sähkön kulutus

KORTESALMI MARKKU 08.08.2013 20:21

Onko kukaan pitänyt läpitalven ns,peruslämpöä sähköllä talvella vaunussa esim noin 10 astetta,,paljonko meni sähköä,,oisi tarkoitus että jos pitäisi talven lämmöt päällä vaunussa,,vaunu kabe ametist vm :99

EEROLA TEEMU 10.08.2013 00:10

Osallistun tähän keskusteluun kun ei ole tunkua, vaikken ole a) vaunuilija, en edes koskaan vetänyt sellaista, olen b) ajellut m- autoilla n. 35 v , yli 500 000 km , mutta en koskaan pitänyt talvella mitään ylimääräistä lämpöä sisätiloissa, vaikka autot on seisoneet ulkosalla ilman katosta. Akkujakaan en ole koskaan ottanut "lämpimään" ja ovat kestäneet yli 10 v ilman turhia latauksia.

Senverran on kokemusta talviaikaisesta sisätilojen lämmittämisestä ihan kotipihassakin siellä tilapäisesti asuttaessa, että uskoisin suuruusluokaltaan keskimääräisen vaunun lämpiävän n. 10 C lämpöön yli normaalin talven n. 2000 kWh:lla. Vaihtelua voi olla talvesta ja vaunusta riippuen n. +/- 500 kWh.

Omat kokemukseni m- auton pitämisestä täysin ulkolämpötilassa seisonnan aikana ovat hyvät, koska sisätiloissa ei mitään ole mennyt pilalle, homehtunut tai ruvennut haisemaan. Olen kuitenkin aina pitänyt huolta kunnollisesta ilmanvaihdosta m- auton omien ilmanvaihtoventtiilien kautta. Talvi- ja pakkaskausi ei ole niin riskaabeli kuin kosteat syysilmat lähellä nollakeliä jos mietitään tekstiilien ja patjojen tuulettumista. Ne voi helposti tuoda myös sisätiloihin lämpimään jos siltä tuntuu. Jatkuva lämmön pitäminen päällä voi aiheuttaa kattorakenteissa jäätymissilmiöitä, joita muuten ei esiinny. Jokainen taaplaa tyylillään ja sehän on ihan oikein.

Toivottavasti saat nyt vastuksia myös "oikeilta vaunuilijoilta".

SIMULA TEEMU 10.08.2013 00:47

samaa mieltä kuin edellinen, turhan tyyristä ja turhaa pitää lämpimänä.hommasin tuta s30 gsm sähköpistorasian (75€) ja olikos 4euron dna prepaid liitymän siihen,jonka perään kytkin 1500w lämmittimen,toimii. pakkasten mukaan päälle haluttuun aikaan ja näkee viestillä vielä sisälämpötilan jne.

KOISTINEN TOIVO 10.08.2013 06:31

Mikä on aloittajan tarkoitus. käyttääkö vaunua, vai onko vaan säilytyksestä kyse. Mikäli käyttää, en osaa asiaan kantaa ottaa, mutta kausilaiset tietävät. Mutta jos vain säilyttää, niin kyllä ilmanvaihdon huolehtiminen, ja katon läheslumettomana pitäminen, ja sama alustalle riittää. Mikäli sitten sähköä voi käyttää, saa laadukkaalla kosteudenpoistajalla asian paremmin hoidettua samaan tapaan kun talojen rossipohjan kuivaukseen tarkoitettujen kosteuden poistajien käyttö. Niissä on semmoisia, jotka toimivat pakkasella, muistaakseni vallan -30. Kuuklessa kosteuden poistajat, tai lvi liikkeet, ja rautakaupat. Esim. mitsubissillä on kallis, ja laadukas Tosin yli nollan asteen syksy on pahin Tänä syksynä koitan autossa semmosta suolapussilaitetta, kun ABSO DRY vaunukauppias kehu semmosta. Aiemmin on mulla ollut pahimpina aikoina sähköinen, mutta ei sieltä paljoa vettä kertynyt, mutta vähän kuitenkin Toivopoika.

