaan tietankään laita nimiään paperiin, jos ei tiedä miten hommat on tehty. Mutta teoriassa tämä on mahdollista.

Omienkin remonttihommien kanssa tein itse sähkötyöt kaverin avustamana. Kaverilla on ollut luvat ja paperitkin, ne vain eivät ole enää voimassa, mutta taitohan ei ole karannut minnekään. Sitten tarkistus ja hyväksyntä suunnitelman piirtäneeltä kaverilta. No, nämä hommat olivat kovin vaatimattoma: yhden lisähuoneen sähköjen vetäminen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.