LAINE JUHA 10.08.2013 08:53

Olen pitänyt omassa Polar 620 BK -11 peruslämpöä päällä sähköllä nyt kahtena peräkkäisenä talvena. Peruslämpö on ensin ollut loppusyksyn + 8 astetta ja olen sen laskenut talveksi + 5 asteeseen, loppukeväästä taas palattu 8 asteeseen. Sähkönkulutus on ollut vaunun mittarin mukaan noin 2000 kWh/talvi eli maksanut vähän yli 200 euroa/talvi. Vaunu ei ole lainkaan olut käytössä talvella, joten sähkönkulutus on vain peruslämmön ylläpidosta.

KOSKINEN OLLI 10.08.2013 18:02

Ottamatta kantaa sähkönkulutukseen, peruslämmitys todennäköisesti "kuluttaa" lämmityslaitteen pumppua ja sähkövastuksien kytkentä releistöä... Missä määrin, riippuu laitteistosta.

Paloturvallisuusnäkökohtana näkisin, että vaunu jossa sähköjärjestelmä on verkkovirrasta erotettu ja akkujännite pääkytkimillä täysin jännitteettömäksi kytketty, on paloturvallisempi säilytysmuodoltaan kuin täydessä "sähköpäällä" -tilanteessa talvilepoaan viettävä vaunu.

EEROLA TEEMU 10.08.2013 20:40

Jos käyttäisin ns. talvilämmitystä m- välineessä (mitä en ole koskaan käyttänyt, enkä varmaan tule käyttämään) ei siihen tarvittaisi kiertopumppua, puhallinta, ajoneuvon omaa sähköä, releitä ym. vaan ne kaikki olisi kytketty pois. Vain esim. kuiva tai öljytäytteinen sähköpatteri käytävällä, minkä oma termostaatti hoitelisi lämmönsäädön. No, kWh- mittari pyörisi ja 230V johdossa olisi jännite, mutta tuskin siitä aiheutuisi mitään suurempaa palovaaraa kun sulakkeet olisi kunnossa.

KAAKKOLAHTI TOIVO 11.08.2013 22:14

Meillä käytössä "solikka" koko vuoden joten lämmityksessä koko vuoden. Kallista vähän on, mut aina käyttö valmis.( +20 c)

STRÖMMER HEIKKI 12.08.2013 20:44

Yritin pitää -11 mallisessa Såliferissani +5c:n peruslämpöä Aldella, kun Alden termostaatti asetuksista niinkin alhainen lämpö löytyy. Yllätys, ja sähkölasku olikin melkoinen, kun viikon päästä " onneksi" kävin katsomassa kuinka peruslämpö on pysynyt. Pakkasta ulkona n.-15c vaunussa sisällä lämmintä + 17c. Joku viisas Helsinki Caravanissa sanoi että asetettu +5c oli liian alhainen arvo. No eikun kokeilemaan. Asetin uudeksi arvoksi +10c, ja taas viikon päästä katsomaan, ja kas sisälämpö oli jokseenkin tasan + 20c. Jotenka unohdin sit vaan ihan koko jutun. Alkoivat sit innokkaasti myymään minulle Caravan Controllia, mut en mennyt vipuun, se kun mielestäni taas on ihan eri asia, ja saman asian saa toteutettua helpommin ja paljon halvemmalla hommaamalla kännykällä kytkettävän töpselin sähkötolppaan.

PÄTSI EERO 13.08.2013 09:45

Ei taida löytyä ulkokäyttöön(lämmitystolppa) tarkoitettua gsm-pistorasiaa alle satasella? 70-80 euron laitteissa luki että "sisäkäyttöön"

t.EP

STRÖMMER HEIKKI 13.08.2013 10:47

EP:lle. Caravan Controllinko löydät alle satasella? Eipä taida löytyä edes tonnilla.

PÄTSI EERO 13.08.2013 11:18

Teemun mainitsemaa tarkoitin.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/26411/dbvnc/TUTA-S30-GSM-power-socket-etaohjattava-GSM-pistorasia

t. EP

SIMULA TEEMU 17.08.2013 21:24

auton sisällä sitä olen käyttänytkin, en ulkona.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.